[Seat] [Leon 1M] Scheef slijten achterbanden

Thijs

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
213
Even een vraag; Mijn achterbanden slijten scheef af. Conti Sportcontact 3 Aan de buitenzijde zijn ze binnen jaar naar ongeveer 2,5 mm gegaan en aan de binnenkant zit nog een mm of 5,5/6 op. Is dit een bekend probleem? Was me bij me oude banden niet opgevallen. Is dit uit te lijnen? Volgens mij is aan de achteras niet echt veel te stellen namelijk,
 

goof

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
158
Grappig (of niet eigenlijk...), de veronderstelling op dit forum is vaak geweest dat de Conti SC3 hier juist relatief weinig last van zou moeten hebben. Deze ongelijkmatige slijtage wordt overigens "cuppen" genoemd en zou wel hoorbaar moeten zijn.

Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as , vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar ??n kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.

Maargoed, niet heel veel aan te doen (gezien het feit het camber achter niet te stellen is), behalve de banden (of makkelijker, de wielen) tijdig van achter naar voor te wisselen. In het geval van banden met draairichting niet kruislings wisselen overigens, zoals hierboven vermeld staat.

Overigens, mijn Dunlop Sportmaxx TT zitten er ruim 20k op achter en cuppen niet.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Thijs, er is vaak meer te stellen dan je denkt (en veel garages beweren). Het is alleen niet altijd even makkelijk en geen routine. Mijn broer heeft het bij zijn Volvo 850 ook gehad: monteur bij gespecialiseerd uitlijningsbedrijf beweerde gewoon dat er aan de achteras niets te stellen is. Mijn broer had zijn huiswerk gemaakt en wist precies te vertellen hoe, wat en waar het te stellen was. Later bleek dat de betreffende monteur gewoon geen zin had in de klus en het te veel werk vond en bovendien te lastig. (achteras is 'los' gemaakt van carrosserie, rechtgezet en weer vastgemaakt)

Ik zou een goed uitlijningsbedrijf benaderen en vragen of zij de klus kunnen klaren. Aan je slijtage kun je zo niet zien of de fout in het horizontale vlak (naar voren-achteren) zit, of in het vertikale vlak (wielnaaf wijst sterk overdreven naar een punt op de grond buiten de auto).
 

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
Er zijn inderdaad specialisten die zowel voor als achter kunnen uitlijnen.
 

Thijs

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
213
Grappig (of niet eigenlijk...), de veronderstelling op dit forum is vaak geweest dat de Conti SC3 hier juist relatief weinig last van zou moeten hebben. Deze ongelijkmatige slijtage wordt overigens "cuppen" genoemd en zou wel hoorbaar moeten zijn.



Maargoed, niet heel veel aan te doen (gezien het feit het camber achter niet te stellen is), behalve de banden (of makkelijker, de wielen) tijdig van achter naar voor te wisselen. In het geval van banden met draairichting niet kruislings wisselen overigens, zoals hierboven vermeld staat.

Overigens, mijn Dunlop Sportmaxx TT zitten er ruim 20k op achter en cuppen niet.

Ik heb het niet over Cuppen. En heb daar ook geen last van. Het gaat bij mij echt om het verschil tussen de profiellijnen (binnen, midden en buiten) in. Binnenste dus 6 mm en buitenste rond de 2,5.

@ Cordoba. Ik ga wel eens opzoek. Hopelijk is er idd wat aan te doen.
 

Niall

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
78
Je zou bijna zeggen dat de achteras lichtjes naar binnne staat gekanteld, misschien zijn een paar shims een optie.
 
Bovenaan