[SEAT] [Toledo 1M] Airco Probleem Seat Toledo 2001

Alcje

New member
Lid geworden
3 aug 2013
Berichten
4
Airco Probleem Seat Toledo 2001 1600 16v

1.5 week geleden ontdekte ik een probleem met mijn climate control. Ik zal het zo compleet mogelijk omschrijven.

3 weken geleden airco laten vullen, en hij werkte uitstekent.


Echter een week geleden merkte ik iets raars. In eerste instantie leek de airco het niet meer te doen.
Na wat spelen met de instellingen van de climate control, merkte ik dat als de airco op de koudste stand stond (low), dat uit de roosters op in het dashboard (1 links, 2 midden, 1 rechts) amper lucht kwam.
Terwijl hij op het maximale blaasnivo staat, alle streepjes omhoog. Er kwam wel iets koude lucht uit, maar dat was niet meer dan een heel koud briesje. Dat klopt natuurlijk niet als hij op de hardste stand staat.

Wat mij opviel, als ik overschakel naar de blazer voor de voorruit, dan werkt de airco prima. op wat voor stand of temperatuur dan ook.

Schakel ik weer over naar de 4 units in het dashboard, dan komt er weer nagenoeg niks uit. Wel hoor ik hem flink blazen (zoals hij op de hardste stand doet).
Maar er komt simpelweg gewoon uit geen enkel rooster lucht.


Als ik de airco uit schakel, en hij staat gewoon op kachelstand. Dan krijg ik uit alle roosters gewoon lucht. Op welke stand of temperatuur dan ook.


Ik ben met de auto naar de univsersele garage geweest, en die vonden met hun uitlees apparaat geen storingen etc. Wel hebben ze de kleppen etc gereset/ingeleerd maar dit mocht niet baten.

Toch bij een andere garage de boel nog is laten uitlezen (ex seat garage). Maar die vond ook geen storingen etc).

Vandaag weer terug geweest naar de garage die de airco geserviced heeft, die heeft hem toch nog een keer opnieuw afgevuld maar dat mocht ook niet baten.


Thuisgekomen toch weer met de climate control gaan spelen en er viel me wel iets anders op:


Ik zat toevallig op de knopjes te drukken en zette hem perongeluk eigenlijk op stand 25. En ja hoor, er kwam weer zoals normaal lucht uit alle 4 de dashboard units.
Dus ik denk ik zal hem is wat lager zetten, maar bij stand 22 stopte hij weer met blazen.

Naar mate de auto langer liep, kon ik hem terug zetten tot 20. En dan bleef hij het doen.
Zodra hij op 19 kwam of lager, was het net of hij overschakelt naar iets anders en dan is de lucht weer compleet weg.

Zet ik hem weer op 24-25 dan begint ie weer te blazen uit alle 4 de roosters en kan ik hem weer terug zetten naar zon 20. Dan doet ie het wel perfect en blaast hij ook koude lucht.
Nu net heb ik hem toevallig een keer op 18 kunnen krijgen. Maar zodra hij op low gezet werd, deden alle units in het dashboard het niet meer.

Wat ik ook wel raar vind, je hoort hem als een gek blazen, maar uit geen enkel rooster komt lucht. Hij moet dat toch wel ergens laten lijkt mij?


Ik heb veel berichten gelezen over de 2 fans aan de voorkant van de auto. Als ik voor recht mijn auto sta, en ik start met een koude motor levert dit het volgende resultaat op:

Airco uit -> fans draaien allebij niet.
Airco aan: alleen de linker gaat draaien. En na een minuut of 2 gaat die rechter dan ook draaien, (maar ik denk dat dat is vanwege de motor die warmer word?)
Als de airco aanstaat, gaat ook weer na een tijdje de rechter Fan uit. En dan paar minuten springt ie weer aan.


Iemand enig idee wat dit kan zijn? Zou het nog zin hebben om naar de officiele seat dealer te gaan en hem daar uit te laten lezen?
Die (ex) seat dealer had zon soort king size pin apparaat. En weet dat ze bij de officiele dealer zon computer hebben. Maar of dat uit maak en/of deze storing daar uberhaupt wel op te zien is?

Beide garage's hadden geen idee wat het kon zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
heb je je clima op auto staan???

zo ja, dan kiest die zelf de uitstroom openingen waarvan de clima denkt dat ze de meest handige zijn om die auto op temperatuur te krijgen, en het open zetten van de midden openingen met de wieltjes die ernaast zitten, wil niet zeggen dat er ook iets uitkomt, deze zul je dan alsnog zelf moeten selecteren op je clima unit.
 

