[SEAT] [Leon 1M] andere stabilisatorstang(en) om onderstuur te verminderen

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Ik wil proberen om het onderstuurde karakter zo veel mogelijk in te perken door andere stabilisatorstangen te gaan monteren. Maar heb hier te weinig kennis over om tot een goede keuze te maken.

Even de korte specs van mijn onderstel:

KW 40/40 vaste set (veren en schokdempers)
Cupra R/TT draagarmrubbers
S3 veerpootbruggen boven en onder.

Deze aanpassingen hebben het onderstel al zeer veel goed gedaan. Torque steer heb ik vrijwel niet meer. Zowel in een bocht of rechtdoor, het stuur blijft rustig in de handen liggen. Maar helaas is er wel vrij snel onderstuur bij het uitaccelereren van een flauwe bocht.

Bij een leon 1m zit alleen aan de voorkant een stabilisatorstang. Aan de achterkant zit er volgens mij geen. Klopt het dat bij het monteren van een stabilisatorstang aan de achterkant, het onderstuurde karakter van de leon kan worden verminderd? Heeft het nut om aan de voorkant een andere dikkere stabilisatorstang te monteren ? Heeft het monteren van alleen powerflex stabilisatorstang rubbers aan de voorkant nut ? Wat zijn goede stabilisatorstangen, want er zijn aardig wat merken (KW/eibach/whiteline) ? Is het beter om eventueel ook de voorste stabi-stang te vervangen voor een dikkere als er achter ook een stabi-stang wordt gemonteerd ?

Alvast bedankt ;)
 

DDX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.063
Gooi er toch meteen een Quaife onder :)

Ik heb de stangetjes van Neuspeed eronder zitten, voor 25mm en achter 28mm. Tja waarom die maten, goede vraag en geen idee of het beste keus is. Ik heb deze maten op basis van ervaringen in aantal topic op seatcupra.net gekozen.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Als de koppeling kapot gaat, gaat dat zeker gebeuren :)

Zelf ook een aantal topics op SC.net doorgelezen over stabilisatorstangen. De combinatie 25mm voor 28mm achter komt inderdaad vaak voor. Het is me nu ook duidelijk dat een dikkere stang achter t.o.v. voor onderstuur vermindert, maar wel de kans op overstuur vergroot.

Hoe bevalt de neuspeed kit jou DDX ?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Onderstuur/overstuur karakter is afhankelijk van:
- aandrijfkrachten (sterkte en plaats waar ze aangrijpen, dus voor-/achteras)
- zwaartepunt van de auto (in feite dus het punt waar de massatraagheid aangrijpt)
- stuurkrachten

Het enige dat stabilitorsatoren doen, is de carrosserie zo recht mogelijk op de wielen houden, en de vervorming van het onderstel beperken, waardoor het zwaartepunt van de auto beter op zijn plaats blijft. Verder kun je met de bandenkeus en uitlijning nog het ??n en ander doen, maar bij dit alles moet je wel oppassen dat je geen hypernerveuze, instabiele auto cre?ert. In het algemeen is het wel zo, dat stabilisatiestangen de stijfheid van het onderstel vergroten, waardoor een auto scherper(nauwkeuriger) is te sturen op hoge snelheid. Als je een goede stabilisatie stang monteert, maakt de dikte niet zoveel uit: je maakt een extra verbinding waardoor de wielen in plaats van op ??n plaats op 2 plaatsen op hun plek worden gehouden en torsie in de carrosserie wordt vermindert. Behalve de buisdiameter heeft ook de wanddikte, materiaal, en materiaalbehandeling invloed op de stevigheid van een stabilisatiestang. Verschil tussen de ene (goede) en de andere stabilisatiestang is te verwaarlozen, net zoiets als of je bij een sprintje vanuit stilstand nu in 6 seconden naar de 100 of in 6 seconden naar de 99 sprint, verschil is te verwaarlozen

Een sper heeft echt serieus invloed omdat daarmee de krachten op de auto anders worden.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Bedankt voor de info _/-\o_

Je hebt het erover dat de diameter van de buis (volgens mij zijn het trouwens massieve staven) van een stabilisatorstang vrijwel niets uitmaakt. Maar als ik het zo lees, heeft dat toch wel invloed op het bochtengedrag van de auto.

Een dikkere stang voor t.o.v. achter, meer onderstuur minder overstuur :N
Een dikkere stang achter t.o.v. voor, meer overstuur minder onderstuur :Y
 

bb4l

New member
Lid geworden
6 jul 2011
Berichten
76
Wat voor banden gebruik je? Kan ook van invloed zijn.
 

lykel

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
221
Als eerste zou ik toch even naar de uitlijning kijken zeker als de buitenkant van de banden het meest zijn versleten. Geef hem dan wat meer negatief camber. / \ Bij mijn auto heeft dat het meest geholpen om onderstuur te voorkomen. Ik rijdt nu met -2,3 camber dat is opzich vrij veel voor straat gebruik.

Een sper is natuurlijk helemaal te gek, maar het kost ook wat :S

Dikkere stabi heeft zeker wel invloed op je auto en is duidelijk merkbaar, maar als je de voorkant heel stijf maakt gaat de achterkant heel zwabberig aanvoelen. Het blijft een kwestie van gevoel en de juiste balans vinden.

Verder kun je natuurlijk je auto laten uitwegen en zwaardere veren nemen, maar dat gaat allemaal wel erg ver.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Wat voor banden gebruik je? Kan ook van invloed zijn.

Banden hebben hier inderdaad ook invloed op, maar de rol van de auto in bochten moet toch grotendeels worden opgevangen door de stabilisatorstangen. Mij banden zijn dunlop sportmaxx in de maat 225/40/18. Prima banden vindt ik zelf.

Lykel, mijn auto is aan de voorkant ook stijf door de veerpootbruggen. Dit heeft er denk ik ook invloed op.
 

DDX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.063
Hoe bevalt de neuspeed kit jou DDX ?

Bevallen prima, alleen heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal. Zoals ik dus al aangaf heb ik ze op basis reviews op seatcupra.net forum gekocht.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Buis is per definitie hol Henk. De meeste stabilisatorstangen zijn bij mijn weten holle buizen, die meestal bij de bevestigingspunten plat gemaakt zijn om goed vast te kunnen schroeven. Er zijn natuurlijk verschillende fabrikanten van dat soort materiaal, en daar is best wat kwaliteitsverschil tussen. Behalve verschil in de stevigheid van de stangen moet je ook letten op het materiaal: de uitzettingsco?fficient moet passen bij de rest van het onderstel: als je een auto hebt, die compleet (incl. chassis) van aluminium is, kun je het beste alu-stangen pakken. Bij stalen onderstel, ook een stabilisatorstang met een vergelijkbare uitzettingsco?ffici?nt.

Als de uitzettingsco?ffici?nt namelijk erg verschilt, komt je uitlijning bij flinke temperatuurveranderingen onder druk te staan: je stabilisator stang wil dan meer (of juist minder) uitzetten dan de rest van het onderstel.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Heeft iemand hier ervaring met een achterste stabilisatorstang van whiteline ?

22z.jpg


Het is een verstelbare stabilisatorstang met een diameter van 24mm. Ik denk dat dit wel een goede upgrade is met de standaard voorste stabilisatorstang van 21mm. De prijs voor deze stang vindt ik ook netjes ;) De stangen van neuspeed zijn mij te duur.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Bedankt voor de link, staat inderdaad zeer veel nuttige info in.
 

MexxT

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.937
voor zover ik weet zijn stabilisator stangen niet hol, het is namelijk veerstaal, want het moet kunnen torderen. en ze zijn er ook iets te zwaar voor. veerpootbruggen zijn meestal wel hol, maar dat komt de stevigheid weer ten goede. Wat ik vaak gelezen heb ik dat als je de voorkant teveel verstijft je teveel onderstuur krijgt. waarom en of weet ik verder niet :+ maar dat heb ik gelezen haha.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Heb jij er ook andere onder zitten trouwens. Of vindt je het niet nodig. Gisteren met de natte wegen was het weer glijden. Dat zal nooit helemaal overgaan, maar het is toch redelijk irritant bij het uit accelereren van een bocht. Gas los en de auto gaat weer naar de binnenkant van de bocht.

Helaas voel ik het opkomen van (zwaar) onderstuur bijna niet opkomen. Dit komt denk ik ook door de veerpootbruggen aan de voorkant die de boel flink wat stijver maken.
 

MexxT

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.937
ik heb alleen powerflex en verlaging. en ik heb eigenlijk geen last van extreme onderstuur :p Ik ben stiekem ook een beetje bang dat het teveel gaat worden als ik voor alles ga verstevigen, ik zou eerst achter pakken om de kont om te laten komen. want die krijg je nouwelijks om bij de leon :p ik moet zeggen dat die dat bij mij nu wel redelijk lekker doet haha.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Heb inmiddels een keuze gemaakt en al een setje besteld. Wordt vandaag vanuit Engeland verzonden, dus met een beetje mazzel is het eind deze week binnen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
voor zover ik weet zijn stabilisator stangen niet hol, het is namelijk veerstaal, want het moet kunnen torderen. en ze zijn er ook iets te zwaar voor. veerpootbruggen zijn meestal wel hol, maar dat komt de stevigheid weer ten goede. Wat ik vaak gelezen heb ik dat als je de voorkant teveel verstijft je teveel onderstuur krijgt. waarom en of weet ik verder niet :+ maar dat heb ik gelezen haha.

Je hebt gelijk dat inderdaad veerpootbruggen normaal hol zijn, dat haalde ik even door elkaar. De reden dat stabilisatorstangen niet hol zijn, zal je maken hebben met het feit dat een (evensterke) holle stabilisatorstang gewoon meer ruimte (diameter) nodig heeft, en die is op die plaats meestal nou net beperkt. Torderen kunnen/doen alle materialen, zelfs glas!! Alleen heeft verenstaal een andere samenstelling waardoor er meer elastische vervorming mogelijk is.

Elastische vervorming: vervorming onder invloed van krachten, zodra je die krachten weghaalt, krijgt het voorwerp weer zijn originele vorm - geheugensteuntje elastische vervorming: als een elastiek
Plastische vervorming: dat deel van de vervorming onder invloed van krachten, dat niet zijn originele vorm krijgt als je de krachten weghaalt. In de metaalkunde wordt vervorming boven 0,2% plastische vervorming de plastische vervorming genoemd, tot 0,2% vervorming heet nog elastische vervorming. Een stang van precies 1 meter lang, mag je dus uitrekken tot 1 meter en 2 mm en dan heet het in metaalkunde nog elastische vervorming.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
'Tis geen whiteline geworden O-)

P1010475+resize.jpg
 

DDX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.063
Waarom uiteindelijk toch Neuspeed ?
 
Bovenaan