SEAT S.A. posts annual turnover of 10.5 billion euros, second highest in company’s history

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.055
Bron : Seat Mediacenter (press releases), vertaald met Deepl.

Vandaag (22 maart 2023) presenteerde SEAT S.A. haar resultaten voor 2022 en de volgende stappen in haar strategie. De omzet van het bedrijf groeide met 14% van 9.256 miljoen euro naar 10.513 miljoen euro. Dit is de op één na grootste omzet in de 73-jarige geschiedenis van het bedrijf, achter de recordomzet van 11.157 miljoen euro in 2019. Het bedrijfsresultaat steeg met 550 miljoen euro tot 179 miljoen euro (2021: -371 miljoen euro), vóór eenmalige herstructureringskosten van 293 miljoen euro. Dit betekent een verbetering van het rendement op de omzet met 5,7 procentpunten, van een negatieve 4% naar een positieve 1,7%. De winst na belastingen steeg met 324 miljoen euro tot 68 miljoen euro (2021: -256 miljoen euro). De resultaten bevestigen dat 2022 het jaar was van de financiële ommekeer van het bedrijf.

"Te midden van een perfecte storm van uitdagingen nam SEAT S.A. in 2022 historische beslissingen die ons verhaal in de komende jaren zullen bepalen", aldus Wayne Griffiths, CEO van SEAT S.A. "Het geven van prioriteit aan CUPRA, het implementeren van een nieuw kostenreductieplan en het opnieuw vormgeven van onze manier van werken waren cruciaal om de stabiliteit van het bedrijf op lange termijn te garanderen. SEAT S.A. zette ook een belangrijke stap in de richting van elektrificatie toen we samen met de Volkswagen Groep, PowerCo en de Future: Fast Forward partners, we ons ertoe verbonden 10 miljard euro te investeren om Spanje om te vormen tot een Europese hub voor de elektrische auto."

cq5dam.thumbnail.750.420.png


Met deze investering en een robuustere bedrijfsstructuur zal SEAT S.A. in 2023 op volle toeren draaien met de elektrificatie van Martorell en zich voorbereiden op het grootste productoffensief van CUPRA, dat in 2024 begint.

SEAT S.A. is 2023 al sterk begonnen met 71.500 leveringen in de eerste twee maanden van het jaar. Dit is een stijging van 27% ten opzichte van dezelfde periode in 2022 en biedt een basis voor stijgende verkopen in 2023. De leveringen van het merk SEAT stegen met 12%, terwijl de CUPRA een exponentiële groei blijft doormaken met een stijging van 75%.

In 2022 bleef de auto-industrie uitdagingen ondervinden, waaronder het tekort aan halfgeleiders. Deze factoren beperkten de wereldwijde productiecapaciteit van SEAT S.A., die op hetzelfde niveau bleef als in 2021 met bijna 480.000 geproduceerde auto's, maar ver onder de cijfers van vóór de pandemie. Het bedrijf bereikte echter een aanzienlijke financiële ommekeer ondanks deze externe invloeden.

"De bedrijfsstructuur van SEAT S.A. is nu robuuster en we bouwen op termijn verder aan een nog solidere financiële structuur. Hoewel ons volume verkochte auto's in 2022 4% lager was dan 2021 als gevolg van tekorten aan halfgeleiders, groeide onze omzet met 14% ten opzichte van 2021 en steeg de omzet per voertuig met 18%. De bedrijfsomslag werd bereikt dankzij de toename van het aandeel verkochte CUPRA-modellen, een agressieve strategie voor inkomstenbeheer, verlaging van de overheadkosten en efficiëntieverbeteringen", aldus David Powels, vice-president Financiën en IT van SEAT S.A.

De EBITDA steeg van 278 miljoen euro in 2021 naar 798 miljoen euro vóór de eenmalige herstructureringskosten. Dit is het hoogste niveau in de afgelopen vijf jaar. Het bedrijf zette zijn strategische investeringspad voort, waarbij in 2022 880 miljoen euro naar investeringen en O&O-uitgaven gaat. Hieruit blijkt dat SEAT S.A. zich blijft inzetten om toekomstige producten op de markt te brengen en het merk CUPRA verder uit te bouwen.

2023: Versnelling van de transformatie van SEAT S.A.

De transformatie van SEAT S.A. van verbranding naar elektrificatie verloopt in hoog tempo en maakt de weg vrij voor een nieuw hoofdstuk van groei in de geschiedenis van het bedrijf. Tijdens de jaarlijkse persconferentie kondigde het bedrijf een versnelling aan van belangrijke projecten in 2023, waaronder zijn eigen elektrificatie en organisatorische transformatie, evenals een grotere focus op het stimuleren van de groei van zijn merk CUPRA.

"We staan aan het begin van een cruciaal jaar in de geschiedenis van SEAT S.A.. We weten dat de toekomst elektrisch is en we hebben een duidelijke visie en een gemotiveerd team dat vastbesloten is om deze overgang te maken. Was 2022 de aftrap van onze transformatie, 2023 wordt het jaar van de versnelling ervan. We hebben Martorell 30 jaar geleden gebouwd om een nieuw tijdperk van groei voor SEAT te creëren. Nu bevinden we ons in een tweede tijdperk: de volgende grote mijlpaal in de geschiedenis van dit bedrijf," voegde Wayne Griffiths eraan toe.

Dit jaar bestaat de vestiging in Martorell 30 jaar en SEAT S.A. investeert in totaal drie miljard euro in de elektrificatie ervan. Martorell wordt een van de productiehubs van de Volkswagen Groep voor elektrische voertuigen en een cruciaal onderdeel van de waardeketen voor elektrische voertuigen in Spanje. Bovendien zal SEAT S.A. het cluster van de Volkswagen Groep leiden voor de ontwikkeling van Small BEV, de familie van auto's die duurzame stedelijke mobiliteit zal democratiseren. Tegen 2025 zal Martorell elektrische voertuigen produceren voor verschillende merken van de Groep.

De Groep heeft de ambitie om tussen 2025 en 2030 in totaal drie miljoen BEV's te produceren in Martorell en Pamplona. SEAT S.A. werkt ook hard aan een assemblagefabriek voor batterijpakketten en een tweede voertuigplatform voor Martorell, met als doel haar aandeel in de EV-waardeketen te vergroten en op lange termijn concurrerend te blijven.

In haar streven om een duurzamer bedrijf te worden, lanceert SEAT S.A. in 2023 haar nieuwe ESG-strategie. Een van de belangrijkste pijlers van deze strategie zal de ontwikkeling zijn van een "Circular Economy Hub" die het bedrijf in staat zal stellen de waarde die de auto en de batterij bieden volledig te benutten via industriële projecten van hergebruik, revisie en recycling. Het biedt ook een duurzaam industrieel plan voor de locatie van het bedrijf in Barcelona waar de hub zal worden gevestigd.

CUPRA groeistrategie tot 2030

CUPRA heeft de ambitie om tegen 2030 tot de Top 100 van beste wereldmerken te behoren. Om dit doel te bereiken, wordt het ondersteund door zijn zes hefbomen voor toekomstige groei. Deze hefbomen omvatten de globalisering van het merk. Alleen al dit jaar wil CUPRA nieuwe City Garages openen in Berlijn, Madrid, Manchester en Parijs. Als onderdeel van haar ambitie om een echt wereldmerk te worden, analyseert CUPRA momenteel haar intrede in Noord-Amerika. Het merk wordt getest bij potentiële klanten en de resultaten zijn tot nu toe veelbelovend en positief. Bovendien zullen er in 2023 500 nieuwe CUPRA Masters worden toegevoegd, waarmee het totaal op 2.000 komt.

cq5dam.thumbnail.750.420.png
cq5dam.thumbnail.750.420.png


Het merk bereidt momenteel zijn grootste productoffensief ooit voor, dat in 2024 zal beginnen met de lancering van de CUPRA Tavascan en CUPRA Terramar, gevolgd door de CUPRA UrbanRebel in 2025. Met deze nieuwe modellen kan het merk nieuwe segmenten en markten betreden en zijn middellangetermijndoelstelling bereiken om 500.000 auto's per jaar te verkopen.
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.055
Wat ik er van onthou; Cupra, Cupra, Cupra. SEAT zal de batterijpacks ontwikkelen en maken voor de VAG Groep, lijkt er idd meer en meer op dat het merk SEAT afgebouwd wordt als constructeur zelf.
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.055
...spreken op deze algemene persvoorstelling en toekomstplannen van de nieuwe Cupra Tavascan, Cupra Terramar...maar geen enkel ogenblik over een (nieuw) model of opvolger van SEAT zelf. 🤔
 
Bovenaan