[SEAT] [Leon 1M] FR 2005 Exterieur onder handen genomen!

ARFR

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
707
Credits zijn gaan naar Eelco (carclean forum) , hij heeft mijn auto weer helemaal _/-\o_ gemaakt

Onlangs werd ik benaderd om het exterieur van deze Seat Leon te behandelen.

Hij had de nodige defecten, en de eigenaar wilde hem graag weer netjes hebben.

Wat hebben we gedaan:

Pre-wash: Bilthamber Foam
Wash: Wolfgang Autobathe
Wielen: Wheelbrightener 1:4 en beide EZ-Detailbrushes
Banden: Super Degreaser 1:4

Motorcompartiment: Autoglym Engine & Machine Cleaner en Vinyl & Rubber Care

Kleien Dodo SN klei en Born Slippy

Grote steenlagpitten opvullen en terugschuren

Polijstwerk: 3m Fast Cut Plus, Monello Inizio Forza, Mezzo en Finale
Pads, Meg's Lightcut Wool, Oranje, witte en zwarte Kompressorpads, diverse 4" Spot pads.
Accuboormachine met zwarte LC polishing ball en Monello Mezzo voor de defecten onder de handgrepen.
Machines: Rotary en Dap500

Lak afnemen met IPA 1:1

Sealant: Wolfgang DGPS

Banden: Meg's Tirespray

Wielkasten: Action spuitbus

Uitlaat sierstukken: Mothers Mag & Alu polish

Ramen: Meg's Glass Cleaner

Trims: Poorboy's Trim Restorer

De Lakdiktemeter liet rondom de wagen waardes zien tussen de 120 en 140 Micron, op een deel na, deze was recent gespoten.
Het dak was wat dunner (zoals ik wel vaker gezien heb, deze zat rond de 100 en 115 Micron (8 plaatsen gemeten)

De voorafjes met de defecten:

IMG_4214.jpg

IMG_4215.jpg


De handgreep van de bestuurdersdeur:

IMG_4218.jpg


Het achterscherm:

IMG_4221.jpg


Grotere defecten:

IMG_4224.jpg


Te grote defecten:

IMG_4223.jpg


Plekjes geschuurd:

IMG_4236.jpg


Resultaat na wat testspots:

IMG_4227.jpg


Tussen resultaat zonder finish:
IMG_4240.jpg

IMG_4242.jpg

IMG_4243.jpg


En de afters:

IMG_4246.jpg

IMG_4257.jpg



IMG_4248.jpg

IMG_4249.jpg

IMG_4254.jpg

IMG_4252.jpg

IMG_4253.jpg

IMG_4259.jpg

IMG_4260.jpg

IMG_4261.jpg

IMG_4263.jpg


Ook onder de kap weer netjes:

IMG_4245.jpg

IMG_4244.jpg


Dit was m weer voor deze keer, tot de volgende keer!
 
Laatst bewerkt:

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Erg netjes geworden, veel respect, dat wetsanden wil ik ook nog wel eens leren :)
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Heel mooi werk _/-\o_ Kan zo de schowroom weer in :)

Hoe heb je die steenslag vullen gedaan? Zelf ook 3 lelijke op de kap die een maanlandschap nadoen.
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
Heel mooi werk _/-\o_ Kan zo de schowroom weer in :)

Hoe heb je die steenslag vullen gedaan? Zelf ook 3 lelijke op de kap die een maanlandschap nadoen.
Dat wil ik ook wel weten?? echt netjes geworden trouwens
 
Laatst bewerkt:

ARFR

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
707
zit nog wel steenslag op de motorkap hoor, niet alles is weg te krijgen :p maar eelco heeft hier ook een account gemaakt, dus misschien dat hij wat tips heeft
 
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
1.901
Ziet er goed uit zeg, had 'ie wel nodig! De mijne in dezelfde kleur en zo'n beurtje zou die ook wel kunnen gebruiken ! :D
 

inVorm

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
786
Schitterend resultaat, als nieuw. Ik ben wel nieuwsgierig aan wat de kosten ongeveer zijn om dit daar te laten doen?
 

