[Seat] [Leon 1M] 1.9 TDI chiptunen bij hoge kilometerstand

irmak

New member
Lid geworden
26 okt 2010
Berichten
15
Ik heb een seat leon 1.9 tdi 110 pk 81 kw uit 2003. Mijn vraag is, is het verstandig om het te laten chippen. Hij staat nu op 253000 km en ik hoor vaak dat het niet goed is, omdat mijn kilometerstand hoog is en de levensduur van je auto verminderd met name de turbo dat die de druk niet aan kan ofso.

Moet ik het nou doen of niet?
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Tja met deze km-standen kan je altijd een keer onderhoud krijgen (ook origineel), koppeling/turbo etc zijn allemaal waarschijnlijk op leeftijd. Echter wil dat niet zeggen dat het direct een probleem is.

Als de algehele staat nog goed is, kan je hem prima van tuning voorzien, je zult echter een potje moeten hebben om delen te kunnen vervangen als deze toch stuk gaan (de auto moet het ook waard zijn om nog een turbo te vervangen).
 

irmak

New member
Lid geworden
26 okt 2010
Berichten
15
De auto is zeker top krijgt altijd zijn beurtjes netjes optijd. Het is het waard denk ik, want ik ga er de komende 1,5 2 jaar zeker nog in rijden. Maar kan ik niet iets anders doen dan behalve chiptuning. Ik weet niet of dat kan met een diesel.
 
J

Jeroen..

Guest
chiptuning is relatief de goedkoopste vorm van vermogenswinst. Prijs/PK verhouding...
 

irmak

New member
Lid geworden
26 okt 2010
Berichten
15
Ok ik begrijp het en wat houd chip op maat in dan? Ik had het bij jdengeneering gelezen.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Staat duidelijk op de site toch?

Chip op maat:

Alle tuningsets zijn op standaard auto's ontwikkeld en worden per auto geoptimaliseerd. Daarnaast bestaat er bij ons de mogelijkheid een "chip op maat" te programmeren. Dit is nog meer aan te raden wanneer er mechanisch iets aan de hardware van de auto is veranderd, zoals een ander uitlaatsysteem, nokkenas, grotere injectoren of een grotere turbo. Er wordt met behulp van diverse meetapparatuur en realtimesimulator de software van het motormanagementsysteem al rijdend geoptimaliseerd. Zodoende dat de motor niet met een te arm mengsel loopt of gaat detoneren/ pingelen, wat tot motorschade zal leiden.

Bij een "chip op maat" wordt dan ook een hoger rendement gehaald uit de motor en vooral rijdt de auto n?g soepeler dan bij normale chiptuning.
 
Bovenaan