Dibbuz
Sponsor
- Lid geworden
- 28 aug 2010
- Berichten
- 243
Mijn Seat Leon de afgelopen weken lekker onder handen genomen.
Ik had nu echt de balen van de enorme hoeveelheid steenslag op de voorbumper en op de motorkap.
Bij mijn dealer een lakstift besteld maar dat werd een op maat gemaakt potje verf aangezien de dealer ook een schadebedrijf heeft.
Voordeel daarvan is dat de lak een stuk dunner is maar wel meer inzakt in een putje bij het uitdampen van de oplosmiddelen.
Qua swirls en krassen valt het uiteraard reuze mee, hier en daar zaten wat flinterkrassen en wat swirls, niet de moeite waard om daar een berg foto's van te schieten aangezien iedereen wel weet hoe een swirl eruit ziet.
De detail is verspreid over 3 dagen om de lak goed uit te laten harden.
Dag 1:
Wassen van de auto, motorkap gekleid met Sonus clay (milde klei). Niet echt bijzonder t.o.v. Bilthamber soft, Meg's Pro Mild clay of de Poorboy's Clay.
Doet prima zijn werk maar geen uitblinker. Daarna de lak ontvet met 100% IPA (IsoPropyl Alcohol).
De steenslagschade:
Zo was dus de gehele bumper en het voorste deel van de motorkap. Flesje bijna 10 minuten goed geschud.
Het kwastje is nutteloos dus die nooit gebruiken. In plaats daarvan een sateprikker, werkt veel makkelijker.
Tip: als je twijfelt of er teveel lak aan de prikker zit dan ?s dat ook zo! Gewoon afstrijken aan de rand en opnieuw beginnen.
Teveel lak is niet mooi, wordt niet mooi en ga je alleen maar aan ergeren. Steenslag alleen aangetipt, dat duurde zo'n 2.5 uur.
Dit is geen klusje om even tussendoor te doen, neem de tijd, ga er goed voor zitten en wees geduldig.
30 minuten na het aantippen:
Dit is de week erop NA de volledige polijstbeurt:
Ik ben echt super tevreden over het resultaat, eerst was het goed te zien van een meter of 2 afstand nu moet je echt met je neus erboven op zitten.
Uiteraard zal hier en daar nog echt wel wat zitten, de bumper is 7 jaar oud als ik een strakke bumper wil dan moet ik hem laten spuiten.
Voorlopig kan hij zeker wel even door zo.
Het volgende puntje van aandacht was een vrij diepe steenslagputje op de motorkap.
Die is in totaal zo'n 12-15 keer opgevuld en nog zit ik niet aan de bovenkant. Ergens maar goed ook want ik ben er nog niet over uit of ik er blanke lak overeen wil.
Nadeel van blanke lak is dat het blank is, doorzichtig dus. Je kijkt dan door de lak naar het randje van de steenslag.
Voordeel is dat het glans geeft, dat doet de kleurlak duidelijk niet. Als iemand daar tips voor heeft, graag! Dit putje is een to be continued!
De 1e dag kwam ik tot het plaatje rechtsboven.
Dag 2:
Wederom het wassen van de auto en alle scharnieren e.d. met APC (All Purpose Cleaner) en Super Degreaser nagelopen met diverse kwasten en borstels.
De lak daarna ingespoten met IronX (eerste versie). Er wordt ontzettend weinig gereden en toch zaten er metaaldeeltjes op.
Voor mij echt het bewijs dat een detail altijd IronX kang gebruiken.
De rest van de auto gekleid, voor na een winter viel het mee:
Dag 3:
De laatste dag van de detail, de auto wederom gewassen en de wintervelgen eronder uit gehaald.
Ook de nummerplaten (en houders) weggehaald. Iets wat ik nog niet eerder had gedaan:
Zonder velgen lekker de wielkasten goed kunnen reinigen en ingespoten met 303 Aerospace:
Polijsten van de lak met Monello Mezzo op een witte Kompressor pad met de Festool Rotary.
Afgewerkt met de DAP500, Monello Finale en groene Kompressor pad.
Daarna de lak afgenomen met IPA 1:1 met water en de lak gevoed met Dodo's Lime Prime Lite.
Dit product verdient enige uitleg, heel belangrijk om ten eerste weinig te gebruiken (thanks Jan voor de tip toendertijd!) en egaal te verdelen.
Vooral dat laatste is een puntje van aandacht omdat je vlekken krijgt waar je het te dik op smeert. Dat wrijf je met een doek wel weer weg maar kost wel wat meer moeite terwijl het makkelijk te voorkomen is.
Ik had een splinternieuwe Meg's Soft Buff 2.0 finishing pad gebruikt.
Hier de juiste hoeveelheid per applicatie (1/3 motorkap):
Daarna de Supernatural wax uit de Iroku pot aangebracht.
Een halve auto met een concorso hand pad en de andere helft met een Supernatural finger mitt.
De laatste keer dat ik dat deed was ik niet zo tevreden, onhandig, ging niet lekker. Laatst met SkyBump erover gehad.
Hij vond het geweldig, beloofd dat ik hem nog een kans zou geven en ik moet zeggen dat het deze keer echt geweldig ging.
Waar het nou aan ligt weet ik niet echt maar het ging makkelijker dan de concorso pad.
Ook de uitlaat werd niet vergeten:
De gebruikte producten van die dag:
Wat after's binnen:
Buiten (net voordat het uiteraard ging regenen):
De volgende dag scheen de zon gelukkig weer dus even erop uit om wat betere after's te maken:
En even wat opgeleukte plaatjes:
En de TimeLapse van Dag 3:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5EYipScm8ek[/youtube]
De Leon staat er nu weer helemaal tiptop bij :jippie
Bedankt voor het lezen!
