[SEAT] [Leon 1M] Draagarmen vervangen nu trilling en trillen aan het stuur ?

Zodiac

New member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
27
Beste allemaal,

gisteren de draagarmen van mijn Seat Leon 1M (bwj:2002) inclusief de schokdempers voor vervangen, het was toch een behoorlijk klus, kon dit gelukkig samen met een monteur doen op een brug, nu bleek helaas vandaag met het rijden dat eerst de schokdemper rechtsvoor niet helemaal goed vast zat bovenaan, dat hebben wij weer opgelost door deze vast te draaien terwijl de auto op de grond stond ipv met van met de wielen vrij op de brug de rammel is er weer uit maar nu...

Ging er even een stuk mee rijden merkte gelijk dat er een, trilling in het stuur zat die ook door de auto zelf heen gaat, me er even goed op geconcentreerd, met het optrekken en accelereren wiebelt de auto nu wat heen en weer zeg maar..daarna gaat hij bij normale snelheid trillen, het lijkt net of de aandrijfas rechtsvoor en niet helemaal goed inzit of zoiets dergelijks ?

Las ergens dat men sommige draagarmen, hangend kan monteren en andere weer in de rijstand moet monteren ?

Wij hebben de draagarmen zeg maar, hangend gemonteerd, onder een soortement van hoek waarbij deze wel ondersteund werden door een bok, wie weet raad...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.644
Heb je de auto uitgelijnd erna?

Je moet de bout die door de draagarm gaat idd aandraaien als de auto op de grond staat, staat me bij.
 

Zodiac

New member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
27
Heb je de auto uitgelijnd erna?

Je moet de bout die door de draagarm gaat idd aandraaien als de auto op de grond staat, staat me bij.

Thanks voor deze reactie ! Ok, dat zou het dat eventueel kunnen zijn, aangezien wij dat niet gedaan hebben wij hebben de bout door die door de draagarm gaat aangedraaid terwijl m,n auto nog op de brug stond.

Ik heb hem nog niet uitgelijnd ivm met dat trillen nu, dacht dan kan ik dat daarna weer gaan laten doen, wil eerst dit euvel oplossen dan natuurlijk laten uitlijnen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.644
Kan zomaar zo zijn dat uitlijnen juist het probleem oplost!

Als je je vering loshaalt/vervangt word het altijd aangeraden om de uitlijning te laten nakijken. Probeer eerst eens die bouten los te halen en opnieuw aan te draaien als je auto op de grond staat. Is een beetje lastig, vooral met een verlaagde auto ;)
 

Zodiac

New member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
27
Kan zomaar zo zijn dat uitlijnen juist het probleem oplost!

Als je je vering loshaalt/vervangt word het altijd aangeraden om de uitlijning te laten nakijken. Probeer eerst eens die bouten los te halen en opnieuw aan te draaien als je auto op de grond staat. Is een beetje lastig, vooral met een verlaagde auto ;)

ik vermoed eerder dat het euvel in het aandraaien vd bouten zit, natuurlijk moet ik mijn auto uit laten lijnen, de voorvering is vervangen zo ook de draagarmen, moet wel eerlijk zeggen, dat het nu wel een stuk fijner als in strakker stuurt dan voorheen, met die gare draagarmrubbers :) daarnaast trekt hij nu niet echt naar rechts of links but laat hem wel uitlijnen natuurlijk !

Ga er de komende dagen weer even mee aan de slag, denk idd dat het vrij lastig wordt om ze los en dan weer vast te gaan draaien...ondanks dat mijn auto niet verlaagd is, konden wij die bouten zelfs op de brug er al moeilijk in krijgen..

Kwam net dit nog tegen (zie screenshot) op Autoweek van iemand met nagenoeg hetzelfde euvel (trillen) als ik nu heb.

Btw, het gaat om deze draagarmen.

https://www.besteonderdelen.nl/monroe-7848823.html



6ehg7o.jpg
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Misschien ook eens de banden controleren, balanceren, mogelijk dat ze door verkeerde sporing en versleten schokdamper verkeerd zijn afgesleten.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.644
De bouten zitten er nu al in natuurlijk, je hoeft ze alleen los te krijgen en weer vast te draaien zeg maar :) Maar dat moet je liggend op de grond doen als je niet de beschikking hebt over een smeerput of brug met van die oprijdplaten.
 

Zodiac

New member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
27
Misschien ook eens de banden controleren, balanceren, mogelijk dat ze door verkeerde sporing en versleten schokdamper verkeerd zijn afgesleten.

Thanks ! Ook een goede tip, ga dat even als eerste doen.
 

Zodiac

New member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
27
De bouten zitten er nu al in natuurlijk, je hoeft ze alleen los te krijgen en weer vast te draaien zeg maar :) Maar dat moet je liggend op de grond doen als je niet de beschikking hebt over een smeerput of brug met van die oprijdplaten.

Dat wordt dus wat op de grond gaan liggen :mrgreen: want geen smeerput of brug met oprijplaten aanwezig, maybe wel een paar stoeptegels, scheelt toch al wat in de hoogte ;)
 

Zodiac

New member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
27
Hier nog iets goedkoper > https://www.datona.nl/oprijbokken-auto.html

[edit]
Stoeptegels goed mee uitkijken (!), die kunnen omklappen als je erop probeert te rijden.

Thanks man ! Vandaag de garage van een maat van mij gebeld, want kom er niet moet volgende week ook aardig wat km,s gaan rijden, wil toch wel graag zeker en veilig in m,n auto zitten, we hebben besloten om alles weer los te gaan maken en het dat weer goed, als in beter te gaan monteren want er is vermoedelijk ergens iets fout gegaan.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.644
Denk een hele goede keuze, je moet wel met vertrouwen in je auto zitten.
 

Zodiac

New member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
27
Update bij een "garage" geweest, in het verleden ook wel eens daar geweest had er toen een goede ervaring mee, dat is nu helaas wel wat anders de man in kwestie heeft het een en ander gecontroleerd ontdekte dat er een beetje speling zat om de binnenste homokineet aan de linkerkant, voor de rest alles wat ik zelf ook al wist...dus het is niet opgelost, hij deed het af met dacht dat het erger zou zijn |:( denken kan ik zelf ook wel, afijn auto is uitgelijnd heeft helaas niks opgeleverd, maat van mij is autohandelaar die heeft er vandaag even in gereden, volgens hem zou het mss zo kunnen zijn dat wij met monteren vd draagarmen en schokbrekers maybe de aandrijfas wat verschoven hebben (deze hebben wij niet los gehad) in ieder geval, kan het volgens hem niet aan de draagarmen of schokbrekers liggen, volgens hem lijkt er een onbalans in de (rechter) aandrijfas te zitten, vanavond even een paar keer flink gas gegeven met de versnelling in z,n 4 vanaf 60 km tot +/- 90 km merkte volgens mij, duidelijk dat er iets niet helemaal jofel meer is met de, rechter aandrijfas..schiet mij maar lek 8)7
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Heb je nu al de banden gecontroleerd en uitgebalanceerd?
 

Zodiac

New member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
27
Heb je nu al de banden gecontroleerd en uitgebalanceerd?

Yup, auto is inmiddels uitgelijnd, daarna nog even gecheckt bleek nog een beetje speling bij het rechter-voorwiel te zitten werd veroorzaakt door de "veerschotel" rubber gedeelte bleek niet helemaal jofel meer te zijn toen leek het of het weg was, andere banden gemonteerd, kwam weer opzetten weet nu wat het is, het is de homokineet..rechtsvoor aangezien het bij gas los niet meer aanwezig en bij scherp insturen naar links, hoor ik klonk, klonk...dus vette pech.
 
Bovenaan