Alcje

New member
Lid geworden
3 aug 2013
Berichten
4
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb de airco niet op auto staan. Ik selecteer altijd handmatig de temperatuur en uit welke blaas unit de lucht moet komen.
Als ik de unit voor bij het raam selecteer dan krijg ik wel op low en welke temperatuur dan ook de maximale lucht zoals ik altijd al had.

Schakel ik over naar alleen puur alleen de midden console.. Dan krijg ik daar onder geen beding lucht uit op de airco stand op low of 18 tm 20 graden graden.

Zet ik de clima eerst op 24 graden. Dan blaast hij wel vol gas uit de 4 dashboard units. En dan kan ik zoals gezegd hem wel terug zetten naar een graad of 20-22. Maar zodra je op low of 18-19 graden komt dan valt ineens alle lucht weg uit die 4 units uit het dashboard.

Er werd eerst al snel gezegd dat het de kleppen wel zouden zijn, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Omdat er geen fouten en storingen te zien waren, en omdat hij gewoon op de kachelstand wel door die 4 dashboard roosters blaast op elke stand en temperatuur.
En vind het heel bizar dat hij op 24-25 graden het wel doet, en als ik de temperatuur dan steeds wat lager zet dan blijft hij het wel doen.

Maar zet ik de auto aan en ik stel hem gelijk op 21 graden in bijv, dan doet hij het dus niet. Pas vanaf 24-25 blaast hij uit de de midden roosters op airco stand. En dan kan ik hem daarna wel een paar graden terug zetten. naar bijv 20 graden. Maar als ik hem gelijk op 20 graden zet bij de auto starten dan doet hij het niet.

Wat eigenlijk ook raar is, ik ga van 25 graden stapje voor stapje naar bijv 20. Kom ik dan bijv op de 19. Dan valt alles weg. Je zou dus zeggen als je hem dan weer 1 graad hoger zet dat hij hem dan wel weer oppakt. Maar daar trapt hij dus niet in.
Dan moet ik eerst weer naar de 23-25 graden. dan doet hij het weer uit de roosters en dan weer terug.

Het valt me ook op, dat de ene keer pakt hij hem al op op 21 en kan ik bijv terug naar 18 graden voordat hij wegvalt.
De andere keer pakt hij hem pas op bij 24-25 en kan ik maar terug naar 20 a 21 graden.

Ik heb een beetje het idee. Dat naarmate hij wat langer aanstaat, en het al wat cooler in de auto word, dat hij het accepteerd om iets lager te gaan.
 
Laatst bewerkt:

Alcje

New member
Lid geworden
3 aug 2013
Berichten
4
Tussen de radio en de climate. Dus boven je climate control. heb je een soort klein "roostertje" of beter gezegd allemaal gaatjes. Waar dient dit voor? zit hier een sensor achter?
 

Alcje

New member
Lid geworden
3 aug 2013
Berichten
4
Nou de wonderen zijn de wereld blijkbaar nog niet uit.

Mijn neefje heeft net een nieuwe auto en had een nieuwe hogedrukspuit gekocht met schuim unit en vroeg of ik met hem de autos wilde schoonmaken.

Dus ik heb eerst mijn auto volledig schoongemaakt aan de binnenkant, en overal een natte doek overheen. Ook o.a. dat roostertje schoongeblazen en met een doek eroverheen.

Daarna de auto gewassen, flink met de hogedrukspuit alles schoongespoten. Mijn neefje zei nu moet je hem ff droogzemen. Daar had ik weinig zin in dus ik zeg ik rij wel ff de snelweg op dan zijn de meeste druppels er af. En nog voor ik de snelweg opdraai denkik wat blaast dat ding toch koud.
Dus ik kijk, en hij staat gewoon uitzichzelf op stand 19 te blazen uit de 4 roosters uit het dashboard.

Dus ik denk zal hem is op low zetten. En ja hoor ijskoude lucht en blaast gigantisch hard.

Dus de auto weer neergezet, en denk zal het over een half uur nog is proberen. En hij doet het nu gewoon weer als vanouds.

Heb wel met de hogedrukspuit flink door de roosters aan de voorkant gespoten. Later toen hij het deed zag ik ook nog wat bladeren zitten bij de radiateur. Die heb ik ook weggehaald maar toen deed hij het al.

Ik krijg bijna het idee, dat het iets heeft te maken met die eerder genoemde sensor.

Ik hoop iig dat hij het blijft doen.. Ik zal hier van de week nog even posten of hij het blijft doen.

Ik vind het iig zeer vreemd!
 
Bovenaan