[SEAT] [Leon 1M] Raam links achter gaat niet omlaag, raammechanisme of motor?

Zodiac

New member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
27
Beste Seat Forumers,

Sinds gisteren in het bezit van een, Seat Leon 1.9 TDI Signo (2002) dit is mijn eerste Seat, tijdens de proefrit stond ik er van te kijken, hoe degelijk deze auto in mekaar steekt en hoe solide hij bij mij overkwam, that,s my first impression ;)

Anyways, nu ontdekte ik dat het raam, linksachter dus achter de bestuurders plaats niet open gaat, hoor het motortje wel bij de centrale bediening, nu heb ik hier al het een en ander erover gelezen, ivm het raammechanisme nu vraag ik mij af, hoe kom ik er achter of het niet het motortje is.

Ps, links voor een ander raammechanisme en motortje zijn welkom, tevens een how to.
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
Bekend probleem bij de 1M zijn de beugels / klemmen die het raam vasthoudt (breken af). Of de staalkabel is gerafeld en zit vast. Deur uit elkaar halen en kijken wat het probleem veroorzaakt
 

Zodiac

New member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
27
Bekend probleem bij de 1M zijn de beugels / klemmen die het raam vasthoudt (breken af). Of de staalkabel is gerafeld en zit vast. Deur uit elkaar halen en kijken wat het probleem veroorzaakt

Thanks voor je reactie ! Als ik het goed begrijp gaat het hier niet om het raammechanisme zelf maar om, beugels/klemmen of evt die staalkabel.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Vaak wel, het is vaak het mechanisme waar een stukje plastic hard word (over langere tijd) en dan afbrokkelt.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Een gerafelde staalkabel is in principe eenvoudig maar bij de veel modellen zit die staalkabel dusdanig vast aan het mechanisme, dat alleen de staalkabel vervangen geen re?le optie is, en dan is het een kwestie van het complete mechanisme vervangen (de motor kun je dan gewoon overzetten op het nieuwe mechanisme).

Dit zijn wel klussen waar je gewoon alle tijd voor moet nemen, en niet denken dat je het in een 'verloren' uurtje wel fikst. Vaak kom je de eerste keer toch iets tegen waar je mee loopt te klooien, en kost het meer tijd dan vooraf gedacht. Zorg ook dat je voldoende ductape bij de hand hebt om het glas tijdelijk te fixeren tijdens de klus. De ruit moet iets zakken tot de bouten voor de gaten vallen die daar in de deur (achter de bekleding) in zijn voorzien. Op dat punt ductape op de binnenkant van de ruit, dan over de openstaande deur heen, en aan de buitenkant op het glas vast plakken. Als je zo een paar stukken tape op de ruit zet, blijft ie wel even veilig hangen. Zelf haal ik altijd de complete ruit er uit, zodra dat kan, dan kun je 'm helemaal schoon maken, ook het deel dat normaal niet uit het portier komt, en loop je niet het risico dat ie tijdens de klus naar beneden l*zert. Ik heb geen ervaring met de Leon, maar in principe zijn alle VAG-auto's zo'n beetje gelijk in dat principe van de raambediening.
 

Zodiac

New member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
27
@Corboda thanks voor deze, goede uitleg ! Mocht je een linkje hebben voor een goed raammechanisme dan graag. Ps, neem aan dat de nu verkrijgbare raammechanismes al gemodificeerd zijn ?
 
Bovenaan