Eelco

New member
Lid geworden
12 okt 2010
Berichten
61
Steenslag vullen en terug egaliseren met je lak is niet moeilijk, maar wel een arbeidsintensief klusje (als je veel moet doen).

Bij bovenstaande auto heb ik ervoor gekozen om alleen de grotere en diepere pitten goed te vullen, dit waren er zo rond de 30 op de schermen en de motorkap.
Je kunt uiteraard ieder spotje aanpakken, maar dat is gewoon ontzettend veel werk, en zoveel tijd had ik helaas niet.

UIteraard word de lak eerst gewassen en gekleid, daarna word voor een optimale hechting het gebied rond de steenslag gereinigd met alcohol.

Daarna pak je je lakstift (kun je bij je dealer kopen, of bij een autolak specialist laten maken), stopt die een half uurtje in je broekzak zodat de lak iets warmer word, en dus iets beter vloeit.

Voor gebruik uiteraard even goed schudden.

Ik gebruik meestal houten sateprikkertjes ipv de standaard kwastjes die bij een lakstift zitten, met de dunne houten stokjes krijg je hele mooie kleine blobjes lak, en dat is aanzienllijk minder werk om terug te schuren.

Na een dagje is de lak nog niet maximaal uitgehard, maar wel hard genoeg om terug te schuren.
Dit gebeurd dmv nat schuren met korrel 1500 en 2000.
Dat doe ik niet gewoon met de hand en schuurpapier maar met een daarvoor gemaakt "schuursteentje" (ook wel sanding blocks genoemd).

Nadat de blobjes volledig egaal vlak met de lak geschuurd zijn worden deze en het stukje er omheen (dat schuur je ook een stukje mee in het laatste schuurwerk omdat het blobje met verf steeds lager word) terug op glans gepolijst, in meestal 2 of 3 stappen, dit is ook een beetje afhankelijk van hoe grof je schuurt en hoe "hard" de betreffende lak van de auto is.
Zo zal bij een harde lak iets zwaarder geschut nodig zijn om de schuurkrassen terug te polijsten dan op een zachte lak.

Bij voorkeur gebeurd dit met een roterende polijstmachine.
Het kan ook met een excentrische machine, maar dit vergt vaak wel wat meer handelingen.

Nu de laklaag mooi netjes terug op glans gepolijst is, neem ik de restanten van de polijstmiddelen nog een keer af, en voorzie ik deze van een prima waxlaag ter bescherming.

Het zijn redelijk wat stappen, maar als je het goed doet, is het resultaat nagenoeg onzichtbaar, en het is redelijk vlot te doen (mits je geen honderden pitjes moet vullen).

Redhead ==> die 3 spotjes wil ik best eens voor je aanpakken hoor, wel zelf vooraf even vullen met lak.

Voor de rest, ik doe dit verder gewoon hobbymatig, en niet bedrijfsmatig, vraag er uiteraard wel een vergoeding voor, aangezien ik met een wagen als bovenstaand toch snel 2 dagen bezig ben.
Geinteresseerden magen altijd even een mailtje doen uiteraard.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
 

Jeroen

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
85
Dat ziet er weer helemaal strak uit, geweldig! Nu brand er echter 1 vraag... wat ben je nou kwijt geweest qua uren en geld om dit te fixen?
 

mrderosa

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
59
Dat is een koopje, als iemand 2 dagen bezig is. Als je het bij een bedrijf laat doen ben je 400,00 euro kwijt en is maar de helft van het werk gedaan. Hologrammen en swirls zijn er dan lang niet uit.
 

Nulzevenacht

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
5 dec 2010
Berichten
103
Echt een top resultaat, auto ziet er weer als gloedje nieuw uit'!

Denk dat mijne ook wel vrolijk zal worden van zo'n beurtje voor 150 euro'!:9~
 

TMFKAFR245PK

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
165
Wow, ziet er super uit zeg! Mijn A5 kan ook wel een keer een goede poetsbeurt gebruiken.
 
Bovenaan