[SEAT] [Toledo 1M] Hoe ver moet ik gaan in onderhoud?

Lizzzard

New member
Lid geworden
4 okt 2011
Berichten
6
Ik heb een Toledo 1.9TDI met 110 pk van eind 2000.
Afgelopen maand heb ik de 300.000 km op de teller laten verschijnen, en daar is hij nu bijna 3000 km overheen.

In Februari is hij weer aan de beurt, voor groot onderhoud.
Ik heb de auto nu bijna 5 jaar en de auto heeft eigenlijk altijd op tijd zijn onderhoud gehad, bij een Seat Dealer.
Ik rij er heel veel mee, kan weinig zelf ( geen handige jongen en ook geen interesse ) en ben daardoor voor een grote beurt gemiddeld ?1500,- kwijt.

Nu zit ik een beetje in dubio; moet ik voor deze auto dit jaar nog wel zoveel geld uitgeven aan onderhoud?
Motorisch is er eigenlijk nog nooit wat mee geweest, behalve dat hij op dit moment bij flink optrekken een rookwalm uitstoot ( ik weet niet of dat door de motor komt of dat mijn uitlaat erg vervuild is ). Mechanisch is er wel het een en ander al gebeurd de afgelopen jaren, en natuurlijk de normale slijtage aan remmen enz.

Geld om een andere auto te kopen is er niet, en eigenlijk vind ik het gewoon een fijne wagen.
Maar waar ik zo bang voor ben, gezien de huidige kilometerstand, is dat er motorische problemen gaan optreden. Revisies en reparaties aan de motor, daar zit ik niet op te wachten, dan zal ik hem gewoon weg doen. Maar geen onderhoud = versloffen, wat ook weer zonde is wil ik hem toch nog een tijdje rijden.
Wat is gebruikelijk voor dit soort motoren. Je hoort wel eens verhalen dat deze diesels bijna onverwoestbaar zijn.

Wat denken jullie wat ik het beste kan doen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

dave

New member
Lid geworden
3 jan 2011
Berichten
1.577
En diesel die altijd ze onderhoud krijgt mag toch wel 5 ton meegaan. Zeker de nieuwere auto's dusja ik denk dat het nog wel de moeite waard is..
 

FRfreak

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
116
In de autoweek net een artikel gelezen over een Passat TDI met 626.000 kilometers op de klok.
Was nog in goede staat. Je bent nog niet op de helft.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Begin eens met een andere garage te zoeken die gespecialiseerd is in bijv. de VAG-merken. Dan hoef je niet mee te betalen aan de showroom van de dealer en bespaar je een aardige cent op onderhoud, en kun je langzamerhand een paar centen opzij gaan leggen voor een opvolger. Op dit moment zal onderhoud zonder meer de moeite waard zijn, maar er komt een moment dat je beter een opvolger kunt zoeken.

Een voorbeeld van zo'n garage die prima werk levert, en goedkoper is dan de dealer is Vagtechniek in Nuenen (??n van de sponsoren van het forum), andere namen die ik regelmatig langs zie komen en vergelijkbaar zijn: Hans Sloot in Lochem en JB in Dieverbrug.
 

Toledo_FR

Member
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
271
Zelf rij ik in een Toledo van 2001. Zit nu op ongeveer 285.000km op teller. ook een 110pk.
Dat roken bij acceleren in normaal voor tdi's van die periode. daar zou ik me niet druk over maken. dat heb ik ook. belangrijk is dat de distributiesnaar op tijd wordt vervangen.
Je rijd nu in een relatief groot en goedkoop auto. je kent de auto door en door. mocht jeje een ander auto kopen dan moet je maar afwachten wat eruit komt. nu niet. bij de dealer is het zowiso al duurder dan een universeel. normaal gesproken is er weinig mis met de dieselmotoren. zelf bn ik van plan om mijn auto zeker nog een aantal jaren mee te rijden. is een prettig auto. ik zou zeggen houden. een mogelijkheid is om een goede universeel garage de beurt te laten doen.
Hopelijk heb je wat aan ons advies. succes.

Ik moet wel bij zeggen dat alleen voor een grote beurt ?1500 best wel veel is. er is meer aan de hand.
 
Laatst bewerkt:

[N]ick

Well-known member
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
2.674
Heel simpel... Doorrijden tot die op is, je krijgt er toch geen gum meer voor met 3 ton op ze kanus8)

En ja.... 'Onverwoestbaar', iedere auto is onverwoestbaar als je er steeds geld in blijft pompen
 
Laatst bewerkt:

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Als je geen geld hebt voor een andere wagen, dan doorrijden zolang het kan en, als je het kan missen, serieus gaan sparen voor een vervanger. En bij elke beurt heel goed met de garage afspreken wat je plafond is. Een goede garage kan een prima inschatting maken of het nog zinvol is er geld in te stoppen. En probeer kleine dingen als ruitenwisservloeistof en ruitenwissers zelf bij te vullen/vervangen voor je hem naar de garage brengt.
 

Evers

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 feb 2011
Berichten
3.263
Anders even informeren bij onze sponsor, vagtechniek? ;) als dat in de buurt zit natuurlijk. Vind 1500 euro ook wel belachelijk veel geld eerlijk gezegd, moet goedkoper kunnen! Kan je het verschil mooi opzij leggen voor een opvolger!
 

Hans

Active member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
4.615
ik denk dat je een kilometervreter bent, en dat je daarom even moet gaan terugtellen hoeveel onderhoud je auto per km kost. Ik denk dat iemand met de helft van jouw km's ook gemiddeld op de helft van de kosten zit bij de beurt ;)

universele garage lijkt me inderdaad een goede optie, scheelde mij met een vrij nieuwe leon op de grote beurt ruim 100 euro. (en ja de zelfde werkzaamheden werden verricht.)
 

lauri

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
301
Mijn gechipte 110pk Toledo uit 2004 staat op 266 en heb vorige week al z'n distributie riem laten vervangen icm een grote beurt en APK voor AANZIENLIJK minder geld dan jouw €1500. M'n enige bijzonderheid was dat m'n remvloeistof vervangen moest worden. Het zat er simpelweg te lang in.

Dit alles laten doen bij Vagtechniek. Het was voor mij zelfs de moeite waard om er een dik uur voor te rijden. Scheelde namelijk €240 met mijn universele garage.

En weer prettig geholpen bij hun!
 

Lizzzard

New member
Lid geworden
4 okt 2011
Berichten
6
Ik heb ook maar eens contact opgenomen met VAG techniek, breng ik gelijk de auto van mijn vrouw die kant op voor een kleine beurt.
 

Lizzzard

New member
Lid geworden
4 okt 2011
Berichten
6
ik denk dat je een kilometervreter bent, en dat je daarom even moet gaan terugtellen hoeveel onderhoud je auto per km kost. Ik denk dat iemand met de helft van jouw km's ook gemiddeld op de helft van de kosten zit bij de beurt ;)

Een kilometer of 20.000 maak ik wel per jaar denk ik ja.
Auto heb ik gekocht in februari 2008 met 186.000km op de teller, en zit dus nu op de 305.000.
 
Bovenaan