[SEAT] [Leon 5F MK2] 1.5 TSI stage 2 vs stage 2+

Friar16

New member
Lid geworden
19 feb 2024
Berichten
5
Hi forum,

speciaal even een account aangemaakt aangezien ik denk dat ik hier de kenners en experts kan aantreffen die de ins en outs weten van het tunen.

Ik heb al een aantal jaar een Seat Leon 5F 1.5 TSI met een (magere) 130pk. Nu de auto uit zijn fabrieksgarantie is wil wellicht de stap maken naar het opvoeren van Stage 2 of Stage 2+, maar ben ik voornamelijk benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied en wat nu exact het het verschil is tussen de 2 of de 2+.

Alvast bedankt voor elke info die gedeeld kan worden. Wordt gewaardeerd!
 

erwin1988

Administrator
Lid geworden
28 sep 2011
Berichten
10.794
Volgens mij zit er geen verschil tussen omdat een stage 2 altijd op de bank wordt afgesteld

bij stage 1 en stage 1+ is verschil dus

stage 1 is gewoon standaard software inladen

stage 1+ software op maat afstellen in combinatie met rollerbank

stage 2 is met andere intake en downpipe en wordt dus op de rollerbank afgesteld
 

Alan Harper

Active member
Lid geworden
15 mrt 2021
Berichten
100
Misschien dat ze met 2+ nog een andere intercooler en andere ondersteunende mods bedoelen. (bobines en bougies etc)
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.586
Bedenk dat tunen betekent dat je altijd 98/E5 moet tanken, de service interval stricter moet uitvoeren bijvoorkeur iedere 15000km.
Tunen betekent meer slijtage omdat de motor er niet voor ontworpen is, wel is het zo dat als je hem met beleid behandeld ook lang mee kan gaan...
Dat zelfde geldt ook voor de banden en remmen, je gaat er ongemerkt vlotter mee rijden dus slijten deze sneller.
 

Friar16

New member
Lid geworden
19 feb 2024
Berichten
5
bedankt voor de info al allemaal. ik weet niet of het toegestaan / acceptabel is om de betreffende tuner hier te noemen met linkjes naar de stage 2 / stage 2+ website, maar zoals erwin zegt, dat er geen verschil in 2 of 2+ zou zitten, waarom zou de ene behandeling dan 100 euro duurder zijn?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.586
JD Engineering uit Lochem is hier wel een favoriet.
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.450
Tu
bedankt voor de info al allemaal. ik weet niet of het toegestaan / acceptabel is om de betreffende tuner hier te noemen met linkjes naar de stage 2 / stage 2+ website, maar zoals erwin zegt, dat er geen verschil in 2 of 2+ zou zitten, waarom zou de ene behandeling dan 100 euro duurder zijn?
Tuners noemen is geen enkel probleem hoor.

Voor zover is stage 1 een standaard tuning, 1+ een standaard tuning met maatwerk, en zijn 2 en 3 sowieso al maatwerk met meer hardware aanpassingen dus 2+ begrijp ik ook niet.
 

Roobbie

Member
Lid geworden
30 dec 2016
Berichten
32
Hi forum,

speciaal even een account aangemaakt aangezien ik denk dat ik hier de kenners en experts kan aantreffen die de ins en outs weten van het tunen.

Ik heb al een aantal jaar een Seat Leon 5F 1.5 TSI met een (magere) 130pk. Nu de auto uit zijn fabrieksgarantie is wil wellicht de stap maken naar het opvoeren van Stage 2 of Stage 2+, maar ben ik voornamelijk benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied en wat nu exact het het verschil is tussen de 2 of de 2+.

Alvast bedankt voor elke info die gedeeld kan worden. Wordt gewaardeerd!
Ik weet niet wat de kilometerstand is van je auto, maar ik heb een keer een golfje 1.2tsi stage 1 gegeven bij JD, die auto moest op euro 95 rijden want van de zaak. Bij 185.000 kilometer ingeleverd en gebruikte geen drup olie en reed als een zonnetje.
 

Friar16

New member
Lid geworden
19 feb 2024
Berichten
5
Ik weet niet wat de kilometerstand is van je auto, maar ik heb een keer een golfje 1.2tsi stage 1 gegeven bij JD, die auto moest op euro 95 rijden want van de zaak. Bij 185.000 kilometer ingeleverd en gebruikte geen drup olie en reed als een zonnetje.
61.000k dus eigenlijk vrij weinig. rij ook 'maar' 10 a 12k per jaar en vind het ook geen probleem om wat sneller een interval beurt uit te voeren. Dat kan ik vrij goedkoop bij een kennis laten doen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.631
Volgens mij is op dit moment de consensus dat JD en VVT goed werk blijven afleveren
 

Roobbie

Member
Lid geworden
30 dec 2016
Berichten
32
61.000k dus eigenlijk vrij weinig. rij ook 'maar' 10 a 12k per jaar en vind het ook geen probleem om wat sneller een interval beurt uit te voeren. Dat kan ik vrij goedkoop bij een kennis laten doen.
Geen enkel probleem dus lijkt me. En wat ik prettig vind is dat de auto vooral lekkerder rijdt, soepeler. Eigenlijk voelt de auto alsof het beter klopt, dat is mijn mening tenminste.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.586
Dan gewoon stage 1 of stage 1 opmaat doen. Dat verandert de auto flink.
Geen enkel probleem dus lijkt me. En wat ik prettig vind is dat de auto vooral lekkerder rijdt, soepeler. Eigenlijk voelt de auto alsof het beter klopt, dat is mijn mening tenminste.
 

CupraJeroen

Active member
Lid geworden
30 dec 2023
Berichten
419
Dan kan een Walnutblasting behandeling icm een injectoren reiniging ook een goed idee zijn om een keer te laten uitvoeren, aangezien je de juiste km stand ervoor hebt, voordat je aan de tuning begint.
 

Spierings

Member
Lid geworden
29 dec 2023
Berichten
50
Dan gewoon stage 1 of stage 1 opmaat doen. Dat verandert de auto flink.
Daar ben ik het helemaal mee eens, met een simpele tuning ben je vaak al een heel stuk beter af kwa algemene performance ten opzichte van standaard.

Is ook voor je portemonee een stuk aantrekkelijker.

Ik laat de mijne ook gewoon stage 1 tunen, ik rij zelf gewoon op 95 en wil gewoon net een beetje extra trekkracht. Is ook wat fijner met de caravan...
 

Friar16

New member
Lid geworden
19 feb 2024
Berichten
5
Daar ben ik het helemaal mee eens, met een simpele tuning ben je vaak al een heel stuk beter af kwa algemene performance ten opzichte van standaard.

Is ook voor je portemonee een stuk aantrekkelijker.

Ik laat de mijne ook gewoon stage 1 tunen, ik rij zelf gewoon op 95 en wil gewoon net een beetje extra trekkracht. Is ook wat fijner met de caravan...
Ik had TVS engineering in Varseveld gevonden en bij een Stage 1 zou ik dan van 130 naar 150pk gaan en nm blijft hetzelfde. dat vind ik het niet waard om voor the chippen. Bij Stage 2 gaat de auto naar 200pk en bij Stage2+ naar 210. Zit er per tuning bedrijf dan nog verschil wat zij per Stage definiëren?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.631
Stage 2 gaat ervan uit dat je ook hardwarematig wat moet aanpassen (vaak downpipe en luchtfilters)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.283
En bij een DQ200 DSG (droge koppeling) bak moet je, als je boven de 250NM uitkomt, die ook nog softwarematig laten aanpassen vwb de koppelingsdruk.
 

erwin1988

Administrator
Lid geworden
28 sep 2011
Berichten
10.794
bedankt voor de info al allemaal. ik weet niet of het toegestaan / acceptabel is om de betreffende tuner hier te noemen met linkjes naar de stage 2 / stage 2+ website, maar zoals erwin zegt, dat er geen verschil in 2 of 2+ zou zitten, waarom zou de ene behandeling dan 100 euro duurder zijn?
Het verschil staat gewoon op de site uitgelegd. Al blijft het bijzonder dat er verschil in zit

maar idd ga wel naar een goede tuner JD en VVT zijn al genoemd

 

Spierings

Member
Lid geworden
29 dec 2023
Berichten
50
Ik had TVS engineering in Varseveld gevonden en bij een Stage 1 zou ik dan van 130 naar 150pk gaan en nm blijft hetzelfde. dat vind ik het niet waard om voor the chippen. Bij Stage 2 gaat de auto naar 200pk en bij Stage2+ naar 210. Zit er per tuning bedrijf dan nog verschil wat zij per Stage definiëren?


Knap dat het vermogen omhoog gaat en het koppel niet, die twee gaan meestal samen op.. Bij chiptunen krijg je de meeste winst door het verhogen van de laaddruk, hierdoor gaat het koppel ook gewoon omhoog.


Vind de winst waardes minimaal, andere tuners gaan naar 160-170 pk en 260-275nm.
 

Spierings

Member
Lid geworden
29 dec 2023
Berichten
50
Knap dat het vermogen omhoog gaat en het koppel niet, die twee gaan meestal samen op.. Bij chiptunen krijg je de meeste winst door het verhogen van de laaddruk, hierdoor gaat het koppel ook gewoon omhoog.


Vind de winst waardes minimaal, andere tuners gaan naar 160-170 pk en 260-275nm.
Even een uitbreiding op mijn eerdere bericht, heb nog ff op hun site gekeken.

Op de site van tvs staat echter dat het koppel wel stijgt van 200 naar 250. Vind de winst dan nog erg minimaal voor een stage 1

Daarnaast vind ik de site erg onduidelijk, er wordt vooral bij stage 2+ over extra dingen gesproken maar deze dingen zitten niet bij de prijs inbegrepen. Voor 699 ga je echt geen verdere aanpassingen zoals downpipe etc. krijgen en dat vermogen dan ook niet halen...

Ook zijn de waardes van stage 2 en 2+ voor de 130 en 150 pk 1.5tsi hetzelfde. Iets wat ook niet klopt omdat het technisch niet 100% dezelfde techniek is. De 130 start al met een achterstand...
 
Bovenaan