[SEAT] [Leon 1M] Full Detail SEAT Leon TS

Dibbuz

Sponsor
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
243
Mijn Seat Leon de afgelopen weken lekker onder handen genomen.
Ik had nu echt de balen van de enorme hoeveelheid steenslag op de voorbumper en op de motorkap.

Bij mijn dealer een lakstift besteld maar dat werd een op maat gemaakt potje verf aangezien de dealer ook een schadebedrijf heeft.
Voordeel daarvan is dat de lak een stuk dunner is maar wel meer inzakt in een putje bij het uitdampen van de oplosmiddelen.

Qua swirls en krassen valt het uiteraard reuze mee, hier en daar zaten wat flinterkrassen en wat swirls, niet de moeite waard om daar een berg foto's van te schieten aangezien iedereen wel weet hoe een swirl eruit ziet.
De detail is verspreid over 3 dagen om de lak goed uit te laten harden.

Dag 1:
Wassen van de auto, motorkap gekleid met Sonus clay (milde klei). Niet echt bijzonder t.o.v. Bilthamber soft, Meg's Pro Mild clay of de Poorboy's Clay.
Doet prima zijn werk maar geen uitblinker. Daarna de lak ontvet met 100% IPA (IsoPropyl Alcohol).

De steenslagschade:
seat25Kopiren.jpg


Zo was dus de gehele bumper en het voorste deel van de motorkap. Flesje bijna 10 minuten goed geschud.
Het kwastje is nutteloos dus die nooit gebruiken. In plaats daarvan een sateprikker, werkt veel makkelijker.

Tip: als je twijfelt of er teveel lak aan de prikker zit dan ?s dat ook zo! Gewoon afstrijken aan de rand en opnieuw beginnen.
Teveel lak is niet mooi, wordt niet mooi en ga je alleen maar aan ergeren. Steenslag alleen aangetipt, dat duurde zo'n 2.5 uur.
Dit is geen klusje om even tussendoor te doen, neem de tijd, ga er goed voor zitten en wees geduldig.

30 minuten na het aantippen:
seat24Kopiren.jpg


Dit is de week erop NA de volledige polijstbeurt:
seat26Kopiren.jpg


Ik ben echt super tevreden over het resultaat, eerst was het goed te zien van een meter of 2 afstand nu moet je echt met je neus erboven op zitten.
Uiteraard zal hier en daar nog echt wel wat zitten, de bumper is 7 jaar oud als ik een strakke bumper wil dan moet ik hem laten spuiten.
Voorlopig kan hij zeker wel even door zo.

Het volgende puntje van aandacht was een vrij diepe steenslagputje op de motorkap.
Die is in totaal zo'n 12-15 keer opgevuld en nog zit ik niet aan de bovenkant. Ergens maar goed ook want ik ben er nog niet over uit of ik er blanke lak overeen wil.
Nadeel van blanke lak is dat het blank is, doorzichtig dus. Je kijkt dan door de lak naar het randje van de steenslag.
Voordeel is dat het glans geeft, dat doet de kleurlak duidelijk niet. Als iemand daar tips voor heeft, graag! Dit putje is een to be continued!

De 1e dag kwam ik tot het plaatje rechtsboven.
seat22Kopiren.jpg


Dag 2:
Wederom het wassen van de auto en alle scharnieren e.d. met APC (All Purpose Cleaner) en Super Degreaser nagelopen met diverse kwasten en borstels.
seat18Kopiren.jpg


seat23Kopiren.jpg


De lak daarna ingespoten met IronX (eerste versie). Er wordt ontzettend weinig gereden en toch zaten er metaaldeeltjes op.
Voor mij echt het bewijs dat een detail altijd IronX kang gebruiken.
seat17Kopiren.jpg


De rest van de auto gekleid, voor na een winter viel het mee:
seat20Kopiren.jpg


Dag 3:
De laatste dag van de detail, de auto wederom gewassen en de wintervelgen eronder uit gehaald.
Ook de nummerplaten (en houders) weggehaald. Iets wat ik nog niet eerder had gedaan:
seat19Kopiren.jpg


Zonder velgen lekker de wielkasten goed kunnen reinigen en ingespoten met 303 Aerospace:
seat28Kopiren.jpg


Polijsten van de lak met Monello Mezzo op een witte Kompressor pad met de Festool Rotary.
Afgewerkt met de DAP500, Monello Finale en groene Kompressor pad.

