[SEAT] [Leon 1M] Schroefset, maar welke?

faiz

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
685
De laatste tijd vind ik mijn Leon niet lekker stabiel op de weg liggen. Het kan aan de banden liggen die aan vervanging toe zijn, maar denk ook dat de dempers (nog de fabrieks dempers) hun beste tijd hebben gehad. Nu zit ik een beetje te kijken op het forum en het net en zie verschillende sets voorbij komen. Eibach Pro, KW, Weitec, H&R. Nu wil ik een strakker onderstel en niet al teveel verlagen (ivm drempels en andere snelheids beperkende obstakels). Dus wat ik zoek is een goed setje dempers en veren, waarmee mijn Leon weer snaar strak stuurt. Ik zag bij Stroeve een H&R verenset gecombineerd met Bilstein dempers. Dat is volgens mij wel het neusje van de zalm, maar bijna 1100 euro lijkt me een beetje teveel van het goede O-) Iemand die meer kan vertellen over de verschillen tussen Eibach, KW en Weitec? Adresjes (aanschaf en montage) in de omgeving van Utrecht zijn ook welkom.
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Geloof dat je voor een setje Eibach Pro 540,- betaald ongeveer. Dat verlaagd 3 cm en vind ik persoonlijk de perfecte balans tussen comfort en sportiviteit.
 

RobinS

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.171
Ik weet dat als je je rubbers vervangt voor Powerflex dat het ook een stuk strakker wordt :p
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Ik weet dat als je je rubbers vervangt voor Powerflex dat het ook een stuk strakker wordt :p
+1

Kijk eerst eens naar je draagarmrubbers. Hoeveel kilometer heeft je Leon gelopen? Ik had bij mijn ex-Leon vanaf ongeveer 90.000 km ook zulke klachten. Raar en onvoorspelbaar reageren bij lastwissel, trekken bij remmen, instabiel als je serieus aan het sturen was. Daarnaast verhoogde bandenslijtage en problemen met sporing. Bleek uiteindelijk in de draagarm en stabilisator rubbers te zitten. Draagarmrubbers waren helemaal uitgelubberd. Vervangen door Powerflex, wat een verbetering...._/-\o_
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Dat ligt aan een paar dingen, je budget, hoelang het mee moet, wat je ervan verwacht en hoe hard het mag zijn. Je hebt ook schroefsetjes van 250 euro, daar is helemaal niets mis mee, maar verwacht geen lange levensduur en een uitgebalanceerd rijgedrag. Die dingen zijn alleen maar leuk om laag te gaan.

Een fatsoenlijke schroefset begint bij ongeveer 600~800 euro en vanaf 1000 euro kom je bij de echt goede sets uit. KW Variant1 of Variant2 INOX zou mijn voorkeur zijn, maar dat is hard.
 

Wizardtm

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
99
Had begrepen dat een eibach pro street s schroefset een mooie balans is tussen comfort en strakke wegligging. Het is een schroefset dus je kan de hoogte naar wens aanpassen. Ben wel benieuwd of wat ze me wijs gemaakt hebben ook echt waar is !
 

faiz

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
685
@Veex: Mijn Leon heeft nu bijna 90.000km op de teller staan. Bij de vorige onderhoudsbeurt (75.000km) heb ik de dealer gevraagd om te kijken of ophanging nog in orde was, ik vond hem toen al niet lekker strak insturen. Volgens hun was alles in orde. Heb jij alleen je draagarmrubbers vervangen of ook nog op andere plaatsen van het onderstel.

@ConZito: Het mag allemaal wel wat strakker, dat ie dan iets harder wordt (lijkt mij het logische gevolg) is dan even zo, maar volgens mij heeft dat ook te maken met hoe ver je hem verlaagt. Ik denk dat een 30mm set in combinatie een Topsport onderstel niet al te hard is. (als het echt hard moet, dan pak ik de Mini ;) ) De levensduur, moet wel langer dan 3 jaar meegaan. Ik ben nog wel van plan om in ieder geval 3 jaar met de Leon te gaan rijden.
Budget, tsja, prijs-kwaliteit moet gewoon goed zijn. Inderdaad van een 250 euro setje moet je niet al te veel verwachten, maar setjes van tegen de 1500 euro zullen voor mij weinig extra's bieden tegenover een goede middenmoter. Dus laten we zeggen voor een budget van max 1000 euro moet er wel iets moois te vinden zijn. 1001-verstel mogelijkheden is leuk, maar voor mij niet belangrijk.
Ik heb inderdaad KW Variant 1 op mijn lijstje staan, wat is het verschil tussen INOX en niet-INOX? (behalve de kleur) Ik neem aan dat de werking hetzelfde is.
Van Weitec heb ik de Hicon GT op het oog. Qua prijs misschien iets voordeliger dan KW, ik kan zo op het oog geen grote verschillen zien tussen de Weitec GT en de KW Variant 1.