Ik had nu echt de balen van de enorme hoeveelheid steenslag op de voorbumper en op de motorkap.
Bij mijn dealer een lakstift besteld maar dat werd een op maat gemaakt potje verf aangezien de dealer ook een schadebedrijf heeft.
Voordeel daarvan is dat de lak een stuk dunner is maar wel meer inzakt in een putje bij het uitdampen van de oplosmiddelen.
Qua swirls en krassen valt het uiteraard reuze mee, hier en daar zaten wat flinterkrassen en wat swirls, niet de moeite waard om daar een berg foto's van te schieten aangezien iedereen wel weet hoe een swirl eruit ziet.
De detail is verspreid over 3 dagen om de lak goed uit te laten harden.
Dag 1:
Wassen van de auto, motorkap gekleid met Sonus clay (milde klei). Niet echt bijzonder t.o.v. Bilthamber soft, Meg's Pro Mild clay of de Poorboy's Clay.
Doet prima zijn werk maar geen uitblinker. Daarna de lak ontvet met 100% IPA (IsoPropyl Alcohol).
De steenslagschade:
Zo was dus de gehele bumper en het voorste deel van de motorkap. Flesje bijna 10 minuten goed geschud.
Het kwastje is nutteloos dus die nooit gebruiken. In plaats daarvan een sateprikker, werkt veel makkelijker.
Tip: als je twijfelt of er teveel lak aan de prikker zit dan ?s dat ook zo! Gewoon afstrijken aan de rand en opnieuw beginnen.
Teveel lak is niet mooi, wordt niet mooi en ga je alleen maar aan ergeren. Steenslag alleen aangetipt, dat duurde zo'n 2.5 uur.
Dit is geen klusje om even tussendoor te doen, neem de tijd, ga er goed voor zitten en wees geduldig.
30 minuten na het aantippen:
Dit is de week erop NA de volledige polijstbeurt:
Ik ben echt super tevreden over het resultaat, eerst was het goed te zien van een meter of 2 afstand nu moet je echt met je neus erboven op zitten.
Uiteraard zal hier en daar nog echt wel wat zitten, de bumper is 7 jaar oud als ik een strakke bumper wil dan moet ik hem laten spuiten.
Voorlopig kan hij zeker wel even door zo.
Het volgende puntje van aandacht was een vrij diepe steenslagputje op de motorkap.
Die is in totaal zo'n 12-15 keer opgevuld en nog zit ik niet aan de bovenkant. Ergens maar goed ook want ik ben er nog niet over uit of ik er blanke lak overeen wil.
Nadeel van blanke lak is dat het blank is, doorzichtig dus. Je kijkt dan door de lak naar het randje van de steenslag.
Voordeel is dat het glans geeft, dat doet de kleurlak duidelijk niet. Als iemand daar tips voor heeft, graag! Dit putje is een to be continued!
De 1e dag kwam ik tot het plaatje rechtsboven.
Dag 2:
Wederom het wassen van de auto en alle scharnieren e.d. met APC (All Purpose Cleaner) en Super Degreaser nagelopen met diverse kwasten en borstels.
De lak daarna ingespoten met IronX (eerste versie). Er wordt ontzettend weinig gereden en toch zaten er metaaldeeltjes op.
Voor mij echt het bewijs dat een detail altijd IronX kang gebruiken.
De rest van de auto gekleid, voor na een winter viel het mee:
Dag 3:
De laatste dag van de detail, de auto wederom gewassen en de wintervelgen eronder uit gehaald.
Ook de nummerplaten (en houders) weggehaald. Iets wat ik nog niet eerder had gedaan:
Zonder velgen lekker de wielkasten goed kunnen reinigen en ingespoten met 303 Aerospace:
Polijsten van de lak met Monello Mezzo op een witte Kompressor pad met de Festool Rotary.
Afgewerkt met de DAP500, Monello Finale en groene Kompressor pad.
Daarna de lak afgenomen met IPA 1:1 met water en de lak gevoed met Dodo's Lime Prime Lite.
Dit product verdient enige uitleg, heel belangrijk om ten eerste weinig te gebruiken (thanks Jan voor de tip toendertijd!) en egaal te verdelen.
Vooral dat laatste is een puntje van aandacht omdat je vlekken krijgt waar je het te dik op smeert. Dat wrijf je met een doek wel weer weg maar kost wel wat meer moeite terwijl het makkelijk te voorkomen is.
Ik had een splinternieuwe Meg's Soft Buff 2.0 finishing pad gebruikt.
Hier de juiste hoeveelheid per applicatie (1/3 motorkap):
Daarna de Supernatural wax uit de Iroku pot aangebracht.
Een halve auto met een concorso hand pad en de andere helft met een Supernatural finger mitt.
De laatste keer dat ik dat deed was ik niet zo tevreden, onhandig, ging niet lekker. Laatst met SkyBump erover gehad.
Hij vond het geweldig, beloofd dat ik hem nog een kans zou geven en ik moet zeggen dat het deze keer echt geweldig ging.
Waar het nou aan ligt weet ik niet echt maar het ging makkelijker dan de concorso pad.
Ook de uitlaat werd niet vergeten:
De gebruikte producten van die dag:
Wat after's binnen:
Buiten (net voordat het uiteraard ging regenen):
De volgende dag scheen de zon gelukkig weer dus even erop uit om wat betere after's te maken:
En even wat opgeleukte plaatjes:
En de TimeLapse van Dag 3:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5EYipScm8ek[/youtube]
De Leon staat er nu weer helemaal tiptop bij :jippie
Bedankt voor het lezen!
Laatst bewerkt: