[SEAT] [Leon 5F] st cupra performance 280. 2.0tfsi dsg.

Timo280

New member
Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
10
Hallo allemaal,

Ik ben een trotste bezitter van een Seat Leon st cupra. Ik ben onlangs papa geworden van een tweede en het werd tijd voor een sportieve betaalbare station. Ik ben altijd al verliefd geweest op de Leon ST Cupra met de performance pakket. Jammer genoeg kamp ik de laatste tijd met een probleem. Ik heb voor de rest geen storingen op mijn Dashboard. De Cupra hapert af en toe bij stationair draaien. Als ik korte gas momenten geef en weer loslaat dan hapert/schokt de auto. Dit haperen/schokken heb ik ook bij constante snelheden ongeacht de snelheid. Ik heb inmiddels via vagtechniek het vliegwiel, bougies en bobines vervangen. Daarnaast is ook het carterventilatie vervangen en is mijn inlaat middels walnut blasting schoongemaakt. De injectoren zijn getest en ook schoongemaakt. Alle rubbers en pakkingen zijn vervangen. Mijn auto vertoont nog steeds de haperingen. Ik weet nu niet meer wat ik moet doen en Google is op dit moment ook niet echt mijn beste vriend. Ik heb er veel over gelezen en ik dacht misschien nog de map sensor vervangen. De reden waarom het carterventilatie is vervangen is, omdat het blok zuigt wanneer je de oliedop loshaalt. Dit doet de blok nog steeds trouwens.

Iemand hetzelfde meegemaakt of tips heeft? Ik woon in Rotterdam. Wellicht is er iemand die ernaar wilt kijken luisteren ervaren?

Ik hoor graag!
 

Timo280

New member
Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
10
Ik merk ook dat mijn auto vermogen verliest en bij gas geven nauwelijks reageert zoals voorheen op de snelweg. Bij een kickdown bijvoorbeeld houdt de auto in en heb je een schok.
 

Timo280

New member
Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
10
Daar heb ik niet aan gedacht en eerlijk gezegd ook niet tegengekomen op het internet en ik ben elke dag en avond aan het Googlen naar mogelijke oorzaken. Tijdens de wallnutblasting en injectoren reinigen was het de garagist wel opgevallen dat de injectoren erg vuil waren, dus wellicht is er een verband tussen de leidingen en injectoren. De koppen van de injectoren waren zwart en aangekoekt.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.321
Precies, wellicht sowieso die betreffende benzine slangen laten vervangen en het brandstof systeem controleren op vervuiling.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.321
Eerste hoort bij het genoemde brandstofsysteem en laatste is al gebeurd toch.
 

Timo280

New member
Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
10
De injectoren zijn inderdaad gecontroleerd en gereinigd. Ze waren behoorlijk aangekoekt. Ik dacht dat de map sensor misschien de boosdoener is. De auto start verder goed in 1x. Waarom ik dacht aan de map sensor is omdat bij gas geven de motor niet verder dan 4000 toeren gaat. Ontdekte ik gisteren.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.352
Max 4000 toeren, is dat rijdend of stationair?
Kan een verkeerd signaal van de koppelingspedaal sensor dit soms veroorzaken?

Laat maar, ik zie dat je DSG hebt 8)7
 
Laatst bewerkt:

Timo280

New member
Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
10
Stationair als rijdend. Wat ook raar is, is dat de auto hapert in z’n stationair op zijn N of P stand. Zet ik
De auto in D of R dan niet meer, maar contantste snelheid rijden dan hapert de auto weer wel. Dat was de reden waarom in eerste instantie gedacht werd aan vliegwiel. Die is inmiddels vervangen door vagtechniek. Zonder resultaat helaas.
 

Timo280

New member
Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
10
Kan het de aandrijfas zijn of iets in die richting?
 
Laatst bewerkt:

robheid

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 nov 2010
Berichten
1.578
Beschrijf dat haperen eens duidelijker want ik vind het al vreemd dat ze iets bij een vliegwiel zoeken, daar zou ik niet aan denken bij haperen. Ik weet dat mijn cupra ook wel eens stationair oversloeg. Maar ik denk dat jij niet het overslaan of inhouden van de motor bedoelt.

Als het in de aandrijflijn zou zitten dan zou het bijna constant moeten zijn maar dan praat je meer over een onbalans, ratelen enz.
 

Timo280

New member
Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
10
Sorry voor mijn late reactie, maar voor werk druk geweest.

Nee het is niet constant. Sterker nog het is regelmatig wel, maar soms ook niet. Het zijn denk ik geen misfires, omdat de auto geen codes heeft opgeslagen en mijn motormanagment lampje heeft ook nog niet gebrand tot nu toe. Het zijn net schokjes die opkomen. Soms achterelkaar en soms zo nu en dan. Ik heb mijn bougies en bobines al vervangen door het merk NGK. Daarnaast is mijn inlaat door Wallnut blasting aangepakt en is het spruitstuk ook grondig schoongemaakt. Injectoren zijn ultrasoon gereinigd. Ik heb ook mijn carterventilatie vervangen en een nieuwe accu geplaatst ( hierdoor klappen nu ook mijn spiegels niet meer in en gaan mijn ramen niet meer op afstand open. Heb via vagcom de opties opnieuw laten coderen, maar tevergeefs).

Ik moet zeggen dat de injectoren goed vuil waren. Aangekoekt Carbon, dus ik denk dat het misschien aan de injectoren ligt. Ze zijn getest met het reinigen, maar ik weet niet in hoeverre dat betrouwbaar is. Ik ben er ook niet bij geweest. Ik zou een nieuwe inlaatspruitstuk met 4 nieuwe injectoren kunnen plaatsen, omdat ik er best wel veel over lees. Met name in de VS.
 

Timo280

New member
Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
10
Deze schokjes heb ik ook op een constante snelheid. En als ik stationair gas geef (korte slagen) dan voel je precies de type schok/trilling op het moment dat de toeren weer zaken. Maar echt alleen bij korte gasresponse onder de 2000 toeren.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
De gasklep en inlaatspruitstuk met de flaps worden ook heel vies van aangekoekte olie die vanuit je PCV en de turbo via de intercooler komt.
Meestal staat er in de intercooler een plasje olie.
 

Timo280

New member
Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
10
Gasklephuis is ook schoongemaakt toen met de wallnut blasting. Excuses, vergeten te melden. Kan een plasje olie kwaad in de intercooler? Heeft dit ook effect op de klachten die ik heb?
 

Timo280

New member
Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
10
Nog niet. Volgens de garage (VAG specialist) zou de auto moeten inhouden. Ik ben ook van plan om nieuwe leidingen te kopen. Ik heb erover gelezen hier. Er is een modificatie op de oudere leidingen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Gasklephuis is ook schoongemaakt toen met de wallnut blasting. Excuses, vergeten te melden. Kan een plasje olie kwaad in de intercooler? Heeft dit ook effect op de klachten die ik heb?

Als ik mijn eerste intercooler schoon maak merk ik direct verschil, de motor loopt soepeler, klimt makkelijker in toeren.
Mijn ervaring is dat vervuiling echt effect heeft op hoe de motor loopt.
 
Bovenaan