[Seat] [Leon 1P] Hobbelen bij ong. 70 km/u

TrickyZ

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
20
Ik heb sinds kort een vreemd verschijnsel. Bij ong. 70 km/u begint mijn auto te hobbelen, en daaronder en daarboven is het weer weg. Net alsof ik over een hobbelige weg rijd. Ik heb pas de banden laten vernieuwen op alle 4 de wielen. Ik ben terug gegaan en ik heb er bij gestaan toen ze alle wielen opnieuw hebben gebalanceerd en gekeken of de wielen rond zijn. En ze (en ik) kon niets zien/vinden. Ook heb ik de auto laten uitlijnen. Dus moet het ergens anders aan liggen. Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

TrickyZ

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
20
Oeps, tags vergeten. Wellicht kan een moderator dit even doen... [Seat][Leon 1P]
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.390
Doet ie dit op elke weg en bij de zelfde snelheid, of zit daar verschil tussen? Blijft ie het bij hogere snelheid ook doen? Doet ie het in elke versnelling, en als je de koppeling intrapt blijft ie dan ook hobbelen?

Ik weet het, het zijn een hoop vragen waarop je waarschijnlijk niet direct antwoord hebt, maar een antwoord op die vragen kan helpen met het vinden van de juiste zoekrichting. Als ie blijft hobbelen als je de koppeling intrapt zit het probleem in elk geval niet in de aandrijving. Als het hobbelen in een andere versnelling bij een andere snelheid gebeurt, zit het waarschijnlijk niet in de snelheid maar het toerental.

En tenslotte geef in de topic titel met tags aan over welk type hobbelpaard we het hier hebben.

Edit: ik zie dat je het nu zelf ook gezien hebt, dat de tags ontbreken. Als je naar de eerste post in dit topic gaat, krijg je niet alleen te zien 'antwoord' en "anwoord met citaat" maar ook de mogelijkheid "wijzig' als je daarop klikt, heb je 24 uur na het openen van het topic de mogelijkheid om de titel te wijzigen (en dus de tags toe te voegen). Als dat niet lukt ff een berichtje naar een mod.
 
Laatst bewerkt:

TrickyZ

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
20
Ik zal er inderdaad eens een analyse van maken, bedankt voor de idee?n. Ik laat weer wat van me horen als ik de analyse gedaan heb. En met wijzig krijg ik het onderwerp niet aangepast... maar laten we niet van de vraagstelling afwijken... ;)
 

Wijdbeens

New member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
783
Licht gecupped stiekum? Heb hetzelfde bij deze snelheid en 2x deze snelheid ...
 

blackstyle

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
80
Schokdemper? Als ??n ervan (ook al minimaal) lek is, geeft dit ook problemen.
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Als de wielmoeren loszitten, dan hoor je meer een klapperend geluid. Denk ook aan gecupped, hoewel er natuurlijk ook andere oorzaken te bedenken zijn, zoals naast bovenstaande suggesties opnieuw balanceren.
 

TrickyZ

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
20
Zoals jullie wellicht gelezen hebben zijn de banden nieuw en de wielen allemaal opnieuw gebalanceerd, dus ik ga met de reactie van Cordoba aan de slag
 

TrickyZ

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
20
Net even een testritje gemaakt, en ik heb het ook als ik de koppeling intrap.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.390
Dat betekent dat het niet in de aandrijflijn zit, maar 100% zeker in het onderstel. Uitlezen op foutcodes, heeft dus ook geen enkele zin, om de oorzaak te vinden.

Ik heb toch het idee dat er iets met je velgen niet in orde is, misschien ie er een balanceergewicht afgevallen of is een velg toch krom (kan op verschillende manieren krom zijn).

Mijn advies: ga terug naar de garage waar je nieuwe banden gekrgen hebt en vraag of ze de balancering willen checken en de voor- en achterwielen wisselen. Omdat je rondom nieuwe banden hebt, zal er niets veranderen als alles in orde is, als er wel iets veranderd is het een teken dat er met de wielen/banden iets niet in orde is.
 

TrickyZ

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
20
Pfoe, ik ben er al 2 keer geweest, en zoals gezegd hebben ze de wielen er opnieuw afgehaald, balanceergewichten verwijderd, opnieuw gebalanceerd en gekeken naar afwijkingen, maar ze konden niets vinden. Dus ik heb niet zo veel fiducie in een 3e bezoek. Het is wel zo dat ik de wielen van voor naar achter heb laten zetten, dus er zou een kern van waarheid in kunnen zitten. Maar ze hebben er met 2 man naar gekeken, en tot nu toe leveren ze goed werk af. Ik houd het in mijn achterhoofd. Bedankt voor je reactie.
 
Laatst bewerkt:

Wijdbeens

New member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
783
Andere garage, ofwel a doctors second opinion .... ?? (kost je wellicht een paar euro natuurlijk)
 

Tom Fr

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
44
Ophangingsrubber (silentblock) of stuurgewricht, waardoor er speling op de ophanging komt te zitten?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.390
Pfoe, ik ben er al 2 keer geweest, en zoals gezegd hebben ze de wielen er opnieuw afgehaald, balanceergewichten verwijderd, opnieuw gebalanceerd en gekeken naar afwijkingen, maar ze konden niets vinden. Dus ik heb niet zo veel fiducie in een 3e bezoek. Het is wel zo dat ik de wielen van voor naar achter heb laten zetten, dus er zou een kern van waarheid in kunnen zitten. Maar ze hebben er met 2 man naar gekeken, en tot nu toe leveren ze goed werk af. Ik houd het in mijn achterhoofd. Bedankt voor je reactie.

OK, ik had even niet in de gaten dat de boel twee keer opnieuw gebalanceerd was (1e voor de nieuwe banden, 2e keer voor de klacht). Ik denk dat je nu voor/achter moet wisselen om zaken te localiseren. Er zijn een paar mogelijkheden: balanceerapparatuur van de garage is niet goed (heb ik ook gehad vorig jaar), of een velg heeft een tik gehad (kan zijn dat je in keer in een gat in de weg gereden bent ofzo). De vervorming die je dan kunt krijgen, is mij een keer heel duidelijk uitgelegd door een velgenrichtspecialist. Stel je velg voor als een wegwerpkoffiebekertje, als je nu in de bovenrand van het bekertje de ronde doorsnede iets ovaal knijpt, krijg je aan ??n kant van je velg een eivorm, terwijl de andere kant gewoon rond blijft, ook krijg je geen slag (zoals fietswiel) in je velg. Door een dergelijke kleine vervorming kan je bij bepaalde snelheden een trilling krijgen, en als zo'n velg voor ligt merk je dat veel eerder dan wanneer ie achter ligt.

Als de klacht minder wordt door voor en achter te wisselen ligt het dus aan een velg of de balancering daarvan. Ik zou een garage met een goede reputatie op dat gebied in je buurt vragen om een oordeel te geven. (vaak zijn adressen waar bijv. dealers auto's laten uitlijnen goede adressen voor dit soort zaken)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan