[SEAT] [Leon 1P] De zoveelste: "mijn leon stottert/bokt bij gasgeven" topic. sorry

JBMC

New member
Lid geworden
23 jun 2014
Berichten
13
Beste Leden,

Ik ben aan het inlezen en zoeken geweest, maar wil toch m'n eigen topic starten hierover.

Ik heb een Seat Leon Copa 1.2 TSI uit 2012.
ik had een turbo die niet meer lekker op druk wou komen, vermogen stukken minder ook. bleek de wastegate te zijn. En ik had een olielek ergens.
2e hands turbo met garantie gemonteerd, en de olielek bleek bij de filterhuis vandaan te komen. Afijn, andere turbo erop en olielek verholpen.

Ik de auto ophalen en vervolgens gaan rijden, auto heb weer zn vermogen terug. Top.
Alleen het beruchte gestotter en gebok dook op. In bijna alle versnellingen maakt niet of je optrekt in lage toeren of op de snelweg zit in hoge toeren.
Heel random komt het gestotter voor. Heel irritant. Vermoede gelijk de bougies/bobine of een map sensor o.i.d.
Ook geen enkele storingslampje of iets dergelijks

Ik terug naar de garage, die wilt een storing zien zodat hij weet in welke richting die moet zoeken anders kan het onnodig veel geld en tijd kosten.
Maarja, zei hem al dat kan zomaar weken/maanden duren voordat er een storing komt. Ik wil niet zo lang met dat gestotter rijden. Dus besloten zelf te gaan onderzoeken.

Ik zie dat bougies en bobines vervangen worden. Intake trajecten gereinigd worden, zie mensen het hebben over valse lucht aanzuigen. hpfp cam volgers vervangen etc.
Zijn er volgens jullie een bepaalde volgorde die ik moet aanhouden om uit te sluiten?
Zal ik de bougies eerst checken?
Zal ik 1 bobine aanschaffen en ze 1 voor 1 testen om te kijken of dat het is?
Misschien handig om langs een tuner te rijden die zn computer kan aansluiten om live uit te lezen? (als dat kan)

Hoop dat er inmiddels na zoveel meldingen van deze issues dat er een beetje leidraad is ontstaan hoe we dit kunnen aanpakken. Graag verneem ik van jullie.

Alvast bedankt
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.660
Had je dat gestotter/gebok ook al voordat de turbo was vervangen? Zoniet, waarom ben je dan niet terug geweest?

Vraag: Is er echt geen patroon te ontdekken in het gestotter?

Dingen te checken/vervangen:
-Luchtlekkages
-Bougies
-Bobine(s)
-Aansturing turbo (n75 klep)
-Diverter valve
-Luchtmassameter
-MAP sensor

Idd inlaatreiniging is ook nog een dingetje, maar dat zou ik pas als laatste bekijken. Als dat nooit is uitgevoerd en je bent van plan deze auto langer te rijden, dan walnutblasting laten uitvoeren.

Meer info: https://www.seat-online.nl/index.ph...tfsi-kop-reinigen-preventief-onderhoud.11643/
 

JBMC

New member
Lid geworden
23 jun 2014
Berichten
13
Had je dat gestotter/gebok ook al voordat de turbo was vervangen? Zoniet, waarom ben je dan niet terug geweest?

Vraag: Is er echt geen patroon te ontdekken in het gestotter?

Dingen te checken/vervangen:
-Luchtlekkages
-Bougies
-Bobine(s)
-Aansturing turbo (n75 klep)
-Diverter valve
-Luchtmassameter
-MAP sensor

Idd inlaatreiniging is ook nog een dingetje, maar dat zou ik pas als laatste bekijken. Als dat nooit is uitgevoerd en je bent van plan deze auto langer te rijden, dan walnutblasting laten uitvoeren.

Meer info: https://www.seat-online.nl/index.ph...tfsi-kop-reinigen-preventief-onderhoud.11643/

Nee daarvoor had ik het niet. Nadat die andere turbo is gemonteerd pas. Ben terug geweest, had dat nog getypt. Hij zegt kan van alles zijn, hij wilt eerst een storing zien zodat hij weet in welke richting die moet werken. Anders sta ik hem natuurlijk manuren te betalen voor onderzoeken. Zucht.

Nee echt geen patroon te ontdekken. Kan 100 rijden en dan gasgeven en dan bokt ie ff een paar keer, en als ik doortrap ken dat op eens weg zijn. Kan ook zijn dat als ik vanuit stilstand optrekt hij ff 1 a 2 keer bokt en dan weer vloeiend. En soms trap ik hem ff en gaatie soepel. Echt vaag.

Heb voordat ik die oude turbo heb laten vervangen zo een carbon clean reiniging laten uitvoeren. Maar weet niet of dat echt impact heb gehad want de oude turbo deed het toen al niet meer zo lekker.

Heb die pagina idd paar keer voorbij zien komen, maar denk niet dat dat nu de issue is. Echt na montage van andere turbo is dit voorgevallen er is dus iets kapot gegaan of niet goed gemonteerd ofzo. Terwijl de turbo het wel goed doet, ik heb nu weer meer vermogen. Vaag, zal dus alles af moeten gaan
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.660
Ah sorry, niet goed gelezen 🙃

Carbon clean reiniging, was dat met waterstof of chemisch?

Meest voor de hand liggende is om het nu daaromheen te zoeken (rondom die turbo vervanging). Als hij niet met je wilt meedenken zou ik voor in de toekomst een andere garage zoeken, dit valt voor mij onder het stukje klantenservice.

En helaas legt niet alles een foutcode vast...
 

JBMC

New member
Lid geworden
23 jun 2014
Berichten
13
Ah sorry, niet goed gelezen 🙃

Carbon clean reiniging, was dat met waterstof of chemisch?

Meest voor de hand liggende is om het nu daaromheen te zoeken (rondom die turbo vervanging). Als hij niet met je wilt meedenken zou ik voor in de toekomst een andere garage zoeken, dit valt voor mij onder het stukje klantenservice.

En helaas legt niet alles een foutcode vast...
Ja zou ik ook zeggen, controleer op z'n minst je eigen werk. Misschien iets niet goed gemonteerd ofzo.

Durf eigenlijk niet te zeggen over die carbon cleaning haha, was een mengsel van 2 stoffen volgens mij. Via carbon cleaning aan huis
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.598
"Nee daarvoor had ik het niet. Nadat die andere turbo is gemonteerd pas. Ben terug geweest, had dat nog getypt. Hij zegt kan van alles zijn, hij wilt eerst een storing zien zodat hij weet in welke richting die moet werken. Anders sta ik hem natuurlijk manuren te betalen voor onderzoeken. Zucht."

Uh... garantie op reparatie?
Als je dit probleem eerst niet had en na de reparatie wel, dan is er iets niet goed gegaan.
Ik zou garantie op reparatie claimen...
 

JBMC

New member
Lid geworden
23 jun 2014
Berichten
13
"Nee daarvoor had ik het niet. Nadat die andere turbo is gemonteerd pas. Ben terug geweest, had dat nog getypt. Hij zegt kan van alles zijn, hij wilt eerst een storing zien zodat hij weet in welke richting die moet werken. Anders sta ik hem natuurlijk manuren te betalen voor onderzoeken. Zucht."

Uh... garantie op reparatie?
Als je dit probleem eerst niet had en na de reparatie wel, dan is er iets niet goed gegaan.
Ik zou garantie op reparatie claimen...
Ja zijn garantie is dat hij een storing wilt zien, zodat hij weet in welke richting die moet kijken. Mijn probleem is dat het irritant lang kan duren voordat er een lampje tevoorschijn komt. Ik wil daar niet op wachten.
 

JBMC

New member
Lid geworden
23 jun 2014
Berichten
13
Even een update voor degene die evt interesse hadden.

Auto begon na een paar dagen nog meer te "stotteren". Vooral in zn hoge versnellingen en lage toeren, wat uiteindelijk resulteerde in een motorstoringslampje wat ging branden (esp en bandenspanning gingen ook aan).
Storing laten uitlezen: misfire op 3e cylinder.

Motorkap open, en op de bougiekabel van de 3e cylinder zat wit/grijzig aanslag. Kabel bleek een scheur in te zitten. Die vervangen, auto reed veel beter, maar na even rijden toch nog beetje stotteren. Weer terug gereden, bleek het de bobine te zijn. Daar zat allemaal groene oxidatie aanslag op de 3e cylinder port. Bobine vervangen en auto rijdt weer helemaal oke.

Dus al met al lag dit aan de standaard dingen die eerder werder genoemd. Bougiekabel, bobine.

Ter info
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.660
Mooi dat het is opgelost en dat je het nog even netjes meld!
 
  • Leuk
Waarderingen: JBMC
Bovenaan