Je kan dan het geheel van de vacuum slangetjes aan begin en eind afkoppelen. Want je gaat de gehele kermiskraam demonteren. De luchtpomp en combinatieklep doen we later in het verhaal.
Nu met dit gedeelte in je hand:
Je moet het straks (of nu) zo aan gaan sluiten.(TIP: ik heb de hittebeschermende hoesjes van de oude aansluitingen afgehaald en deze op de warmere locaties rond de slangetjes gedaan, kost niets en het is wel zekerder!):
Een eventuele drukmeter sluit je aan dmv een T stukje te plaatsen in de slang van je Inlaat --> Dumpvalve , de lege aansluiting van je T stuk gaat dan naar je drukmeter (interieur)
De Wastegate had bij ons 2 aansluitingen, we hoorde dat hier variaties in zijn (1 of 2 aansluitingen). Als je 1 aansluiting hebt is het helemaal niet moeilijk, heb je er 2 is het ook niet moeilijk dan dop je gewoon de ZIJ aansluiting af zoals hier:
Nu hebben we het "makkelijke" gedeelte wel gehad. Wat we nu gaan verwijderen is de combinatie klep aan de rechterkant van je blok.
(zo ziet de klep eruit)
Eerst haal je de slang eraf die van je luchtpomp (onder de auto) komt, dit is simpel. Je moet de koppeling even aan 2 zijdes indrukken en dan kun je hem er zo aftrekken. Die slang verwijder je pas in de volgende stap.
Dan kan je bouten van de combinatie klep losdraaien. Je kan hier langs de bovenkant bij maar voor 1 bout zit de koelwaterslang (aansluiting bij je blok) in de weg. Deze zal je dan ook even daar los moeten halen (denk aan een opvangbakje onder de auto want er zal wat koelvloeistof uitkomen) en dan kun je er als het goed is prima bij. Nu kan je het bestelde (of eventueel zelf gemaakte) plaatje monteren op het gat bij de combinatieklep, je hebt wel de boutjes van de gedemonteerde klep nodig. Vergeet niet de koelslang na het monteren van het afdekplaatje terug aan te sluiten!!Zo zit dan het plaatje:
Het enige wat er nu nog UIT moet is de luchtpomp, die bevind zich onder de auto bij de aircopomp. (dit is de de luchtpomp incl. slangen)
De slangen van deze luchtpomp (2 stuks, een zuigzijde en een pers zijde)
Je zal hier moeilijk bij 1 boutje kunnen komen.. Wat IK heb gedaan is hetvolgende (om tijd te besparen) : Heb een slijptol gepakt en de beugel op 2 plekken doorgeslepen zodat de pomp eruit kan inclusief slangen (deze moet je wel los "klikken" bij de luchtfilter bak en waar de combinatieklep zat(is al los als je de vorige stap juist hebt gedaan!!))
De aansluiting die je op je luchtfilterbak hebt losgehaald is nu open, deze moet je even afdoppen. Wij hadden TOEVALLIG een dopje op maat en hebben de randjes hierbij afgekit zodat het geheel er netjes uitziet!:
Nu kan je een stuk beter bij de beugel waar de luchtpomp inzat , en deze kun je nu losdraaien en verwijderen. Je kan het ook proberen in zijn geheel maar dan ben je wat langer bezig en je hebt het spul toch niet meer nodig..
Nu heb je als het goed is dit op je tafel liggen :
Nu hoef je alleen nog maar aan de bovenzijde van het blok te zijn. Voor de duidelijkheid:
De slangen lopen nu vanaf je inlaat van je blok --> je DumpValve.
De andere slang loopt vanaf je N75 klep --> Top van je wastegate:
Nu de N249 en N112 kleppen verwijderd zijn, zal er een foutcode komen omdat de computer ziet dat de kleppen er niet meer zitten. Hierdoor moeten de kleppen vervangen worden door een weerstand van 28 tot 33 ohm die een vermogen aan kunnen van minimaal 35 watt. Neem je weestanden van minder vermogen, dan zullen ze doorbranden. Ik heb 1 heatsink weerstand genomen van 33ohm die tot 50 watt aan kan. Link van bestelling staat boven in de How-To bij Benodigdheden!! Je kan ook een aantal kleinere weerstanden nemen alleen dan moet je plaatjes in elkaar gaan zitten solderen.
De stekker van je luchtpomp (die van beneden afkomt) Tape je netjes af en maak je vast met evt. Ty-wrap op een plek waar het geen kwaad kan. Deze stekker heeft geen functie meer in ons verhaal.
De 2 stekker die bovenop je blok liggen zijn van de N249 en N112. Iedere Heatsink vervangt 1 klep. Heb de beide heatsinks al voorzien van gesoldeerde draden:
Nu nog even een goede locatie zoeken om ze te plakken (gebruik dubbelzijdige tape, maar kan net zo goed kit of iets dergelijks zijn):
De Heatsink heeft 2 aansluitingen, per heatsink gebruik je beide aansluitingen voor 1 klep! Ik heb gebruik gemaakt van kleine steekpennetjes omdat dat erg makkelijk monteren was:
Maar ook hiermee kan je weer zelf kiezen hoe je het vastmaakt (je kan ook de stekkers eraf knippen!)
Als dit uiteindelijk bij beide heatsinks gedaan is kun je het een en ander netjes afwerken en aanleggen zodat het voor JAREN goed blijft zitten!
Succes met Modden!