RobertV6
Vriend van Seat-Online!
- Lid geworden
- 27 aug 2010
- Berichten
- 1.229
Afgelopen week heb ik mijn leon (V6 TS4 BDE) weggebracht voor de kettingrevisie. De auto rijd ik inmiddels bijna 7 jaar en kan elk geluid wel dromen. Onder de kap hoorde ik de laatste maanden een licht schaafgeluid op de achtergrond, wat er eerder niet was. Op video heb ik het helaas na meerdere pogingen steeds niet goed vast kunnen leggen, ik zet ?m er toch maar bij:
https://www.youtube.com/watch?v=NPvLjaxLQpQ
Over een ketting gaan meerdere verhalen de ronde. Zo zou de ketting een leven lang mee gaan/geen onderhoud nodig tot preventief laten vervangen bij 150.000 - max 200.000. Zie ook bij ??n van de SO sponsors. Over de cupra/TS4 heb ik zeker wat de NL sites nauwelijks/geen online info kunnen vinden over de kettingrevisie. Relatief beperkt aantal van de leon zal daar debet aan zijn. Op het VR6 forum wel een hoop bij broer Golf. Probleem zijn dan vooral de geleiders en spanners. Bij de Oosterburen met 2 leon rijders contact gehad waar het al bij 70.000 en bij de ander 170.000 revisietijd was. Zoals met zo veel zaken bij een auto hangt veel af van onderhoud, rijstijl, gebruik en kun je soms pech hebben etc. Ik ga naar de 130000. Bij diagnose bleek dat ik nog wel even door zou kunnen, maar geen risico genomen. De auto heeft bepaalde momenten ook “intensief gesport” in het verleden en e.e.a. staat nog op de planning met de auto. Bij uitlezen gaf hij geen storingen/nokkenas-timing, maar het schaafgeluid was voor de specialist ook goed hoorbaar. De stethoscoop er ook nog bij gepakt. Dit topic is dus vooral als advies voor de V6 rijders bedoeld de motor in de gaten te houden bij schraap/sleep geluiden. Een kettingrevisie is voor sommige bedrijven dagelijkse kost en niets bijzonders. E?n van de SO bejaarden heeft z?n V6 tegen de 300.000 zonder revisie geloof ik, dus natuurlijk kan het per auto ook flink verschillen.
Arbeidsloon is hetgene wat de reparatie zo duur maakt. Je bent ?m 2 dagen kwijt. Aangezien alles open ligt heb ik gelijk de koppeling mee laten vervangen (SACHS), daar betaal je(ik) dan geen arbeidsloon voor. Wat de vraag betreft of het nodig is de motor te demonteren, zul je meerdere antwoorden krijgen. Bij mijn monteur is het zijn vaste aanpak: kost dan wel extra tijd, maar daarna heb je alle ruimte om makkelijker en sneller aan het blok te werken. Daarnaast zie je natuurlijk ook veel meer hoe de staat van het blok is en van omliggende onderdelen.
Bij ophalen merkte ik duidelijk een auto die weer als nieuw schakelt, het sleepgeluid is weg en het soepeler lopen zit misschien tussen de oren na de xsara van moeder de vrouw…De geleider uiteraard slijtagesporen. Met een beetje zoeken kun je achterhalen waar ik het heb laten doen, maar dit is geen reclame tekst. Overweeg je zelf een V6 aan te schaffen met een hogere kmstand zou ik naast de haldex ook vooral checken of de distributie gedaan is. Niet voor elke dealer is dit dagelijkse kost. Zo heeft een mede SO-er al eens gepost dat ze v??r de auto links zaten te kijken (moet rechts zijn). Wordt er ook gelijk geroepen de nokkenasverstellers te vervangen en prijzen van 3000euro + is dit wel heel voorbarig. Reinigen (ultrasoon) is soms ook gewoon mogelijk. Pas als het blok open ligt kun je daadwerkelijk de staat van alles checken. Ik ben voor de revisie met koppeling incl. BTW iets meer dan de helft van het net genoemde bedrag kwijt geweest. Airco was ook weer netjes gevuld. Een aantal specialisten werkt dagelijks met V6en e.d. waardoor dit een routine klus is en de kosten veel lager uitvallen (i.i.g. in vergelijking met de dealer). In mijn geval is dit qua onderhoud de enige grote kostenpost met de V6 geweest.
