[SEAT] [Leon 1P] FR TDI houdt soms in, geen vermogen, loopt onregelmatig

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
hallo mensen

ik reed straks naar huis, ongeveer 120 in de 6, duwde op t gas maar had helemaal niks daar, bij terug schakelen liep hij opzich wel goed maar wel met stotteren, na de 2500 toeren trekt hij goed door...daarna rustig verder gereden en merkte al snel dat hij in iedere versnelling geen vermogen meer had... ben aan de kant gestopt en hoorde dat de motor een zwaarder ratelend diesel geluid maakte, net alsof hij op 3 cilinders liep, de motor schudde ook lichtjes en de uitlaat pruttelde ook!

na 10 minuutjes wachten de auto gestart, weer een stuk gereden en toen liep hij weer als voorheen, vol vermogen in het gehele toeren gebiedt zonder slag of stootje. heb dit voorval nu 3 keer gehad.... waar moet ik aan denken?

luchtmassameter?
iets verstopt?

olie is op pijl, koelvloeistof ook, auto is uitgelezen maar komen totaal geen foutcodes uit, op het moment van uitlezen liep de auto normaal... Wie oh wie heeft dit probleem al eens gehad of kan me een paar punten zeggen wat ik kan controleren?
 
Laatst bewerkt:

Jeroen.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.273
Bobine op een diesel :+

Mare, verstopte verstuivers is een kwaaltje van deze motoren. Daarnaast zou ik eens beginnen met een logje maken. Groep 3 & 11
 

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
ooh jeeh.....dit gaat geloof ik geld kosten....

na wat speurwerk heb ik al veel gelezen over verstuivers die dicht gaan zitten, alleen dan zou het probleem toch constant moeten zijn?

kan ze dus laten reinigen bij de dealer maar dan ben je zoals ik lees tussen de 250 en 500 euro kwijt, als het dan niets opleverd is het wel echt weg gegooid geld...

echter de rijdt de auto nu weer als voorheen....snap er niks van
 

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
Bobine op een diesel :+

Mare, verstopte verstuivers is een kwaaltje van deze motoren. Daarnaast zou ik eens beginnen met een logje maken. Groep 3 & 11

vanmiddag wordt hij opnieuw uitgelezen, eens kijken wat daaruit komt...

die log maken moet dat dan rijdend of gewoon aan het standaard uitleesapparaat?
 

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
net terug van de garage, was totaal helemaal niks te vinden... eerst gewoon uitgelezen, alle waardes waren goed, de LMM, de verstuivers, alles was goed en gaf niks raars aan ook rijdend uitgelezen waar alleen aan uitkwam dat de auto prima liep en goede waardes gaf roetfilter zat voor 20% vol en ging bij 50% pas regeneren of zoiets?

zodra het voorval zich weer voordoet moet ik proberen meteen naar de garage te rijden...heb tot nu toe geen gekke dingen meer gemerkt...
 

Dinky

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.418
Was er ook niets iets met een stukje kabelboom bij de Fr wat dit soort narigheid veroorzaakt?
 

eta76

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
673
Ik heb het ook 1x gehad. Voor de rest nooit meer. Het vermoeden was een regenereer actie. Ik had ook veel 100-120 in zijn 6 gereden geloof ik. Mogelijk een rariteit met de timing, nokkenas sensor ? Wel erg vreemd dat het later ook weer over is gegaan. Zoek nog even op DPF en druksensor problemen, en kijken of het soort gelijke symptonen had.
 

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
nee de kabelboom was volgens de monteur in orde, dit kwam wel eens voor zei die! als de kabelboom niet goed was geweest had hij een foutcode gegeven op de verstuivers werd me verteld, heb het gelukkig niet meer gehad, staat inmiddels weer 400KM meer bij...

dpf en druksensor kan je ook uitlezen via de computer of kan ik dat zelf testen?
 

Dinky

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.418
Druksensor kunnen ze uitlezen, die meldingen worden gelogd.

Ik heb een defecte gehad maar dat gaf een heel ander probleem, motor managment lapje bleef ook branden.
 

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
ook vandaag heeft de auto weer prima gelopen...geen enkel hapering of wat dan ook...bij het stotteren kreeg ik verder geen dashbord-lampje
 

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
En vanmiddag was het weer raak!

Weer dat ratelende dieselgeluid, stotteren alleen tussen de 1500 en 2500 toeren, met volg gas in de lage toeren doet hij bijna niks pas boven de 2500 toeren wordt hij weer ineens wakker!

