[SEAT] [Leon 1M] N249 mod voor Leon 20VT

20VTHengelo

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
1.955
Hallo Seat-Liefhebbers!

Op het oude forum las ik een how-to over het aanbrengen van een mod wat begon met een N-(getal). Het was iets met een vacuum slang inkorten wat zorgde voor een beter gasrespons weet ik nog wel. Is die how-to nu voorgoed verloren gegaan? Als mensen hier meer over weten hoor ik het graag :+8)
 

LeonL

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
364
Net gevonde, zo stond hij ook op het vorige forum.

De complete N112 en N249 How-To mod


Benodigdheden:

-Een brug of lift (je moet wat onderdelen onderlangs verwijderen(luchtpomp))

-2 Heatsinks , hier te bestellen http://www.dil.nl/Search.aspx?SearchFor ... Abort=True
Omschrijving: WEERSTAND 50W HEATSINK 33E

-afdekplaatje voor cobinatieklep bestellen bij info@hulsenturbotuning.nl (€11,- incl. verzenden)
XCombiAfdekPl.jpg


- verder het gebruikelijk gereedschap & natuurlijk DEZE how-to! (sommige stukken tekst overgenomen van de "oude mod" van Nils6L)


Uitleg waarom je de Electronische kleppen zou willen verwijderen:

De N249 is een klep, die al dan niet gewenst, de dumpvalve of blow off valve open kan trekken. Je dumpvalve of blow off valve werkt op een vacu?m dat ontstaat in het inlaatspruitstuk zodra je van je gas af gaat. Om aan dat vacu?m te komen terwijl er turbodruk op wordt gebouwd hebben ze bij Audi een vacu?m reservoir aangebracht boven op het motorblok. Door het gebruik van een terugslagklep (zwart witte cilinder) blijft het vacu?m in het reservoir zitten terwijl er een overdruk in de inlaat heerst. De N249 gebruikt dit vacu?m om de BOV of DV open te trekken om er zo voor te zorgen dat er een geleidelijke opbouw van de turbodruk plaats vind.

De N112 zit op dit zelfde vacu?m reservoir aangesloten. De N112 is eigenlijk exact eenzelfde klep als de N249, alleen zit deze er om de combinatieklep van het secundaire luchtsysteem open te trekken en tegelijkertijd ook de wastegate open te trekken zodat er op dat moment geen overdruk wordt opgebouwd. Deze extra slang naar de wastegate zit er voor zover bekend wel op de K03, maar niet op de K03s of K04. De secundaire luchtpomp pompt bij koude motor zuurstofrijke lucht de uitlaat in om de katalysator sneller op te warmen. Zo is de katalysator eerder op bedrijftemperatuur die hij nodig heeft voor een optimale werking. Het systeem werkt dus eigenlijk als volgt. De luchtpomp begint lucht te pompen, vervolgens trekt de N112 de combinatieklep open om de lucht de uitlaat in te blazen en trekt hij de wastegate open (niet bij k03s en k04) omdat als er een hoge druk in de uitlaat zou zijn, de pomp niet sterk genoeg is om het lucht in de uitlaat te blazen.

Dan nu de reden waarom je ze eventueel zou willen verwijderen.

Zonder N249 wordt de turbodruk explosiever opgevoerd. Ook als je net je voet op het gas pedaal trapt, waardoor de auto dus directer reageert. Als je een volledige mod uit voert, dus alle onnodige vacu?m slangen verwijderd heb je sowieso een snellere respons bij vol optrekken bij overschakelen omdat de DV of BOV sneller reageert omdat er veel minder slang inhoud (en de inhoud van het vacu?m reservoir is er niet meer) vacu?m gezogen moet worden voor de BOV of DV daadwerkelijk open getrokken wordt. Dit verschil merk je zo duidelijk. De DV of BOV wordt al opengetrokken bij een hoger toerental van de turbo als voorheen waardoor je naast je PSSSST ook een SWIRL geluid van de turbo hoort zoals je dit ook bij de WTC Rally auto’s hoort. Zelfs bij het originele luchtfilter box en de standaard DV hoor je dat heel zachtjes.

Een andere reden om het te verwijderen is omdat het gewoon een lelijk gezicht is, dat vacu?m reservoir op je motorblok.

