[SEAT] [Leon 1M] welke motorolie is het beste in een 20VT

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.321
zIH9Oa8.png
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Zoals ik in een ander topic al had vermeld, is de Motul 15W50 niet geschikt (1.8T/TSI) voor een daily. Deze olie komt het best tot zijn recht bij langdurige hoge thermische belasting en biedt minder bescherming als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Dit wordt zelfs onderstreept door Motul zelf, dus wie ben ik om daar aan te twijfelen?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.321
Niet mee eens.
Kijk de spec sheet er maar eens op na......
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Daar hoef ik de spec sheet niet voor op na te slaan, omdat:

  1. Motul zelf raadt het af
  2. Het getal voor de W zegt al voldoende
  3. In de vergelijking op YouTube loopt de Castrol EDGE 5W40 in koude toestand bijna twee keer zo snel een schuine helling af dan de Motul 15W50 (dat zegt niets over de kwaliteit van de oliefilm zelf, maar wel over de snelheid waarmee de olie op de te beschermen delen komt)
Eigenlijk is voor mij #1 al voldoende reden om het niet te doen.
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
15 ga ik ook niet aan beginnen.
5w40 is het geworden, castrol edge. Ook aangeraden door de tunerts.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.988
Zelf gebruik ik vijf 1 liter flessen voor het vullen ipv ??n 5 liter fles.
Nadat ik 4 flessen in de motor heb geleegd, gebruik ik 1 van de lege flessen als maatbeker voor de resterende 0,2 liter. De aangebroken vijfde fles gaat in de kofferbak 'voor het geval dat'.
De maatverdeling op 1 liter flessen is nauwkeuriger, dan op een 5 liter fles.
 

frenkieshenkie

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
5 mrt 2013
Berichten
7.455
Hier ook nog steeds gewoon de Castrol Edge 5w40 TD :) Is redelijk snel op temperatuur en wijkt hier (zelfs met zwaardere belasting) ook niet snel van af.. Zie dus geen reden om een overstap te maken.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.321
Daar hoef ik de spec sheet niet voor op na te slaan, omdat:

  1. Motul zelf raadt het af
  2. Het getal voor de W zegt al voldoende
  3. In de vergelijking op YouTube loopt de Castrol EDGE 5W40 in koude toestand bijna twee keer zo snel een schuine helling af dan de Motul 15W50 (dat zegt niets over de kwaliteit van de oliefilm zelf, maar wel over de snelheid waarmee de olie op de te beschermen delen komt)
Eigenlijk is voor mij #1 al voldoende reden om het niet te doen.

1. gewoon niet waar
2. zegt niks over koude start smering vanwege achterblijven van iets dikkere laag olie na uitzetten motor en de verschillen in olieadditieven bij diverse merken en typen die bij koude start extra helpen en ook een extra laag achterlaten na uitzetten motor.
3. zegt ook niks vanwege bij punt 2 genoemde eigenschap van iets dikkere olie en de filmpjes op youtube waar men z.g. verschillende viscositeiten olie langs een helling laat lopen slaan helemaal nergens op want dat moet je wetenschappelijk onderbouwen door EXACT dezelfde hoeveelheid op EXACT hetzelfde moment op EXACT dezelfde ondergrond met dezelfde eigenschappen te gebruiken van iedere olie en dat doen fabrikanten dus echt niet op zo'n pruts helling....
En meten hoor je o.a. zo te doen met de juiste temperatuur op 1 graad nauwkeurig: http://www.elscolab.nl/viscositeit.htm

Om diverse redenen kloppen jouw beweringen gewoon niet en er rijden hier genoeg leden al jaren rond met wel een hogere viscositeit bij koude olie en ook bij warme olie zonder ook maar enig probleem dat met een hogere viscositeit olie te maken zou hebben.

Lees ook hier: http://www.werktuigbouw.nl/abc/viscosity.htm
 
Laatst bewerkt:

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
  1. Ik zal doorgeven aan de Motul service engineer dat Hans van het SO forum zegt dat hij onzin praat. Mogelijk vraagt hij gelijk zijn studiegeld terug, maar ik verwacht dat hij er zijn kont mee afveegt.
  2. Alle hedendaagse SAE multi-grade oli?n laten een dunne film/beschermlaag achter. Dat betekent echter niet dat je geen baat hebt bij een lagere (winter) viscosity olie, zeker als het een daily betreft die je het hele jaar door rijdt.
  3. Het betreft inderdaad geen laboratoriumonderzoek, maar door een test onder zo gelijk mogelijke omstandigheden meerdere keren te herhalen, cre?er je wel een re?el beeld. Nooit wetenschappelijk onderzoek gehad op school?
Maar als jij graag 80W90 in je 1.8T/TSI wilt gooien, houd ik je niet tegen hoor ;)
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.321
+1 :mrgreen:


