[Seat] [Leon 1M] wiellager rot (waarschijnlijk)

Tjen il-Vec

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
188
Hoi allen!

Ik heb sterk het vermoeden dat het wiellager v??r aan de passagierskant aan vervanging toe is aangezien de boel in een flauwe bocht naar links flink begint te loeien/zingen. Nu wil nog proberen om de wielen van achter naar voor te zetten maar gezien het geluid weet ik bjna zeker dat het het wiellager is.

Nu heb ik eea zitten zoeken op YT en op andere fora's en naar het lijkt krijg je zo'n lager er niet zomaar uit en heeft dat nogal wat voeten in de aarde als je net even het juiste gereedschap mist.

Anyway, laten doen kost dat een aardige duit natuurlijk maar ik dacht als ik de hele naaf vervang kan ik het misschien zelf doen en ben ik iets goedkoper uit omdat ik niet krom hoef te liggen voor de arbeidsloon.

Idee? of onzin?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Volgens mij hebben we daar pas een vergelijkbare discussie over gehad, maar ging het in dat geval om een Toledo.
 

riesjaar

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
332
Dit ging om een achter wiellager, dat toch ff iets anders.

Wil je een origineel of imitatie lager.Als je alles aan het lager wil vernieuwen fusee-stuk ,naaf en lager dat zal een lekkere cent kosten, die dingen als je het origineel koopt zijn allemaal
los dus moet je het lager nog in het fusee-stuk persen

Je kan toch ook zelf de fuseehouder met lager en naaf demonteren en dan naar de dealer of de betere automaterialen zaak gaan met een werkplaats en daar het lager kopen en vragen als ze het daar voor je in willen persen Zo zou ik het doen als ik geen pers ter beschikking had, je kan ook de gehele veerpoot demonteren met het fusee-stuk nog er aan vast, dat maakt voor het persen niks uit, zo doe ik het altijd.
 

jos_br

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
85
Ik begrijp niet waarom je probeert op werk te besparen, terwijl wanneer een goed bedrijf het gereedschap heeft om het wiellager voor aan de auto (dus zonder demontage fusse) te vervangen. Hoeft er in ieder geval niet uitgelijnd te worden.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Ik begrijp niet waarom je probeert op werk te besparen, terwijl wanneer een goed bedrijf het gereedschap heeft om het wiellager voor aan de auto (dus zonder demontage fusse) te vervangen. Hoeft er in ieder geval niet uitgelijnd te worden.

Jos.

Het idee van de TS was dat dit mogelijk goedkoper was: minder arbeidsloon en wat meer kosten voor onderdelen. Als je met jouw kennis en ervaring cijfers hebt over de kosten voor de verschillende opties, is het direct voor iedereen duidelijk Jos.
 

jos_br

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
85
Ik ga hier geen prijzen neerzetten, geef alleen aan dat wanneer je de drie boutjes losmaakt onderaan de fusee dit meteen uitlijnkosten meebrengt. Wanneer je de fuseekogel losmaakt haal je je vaak veel werk aan (wil niet altijd makkelijk los) en vraag me meteen af of het z.g. uurloon afweegt tegen een halve dag martelen en om ergens een lager erin te laten persen.
 

Tjen il-Vec

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
188
Ik begrijp niet waarom je probeert op werk te besparen, terwijl wanneer een goed bedrijf het gereedschap heeft om het wiellager voor aan de auto (dus zonder demontage fusse) te vervangen. Hoeft er in ieder geval niet uitgelijnd te worden.

Jos.

Amen! ;)

Dat is ook de overtuiging van mijn verstand... Ik wil graag weten waar het over gaat en indien mogelijk z?lf vervangen. Niet alleen om op uurloon te besparen maar ook omdat ik het leuk vind onderhoud te doen aan m'n eigen auto. Maar goed, zoals ik inmiddels heb gelezen en begrepen lijkt dit voor mij een probleem welke ik beter kan uitbesteden ja :eek:
 

riesjaar

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
332
Ik heb niet veel op met de pers. Die kloppen vaak de verhalen op voor de sensatie
 

Tjen il-Vec

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
188
De tussenstand... besloten de Leon maar te laten staan vandaag aangezien het vreemde geluid inmiddels is veranderd in een luide brom die de muziek zelfs overstijgt. Ik hoop morgen een garage of dealer voor mijn part te vinden die dat nog dezelfde dag kan fiksen... :?

Fingers crossed ...
 

Tjen il-Vec

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
188
Nou, vandaag de Leon naar Bosch car Services gebracht waar er werd geconstateerd dat het inderdaad het rechter wiellager aan de voorkant was. Ik heb ze de kans gegeven het op lossen en ik moet zeggen dat ik na 3 uur teruggebeld werd en 196 euri's moest neertellen. Niet verkeerd dus en de Leon rijdt weer stil :)

Nu moet er wel meer gebeuren wil ik een merkloze garage vertrouwen maar tot nu toe ben ik bij zo'n Bosch tent toch redelijk tevreden weer vertrokken..


8)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Mooi dat het weer voor elkaar is. Merkloze garage (dus niet-dealer garage) is tegenwoordig niet pers? slechter dan dealer, sommigen van die garages zijn zelfs ex-dealer, maar omdat ze geen mega-showroom met bijbehorende faillissement wilden, zijn ze het dealerschap kwijtgeraakt.

Eerlijk gezegd, heb ik bij sommige dealers grote vraagtekens over vakmanschap en manier van zaken doen.
 

Tjen il-Vec

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
188
Nou inderdaad! De enige drempel die ik heb met het brengen naar een niet merk dealer is dat ze mij kunnen vertellen welke auto ik rijd... dat is genoeg ;)

Ik heb nl een keer eerder gehad bij een algemene garagist dat ze mijn Leon aanzagen voor een Ibiza en nota bene nog mijn opmerking "ehm...Leon bedoelt u?" beantwoordde met "dat weet u zeker?" WTF ? :F

Maar goed, het zit natuurlijk wat genuanceerder in elkaar waarom ik heb besloten de dealer links te laten liggen.
De garage waar ik nu ben geweest heb ik eerder de Peug van m'n vrouw laten repareren en dat hadden ze uitstekend gedaan dus vooruit... laat maar zien wat je voor mijn Leon kunt doen. :)
 
Bovenaan