De N112 zou je kunnen verwijderen omdat deze niet meer goed werkt na de N249 mod, (bij mij in ieder geval het geval) omdat het vacu?m reservoir niet meer continue een vacu?m heeft, die de N112 wel nodig heeft. VAG-Com gaf hier foutmeldingen door bij mij. Daarnaast zou je hem ook willen verwijderen als de luchtpomp kapot is, aangezien deze er alleen maat op zit voor het milieu en het ding over de 300 euro kost om te vervangen, hebben veel zoiets van: Dan maar zonder… Ten derde zou je hem misschien willen vervangen omdat je een instelling hebt van: “Alles wat er op mij auto zit, waar ik niet meer vermogen van krijg, kan er net zo goed vanaf, al is het maar voor de gewichtsbesparing…”

Je kan deze mod in 2 versies uitvoeren, namelijk:

- nr 1, alle kleppen fysiek laten zitten maar de slangen wel omleiden, Dat is dezelfde mod als hieronder alleen laat je de kleppen daadwerkelijk zitten en ook electronisch aangesloten, je koppelt alleen alle luchtslangen af (HEB JE NIET de 2 Heatsinks nodig) Je leidt dan alleen de slangen om zoals hieronder. (Inlaat-->dumpvalve , N75 klep --> wastegate.)
- nr 2, is als hieronder, het voordeel is dan dat het netjes opgeruimd onder de kap is , en alles wat niet meer nodig was ook echt weg is...

De keuze blijft altijd aan jezelf, wij hebben hieronder nr 2 uitgevoerd!

Nu gaan we beginnen met de daadwerkelijke Mod:

Zo zit het geheel nu aangesloten:
Origineel.GIF
 
Laatst bewerkt:

LeonL

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
364
Je kan dan het geheel van de vacuum slangetjes aan begin en eind afkoppelen. Want je gaat de gehele kermiskraam demonteren. De luchtpomp en combinatieklep doen we later in het verhaal.

Nu met dit gedeelte in je hand:
XN249Simpel.jpg


Je moet het straks (of nu) zo aan gaan sluiten.(TIP: ik heb de hittebeschermende hoesjes van de oude aansluitingen afgehaald en deze op de warmere locaties rond de slangetjes gedaan, kost niets en het is wel zekerder!):
Een eventuele drukmeter sluit je aan dmv een T stukje te plaatsen in de slang van je Inlaat --> Dumpvalve , de lege aansluiting van je T stuk gaat dan naar je drukmeter (interieur)
GroteFoto-IPVVIFCM.jpg

De Wastegate had bij ons 2 aansluitingen, we hoorde dat hier variaties in zijn (1 of 2 aansluitingen). Als je 1 aansluiting hebt is het helemaal niet moeilijk, heb je er 2 is het ook niet moeilijk dan dop je gewoon de ZIJ aansluiting af zoals hier:
P1010408.jpg


Nu hebben we het "makkelijke" gedeelte wel gehad. Wat we nu gaan verwijderen is de combinatie klep aan de rechterkant van je blok.
(zo ziet de klep eruit)
XCombiKlep.jpg

Eerst haal je de slang eraf die van je luchtpomp (onder de auto) komt, dit is simpel. Je moet de koppeling even aan 2 zijdes indrukken en dan kun je hem er zo aftrekken. Die slang verwijder je pas in de volgende stap.
Dan kan je bouten van de combinatie klep losdraaien. Je kan hier langs de bovenkant bij maar voor 1 bout zit de koelwaterslang (aansluiting bij je blok) in de weg. Deze zal je dan ook even daar los moeten halen (denk aan een opvangbakje onder de auto want er zal wat koelvloeistof uitkomen) en dan kun je er als het goed is prima bij. Nu kan je het bestelde (of eventueel zelf gemaakte) plaatje monteren op het gat bij de combinatieklep, je hebt wel de boutjes van de gedemonteerde klep nodig. Vergeet niet de koelslang na het monteren van het afdekplaatje terug aan te sluiten!!Zo zit dan het plaatje:
XCombiPlaatje.jpg



Het enige wat er nu nog UIT moet is de luchtpomp, die bevind zich onder de auto bij de aircopomp. (dit is de de luchtpomp incl. slangen)
XLuchtPomp.jpg

De slangen van deze luchtpomp (2 stuks, een zuigzijde en een pers zijde)
Je zal hier moeilijk bij 1 boutje kunnen komen.. Wat IK heb gedaan is hetvolgende (om tijd te besparen) : Heb een slijptol gepakt en de beugel op 2 plekken doorgeslepen zodat de pomp eruit kan inclusief slangen (deze moet je wel los "klikken" bij de luchtfilter bak en waar de combinatieklep zat(is al los als je de vorige stap juist hebt gedaan!!))
De aansluiting die je op je luchtfilterbak hebt losgehaald is nu open, deze moet je even afdoppen. Wij hadden TOEVALLIG een dopje op maat en hebben de randjes hierbij afgekit zodat het geheel er netjes uitziet!:
GroteFoto-7RZCZ4CO.jpg


Nu kan je een stuk beter bij de beugel waar de luchtpomp inzat , en deze kun je nu losdraaien en verwijderen. Je kan het ook proberen in zijn geheel maar dan ben je wat langer bezig en je hebt het spul toch niet meer nodig..

Nu heb je als het goed is dit op je tafel liggen :
14112009187.jpg


Nu hoef je alleen nog maar aan de bovenzijde van het blok te zijn. Voor de duidelijkheid:
De slangen lopen nu vanaf je inlaat van je blok --> je DumpValve.

De andere slang loopt vanaf je N75 klep --> Top van je wastegate:
GroteFoto-4NGL7MGL.jpg


Nu de N249 en N112 kleppen verwijderd zijn, zal er een foutcode komen omdat de computer ziet dat de kleppen er niet meer zitten. Hierdoor moeten de kleppen vervangen worden door een weerstand van 28 tot 33 ohm die een vermogen aan kunnen van minimaal 35 watt. Neem je weestanden van minder vermogen, dan zullen ze doorbranden. Ik heb 1 heatsink weerstand genomen van 33ohm die tot 50 watt aan kan. Link van bestelling staat boven in de How-To bij Benodigdheden!! Je kan ook een aantal kleinere weerstanden nemen alleen dan moet je plaatjes in elkaar gaan zitten solderen.

De stekker van je luchtpomp (die van beneden afkomt) Tape je netjes af en maak je vast met evt. Ty-wrap op een plek waar het geen kwaad kan. Deze stekker heeft geen functie meer in ons verhaal.
De 2 stekker die bovenop je blok liggen zijn van de N249 en N112. Iedere Heatsink vervangt 1 klep. Heb de beide heatsinks al voorzien van gesoldeerde draden:
P1010409.jpg


Nu nog even een goede locatie zoeken om ze te plakken (gebruik dubbelzijdige tape, maar kan net zo goed kit of iets dergelijks zijn):
P1010412.jpg


De Heatsink heeft 2 aansluitingen, per heatsink gebruik je beide aansluitingen voor 1 klep! Ik heb gebruik gemaakt van kleine steekpennetjes omdat dat erg makkelijk monteren was:
P1010411.jpg

Maar ook hiermee kan je weer zelf kiezen hoe je het vastmaakt (je kan ook de stekkers eraf knippen!)

Als dit uiteindelijk bij beide heatsinks gedaan is kun je het een en ander netjes afwerken en aanleggen zodat het voor JAREN goed blijft zitten!

Succes met Modden!
 
Laatst bewerkt:

LeonL

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
364
Kijk hier zouden jullie (en ik) veel aan hebben!, misschien makkelijk om door een Admin even 1 bericht van te maken en eventueel een howto?

;)
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Even een major kick.

Een aanvulling op de N249 mod. Je hebt geen 33 ohm 50 watt weerstanden nodig als je de kleppen weg wil halen. 10 watt weerstanden is al ruim voldoende.

Namelijk: P=U*?/R
P=12?/33
P=4,36 watt

In de weerstanden wordt dus maar 4,36 watt aan energie verstookt bij 12 Volt.
 

EvdB

New member
Lid geworden
14 mrt 2011
Berichten
198
@Henk, als ik die weerstanden bij mij erop maak dan blijft me motorlampje niet branden?
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Ook dan blijft ie branden.
De weerstanden zijn er alleen voor om de kleppen te vervangen als je ze weg wil hebben.
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
Ik heb deze mod ook uitgevoerd vorige week en heb tevens de zekering van de secundaire luchtpomp eruit gehaald maar krijg nu constant een foutmelding. Iets van incorrect airflow detected van het secundaire luchtsysteem.
 

Spinal

Active member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.017
Ik krijg die foutmelding niet, pomp ligt op zolder, de kleppen zitten aangesloten, ik heb geen zekeringen of weerstanden gebruikt....
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Niet iedereen krijgt die melding. Ik ken nog 1 iemand die geen foutmelding krijgt, maar de rest van de mensen waar ik de mod bij heb uitgevoerd krijgt ie wel.
 

rgm1982

New member
Lid geworden
14 mei 2011
Berichten
23
Henk heeft die mod bij mij uitgevoerd en ik krijg die foutmelding ook niet als een van de weinige .
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Van de 10 mensen bij wie ik de mod heb uitgevoerd, ben jij de enigste zonder die foutmelding. Raar eigenlijk, omdat je ook een AUQ blok hebt net als bij al die andere waar ik de mod heb gedaan.
 

rgm1982

New member
Lid geworden
14 mei 2011
Berichten
23
ja zal toch ergens aan moeten liggen maar waaraan ik zou het niet weten
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
Ja maar waaraan?? Ik hou namelijk niet van dat lampje wat er nu brandt dus denk dat ik het maar weer origineel aansluit. Ik voel namelijk ook geen verschil met het rijden, maar dat kan misschien ook komen omdat mijn kat wss niet helemaal jovel is.
 

rgm1982

New member
Lid geworden
14 mei 2011
Berichten
23
misschien moeten we wat dingen vergelijken om er achter te komen. ik merk het verschil wel goed hij reageert beter op het gas en volgens mij pakt de turbo ook sneller en beter op.
 
Bovenaan