nd-photo.nl
Vriend van Seat-Online
- Lid geworden
- 13 feb 2012
- Berichten
- 37.674
Nou vandaag na het tanken (BP Ultimate) een rare situatie, trok redelijk snel op en gaf daarna vol gas. Auto begon te stotteren bij volle boost. Tot 0.5/0.7 bar is er niets aan de hand, daarna is het raak...
Ik dacht, oh dat is een IC slang die los is gesprongen, dus rustig aan naar huis gereden. Echter merkte ik dat ik nog kon boosten, kan normaliter niet met losse IC slang... Thuis aangekomen gelijk bekeken, geen losse IC slang te bekennen. N75 zit erop, alle vacuumslangen zijn intact, geen verstopte carterventilatieslangen, dumpvalve doet zn werk...
Auto gescanned en daar kwam het volgende uit:
De laatste is te verklaren, heb pas geleden een lege accu gehad door een stomme fout (verlichting aan laten staan jaja!). Nu heb ik uiteraard op de foutmelding gezocht en daar staat:
Bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01314.html
Er is nog een andere variant van de foutcode waarbij het volgende staat:
Ik dacht maybe nog aan bobine(s). Wie o wie heeft het verlossende antwoord?
[edit]
@Moderator
Kan de titel aangevuld worden met: 01314 - Engine Control Module / 013 - Check DTC Memory
Ik dacht, oh dat is een IC slang die los is gesprongen, dus rustig aan naar huis gereden. Echter merkte ik dat ik nog kon boosten, kan normaliter niet met losse IC slang... Thuis aangekomen gelijk bekeken, geen losse IC slang te bekennen. N75 zit erop, alle vacuumslangen zijn intact, geen verstopte carterventilatieslangen, dumpvalve doet zn werk...
Auto gescanned en daar kwam het volgende uit:
Address 03 -------------------------------------------------------
Controller: 1C0 907 379 K
Component: ASR FRONT MK60 0103
Coding: 0001025
Shop #: WSC 00001
1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
013 - Check DTC Memory
en
Address 46 -------------------------------------------------------
Controller: 1C0 959 799 F
Component: 3E Komfortger?t HLO 0003
Coding: 00259
Shop #: WSC 06441
1 Fault Found:
01330 - Central Control Module for Central Convenience (J393)
53-10 - Supply Voltage Too Low - Intermittent
End
De laatste is te verklaren, heb pas geleden een lege accu gehad door een stomme fout (verlichting aan laten staan jaja!). Nu heb ik uiteraard op de foutmelding gezocht en daar staat:
Check aanwezige foutcodes ↔ (Check DTC memory)
Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt
Functiebeperking
Mogelijke oorzaken:
Er zijn foutcodes opgeslagen in de Regelmodule Motor
Mogelijke oplossingen:
Check / wis de foutcodes in de Regelmodule Motor
Extra info:
Er kan in de Regelmodule Motor een foutcode staan die de functionaliteit van een andere Regelmodule be?nvloedt. Als je de foutcode in de Regelmodule Motor wilt wissen zul je eerst het probleem in de andere Regelmodule moeten oplossen
Bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01314.html
Er is nog een andere variant van de foutcode waarbij het volgende staat:
Geen communicatie ↔ (No Communication)
Geen signaal / communicatie ↔ (No Signal / Communication)
Onwaarschijnlijk signaal ↔ (Implausible Signal)
Check foutcode(s) ↔ (Check DTC Memory)
Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt
Functiebeperking
Mogelijke oorzaken:
Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
Kortdurende communicatie-storing (bv. een hik in de voedingsspanning)
Bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule Motor (ECU) defect
Er zijn foutcodes opgeslagen in de Regelmodule Motor
Vocht in de Regelmodule
Relais 109 defect
Er is een Regelmodule gemonteerd die CAN niet ondersteund
Regelmodule Motor recent geflashd of anderszins aangepast
Regelmodule Motor defect
Mogelijke oplossingen:
Negen van de tien keer is de oorzaak eenvoudig: de spanning is laag geweest, of de ECUu is er uit geweest. Oplossing: foutcode wissen
Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
Check communicatie m.b.v. meetwaardeblokken, meestal staat in 125+ de communicatiestatus
Check bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule
Haal de Regelmodule er uit, maak schoon en droog
Monteer een Regelmodule die wel CAN ondersteund
Check / vervang Relais 109
Is de Motor Regelmodule (ECU) er recent uitgeweest (bv. voor een chip): haal de ECU er opnieuw uit en maak alle connectoren schoon en droog
Check / vervang Regelmodule
Ik dacht maybe nog aan bobine(s). Wie o wie heeft het verlossende antwoord?
[edit]
@Moderator
Kan de titel aangevuld worden met: 01314 - Engine Control Module / 013 - Check DTC Memory