[SEAT] [Toledo 1M] Lekstroom trekt accu in 4 dagen leeg

djspee

New member
Lid geworden
29 feb 2012
Berichten
16
Na een paar keer een lege accu te hebben gehad en de ANWB op bezoek te hebben gekregen, kreeg ik bij het laatste bezoek de vraag of er ergens een lekstroom zit.

Gister avond een aantal zekeringen nagemeten (met het contact uit) en blijkt dat er op de zekering (41 dacht ik) van de radio continu 10,2V staat en op de zekering van de centrale deurvergrendeling (zekering 38 ) ook 10,8V

Dit kan toch niet kloppen?

Ik heb een probleem met de cv dus dat zou wellicht de 10,8V kunnen verklaren maar de radio??

Wie heeft advies?
 
Laatst bewerkt:

kiwicupra

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.272
Hoezo, je radio gaat toch ook aan als je hem aanzet zonder contact? Dat betekend dat er continu stroom op staat. Wil echter niet zeggen dat hij dan ook stroom gebruikt!!! Staat immers toch uit.
Voor het openen van de deuren via je cv, is het handig dat er stroom op staat (met het contact uit). Anders moet je eerst je auto starten en dan pas je deuren van het slot halen????? Lijkt mij allemaal heel gewoon.
Ik zou je lekstroom (als dat het is) ergens anders zoeken. Misschien een carkit of andere after market stroomverbruiker ingebouwd? Hoe is het met je dynamo?
 

kiwicupra

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.272
En de meeste problemen met de cv komen van de mircoswitches in de sloten. Bekende kwaal bij VAG.
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
Hoe oud is de accu...mss kapotte cellen, omdat je geen 12volt meet.
Trouwens volt is de spanning, een lek STROOM kun je het beste met een ampere meter testen.

auto uit / niet op contact oid
pool accu los>ampere meter ertussen (serie!!!en dus niet zoals voltmeter parallel)..>daarna zekeringen een-voor-een eruithalen als de stroom flink daalt heb je grote kans dat het probleem in dat circuit zit.
 

jurianleon20vt

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
116
Zelfde probleem gehad nadat er was ingebroken en ik de auto niet meer op slot kon doen. schijnbaar blijven er dingen spanning geven totdat je de auto op slot doet.

Probeer anders te meten door in de auto te gaan zitten en dan op slot te drukken.
 

djspee

New member
Lid geworden
29 feb 2012
Berichten
16
De radio gaat niet aan als het contact uit is (dus staat niet aangesloten op de continu 12V) dus in mijn ogen vreemd dat hij dan alsnog 10V heeft , maar goed, als dat nou eenmaal zo is, dan oke.

De accu is prima (doorgemeten door de ANWB) en bij aanschaf in februari nieuw gemonteerd dus daar zal het probleem denk ik niet liggen. De CV heeft wel een probleem namelijk dat, volgens de SEAT dealer, de comfortmodule waarschijnlijk defect is omdat de afstandsbediening niet werkt en ze bij de dealer niet in de module kunne komen om een nieuwe sleutel aan te melden.
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
zet alles eens uit, en hang dan eens een ampere tang, om de kabelboom heen die van de accu vandaan komt, alleen zo kom je te weten wat je aan lekstroom hebt.

de radio en de cv moet spanning op blijven staan anders krijg je je auto niet van slot en onthoud je radio niets.

wat je nu gemeten hebt, is de spanning over de zekeringen, en het enige dat je nu kunt vertellen is dat je zekering nog prima in orde is, wil je stroom meten dan moet je je meter opnemen in het circuit.

maar laat je accu eerst eens testen, of liever gezegd, meet eens de spanning op de 2 accupolen, als dat 10.8 volt, dan is je accu gewoon zo dood als een pier, en is het echt tijd voor een nieuwe, zeker omdat je al vaker met een lege accu gestaan hebt, als een accu ergens niet tegen kan dan is het wel diepontladen (zelfs een gel accu niet), grote kans dat er intern een plaat krom is en kortsluiting maakt.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Zoals bassochist al aangeeft: je moet niet de spanning meten (aantal Volts) maar de stroom (aantal amperes) dat er loopt in 'rust'. Overigens kan het een behoorlijke tijd duren voor de auto in 'ruststand' staat. (schrik niet van een kwartier)
 

djspee

New member
Lid geworden
29 feb 2012
Berichten
16
De accu zal ik nog nameten maar de gemeten spanning is over de zekeringen, niet over de accu. De accu spanning staat op 12 of 15 v (weet niet meer precies) en die is door de ANWB doorgemeten dus zal nog wel goed zijn (4 maanden oud).

Stroom meten is dus het sleutel woord. Ik heb multi meter waarmee ik volgens mij ook stroom kan meten. Moet ik dan weer per zekering meten of er stroom op staat/door heen gaat of moet ik de meter bij de accu laten en dan 1-voor-1 de zekeringen eruit halen om te zien of de stroom daalt?

Ik zal zowiezo de stroom bij de accu meten (meter in serie met de zwarte kabel dus tussen de accu pool en de zwarte kabel in)
 

Lucas

Sponsor/ SEAT profi
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
797
Eerst beginnen de totale stroom in rust te meten, dus pp de accu, als deze goed is dan hoef je niet verder te zoeken natuurlijk. Als deze te hoog is (andere auto erbij nemen als referentie), dan trek je de radio eruit en meet je nog een keer. Meeste lekstromen zitten in after-market radio's.
 

Hans

Active member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
4.615
je moet met het meten met een multimeter op de plus van je accu (in serie met de plus van je accu) dus +accu...1draadje meter.... meter.....1draadje meter.... +auto (Die je normaal op je accu zet)... en houd er rekening mee dat meteen nadat je de auto weer stroom geeft, er eerst allerlei dingen zichzelf gaan checken... begin dus pas met de controle na 1 minuut ofzo...
Als je ziet dat het 0.5 ampere of meer is, dan is er echt iets mis.
Dan ga je stuk voor stuk zekeringen uit je zekeringen kast halen van je auto tot je het verbruik (sterk) ziet dalen.

Zodra je weet bij welke zekering het wegkomt, kun je in je boekje zien wat daar op aangesloten hoort te zitten en wat je er zelf eventueel bij op hebt gemaakt. Ik heb het zelf eens gehad bij de kofferbakverlichting in mijn leon 1m... bleek dat de slotvanger microswitch kapot was en het kofferbak lampje continu bleef branden... tjsa daar kijk je normaal niet naar.

Het kan een tijdrovend klusje zijn, maar op deze manier heb je wel het beste resultaat. (meten gaat het makkelijkst met 2 personen, 1tje kijken op de meter en een ander zekeringen switchen)
 

djspee

New member
Lid geworden
29 feb 2012
Berichten
16
Bedankt Hans! Dit is een duidelijke beschrijving. Zodra er een moment vrij is ga ik aan het meten.

Ik hou jullie op de hoogte.

(Iemand nog enig idee wat de rust stroom ongeveer zou moeten zijn?)
 

djspee

New member
Lid geworden
29 feb 2012
Berichten
16
Gister met mijn zwager de stroom gemeten in mijn Seat met een verrassende uitkomst.

De stroom die wij op de manier van Hans hebben gemeten is 0,01A (met de deur open (er zit een lampje in de deur) en binnenverlichting aan 2,2A en wanneer de deur open is en de binnenverlichting uit is het 0,49A).
Mijn conclusie is dat er geen lekstroom is anders hadden wij die wel gemeten (maar als iemand hier een andere mening over heeft dan hoor ik dat graag)

Zou het dan toch mijn accu zijn (die er sinds februari in zit)? De dynamo laadt goed op (rond de 14V)?
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
ook gemeten met de deur dicht?...(en auto op slot + eventueel alarm ingeschakeld)
Eerder in dit topic werden nml de microswitches (in de deur) ook als verdachte aangedragen.

Oftewel Bij het meten moet je de auto hebben staan zoals je anders ook doet.
Ik neem aan dat je niet 's nachts je deur open hebt . 8)7
 

djspee

New member
Lid geworden
29 feb 2012
Berichten
16
ook gemeten met de deur dicht?...(en auto op slot + eventueel alarm ingeschakeld)
Eerder in dit topic werden nml de microswitches (in de deur) ook als verdachte aangedragen.

Oftewel Bij het meten moet je de auto hebben staan zoals je anders ook doet.
Ik neem aan dat je niet 's nachts je deur open hebt . 8)7

Jep ook gemeten en zelfde stroom waarde.
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
Als de stroom echt (maar) 0,01A is dan verbruikt ie in 4 dagen dus 0,96 amp?re. en dat is peanuts.......
mss sluiting in de kabel-deur-doorvoer? die dus niet altijd sluiting maakt. mss ff aan rommelen/schudden als je aan t meten bent
 

djspee

New member
Lid geworden
29 feb 2012
Berichten
16
Sinds zondag de radio eruit gehad en gister (na een korte vakantie) geprobeerd te starten maar wederom helemaal leeg... De radio kunnen we dus uitsluiten.

Is het mogelijk om een accu door te laten meten? En kan zo iets dan bij de Kwikfit oid?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.996
Is het mogelijk om een accu door te laten meten? En kan zo iets dan bij de Kwikfit oid?

Een beetje dealer of garage kan de accu testen. Kwikfit zal het ook wel kunnen, maar je moet er wel even bij blijven staan als ze meten. Afhankelijk van de tester kunnen ze de meetresultaten ook voor je uitprinten.
 

Hans

Active member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
4.615
jep een accu kan gemeten worden en met een ampere tang kunnen ze ook kijken wat je dynamo doet, hij kan wel laden maar bijv. maar 25 ampere terwijl hij 65 of 70 hoort te doen.
Ik zou gewoon even naar een garage gaan ipv kwik fit.... misschien ligt dat aan de verhalen die ik hoor over de lokale kwikfit
 
Bovenaan