Daarna de lak afgenomen met IPA 1:1 met water en de lak gevoed met Dodo's Lime Prime Lite.
Dit product verdient enige uitleg, heel belangrijk om ten eerste weinig te gebruiken (thanks Jan voor de tip toendertijd!) en egaal te verdelen.
Vooral dat laatste is een puntje van aandacht omdat je vlekken krijgt waar je het te dik op smeert. Dat wrijf je met een doek wel weer weg maar kost wel wat meer moeite terwijl het makkelijk te voorkomen is.

Ik had een splinternieuwe Meg's Soft Buff 2.0 finishing pad gebruikt.
Hier de juiste hoeveelheid per applicatie (1/3 motorkap):
seat21Kopiren.jpg


Daarna de Supernatural wax uit de Iroku pot aangebracht.
Een halve auto met een concorso hand pad en de andere helft met een Supernatural finger mitt.
De laatste keer dat ik dat deed was ik niet zo tevreden, onhandig, ging niet lekker. Laatst met SkyBump erover gehad.
Hij vond het geweldig, beloofd dat ik hem nog een kans zou geven en ik moet zeggen dat het deze keer echt geweldig ging.
Waar het nou aan ligt weet ik niet echt maar het ging makkelijker dan de concorso pad.
seat10Kopiren.jpg


Ook de uitlaat werd niet vergeten:
seat27Kopiren.jpg


De gebruikte producten van die dag:
seat16Kopiren.jpg


Wat after's binnen:
seat06Kopiren.jpg


seat05Kopiren.jpg


seat08Kopiren.jpg


seat09Kopiren.jpg


Buiten (net voordat het uiteraard ging regenen):
seat02Kopiren.jpg


De volgende dag scheen de zon gelukkig weer dus even erop uit om wat betere after's te maken:
seat29Kopiren.jpg


seat11Kopiren.jpg


seat12Kopiren.jpg


seat04Kopiren.jpg


En even wat opgeleukte plaatjes:
seat13Kopiren.jpg


seat15Kopiren.jpg


En de TimeLapse van Dag 3:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5EYipScm8ek[/youtube]

De Leon staat er nu weer helemaal tiptop bij :jippie
Bedankt voor het lezen!
 
Laatst bewerkt:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.933
Ziet er zeker erg mooi uit. Die steenslagschade-reparatie is bijzonder goed gelukt.
41.gif
Wou dat mijn Exeo er zo goed uitzag.
 

Dibbuz

Sponsor
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
243
Steenslag is me ook 200% meegevallen. Had het niet verwacht. Nu moet ik er wel bij vermelden dat de lakstif bij Seat De Rooij vandaan komt en die hebben ook een schadebedrijf.
Kost de helft en is een stuk dunner en perfect op kleur. Zonder die goede lak was het nooit zo mooi gelukt. Sommige lakstiften zijn net stroop en daar kan je niks mee.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Dibbuz: even een correctie, je hebt geen 100% IPA gebruikt. Waarom ik dat weet? Het bestaat gewoon niet, hoogste percentage is iets van 98-99%. Voordeel van IPA ten opzichte van gewone alcohol (ethanol) is dat het geen droogvlekken achterlaat, nadeel is dat het minder goed vet oplost.

Voor zaken die ik echt schoon wilde hebben gebruikte ik altijd eerst een ultrasoon bad met ethanol, daarna een bad met IPA. Maar ja, mijn preparaten waar ik destijds mee werkte waren zelden groter dan 15 cm diameter.

Foto's zijn op jullie nieuwe lokatie, waar ook de poetsdag is?
 

Dibbuz

Sponsor
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
243
@Cordoba, je hebt gelijk. Bedoelde meer dat het niet verdunt was. Is inderdaad iets van 97-98% alcohol.

