[SEAT] [Leon 1M] turbo swap van k03 / k04

stan_con

New member
Lid geworden
9 nov 2020
Berichten
8
Hoi Seat liefhebbers,

Ik ben sinds kort eigenaar van een seat leon 1.8 20v turbo uit 2002 met motor code AUQ

Nu ben ik opzoek naar een turbo upgrade, en is de vraag wat raden jullie aan?
Ik heb wat dingen gelezen over de K04 turbo en de K04 hybride, zijn deze geschikt hiervoor?

Het liefste zoek ik een volledig plug and play kit waar alles bij zit.

Het doel is toch wel om 280pk te halen.

Alvast bedankt voor de reacties.

gr Stan
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Volgens mij kan je met de K03s die standaard op de AUQ zit ook al aardig in die richting komen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
K03s moet je ergens tussen de 230 en 250pk rekenen, alles erboven is mooi meegenomen. Je hebt toch iets meer luchtverplaatsing nodig als je 280pk wilt halen. Volgens mij moet er wel aardig wat info te vinden zijn over de swap naar K04 turbo, heb je al de zoekfunctie gebruikt?
 

stan_con

New member
Lid geworden
9 nov 2020
Berichten
8
Dus als ik het goed begrijp heeft mijn auto de K03s turbo?
Want ik had gezien dat sommige modellen ook de K03 hebben, klopt dat?

Als ik met deze 250pk kan halen blijft deze er mooi opzitten, die 30pk extra heeft geen meerwaarde voor mij als me dat 1000 tot 1500 euro extra gaat kosten.

Bedankt voor jullie reacties!
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Een k04 ombouw is omslachtig. Als je richting de 280 wilt zou ik voor een k03 hybride gaan. Google eens naar CR turbo's daar had Joost op dit forum goede ervaring mee.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Dus als ik het goed begrijp heeft mijn auto de K03s turbo?
Want ik had gezien dat sommige modellen ook de K03 hebben, klopt dat?

Als ik met deze 250pk kan halen blijft deze er mooi opzitten, die 30pk extra heeft geen meerwaarde voor mij als me dat 1000 tot 1500 euro extra gaat kosten.

Bedankt voor jullie reacties!

250PK is geen garantie, maar met een gezonde auto en de juiste spullen kom je een heel eind. Ik zat op 261PK met mn K03s, de auto is verkocht maar rijdt nog steeds rond. Komt toevallig ook een K04 op, alleen de beste jongen zit niet op SO.

https://www.seat-online.nl/showthread.php?7492-SEAT-Leon-1M-ND-s-gele-(Top)Sport
 

stan_con

New member
Lid geworden
9 nov 2020
Berichten
8
3 inch downpipe zit er al op, een grotere fmic is inderdaad geen overbodige luxe
 

stan_con

New member
Lid geworden
9 nov 2020
Berichten
8
Oke super, ga ik daar eens naar kijken.
Ik ben van plan een grotere intercooler, een forge divertervalve, een ramair lucht filter en dan stage 2 te laten chippen!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
En zorg voor een goede stage 0!

Goed groot onderhoud en nog iets extra's zeg maar; verse olie, filters, benzinepomp, benzinefilter, bougies, bobines, PCV, geen druklekken, etc etc. Zonder een stabiele basis kom je er niet. En uiteraard ook je remmen upgraden.
 

stan_con

New member
Lid geworden
9 nov 2020
Berichten
8
heb je groot gelijk in, ik ga het me allemaal eens goed opschrijven!

bedankt voor het meedenken!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
En zorg voor een goede stage 0!

Goed groot onderhoud en nog iets extra's zeg maar; verse olie, filters, benzinepomp, benzinefilter, bougies, bobines, PCV, geen druklekken, etc etc. Zonder een stabiele basis kom je er niet. En uiteraard ook je remmen upgraden.

Het gehele inlaat traject ontdoen van olie/aanslag/vettigheid en schone gasklep en maak ook de temperatuur sensor schoon direct achter de gasklep.
 

huisboom

Member
Lid geworden
28 sep 2018
Berichten
963
Oke super, ga ik daar eens naar kijken.
Ik ben van plan een grotere intercooler, een forge divertervalve, een ramair lucht filter en dan stage 2 te laten chippen!

Met een open filter wil nog niet zeggen dat je er pk's mee gaat winnen.
Daar is al heel veel over gepraat hier.
Ik probeer zelf wel altijd 102 benzine te tanken.Dat verschil merk ik wel in vergelijking met 95.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Belangrijkste is je turbo makkelijker te laten inademen (grotere turbo intake pipe) en te laten uitademen (grotere downpipe + catback). Daarnaast is charge cooling (FMIC) erg belangrijk. Hogere turbodruk = hogere inlaat temperaturen.

Het papieren luchtfilter van een AUQ kan prima 380PK aan, maar het is uiteraard leuk om bijv inlaatgeluiden en afblaasgeluid te horen, dat krijg je met een open filter.
 

stan_con

New member
Lid geworden
9 nov 2020
Berichten
8
De lucht filter is inderdaad vooral voor het geluid, grotere turbo intake pipe is misschien wel een goed idee.

Op het moment zit er al een mat in de luchtfilterkast van K&N.

En ik tank altijd 98, kan helaas hier in de buurt geen tankstation vinden die 102 verkopen.

ah super dan zal ik hem wel eens goed laten reinigen.
 
Bovenaan