[Seat] [Leon 1M] Lambdasonde uitlezen met VAG-COM

uzitje

New member
Lid geworden
24 okt 2010
Berichten
5
Goedenavond mede Seat bezitters,

Ik heb zelf een Seat Toledo 1M uit 2001 en heb hier sinds een tijdje wat problemen mee. Mijn motormanagement lampje brandt en de foutmeldingen die naar voren komen zijn als volgt:

16806 - Main Catalyst: Bank 1: Efficiency Below Threshold
P0422 - 35-00 - -
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-00 - -
16685 - Cylinder 1 Misfire Detected
P0301 - 35-00 - -.

Mijn auto loopt ook sinds het kouder is niet lekker en het lijkt erop dat deze op drie cilinders draait als de motor koud is. Nadat de motor warm is, is er niets aan de hand. Mijn motormanagement lampje brandt constant en sinds het dus kouder is knippert deze ook met een koude motor.

Ik heb iig het vermoeden dat 1 van mijn lambdasondes niet meer goed is en wil deze uitmeten dmv VAG-COM. Ik weet echter niet hoe. Kan iemand mij vertellen waarin ik de fouten moet zoeken en hoe ik mijn lambdas uit kan meten dmv VAG-COM? Alle hulp wordt zeer gewardeerd.
 

uzitje

New member
Lid geworden
24 okt 2010
Berichten
5
Het gaat hier om een 1.8 20V met een G3 installatie. Ik heb tevens nog een foutmelding,. maar deze stond niet op de uitdraai die ik hierboven heb geplaatst. Deze uitdraai was iets ouder.

Ik zal vanavond de auto nog een keer uitlezen en de overige foutmeldingen ook plaatsen (deze had ik de laatste keer niet opgeslagen).
 

uzitje

New member
Lid geworden
24 okt 2010
Berichten
5
De exacte foutcodes zijn als volgt:

16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-00 - -
16685 - Cylinder 1 Misfire Detected
P0301 - 35-00 - -
16795 - Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected
P0411 - 35-00 - -
16806 - Main Catalyst: Bank 1: Efficiency Below Threshold
P0422 - 35-00 - -
Readiness: 0000 1101
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Ik zou beginnen met de bobine en bougie van cilinder 1. De bobines van een 20 V en VT zijn een bekend zwak punt. Elke cilinder heeft een eigen bobine. Even wisselen met cilinder 2, foutmeldingen wissen en kijken of de foutmeldingen terug komen op cilinder 2. Zo ja, dan is je bobine verrot en moet je een nieuwe monteren. Neem er meteen maar 3 extra mee want de rest zal over niet al te lange tijd volgen. En vervang de bougie van cilinder 1 dan ook maar, want die heeft door die misfires ook aardig op zijn sodemieter gehad.

Foutmelding 16795, Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected komt ook vaker voor. Betekent dat er een slang van het secudaire luchtsysteem lek is of het huis van de pomp. Huis van pomp komt vaker voor, is een kunststof huis met aluminium popnagels. Hangt onder aan de motor, aan de voorzijde. Door invloed van strooizout e.d. rotten deze popnagels door en werkt de pomp niet meer goed. Vervangen door kleine boutjes en moertjes of popnagels en je bent weer klaar.

Melding 16806 hangt waarschijnlijk samen met de misfires. Ik zou eerst de misfires oplossen en dan eens kijken of deze melding nog terug komt.
 

uzitje

New member
Lid geworden
24 okt 2010
Berichten
5
Bedankt voor het meedenken. Zodra het weer een beetje meezit (droog) zal ik het eea controleren en mijn bevindingen hier melden.

In de tussentijd zijn alle reacties welkom!
 

uzitje

New member
Lid geworden
24 okt 2010
Berichten
5
Mede dankzij het droge weer heb ik vandaag de lambdasondes uit kunnen lezen conform de engelse instructie. Kanttekening hierbij is dat ik een 1.8 20V heb en geen 20VT. Ik kan dus ook niet de bobines wisselen. Ik heb 1 vierkante bobine.
Het ziet ernaar uit dat mijn lambdasondes goed zijn. De laatste block die ik heb getest conform de instructie (block 046 - catalic converter) kwam niet goed uit de test.
Betekend dit dat mijn katalysator de oorzaak is van de codes of kan het alsnog de lambda zijn? Los van code 16795.
 
Bovenaan