[SEAT] [Leon 5F] R600 intake

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Ik zit er al een tijdje over te denken om een RacingLine R600 cold air intake te (laten) monteren.
Ik weet dat meerdere leden hier dit al hebben gedaan. De reden dat ik nog twijfel heeft te maken met de post van boolean met de conclusie dat de filtercapaciteit minder zou zijn:

https://www.seat-online.nl/showthread.php?27133-SEAT-Leon-5F-Black_Pearl-s-Cupra-280&p=598255&viewfull=1#post598255

Op de site van RacingLine lees ik nu dat ze sinds kort naast het Trifoam filter ook een Pleated Cotton filter kunnen leveren.

https://www.racingline.com/single-post/2020/01/20/r600-filter-choice-which-is-best-for-you

Voordat ik een beslissing wil nemen ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen of kennis aangaande de R600 intake en de verschillen tussen het Trifoam en het Pleated Cotton filter.
- Hoeveel vermogenswinst geeft het?
- Hoeveel verandert het aanzuiggeluid?
- Is de filtercapaciteit van het katoenfilter even goed als van het OEM filter.
- Hoelang gaat het katoenfilter mee?
- Kun je het katoenfilter nog een beetje reinigen om de levensduur te verlengen, of moet je het altijd vervangen als het (te veel) vervuild is.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Zou voor het Trifoam gaan. Filter heeft zich bewezen. Mijn ervaring is dat de Foam filters beter klinken.
 
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
290
Een aantal antwoorden op jouw vragen staan op de site via de lonk die je gaf.

Considerations for the Trifoam filter:

the best possible airflow for better performance

airflow barely deteriorates with dust-loading

foam is more delicate and does need TLC

after cleaning and reoiling them they*re as good as new

they are a lightweight carefully designed genuine motorsport filtration solution



So what*s the reason to choose the Pleated Cotton filter?

Extremely robust and very long lasting

Excellent flow characteristics when new

No cleaning needed * fit and forget

Giant surface area and air horn into the pipework

Beautiful looking!

Our guidance:



COTTON PLEATED FILTER:

* Inspection every 10,000 miles / 16,000 kms - check its clean

* Replace (or service) every 40,000 miles / 60,000kms



TRIFAOM FILTER:

* Visual inspection every 6 months - check its clean and still oiled

* Clean & Reoil every 10,000 miles / 16,000 kms
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Ik had die informatie ook al gelezen, maar praktijk ervaringen van leden op dit forum leek me ook wel nuttig.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.656
Ja idd, dat is altijd een goede ipv puur afgaan op verkooppraatjes.

Helaas zijn ze niet goedkoop, anders had je uiteraard een gokje kunnen wagen.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Ja idd, dat is altijd een goede ipv puur afgaan op verkooppraatjes.

Helaas zijn ze niet goedkoop, anders had je uiteraard een gokje kunnen wagen.

Gewoon bij de oosterburen kijken....worden daar vanaf ca 300,- aangeboden.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.779
Volgens mij is de R600 de meest verkochte intake voor het 2.0T EA888 MQB platform? Ik heb er nog nooit iets verkeerds over gelezen maar het ze zijn duur en wellicht zijn er betere alternatieven?
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Volgens mij is de R600 de meest verkochte intake voor het 2.0T EA888 MQB platform? Ik heb er nog nooit iets verkeerds over gelezen maar het ze zijn duur en wellicht zijn er betere alternatieven?

Wat is duur? tuning kost eenmaal geld.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.779
Niet duur als er geen betere alternatieven zijn, ikzelf heb de VWR bocht met originele slang en gemodificeerde box met foaminlegfilter ( Pipercross)

Zo ziet het er nog zoveel mogelijk origineel uit, wat een complete R600 nog zou toevoegen weet ik niet wellicht voor een stage 3 of 4 ?
 

Prichy

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
31 okt 2014
Berichten
2.233
Zou voor het Trifoam gaan. Filter heeft zich bewezen. Mijn ervaring is dat de Foam filters beter klinken.

mijn oude cupra had ook een foam filter, en aanzuig geluid hoorde je flink ja!
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Niet duur als er geen betere alternatieven zijn, ikzelf heb de VWR bocht met originele slang en gemodificeerde box met foaminlegfilter ( Pipercross)

Zo ziet het er nog zoveel mogelijk origineel uit, wat een complete R600 nog zou toevoegen weet ik niet wellicht voor een stage 3 of 4 ?

Met een stage 1 heeft een goede airbox ook al voordelen. De turbo kan tenslotte beter/makkelijker ademen.
 

koek moek

Member
Lid geworden
20 mrt 2019
Berichten
64
Ik heb de R600 met de oude filter en heb gisteren met eenzelfde Leon (R600 met de nieuwe filter) zij aan zij beluisterd en bereden. Voor het geluid moet je het zeker niet doen, want er is geen verschil waar te nemen.

Over de prestaties kan ik je helaas niets over vertellen maar mijn mening is dat, als het echt beter zou presteren en je hebt de extra euro's er voor over, je de andere zaken zoals downpipe, elbow etc. ook dik in orde dient te hebben. Anders is het gewoon weggegooid geld.
 

PasCupra400+

New member
Lid geworden
5 dec 2020
Berichten
4
Ik heb de R600 met de oude filter en heb gisteren met eenzelfde Leon (R600 met de nieuwe filter) zij aan zij beluisterd en bereden. Voor het geluid moet je het zeker niet doen, want er is geen verschil waar te nemen.

Over de prestaties kan ik je helaas niets over vertellen maar mijn mening is dat, als het echt beter zou presteren en je hebt de extra euro's er voor over, je de andere zaken zoals downpipe, elbow etc. ook dik in orde dient te hebben. Anders is het gewoon weggegooid geld.

De R600 intake heeft een iets beter geluid, dan het origineel.
het grote verschil hoor je vooral met de aanzuiging ten opzichte van het origineel in combinatie met een een stage 1 of 2 downpipe merk je het verschil erg goed.
ongv 30pk erbij in combinatie....
alleen een R600 intake is zonde geld en zou ik niet doen, alleen een downpipe zou ik weer wel doen.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Toevallig vandaag besloten het te houden bij stage 1+ inclusief turbo 90 inlet en hi-flow intake hose.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
De R600 intake heeft een iets beter geluid, dan het origineel.
het grote verschil hoor je vooral met de aanzuiging ten opzichte van het origineel in combinatie met een een stage 1 of 2 downpipe merk je het verschil erg goed.
ongv 30pk erbij in combinatie....
alleen een R600 intake is zonde geld en zou ik niet doen, alleen een downpipe zou ik weer wel doen.

Waarom zonde? Alle beetjes helpen. Er waren mensen die me uitlachten toen ik de Golf 7 R HG filterbox op de Skoda RS TDI monteerde. Een diesel heeft een lucht overschot zeiden ze dan. Nou mijn reet en of het scheelt met de HG box. Het originele luchtfilterhuis hebben de ingenieurs dicht getimmerd om het aanzuiggeluid te verminderen. Ook zuigt de het originele filterhuis maar aan een kant de lucht binnen zowel voor de motorkap maar ook aan de binnenzijde.

Met het HG filter is de Skoda veel feller geworden. Enige nadeel dat de Skoda met stationair draaien net een John Deere trekker klinkt. Volgens mij delen de Skoda en de Cupra hetzelfde luchtfilterhuis. Persoonlijk zou ik met een stage 1 altijd voor een groter of aangepast filterhuis gaan...... just my thoughts.

yDWegbyl.jpg



p8zmdNel.jpg



86XyFbPl.jpg
 

PasCupra400+

New member
Lid geworden
5 dec 2020
Berichten
4
Tuurlijk alle beetjes helpen....
Maar de R600 intake is vrij duur, Om alleen de intake te plaatsen geeft het na mijn mening weinig effect.
In combi met downpipe en een stage levert het wel een gewenst effect op????????????

Maar idd alle beetjes helpen??????
 
Bovenaan