[SEAT] [Leon 5F] Chiptuning ST 1.6 TDI 110pk Lease Sport

blizard

New member
Lid geworden
13 apr 2015
Berichten
11
Heeft iemand ervaring met chiotuning op een Seat Leon ST 1.6 TDI 110pk Lease Sport.
Ik heb deze wagen net gekocht, maar vind het koppel maar gering, vergeleken met mijn vorige A4 2.0 TDI, op zich wel logisch natuurlijk...
Verder leuk forum met goede tips.

Groet,

Jaap
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Ik denk dat VVT dichter bij de locatie van de Topicstarter is, ze zijn echte diesel specialisten > http://www.vvt-motorsport.nl/

Andere opties zijn idd Vag Techniek in Nuenen en JD Engineering in Lochem
 

erwin1988

Administrator
Lid geworden
28 sep 2011
Berichten
10.806
Zulk soort bedrijven zou ik persoonlijk mijden. Beter naar een bedrijfs als VVT JD of Vagtechniek gaan deze richten zich allemaal op VAG en de service is beter
 

blizard

New member
Lid geworden
13 apr 2015
Berichten
11
iemand ervaring met Tunex uit 's-Heerenberg? zit voor mij lekker dichtbij en prijstechnisch ook nog eens interessant!!

http://www.tunex.nl/chiptuning-seat-leon-16-tdi-110pk.html#.VSziC8kxCNE

Ik heb mijn vorige Audi en daarvoor de Volvo V50 laten doen. Goede ervaringen. De volvo had regenereer problemen, ze hebben me netjes geholpen (roetfilter verwijderd en sofware aangepast.) Helaas was het al te laat, de diesel was al in het carter gelopen, en had een tik gehad.
Heb ze gebeld over deze Seat, en ze zeggen dat ze nog geen goede software voor dit type hebben, terwijl het wel op de site staat.

Vandaar ook mijn vraag.
 

blizard

New member
Lid geworden
13 apr 2015
Berichten
11
Ik denk dat VVT dichter bij de locatie van de Topicstarter is, ze zijn echte diesel specialisten > http://www.vvt-motorsport.nl/

Andere opties zijn idd Vag Techniek in Nuenen en JD Engineering in Lochem

Ik had al van die mensen in Marum gehoord, ga even contact opnemen.
Het verschil met Tunex is, dat Tunex er voorgebakken software op zet, en niet specifiek afstemt op de auto. Deze mensen zetten em op de rollenbank zie ik.
Voor stage 1 is dat misschien ook niet nodig, de aanpassingen zijn voor 99 van de 100 hetzelfde.
En er zit verschil in de prijs.

Tunex spoelt ook automatische bakken, waar de dealer voor weg loopt.

Anyway bedankt voor de links, ik heb geen zin in een tuner die op een scooter langs komt en met zijn laptop er wat software op smijt...:mrgreen:
 

1NCUBUS

Active member
Lid geworden
22 aug 2012
Berichten
1.627
Bij een stage 1 @ VVT krijg je:

?droge? run om je huidige vermogen te bepalen, ECU gaat eruit en word aangepast en nogmaals een run op de bank met de aangepaste ECU

En dat voor de prijs die ze aangeven per voertuig. Gewoon goed toch?:)
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.054
Op site van Tunex staan ook gewoonweg leugens.
Chiptuning is altijd traceerbaar. Ordinair klantbedrog heet dat.
 

M87

Well-known member
Lid geworden
3 mei 2012
Berichten
1.214
Vorige Leon 1P FL 1.6 TDI bij JD in Lochem laten chippen. Daar waren we dik tevreden mee, auto werd een stuk prettiger in de omgang en zuiniger bij gelijke rijstijl en natuurlijk veel vlotter.

Vagtechniek schijnt ook goed te zijn, alleen wel een flink stukje goedkoper ( €425 ) dan JD ( €699 ). Waar zit 'm dat prijsverschil dan in vraag ik mij altijd gelijk af. Onze ST zal op termijn denk ik wel gechipt worden als het einde van de garantieperiode in zicht is.

Tunex heb ik nog geen goede verhalen over gehoord m.b.t. chiptuning.
 

Rikster

New member
Lid geworden
5 mrt 2015
Berichten
5
ok thanx, weet ik dat ook weer. Het is een leaseauto bij mij, dus chippen is dan sowieso oppassen 8)
 

blizard

New member
Lid geworden
13 apr 2015
Berichten
11
Reply van VVT:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
We kunnen uw auto tunen, we meten de auto eerst origineel op de vermogensbank en controleren hierbij een aantal waardes zoals turbodruk, raildruk, nokkenaspositie, uitlaatgastemperatuur en luchtmassameter.
Vervolgens halen we de software uit de ECU (motorregelapparaat) en gaan we deze aanpassen. We werken dus altijd op basis van de originele software van uw auto.
Als de software klaar is schrijven we deze in de ECU en meten we de auto op de vermogensbank. Wederom controleren we een aantal technische waardes.
Als we na de eerste keer aanpassen niet tevreden zijn dan passen we de software nogmaals aan met als doel een zo fijn en soepel mogelijk rijdende auto te cre?ren.

Bij ons is het dus niet zo dat er een aangekocht bestandje in komt en er daarna geen aanpassingsmogelijkheden zijn, wij schrijven alles zelf en op maat voor uw auto.
We zijn hier ongeveer 1.5 tot 2uur mee bezig. Na het werk op de vermogensbank gaan we altijd een stuk rijden met de auto.

Met uw auto halen we ongeveer 140/145pk en 320nm.

Kosten: €425,-

noot: uw auto zit nog in de fabrieksgarantie. Mocht er een technisch mankement aan de auto zijn en u de auto bij de dealer aanbiedt ter reparatie (onder garantie) dan kan het zo zijn dat de dealer controleerd of de auto getuned is.
Als zij dit zien dan loopt u het risico dat u geen aanspraak kunt maken op de fabrieksgarantie.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inderdaad een andere aanpak dat bv Tunex, en dichter in de buurt.
Wat denken jullie van dat garantieverhaal? Ik ga geen 4 jaar wachten...
Volgende week even langs voor een afspraak en een indruk
 

Bgelder

New member
Lid geworden
28 jul 2014
Berichten
22
Inmiddels hebben we binnen ons gezin 6 Seats laten tunen, een Cordoba 1.9 TDI (105pk --> 136pk) uit 2004,
een Ibiza 1.9 TDI (geen meer hoeveel pk dat was, was van mijn vrouw) uit 2000,
Ibiza 1.9 TDI (130pk --> 170pk) uit 2003 en een Altea XL 1.9 TDI (105pk --> 140pk) uit 2008, waarvan de laatste 2 bij ABT.

Meest recent hebben we onze Ibiza ST 1.4 TSi (150pk --> 193pk bij OCT met garantie overname) uit 2012
en onze Leon ST 1.6TDI (110pk --> 148pk bij VAG Techniek) uit november 2014 laten tunen.

Allen zijn trouwens af fabriek aangeschaft en allen zijn binnen een 3 maanden na aanschaf bij de tuner geweest
en met geen van de auto's hebben we ooit aanspraak hoeven maken op fabrieksgarantie.

De Ibiza uit 2003 hebben we 9 jaar zonder problemen gereden en de Altea 6 jaar.
We hebben nog nooit reparaties uit hoeven laten voeren die mogelijk terug herleiden was op schade door tuning.
Natuurlijk is er een verhoogd risico op motorschade maar dat risico is naar mijn gevoel laag als je
een goede tuner hebt en als je wel schade hebt moet je er rekening mee houden dat je mogelijk
moet lappen. Dat is natuurlijk een gevoelskwestie en mogelijk ook afhankelijk van de dikte van je portemonnee.

Ik zou een volgende auto dan ook zonder bezwaar weg brengen naar een gerenommeerde tuner.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.327
Dat klopt zolang er maar niks kapot gaat waarbij PON de software gaat vergelijken met wat er in hoort te zitten.
Ligt ook aan jouw dealer maar bijvoorbeeld bij een kapotte turbo k?n PON, om garantie te geven, de software gaan vergelijken en als ze zien dat dit niet het geval is dag garantie.
En zolang je dit maar beseft dat ?ls het gebeurt je zelf moet dokken voor de reparatie is er niks aan de hand.
Dus zolang ze bij een defect niet naar de software kijken gaat alles goed, doen ze dat wel dan moet je ook accepteren dat ze geen garantie verlenen.
En met een gerenommeerde tuner is de kans dat het daaraan ligt fors kleiner maar als er tegen de grens aan getuned wordt neemt het risico natuurlijk toe.
Daarom is, als je echt absoluut wil dat de software onaangetast blijft, het gebruiken van tuning met een ECM aan te bevelen, haal je wellicht niet de waardes als bij OBD tuning maar werkt ook erg goed.
Bij problemen is die binnen 20 minuten verwijderd en is niks meer te zien en zit je safe.
Dus als je wilt gaan tunen dit altiijd meenemen in de overwegingen.
En niet te vergeten de oplossing die JD nu al biedt dat je zelf je eigen standaard software terug kunt flashen.
 
Laatst bewerkt:

blizard

New member
Lid geworden
13 apr 2015
Berichten
11
Dank jullie voor de de reacties, maakt me een stuk geruster.
Zo'n ECM dat is toch zo'n box?
Het is mijn eigen auto, is m.i. alleen voor leaserijders interessant.

Je kan bij een probleem toch de originele software laten terugzetten?
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.327
Als je biij OBD tuning de software wil terugzetten zul je toch nog in staat moeten zijn met het defect naar de tuner te kunnen rijden (vraag Erminio maar eens) om de software terug te kunnen zetten. Dus turbo kapot dan lukt dat meestal niet meer.
Bij een ECM (mini computer) haal je deze ertussen uit en klaar.
Heeft niks met lease of eigendom te maken maar alles met het gegeven of je bereid bent dan zelf te dokken of niet, afwegen van risico's dus.
 

blizard

New member
Lid geworden
13 apr 2015
Berichten
11
even contact gezocht met een VAG monteur.
Hij zei: wacht tot ca 10.000 km, als er problemen optreden met de zeg maar hardware, komen de meeste problemen er voor die km stand wel uit. Daarnaast vond hij dat de meesten een nieuwe auto verkeerd inrijden. Dit komt door "het nieuwe rijden", men rijdt van dorp naar dorp op de cruise control. De motor wordt lui en slipt als het ware dicht. Beter is het te vari?ren het toerental en vlotjes optrekken. Nu doe ik dat al, dus zal dat geen probeem zijn. Ik wacht nog even met tunen. Het kan inbeelding zijn, maar ik vind het motortje al beter oppakken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan