[SEAT] [Leon 5F] foutcode P219600

vwjohn

New member
Lid geworden
24 apr 2011
Berichten
26
In mijn Leon 1.4 tsi 140 PK (motorcode CHPA) zit de volgende foutcode

P219600 actief/ statische O2 sensor signaal vast rijk bank 1 sensor 1.

Reeds vervangen:
-Lambdasonde (voor de kat)
-2x map sensor 04E 906 051 en 03G 906 051E

Foutmelding komt na resetten pas na ongeveer 700 a 1000 terug.... heb geen idee wat ik nu het beste kan doen/vervangen.

Graag jullie hulp.
 

dennis_schaap

New member
Lid geworden
10 feb 2020
Berichten
7
Hallo,

Ondanks dat dit een vrij oud topic is wil ik graag inhaken. Ook ik heb een Leon 5F met een CHPA motor met dezelfde hardnekkige foutcode. Ook bij mij komt deze eens per 1000 ? 1500 kilometer voor. Inmiddels heb ik een datalogger op de OBD stekker gemonteerd (Crecorder van Launch) die de waarden monitort tijdens de rit. De foutcode is nog niet terug maar dat zal nog 900 km op zich laten wachten. Wat mij aan de gemeten waardes opvalt:

Bij warme motor stationair ligt de long term fuel trim erg hoog > 13%
Lambda getal van sensor 1, voor de kat:0,98
Spanning van de lambdasonde na de kat: 0,45 Volt

Dit lijken mij ( op de fuel trim na) vrij standaard waardes, echter de spanning van de sensor NA de kat fluctueert tussen 0,4 Volt en 0,1 Volt i.c.m. een fueltrim die dan ook vrij hoog ligt terwijl de lambdawaarde voor de kat juist ongeveer 1 is. Gemeten bij stationair toerental.

Naarmate dat ik rij met de auto (100km/u bij 2500 rpm) is de lange termijn fueltrim -2%, waarde van de lambda voor de kat exact 1, spanning van de lambda na de kat 0,7 Volt.

Iemand een idee? Mogelijk valse lucht? Ik geloof in eerste instantie nog niet direct in defecte sensoren aangezien de sensoren iets registreren wat niet in orde is.

Groet,
Dennis.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
13% is wel hoog, maar het kan zijn dat het normaal is bij een koude start om de motor wat sneller op te warmen. Maar dat kan je alleen staven als andere eigenaren met een 5F met CHPA motor dezelfde test doen.
 

dennis_schaap

New member
Lid geworden
10 feb 2020
Berichten
7
Zoals in het filmpje wordt genoemd; sensor registreert een afwijking vandaar de foutcode. Bij deze motoren wordt v??r de kat een breedbandsonde gebruikt. Die werken iets anders dat de sensor in het filmpje. Het lambdagetal verteld wel iets over de hoeveelheid lucht.
 

dennis_schaap

New member
Lid geworden
10 feb 2020
Berichten
7
13% is wel hoog, maar het kan zijn dat het normaal is bij een koude start om de motor wat sneller op te warmen. Maar dat kan je alleen staven als andere eigenaren met een 5F met CHPA motor dezelfde test doen.

De motor is dan 94 graden Celsius. Dit is dus bij warme motor. Ik weet dat bij vergelijkbare motoren deze waarden een stuk lager liggen. Ik heb de datalogger nu getriggerd op de foutcode. Nu dus nog 1000 km wachten v??r ik de data heb waarbij de foutcode wordt gezet. To be continued....
 

dennis_schaap

New member
Lid geworden
10 feb 2020
Berichten
7
De MIL lamp brandt weer, na ongeveer 1000km. De datastream laat mij zien dat de DTC niet direct wordt gezet. Onderstaand 2 afbeeldingen; de eerste vlak voor de ECU registreert dat er iets niet goed gaat. De tweede het moment dat het werkelijk niet goed gaat. Wie maakt me los?

open


open
 

dennis_schaap

New member
Lid geworden
10 feb 2020
Berichten
7
Zo, inmiddels zijn we 1.5 maand verder en we hebben vooruitgang geboekt. De storing zit waarschijnlijk in lambdasonde 2. Deze is nu vervangen. We gaan weer kilometers maken en kijken wat het brengt.
 

vwjohn

New member
Lid geworden
24 apr 2011
Berichten
26
Ik had de hoop al opgegeven maar toch zijn we nu van start ;).
Beide lambdasondes heb ik vervangen maar bij mij kwam de storing terug, ook vaak zonder dat het mil lampje ging branden, maar uiteindelijk ging hij wel aan.
Ook heb ik het inlaattraject laten reinigen (en dat was na 120.000 km geen overbodige luxe) maar mocht ook niet baten.
Vorige week hebben we de bougies er een uit gehaald om te kijken of daar wat aan te zien was ( mijn auto stinkt namelijk ook naar benzine) maar daar was niks aan te merken.
Nu heeft mijn monteur (tevens een goeie kennis, woont alleen een beetje ver weg) via de regelkast mn injectoren weer op de 0 waarde gezet ofzo... en inmiddels ben ik dik 300 km verder en nog geen centje pijn... fingers crossed.
 

vwjohn

New member
Lid geworden
24 apr 2011
Berichten
26
Heb hem even gevraagd en het waren idd de fuel trims.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Ok, wat er nu gebeurd is dat je computer weer aan het leren is hoeveel correctie hij moet toepassen m.b.t. inspuiting. Dit kan je met meetapparatuur zien in de Short Term Fuel Trims (directe realtime) aanpassingen. Daarnaast zie je in de Long Term Fuel Trims een gemiddelde over de lange termijn (zoals de naam doet vermoeden). Dit hoort tussen de -10/+10% te zijn, als je ver uit die range zit, dan is er iets mis (zoals bijvoorbeeld valse lucht aanzuigen).
 

vwjohn

New member
Lid geworden
24 apr 2011
Berichten
26
Duidelijk verhaal! Ik heb een Autel vag505 scantool, ik zal eens kijken of dat kan zien met t apparaat.
 

vwjohn

New member
Lid geworden
24 apr 2011
Berichten
26
Vandaag de tijd gehad om even naar de Leon te kijken. Tot nu toe ging het goed met de foutmeldingen, gisteren is er nog een ritje mee gemaakt en er staat nu een andere foutcode in. P227000 (zie eerste afbeelding)

Ik kwam er achter dat ik de Fuel Trims kan uitlezen. het 2e plaatje is van stationair met warme motor na een ritje van +- 18 km.
Het derde plaatje meteen na een ritje
Wat mij opvalt is dat bij stationair de grafiek van de SHRTFT nogal omhoof en omlaag schiet terwijl de LONGFT1 een mooie strakke lijn is, maar geen idee of dat normaal is.

3r0kw6qj_t.jpeg
[/URL] [/IMG]
9PHwG2qU_t.jpeg
[/URL] [/IMG]
k8ccSdbV_t.jpeg
[/URL][/IMG]
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
De long term fuel trim is een gemiddelde over langere tijd, de short term zal (veel) fluctueren. Het meest interessante is de fuel trims bij deellast. Bij volgas maakt je auto beslissingen op vaste waardes (bij stationair ook).

Bij deellast gaat je auto proberen om zo efficient mogelijk te runnen op basis van meerdere sensoren (je lambda sensor is hier heel belangrijk in). Het verschil tussen die 2 heet open / closed loop.

-Open loop; vaste waardes
-Closed loop; fluctuerende waardes op basis van verschillende sensor inputs van de auto

Zie oa; https://ricksfreeautorepairadvice.com/open-loop-versus-closed-loop/
 
Laatst bewerkt:

vwjohn

New member
Lid geworden
24 apr 2011
Berichten
26
Duidelijk, tijdens het rijden veel op het schermpje gekeken maar maar niet echt langdurige uitschieters gezien die boven de -10 en plus 10%. wel een keer kort 10.2 en in de grafiek is te zien dat hij kennelijk kortstondig op -11.7 is geweest. Lastig verhaal dit... |:(
 
Bovenaan