Verder pruttelt hij dan stationair uit de uitlaat en loopt stationair ook 1000tpm constant en niet de normale 800tpm

het gekke is als ik hem dan uitzet en opnieuw start is er niks aan de hand en zodra ik begin te rijden en stop ga staan begint het gesputter weer, heb zo een kilometertje of 10 rustig gereden en ineens was alles weer normaal,

Even een flink stuk -+30km snelweg gereden, ook binnendoor en de auto ging weer als een brandweer, tot nu toe weer niks aan de hand, verder ook geen meldingen op mn dashbord of wat dan ook!

Zelf denk ik niet dat het de verstuivers zijn want dan zou het toch constant slecht doen? Hij gaf 3 dagen terug allemaal
goede waardes....
Turbo kan het ook niet zijn want dat heeft met het stationair toerental niks te maken

misschien toch ergens in de kabelboom?
 

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
even op het forum gespeurd en ben bij het volgende topic uitgekomen, dit verhaal lijkt wel heel erg op de mijne

http://www.seat-online.nl/showthrea...eluid-uit-uitlaat/page2&highlight=regenereren

het zit hem dus waarschijnlijk ook bij mij in die sensor, hij doet dus te vaak regenereren...

symptomen zijn hetzelfde

- tussen de 1500 en 2500 tpm inhouden
- stationair 1000 tpm
- brommende uitlaat
- geen beweging bij verhogen van snelheid ook met cruise control

wel nog geen motorstoringslampje maar dat zal er binnekort wel aankomen, denk dat ik maandag naar de dealer rij, het verhaal even voorleg en misschien die uitlaatdruksensor laat vervangen.
of kan het ook nog een andere sensor zijn die dit probleem veroorzaakt?

wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:

eta76

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
673
wel nog geen motorstoringslampje maar dat zal er binnekort wel aankomen, denk dat ik maandag naar de dealer rij, het verhaal even voorleg en misschien die uitlaatdruksensor laat vervangen.
of kan het ook nog een andere sensor zijn die dit probleem veroorzaakt?
wat denken jullie?

Zie mijn topic (Spontane-automatische-overgang-van-mijn-TDI-Fr-naar-een-ecomotive)

Ik had dus geen storings lampje, maar de auto reed redelijk beroert. Ik had hiervoor 1 tank de hele tijd rustig 110 in zijn 6 gereden. Blijkbaar veel roet uitstoot dan. Volgende dag was het probleem weg. Voor de zekerheid ben ik ergens langs gegaan. Bij VAG techniek is een geforceerde regeneratie aangezet, en hierna heb ik 1 uur boven de 2500rpm gereden. Mijn roetfilter was aardig vol. Als je naar de dealer gaat, vraag ook even hoe vol het roetfilter zit, bij mij was het 40%. Best vol, en turbo kon dus ook niet echt veel meer betekenen boven de 2500rpm.

Mogelijke oplossing is dus de druksensor vervangen en opnieuw inleren. Hier zie je verschillende prijzen voor, 120 tot misschien 200 euro. Bij VdV kan ik een touareg sensor krijgen voor 140.- , terwijl iemand anders voor 113.- klaar was inclusief plaatsing.
Gezien de sensor geen storing gaf bij mij, heb ik niet de kosten willen nemen, om het preventief te vervangen. Zeker gezien mijn toen toekomstige actie om de DPF helemaal te wieberen. Dan is deze sensor niet meer nodig. En dus 200 euro weg gegooit.

Andere oplossing is misschien een ander/nieuw roetfilter, welke nog maagdelijk schoon is. Dan heb je mogelijk ook minder problemen. Gezien de problemen met het verwijderen van een roetfilter, is dit misschien een best nette oplossing.

Ik vond het chippen van de auto ook nog leuk om te doen, en dan heeft het roetfilter misschien weer meer te lijden. Dus ik heb gekozen om hem te werpen. Misschien morgen langs Jos voor de laatste software update. En hopelijk is het dan opgelost.
 

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
Tijdens het uitlezen van de week zei de monteur dat het roetfilter voor 20% vol zat en daar het probleem waarschijnlijk niet lag, misschien moet ik de uitlaatdruksensor en het roetfilter vernieuwen, iemand een idee wat een roetfilter kost en hoeveel werk het is om te monteren?

Je kan dus via vag de auto geforceerd laten regenereren en kunne ze dan ook zie of er iets mis is met de sensor aangezien ik geen storingen in mn dash krijg?
 

eta76

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
673
Bij mij is geforceerd genereren geprobeert, omdat ik geen storings meldingen op de sensoren had staat. Sommige andere hadden ook geen storingen, maar wel vreemd gedrag. Hebben sensor vervangen en waren van de problemen af. Indien geen tuning in de planning, dan zou ik zelf de sensor toch maar vervangen. Druksensor met plaatsing dus tussen de 110 en 160 euro. Misschien toch rijdend uit laten lezen. Om wat meer de storing van inzicht te voorzien. VAG-Techniek heeft dit toen voor mij gedaan. (richting eindhoven)

Ik zag iemand laatst in een topic hier (of tdiclub) een vervangend roetfilter voor 300 euro hebben gevonden. Plaatsing misschien een uurtje ?

Alternatief is dus de DPF werpen 900 euro bij johan(VVT) of rond de 1000 bij jos(JB-autoservice). Davy op TDIClub doet een tuning en software DPF verwijdering rond de 500 euro.
 

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
Maar jij had dus ook geen foutmelding maar wel de problemen, heb je toen eerst de sensor vervangen en was het euvel toen weg?
 

eta76

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
673
Maar jij had dus ook geen foutmelding maar wel de problemen, heb je toen eerst de sensor vervangen en was het euvel toen weg?
Inderdaad, zover ik het mij herinner.
.....Edit:
Brand dan niet een lampje ? Toch maar even uit laten lezen
.....Geen lampje dus.. :mrgreen:

Een week of wat eerder heb ik wel een keer het DPF lampje aan gehad. Na 10 minuten rijden, en na het invoegen op de grote weg was het weg. Bellen met de garage leverde op, dat ik het even moest aankijken, en 1x in de week even een halfuurtje boven de 2500rpm moet rijden. 100 in zijn 4 ofzo.. Beetje dom systeem..

Later dus het effect zoals in mijn topic (Link), naar mijn herinnering heb ik geen lampje gezien. Uitlezen gaf ook totaal geen storingen, ook niet in het storings geheugen.

Gezien VdV rond de 150-200 euro vroeg voor de sensor vervangen, heb ik het nog even uitgezongen zonder deze te vervangen. Hij reed uiteindelijk weer best goed. En gezien tunings plannen heb ik in 1x het filter er uit gegooid. Auto's die soms een goede dag hebben... 8)7 Die hoef ik niet..:X

Als het 's ochtends koud was, had de auto best een goed moment. Lekker fel reageren en vlot door trekken. Als ik dit dan had gedaan, was het 's middags bijna altijd prijs...:'( Beetje stotteren wat inhouden. Gewoon niet soepel rijden. Het leek behoorlijk op een voorspelbaar gedrag. Even knallen.. volgende keer worden afgestraft. Ik was het dus snel zat, en ben na 4 weken deze auto te hebben gehad, maar meteen gaan rondkijken naar een alternatief. Het is een dure oplossing, als je niet nog chiptuning van plan bent. Maar in mijn geval (luchtstroom door roetfilter was bijzonder slecht) wel een prettige oplossing 8). JD chip en betere luchtstroom doet echt wonderen.
 
Laatst bewerkt:

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
nu na 350km stopte ik voor een korte pauze op het tankstation (was snelweg aan het rijden), merkte ik dat hij bezig was met een regeneratie-proces, is het normaal dat het omgeveer om de 350km gebeurd? heb tijdens het proces de auto gewoon laten draaien en na 2 minuten was het proces klaar!

nog steeds geen gekke lampjes op m'n dashbord gezien.....!!??!....
 

eta76

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
673
om de 700 hoorde ik wel eens, bij ook wel zo iets, 1x in de week, 800 a 900km ofzo
 

Henry-TDI-FR

New member
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
273
vanmorgen even langs vag techniek geweest, was ongeveer 60km rijden, dus de eerste 30km goed warm gereden en daarna een flesje diesel cleaner derin gemikt met 20 liter diesel nog in de tank! daarna dus even heel goed doorgeblazen waarna ik aangekomen ben bij vag-techniek, heb een afspraak gemaakt voor volgende week, dan wordt de uitlaatgas-sensor vervangen opnieuw ingeleerd en de filter wordt geregenereerd, de filter zat redelijk vol!

daarna mn weg terug vervolgd waarna ik al snel merkte dat het diesel cleaner middel goed werkte, hij is een stuk rustiger stationair en voelt stukke beter aan op het gas! (nee het zit niet tussen de oren) het verschil is echt heel duidelijk merkbaar, mijn top lag op iets meer dan 215 op de teller dus de opgegeven max snelheid klopt want die zou voor een FR TDI 215km/u moeten zijn...

het middel reinigt het hele brandstof traject en ook de verstuivers, ben benieuwd....eerst volgende week de sensor vervangen en kijken wat daar aan uit komt!
 
Bovenaan