[SEAT] [Toledo 1M] slecht starten, start niet bij de 1e keer

surfgozer

New member
Lid geworden
18 mrt 2011
Berichten
18
Seat Toledo
Bouwjaar: 2003
Brandstof: benzine
Motor: 1.6 16V/AZD 77KW

Hallo,

Ik heb een seat toledo,die heel vaak bij de eerste keer starten niet wil aanslaan,maar bij de 2e keer wel.

Hij is in de garage geweest bij de omdat ie de 1e keer helemaal niet meer wou starten nadat ie een paar uur had gestaan sloeg hij wel in 1keer aan,en liep zeer onregelmatig,net of ie wou afslaan,.hij is uitgelezen en toen is de nokkenassensor vervangen maar hij bleef slecht lopen,zij kwamen er niet uit wat het was,en hij gaf ook geen storingen meer aan..

Dus heb ik de auto bij de dealer gebracht die hebben hem uitgelezen en diverse dingen gedaan,zoals:

Stukje cat uit de EGRklep gehaalt.
Gasklep uit en in gebouwt en ingeleerd
Motor intern gereinigt
4 Bougies vervangen
2 Bobines vervangen
Flexibele gedeelte uitlaat vervangen

Na dit alles auto opgehaalt starte normaal en liep weer als een zonnetje maar de volgende ochtend wou ie niet de 1e keer gekijk aanslaan.

Ben weer terug geweest en uitgelezen en gaf ie een storing aan van de Spruitstuksensor die is vervangen en auto start weer normaal,auto uitgezet en weer het zelfde weer niet gelijk starten,maar gaf verder ook geen storingen meer aan.

Auto weer gestart deed ie prima.

Naar een paar dagen weer het zelfde probleem,Auto slaat niet aan bij de 1e keer contact omdraaien,maar bij de 2e keer wel.
De startmotor hoor je soms 1sec doordraaien als je de auto heb gestart.

Nou is mijn vraag kan iemand hier wat mee,of meschien een keer meegemaakt.

En wie kan mij meschien vertellen,wat het probleem kan zijn van dit slechte aanslaan.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Spruitstuksensor, is dat een sensor om de druk in het spruitstuk te meten (hoeveelheid lucht die de motor in gaat), of bedoel je een lambda-sensor voor de kat?

Ik weet niet hoeveel de motor heeft gelopen, maar laat eens checken op lekkende brandstofinjectoren: als er bij stilstaande motor wat brandstof in de motor lekt, zal ie niet direct aanslaan, de motor is als het ware 'verzopen' zoals dat vroeger bij een carburateur kon gebeuren. Als je probeert te starten, wordt er een hoop lucht door de motor gepompt waardoor de overmaat aan brandstof (even) verdwijnt, en daardoor start ie even later wel. Bij een gasbak heb je hierbij dubbel risico: zowel de gasinjectoren als de benzineinjectoren kunnen lekken.
 

surfgozer

New member
Lid geworden
18 mrt 2011
Berichten
18
Hoi Cordoba,

Het is de Spruitstukdruksensor die is vervangen...en en de lamda -sensor voor de de kat is een jaar geleden vervangen.

De Motor heeft 243500 km gelopen en ik weet ook niet of de brandstofinjectoren al een keer zijn vervangen..dus het kan heel goed zijn dat dit het probleem is...
Moet ik even na laten kijken dus...

Het is wel zo als je de auto uitzet dat ie even naprutelt een seconde of zo ik vind dat ie niet gelijk uit is...

En vanochtend gewoon gestart om 8uur en vanmiddag om half 5 starte ie ook weer gelijk...
Ik heb ook hier en daar gelezen dat het meschien ook de groene-sensor die op het motorblok zit voor de koelvloeistof temp te lezen ook wel eens de oorzaak kan zijn..
heb jij daar wel eens van gehoord...of zeg je van dat ik het toch moet zoeken bij de lekkende brandstofinjectoren!!!!

Vast bedankt surfgozer.
 

surfgozer

New member
Lid geworden
18 mrt 2011
Berichten
18
Hoi cordoba,

Was even wat vergeten er bij te zetten en te vragen...
En ik kan dus aannemen dat de sleutel ook niet het probleem is...en dat het ook de leesring die bij het contactslot zit..ook niet het probleem kan zijn..
Je hoort op den duur zoveel dat je bijna niet meer weet wat je nu moet doen...
 

surfgozer

New member
Lid geworden
18 mrt 2011
Berichten
18
Kan je de lekkende brandstofinjectoren zelf per stuk controleren en per stuk vervangen....
Kan je dat zelf of moet ik daarvoor bij de dealer zijn....

En is het nou goed of slecht om een reiniger van TUNAP bij je benzine toe te voegen om alles te reinigen....
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Een goede garage moet lekkende injectoren kunnen checken. (is soms alleen maar een o-ringetje vervangen)
Tunap ken ik niet, maar brandstofreinigingsmiddelen kunnen geen kwaad als je ze goed gebruikt (en niet de helft van het jaar met dat spul in je brandstofsysteem rond rijdt)

Injectoren kun je gewoon per stuk checken, repareren of vervangen. Mogelijk heb je op ??n cilinder een probleem, en als bij die cilinder toevallig net een klep open staat als de motor stilstaat, kan de brandstof verdampen en de cilinder uit. Ook het feit dat de motor wat napruttelt bij uitzetten, lijkt te wijzen op ?f lekkende injector(-en) of lekkende brandstofafsluiter.

Heb je de foutcodes (nrs) die de dealer gevonden heeft? Op deze site kun je dan zelf nalezen wat het inhoudt, en wat je eraan kunt doen (dus ook de minder voor de hand liggende oorzaken, en methoden om het op te lossen)
 

surfgozer

New member
Lid geworden
18 mrt 2011
Berichten
18
Oke vast bedank Cordoba,

Eerst dus maar even een afspraak maken bij de dealer en weer even laten uitlezen en kijken wat ie kan vind...

Ik laat de uitslag wel even weten....
 

surfgozer

New member
Lid geworden
18 mrt 2011
Berichten
18
Hij gaat de 18e naar de garage en dan kijken wat er aan de hand is...

Laat de uitslag wel even weten....

Vast bedankt voor de reactie's..
 

surfgozer

New member
Lid geworden
18 mrt 2011
Berichten
18
probleem is nog steeds niet opgelost want ze kunnen niks vinden geef geen storingen aan dus maar afwachten tot iemand een keer het zelfde heeft gehad !!!!
 

cpe1990

New member
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
661
Ik heb dit ook heb zelf een BCB motor deze wijkt nauwelijks van jou AZD en de AUS af. Mijne start ook vaker de 1e keer niet en dit alleen bij koud weer, als het warm is start hij gewoon in 1x. Ik vind dit niet zo erg, hij is altijd aangeslagen en geeft geen enkele storing aan. Zijn op zich goede motoren, en als je ze goed onderhoud dan gaan ze lekker lang mee.
Maar even terug op het eerste keer niet starten, ik zou er niet teveel aandacht aan besteden en niet een probleem zoeken die er niet zal zijn.
 

hercules57

New member
Lid geworden
14 aug 2011
Berichten
15
hallo beste forum
weet niet of ik hier op de goede zit ,maar weet iemand wanneer er de distributieriem vervangen moet worden met waterpomp van een seat toledo 1.6 16v sport clima, met 170.000 km nu erop van bouwjaar 2004 .
ben benieuwd na de reactie.
 

surfgozer

New member
Lid geworden
18 mrt 2011
Berichten
18
Nou probleem is opgelost ze hebben de eerste keer geen originele nokkenassensor geplaatst nu zit er een originele in en start weer normaal.
Dus deze topic is opgelost
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Goed om te horen dat het probleem is opgelost.

Heb je al die tijd met een slecht startende auto rond gereden.
 
Bovenaan