https://www.youtube.com/watch?v=NPvLjaxLQpQ
Over een ketting gaan meerdere verhalen de ronde. Zo zou de ketting een leven lang mee gaan/geen onderhoud nodig tot preventief laten vervangen bij 150.000 - max 200.000. Zie ook bij ??n van de SO sponsors. Over de cupra/TS4 heb ik zeker wat de NL sites nauwelijks/geen online info kunnen vinden over de kettingrevisie. Relatief beperkt aantal van de leon zal daar debet aan zijn. Op het VR6 forum wel een hoop bij broer Golf. Probleem zijn dan vooral de geleiders en spanners. Bij de Oosterburen met 2 leon rijders contact gehad waar het al bij 70.000 en bij de ander 170.000 revisietijd was. Zoals met zo veel zaken bij een auto hangt veel af van onderhoud, rijstijl, gebruik en kun je soms pech hebben etc. Ik ga naar de 130000. Bij diagnose bleek dat ik nog wel even door zou kunnen, maar geen risico genomen. De auto heeft bepaalde momenten ook “intensief gesport” in het verleden en e.e.a. staat nog op de planning met de auto. Bij uitlezen gaf hij geen storingen/nokkenas-timing, maar het schaafgeluid was voor de specialist ook goed hoorbaar. De stethoscoop er ook nog bij gepakt. Dit topic is dus vooral als advies voor de V6 rijders bedoeld de motor in de gaten te houden bij schraap/sleep geluiden. Een kettingrevisie is voor sommige bedrijven dagelijkse kost en niets bijzonders. E?n van de SO bejaarden heeft z?n V6 tegen de 300.000 zonder revisie geloof ik, dus natuurlijk kan het per auto ook flink verschillen.
Arbeidsloon is hetgene wat de reparatie zo duur maakt. Je bent ?m 2 dagen kwijt. Aangezien alles open ligt heb ik gelijk de koppeling mee laten vervangen (SACHS), daar betaal je(ik) dan geen arbeidsloon voor. Wat de vraag betreft of het nodig is de motor te demonteren, zul je meerdere antwoorden krijgen. Bij mijn monteur is het zijn vaste aanpak: kost dan wel extra tijd, maar daarna heb je alle ruimte om makkelijker en sneller aan het blok te werken. Daarnaast zie je natuurlijk ook veel meer hoe de staat van het blok is en van omliggende onderdelen.
Bij ophalen merkte ik duidelijk een auto die weer als nieuw schakelt, het sleepgeluid is weg en het soepeler lopen zit misschien tussen de oren na de xsara van moeder de vrouw…De geleider uiteraard slijtagesporen. Met een beetje zoeken kun je achterhalen waar ik het heb laten doen, maar dit is geen reclame tekst. Overweeg je zelf een V6 aan te schaffen met een hogere kmstand zou ik naast de haldex ook vooral checken of de distributie gedaan is. Niet voor elke dealer is dit dagelijkse kost. Zo heeft een mede SO-er al eens gepost dat ze v??r de auto links zaten te kijken (moet rechts zijn). Wordt er ook gelijk geroepen de nokkenasverstellers te vervangen en prijzen van 3000euro + is dit wel heel voorbarig. Reinigen (ultrasoon) is soms ook gewoon mogelijk. Pas als het blok open ligt kun je daadwerkelijk de staat van alles checken. Ik ben voor de revisie met koppeling incl. BTW iets meer dan de helft van het net genoemde bedrag kwijt geweest. Airco was ook weer netjes gevuld. Een aantal specialisten werkt dagelijks met V6en e.d. waardoor dit een routine klus is en de kosten veel lager uitvallen (i.i.g. in vergelijking met de dealer). In mijn geval is dit qua onderhoud de enige grote kostenpost met de V6 geweest.
Laatst bewerkt: