SEAT S.A. deliveries increase by 35% in 2023, driven by record CUPRA growth

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.022
EAT SA behaalde in 2023 het op één na hoogste verkoopvolume in de geschiedenis, gestimuleerd door het succes van zowel de merken SEAT als CUPRA. In totaal leverde het bedrijf 519.200 auto's af (2022: 385.600), een stijging van 34,6% ten opzichte van het voorgaande jaar, wat de kracht van SEAT SA bewijst bij het maken van de transitie naar elektrificatie.

CUPRA brak opnieuw records met 230.700 leveringen, een stijging van 50,9% vergeleken met 2022 (152.900). De verlichting van de tekorten in de toeleveringsketen leidde tot een hogere productie en een groei met dubbele cijfers voor het merk SEAT, dat 288.400 voertuigen afleverde (2022: 232.700; +24,0%). Bovendien bereikten SEAT- en CUPRA-leveringen in de laatste maand van het jaar 47.200 exemplaren, wat de beste decemberresultaten in de geschiedenis van het bedrijf betekende.

Volgens Wayne Griffiths, CEO van SEAT en CUPRA, “tonen deze leveringscijfers aan dat SEAT SA met beide merken de juiste strategie hanteert: de recordresultaten van CUPRA en de terugkeer naar groei van het merk SEAT bewijzen ook dat we erin slagen de crisis te overwinnen. de moeilijkheden waarmee we de afgelopen jaren te maken hebben gehad, zoals COVID-19 en aanbodtekorten. Ondanks het huidige moeilijke economische klimaat kijken we met echt optimisme naar de toekomst.”

Duitsland blijft de leidende markt voor SEAT SA met 129.100 geleverde voertuigen, een stijging van 22,6% ten opzichte van 2022 (105.300) en een recordmarktaandeel van 4,5%. Spanje behield zijn positie als de op één na grootste markt van het bedrijf met 79.200 verkochte auto's, 26,0% meer dan het voorgaande jaar (62.900), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, met 57.800 verkochte auto's, 58,1% meer dan in 2022 (36.600). De omzet in Frankrijk bereikte 33.100, 53,9% meer (21.500), terwijl de leveringen in Italië met 25,1% groeiden van 25.300 naar 31.600, waarmee een marktaandeel van 2,0% het beste ooit werd bereikt.

Buiten de top vijf van Europese markten overtrof SEAT SA de leveringsgrens van 20.000 auto’s in Mexico (21.200; +77,9%), Turkije (20.800; +133,3%) en Oostenrijk (20.200; +24,5%), die beide hun beste resultaten boekten. ooitleveringen en marktaandeel (8,5%). Het aantal leveringen bereikte een recordaantal van 14.300 (+82,0%) in Polen, terwijl het bedrijf ook in Denemarken een recordhoogte bereikte met een omzet van 9.500 (+87,5%) en een marktaandeel van 5,4%.

CUPRA bereikte in 2023 een nieuwe mijlpaal, met 528.000 geleverde auto’s sinds de lancering in 2018. De CUPRA Formentor blijft de bestseller en best verkochte SUV van het bedrijf in Europa. Met 120.100 leveringen wereldwijd steeg de omzet met 23,0% vergeleken met 2022 (97.600). CUPRA's tweede populairste model, de volledig elektrische CUPRA Born, leverde 45.300 exemplaren af, een groei van 44,4% vergeleken met het jaar daarvoor (31.400).

CUPRA versterkte zijn positie als een van de snelst groeiende automerken van Europa dankzij zijn sterke prestaties in belangrijke markten. Duitsland blijft de grootste markt voor CUPRA (72.300 verkochte eenheden; 23,8% hoger dan in 2022), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (25.700; +78,5%). Spanje (19.600; +43,0%), Italië (17.100; +50,9%) en Frankrijk (15.100; +97,6%) lieten eveneens een sterke groei zien, gevolgd door Polen (9.200; +197,6%) en Oostenrijk (7.600; +40,7%) . CUPRA raakt ook steeds meer de snaar in andere landen, met een stijging van de leveringen in Turkije (10.000; +258,3%), Mexico (6.500; +51,8%) en Australië (3.800; +238,1%).

2023 was een historisch jaar voor CUPRA. Het merk bracht zijn eerste volledig elektrische SUV in première, de CUPRA Tavascan, die later dit jaar op de markt zal komen. Het merk toonde ook zijn nieuwe conceptauto, de CUPRA DarkRebel, die de maximale uitdrukking van CUPRA-design vertegenwoordigt. Tegelijkertijd bleef het merk zijn unieke CUPRA City Garage-netwerk uitbreiden met nieuwe openingen op iconische locaties in Berlijn en Parijs.

2023 was een jaar van aanzienlijke groei voor het merk SEAT. De SEAT Arona behield zijn positie als het best verkochte model van het merk met 89.000 geleverde exemplaren (2022: 71.000; +25,3%), gevolgd door de SEAT Ibiza (77.700; +51,5% | 2022: 51.300) en de SEAT Ateca ( 66.800;+38,5% | 2022: 48.200).

SEAT versterkte zijn relevantie in Spanje, de grootste markt van het merk, met 59.700 geleverde voertuigen, een stijging van 21,2% vergeleken met het voorgaande jaar. Duitsland (56.800; +21,2%), het Verenigd Koninkrijk (32.100; +44,8%) en Frankrijk (18.100; +30,0%) lieten ook een grote groei zien, terwijl Mexico de top 5-markten completeerde (14.600; +92,6%).

Over het geheel genomen was er in 2023 sprake van een scherpe stijging van de mondiale productie: er werden 534.257 SEAT- en CUPRA-auto’s geproduceerd, een stijging van 27,1% vergeleken met het voorgaande jaar (420.190). De productie in de Martorell-fabriek van het bedrijf – inclusief de Audi A1 – steeg met 20,9% naar 443.443 (2022: 366.764), grotendeels dankzij een verbetering van de tekorten in de toeleveringsketen.

Terwijl SEAT SA naar de toekomst kijkt, belooft 2024 een druk jaar vol belangrijke mijlpalen te worden, omdat het de basis blijft leggen voor de grootste transformatie in de geschiedenis van het bedrijf, waarbij de transitie naar elektrificatie wordt gemaakt en de mobiliteit opnieuw wordt uitgevonden voor een nieuw tijdperk. Hoogtepunten zijn onder meer de 40e verjaardag van de SEAT Ibiza en de première van de CUPRA Terramar. De wereldpremières van de gefacelifte CUPRA Leon en de Formentor, samen met het debuut van de CUPRA Born VZ, zullen het portfolio van het merk verder diversifiëren. De investeringen in de wereldwijde expansie van CUPRA zullen ook worden voortgezet met de opening van nieuwe CUPRA City Garages in Madrid, Manchester, Wenen en Istanbul.
 
Bovenaan