Gister reed ik van mijn werk naar huis, toen merkte ik dat de achterkant behoorlijk zat te "bolderen". Ik had een klein flesje water (gelukkig geen spa rood) in de bekerhouder staan die schudde best goed. Ik moet nog even checken of mijn achterbanden nu echt verrot/gecupt zijn. Wat ik wel zo even snel aan het slijtage patroon zag, is dat ze aan de binnenzijde iets meer zijn afgesleten dan aan de buitenzijde. Dat ie achter "boldert" wil dat zeggen dat de dempers achter niet heel best meer zijn?
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
@Veex: Mijn Leon heeft nu bijna 90.000km op de teller staan. Bij de vorige onderhoudsbeurt (75.000km) heb ik de dealer gevraagd om te kijken of ophanging nog in orde was, ik vond hem toen al niet lekker strak insturen. Volgens hun was alles in orde. Heb jij alleen je draagarmrubbers vervangen of ook nog op andere plaatsen van het onderstel.
Je ziet het pas echt goed als je de rubbers demonteert ;) Bij zijn nummers 1, 2, 3 en 4 vervangen door powerflex. Alle rubbers van de draagarmen en de stabilisatorrubbers dus.

98.sm.jpg
 

ikbenben

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
36
Laatst bewerkt:

ed schroefset

New member
Lid geworden
26 apr 2011
Berichten
38
ik heb met kw gereden en nu weitec , allebei super wegligging... heb onder mijn golf3 V-maxx gehad. erg stug maar weinig comfort....
 

RobertV6

Vriend van Seat-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.229
Wat is het geworden Faiz? Zag je set in aanbod.
 

faiz

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
685
Het is een H&R met Bilstein set geworden. Rijdt verslavend lekker! 8) Ik twijfelde tussen de comfort en sport set, heb uiteindelijk voor de sport set gekozen.
 

RobertV6

Vriend van Seat-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.229
Bochtenwerk zal nu wat harder gaan ;). Veel verschil in comfort en hoeveel heb je 'm laten zakken? V6 wordt al snel een buikschuiver was mijn ervaring.
 

faiz

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
685
Alles op maximale hoogte ingesteld. Ik wilde hem zelf niet (veel) lager hebben dan standaard, volgens mij staat ie nu 1,5cm lager dan met de standaard (af-fabriek) set.
Qua comfort merk ik wel een verbetering. Voorheen werd elke richel goed doorgegeven, nu gaat ie als een strijkijzer over de oneffenheden heen. Hij gaat nu niet alleen hard door de bochten, maar ook hard rechtdoor. Wat ik merk, misschien zit het tussen de oren, is als ik gasgeef de neus van de auto niet meer omhoog komt wat tot gevolg heeft dat je super vloeiend weg rijdt. Lijkt wel alsof ie het vermogen nu beter kwijt kan op de wielen.
Ik vind de upgrade best de moeite waard.
Zo staat ie nu op z'n veren
20052011181.jpg
 
Laatst bewerkt:

timmerstyle

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
125
Hij is dus comfortabeler en sportiever geworden? Dat is nog eens een vooruitgang! Duur zo'n setje?
 

Marco 20VT

Member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
378
Ik ben ook wel benieuwd waar je je setje gekocht hebt. Wat jij omschrijft is precies datgene waar ik naar op zoek ben. Schroefsetje, niet te laag en (relatief) comfortabel...

Al zal het schelen dat jij op 17" rondbolt en ik met m'n 19" 35 bandje sowieso weinig comfort heb ;)
 

faiz

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
685
Update na 1000km:
De set (H&R en Bilstein) bevalt nog steeds prima. Het onderstel is wel wat stugger dan het oude Topsport onderstel, maar dat heeft te maken dat ik de "Sport" versie van H&R heb genomen. Als het asfalt niet vlak is, wordt dat wel doorgegeven naar de bestuurder, maar het rijdt als een dijk. Ik denk dat de "Comfort" set slecht wegdek beter kan verwerken. Zoals Marco omschrijft, denk ik ook niet dat je met 19" veel comfort overhoudt. De combinatie met 17" werkt volgens mij het beste als je geen niersteenvergruizer wilt hebben.
Voor de set inclusief uitlijnen was ik €1200 kwijt.
 
Bovenaan