Niet alle foto's zijn van de locatie van Carclean, de foto's met Shine By Demand platen zijn wel op de nieuwe locatie.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.017
Netjes Dennis! Lijkt inderdaad wel nieuw!
 

vdmeddy

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
7.614
Geweldig wat jij met de wagen weer gepresteerd hebt, je lijkt wel een tovenaar
 

Cojones

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
25 aug 2010
Berichten
1.069
Pfff, ongelooflijk zeg. Erg mooi.

En die workshop! 't Lijkt verdorie wel een OK zo schoon.
 

Dibbuz

Sponsor
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
243
Die vloer is 1 groot drama, zou vloeistof dicht moeten zijn maar alles vlekt erop. Wat een rampenvloer.

In deze auto zit al aardig wat uurtjes detailwerk is natuurlijk en er wordt niet veel mee gereden.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Super dennis!

In navolging vandaag zelf ook maar begonnen :)

Helaas kan ik niet "binnen" wassen dus moest ik hem als eerst al weer ontdoen van al het stuifmeel... :(
 

Dibbuz

Sponsor
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
243
Die van mij zit ook alweer onder, wel vervelend als je buiten verder moet. Ligt er elke keer weer een vers laagje op.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Ik heb hem thuis voor de deur gewassen en 400 meter verderop bij JD sta ik nu te poetsen... "stond" kan ik beter zeggen de meq G220 ging net stuk.. (met enige stank) :(
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Vind het resultaat er super uitzien.
Daar zijn flink wat uurtjes in gaan zitten.

Helaas heb ik ook wat steenslagputjes op de motorkap en deze wil ook ook weer opvullen met lak.
Alleen zijn sommige putjes zo diep, dat ze tot op het blanke staal/zinklaag zitten waardoor er een dun laagje roest op zit.
Kan ik de putjes na schoonmaken/ontvetten zo opvullen, of moet ik eerst de roest eraf halen?
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
roest moet eigenlijk wel weg, vaak komt het anders wel terug (duurt wel lang). Je kunt evt eerst een stipje zinkspray intippen. En daarna de lak.

Zilver is overigens nog moeilijker om te stippen dan het schaduwgrijs van dibbuz (zegmaar altijd goed zichtbaar).
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Klopt Mark,

Ik heb vorige week mijn deurslot weggewerkt en een blindplaatje gemonteerd. Ondanks dat ik de goede spuitbusset voor mijn leon gebruikt heb (S7N), zie je toch dat het plaatje iets donkerder van kleur is dan de rest van de deur.

Ik heb nog wel een spuitbus koud verzinkspray staan. Heb mijn subframe daarmee behandeld en het zit nog steeds goed.

Ik denk dan dat ik het beste de roest eruit kan pulken met een naaldje, opvullen met een beetje zinkspray en daarna met lak opvullen zoals Dibbuz gedaan heeft.
Zal eerst maar eens een plekje opvullen dat niet zo hard opvalt.
 

Dibbuz

Sponsor
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
243
Bij zat er ook een mini beetje roest in 2 putjes. Daar heb ik IronX op aantal keer op gespoten en ingewerkte met een hard borsteltje en een sateprikker. Toen het niet meer paars werd en er geen bruine deeltjes onder de loep zichtbaar waren ben ik aan gaan tippen.

Zilver is inderdaad nog moeilijker. Probleem is de ligging van de metaaldeeltjes. Je krijgt ze nooit zo meer als het origineel. Daardoor zal het donker of lichter worden dan de rest van de lak terwijl je van een ander standpunt precies andersom is. Zoals je bij mijn bumper zag was het gewoon wit, even aantippen en het is schaduwgrijs. De plekjes zijn te klein om kleurverschil echt op te vallen. Als je goed kijkt op de 2e foto dan zie je nog wat puntjes. Doel was ook niet om steenslag volledig te verwijderen, dat is al bijna niet te doen omdat het verticaal is maar ook de metaaldeeltjes zijn een probleem al is dat minder dan bij zilver.
 
Bovenaan