Wilde hier maar even een ervaring posten waar mogelijk Seat Leon 1M eigenaren tegenaan kunnen lopen op het moment dat ze Led lampen in de achterlicht willen plaatsen. Omdat het model Octavia wat ik heb, technisch gelijk is aan de Leon 1M (en de Golf 4 en Audi A3) zou het kunnen dat het probleem waar ik tegenaan liep, ook bij (sommige?) Leon's 1M het geval is.
Wat was nu het probleem. Mijn Octavia 1U heeft kennelijk op in ieder geval de stads- en/of remverlichting een soort CANBUS / lampcontrole of iets anders. Dit, ondanks dat ik geen meldingen krijg op mijn dashboard als er een gloeilampje stuk is of zelfs ontbreekt! Ik kan bijvoorbeeld probleemloos 5W5 led lampjes in de koplampen steken, achteruitrijverlichting (P21W) led lampen gaan ook goed, maar de duplo P21/5W lampjes omledden gaf vreemd genoeg problemen. Overigens gold dat voor de kofferbaklampjes en interieur lampjes ??k. Het probleem daar was dat ze maar op halve kracht of sterkte brandden. Bij de kofferbak verlichting kon ik dat oplossen door bij ??n van de beide units een 5W weerstandje parallel te schakelen:
Terug naar de achterlampen.
Nu heb ik hier al gelezen dat de Leon 1M geen canbus heeft (maar dat werd van mijn Octavia ook gesteld!) dus mocht iemand bij het omledden van de achterlampjes tegen dezelfde problemen aan lopen als ik had, heb ik hierbij hopelijk een oplossing gevonden!
Wat was nu het probleem precies met de LED achterlampen: Zodra ik beide P21/5W (rem- en stadslicht)lampen verving door LED varianten, ging er 1 van de 2 lampjes bij verlichting ingeschakeld veel te fel branden zodra het contact ingeschakeld was (gek genoeg deden beiden het prima zolang contact uit bleef)
Het verschil tussen remlicht en gewoon licht was dan bijna niet meer zichtbaar aan die ene kant - gevaarlijk dus. Gek genoeg ging het wel goed als ik in een van de beide fittingen een gloeilamp liet zitten. Ongeacht welke van de 2 led lampen ik gebruike en ongeacht of die op links of rechts zat (maw het lag niet aan een kapotte led lamp bijvoorbeeld) Dus ik vermoedde toch een vorm van canbus of lampcontrole en ging kijken of een weerstand parallel plaatsen een oplossing was.
Waar ik al proefondervinderlijkerwijs achter kwam, was dat ik met een LED canbus resistor / weerstandskabel de boel wel werkend kon krijgen: bij het inschakelen van de auto op contact bleef de licht sterkte van respectievelijk het stadslicht en remlicht keurig zoals het hoorde. Ik had een 25W resistor van ome Ali en als ik die parallel schakelde aan het stadslicht, was het probleem van ??n te fel brandende lamp opgelost. Na wat verder testen, kwam ik er achter dat het ook afdoende was om deze resistor parallel te schakelen met de stroom die naar het remlicht gaat. Dat had dan toch mijn voorkeur, want de weerstand werd voor gebruik bij stadslicht veel te heet (eigenlijk na een paar seconden al te heet om zelfs maar aan te raken) terwijl het gebruik van remlicht maar telkens kortdurend is (als het goed is
) Na nog verder testen kwam ik mbv een 5W gloeilampje parallel te schakelen, er achter dat dat ook afdoende was. Dus een 5W weerstand kabel besteld en aangesloten: en dat werkte zoals verwacht
https://hidxenonverlichting.nl/led-weerstand-kabel-set-5w?gclid=EAIaIQobChMI2Pz_qOPT3QIVAeR3Ch172AC6EAYYASABEgL2r_D_BwE
Ik heb nu eindelijk 2 (rode) P21/5W led lampen die beide werken zoals het hoort
ps. het zijn deze voor wie dat wil weten:
Nog wat foto's bij het praatje:
De 'routing' van de stroom connector achterhalen (nb dat witte led lampje dat je al ziet zitten, is een P21W led achteruitrijd lamp; het P21/5W gloeilampje waar het hier om gaat zie je helemaal bovenaan)
Dan de draden uit de connector identificeren die met deze 'banen' in verbinding staan:
De 5W resistor/canceller:
De resistor aangesloten op de massa kabel en de 12V + remlicht kabel:
N.B. Deze resistent is dus slechts nodig aan ??n kant / bij ??n van beide led lampen