IZ8aQ1U.png
 
Laatst bewerkt:

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Je mag tegenwoordig al blij zijn dat het gekochte product in de verpakking zit. Tegenwoordig word er heel veel gerommeld met olie en de fake verpakking zijn nauwlijks te onscheiden van de originele verpakkingen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Je mag tegenwoordig al blij zijn dat het gekochte product in de verpakking zit. Tegenwoordig word er heel veel gerommeld met olie en de fake verpakking zijn nauwlijks te onscheiden van de originele verpakkingen.

Da's waar
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Gelijk nog even een Ninja:
Heb redtops besteld, maar bougies zit ik even te kijken. Deze voor een licht getunde wagen? NGK PFR7S8EG ?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.988
Zelf rij ik met NGK BKR7EIX-11 (gap 0,7mm) bougie's
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559

Dat wist ik niet. Ik heb specifiek gevraagd naar de 300V 15W50, die ze mij vervolgens afraadde. Wellicht probeer ik de Motul 300V 5W-40 bij de volgende verversing. Ik ben wel benieuwd hoe een Group V olie presteert (al is dat lastig te toetsen natuurlijk).

Je mag tegenwoordig al blij zijn dat het gekochte product in de verpakking zit. Tegenwoordig word er heel veel gerommeld met olie en de fake verpakking zijn nauwlijks te onscheiden van de originele verpakkingen.

Daarvoor hoef je niet eens bij de beroepsoplichters aan te kloppen. Veel merken (waaronder Castrol) flessen de boel zelf al door hydrocrack "rommel" op de markt te brengen als "Fully Synthetic" of "100% Synthetisch", terwijl dit niet het geval is.

Gemakshalve neem ik Castrol as voorbeeld, maar dit zou evengoed ieder ander merk kunnen zijn. In Duitsland zijn fabrikanten verplicht om eenduidig aan te geven wat voor soort olie het betreft. Dus grof genomen mineraal, hydrocracked of synthetisch.

Als je dus op zoek bent naar een (volledig) synthetische olie, kun je het beste op de Duitse site kijken; daar zie je het in ??n oogopslag. Van het hele aanbod heeft Castrol in werkelijkheid dus slechts een zestal volledig synthetische oli?n in het assortiment.

jm9PnBZh.png
8mdQqxRh.png


Omdat het in Duitsland verboden is om glashard te liegen op je verpakking (het moet daadwerkelijk beschrijven wat er in zit), staat daar specifiek vermeld dat het HC-olie betreft.

DljDLcPl.jpg
cORK6AOl.jpg


De hier zo populaire Castrol EDGE 0/5W40 is dus geen volsynteet maar een ordinaire gehydrocrackte mineralen olie. Hoewel dit niet per definitie slecht is (ik heb er zelf ook jaren probleemloos mee gereden), betaal je er wel "synthetisch geld" voor terwijl de olie niet over dezelfde kwaliteiten beschikt.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Zo dat is even een demistifier - bedankt @boolean voor deze uitleg!
Zelfs de 5W40TurboDiesel zie ik niet terug in het overzicht van vol synthetische olie.
Hoe dan ook, ik was al van plan om de Castrol 0W30 eens te gaan proberen in mijn 1.8 20VT. Met als kanttekening dat die, zeker als ze wat hogere km stand hebben, gerust een xW40 mogen. Dus ik verwacht wel iets meer olie verbruik...
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Na de rechtszaak enkele jaren geleden, heeft Castrol er bewust voor gekozen om deze terminologie (op hun websites) helemaal los te laten. Zelfs in hun spec sheets staat het niet eenduidig vermeld (ook niet als het w?l een volsynteet betreft). Alleen op de Duitse website ontkomen ze er (door de daar geldende wetgeving) niet aan.

Echter, als je telefonisch contact met ze opneemt beweren ze wel dat EDGE vol synthetische olie is en op de verpakkingen (in landen waar liegen gedoogd wordt) laten ze dat ook terugkomen.

Momenteel heb ik er LIQUI MOLY SYNTHOIL HIGH TECH 5W-40 in zitten. Dit is de goedkoopste volsynteet in hun assortiment en geen LL olie.

cr37Cjah.jpg


Dit zijn alle volledig synthetische oli?n die LM aanbiedt:

6Udf2gJh.png
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan