[SEAT] [Toledo 1M] vieze geur verwarming op stand warm

Memo27

New member
Lid geworden
15 jun 2016
Berichten
7
Goedendag Seat rijders,

Ik heb de topics doorgenomen maar kom mijn probleem niet echt vinden.
Het gaat om een Seat Toledo 1.9 tdi uit 2004.

Ik heb sinds de zomer een vieze geur uit de verwarming. Het lijkt op koelvloeistof geur maar dan met kruiden ofzo iets. Het is geen muffe geur. Ik krijg deze geur als de stand op warm staat en ook als ik de ventilatie standen uit of op 1 2 3 of 4 ( geen digitale display) heb staan. Ik had al problemen met de kachelventilator. De weerstand ging steeds kapot en nu heb ik de kachelventilator/motor vervangen en de weerstand ook (vandaag). alles doet het weer. Ik heb ook naar de kachel radiateur gekeken of er ergens wat lekt, maar niks gezien of iets nattigheid gevoeld. Ik heb het niet compleet los gehaald de kachel radiateur.

Naar mijn idee lekt er iets ergens maar wat weet ik niet, misschien de leidingen ? of is het wat anders? Ik maak wel regelmatig gebruik van de airco.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,
Memo27
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.623
En anders mogelijk schimmel te pakken? Maar eerst even kijken naar het interieurfilter idd.
 

Memo27

New member
Lid geworden
15 jun 2016
Berichten
7
Interieurfilter van de zomer vervangen. Maar denk dat ik die maar ook ga vervangen. En hoe moet ik de schimmel verwijderen?

Alvast bedankt voor de reactie.
Greetz. Memo27
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.623
Dat durf ik je niet te zeggen, heb je niet van die spuitbussen die je in je auto laat staan terwijl de airco draait enzo?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.281
Hier 2 methodes, gewoon even googlen:

Reinigingsmiddelen met schuim
Vaak wordt dit middel via de condenswaterafvoerleiding ingespoten.
Een handige doe-het-zelver is goed in staat deze schoonmaakmethode toe te passen.
Het verdient voorkeur om eerst de verdamper goed te drogen. Dit kan door de verdamper met perslucht droog te blazen via de condenswaterafvoer.
Nu het slangetje dat aan de spuitbus zit in de aansluiting van de condenswaterafvoer steken en de verdamper flink met schuim bewerken.
Wees niet te zuinig met dit schuim. Het gedeelte waar de slang uitkomt, zal zich geheel vullen met schuim.
Sommige automerken hebben de condenswaterafvoer achter de verdamper geplaatst. Hierdoor zal, bij een dergelijke behandeling, het effect niet optimaal zijn.
Dit omdat bij dergelijke installaties niet de voorzijde van de verdamper, waar de grootste voedingsbodem van de micro-organismen zit, maar de achterzijde van de verdamper wordt behandeld.
Iemand met kennis van zaken kan dan nog een gaatje maken in het verdamperhuis aan de voorzijde. Van hieruit wordt dan de voorkant van de verdamper behandeld. Naderhand met linnenplakband het gaatje afdichten en klaar is Kees. Door ook nog de luchtgeleiders voorzichtig in te spuiten wordt een behoorlijk resultaat behaald.
Wel even de luchtinlaat buiten onder de voorruit of onder de motorkap reinigen en een nieuw interieurfilter monteren.

Spuitbus met vernevelaar
Een andere methode waar al meer technische kennis aan te pas komt, is de spuitbus met speciale vernevelaar.
Bij het toepassen van een dergelijke methode moet voor de behandeling de verdamper zeker goed worden gedroogd.
Het interieurfilter moet worden verwijderd. De reinigingsmiddelen die opgelost zijn in de op olie gebaseerde vloeistof kunnen niet door het interieurfilter heen.
De aanjager ventilator wordt dan op stand 2 gezet. De speciale vernevelkop dient vlak voor de ventilatormotor gehouden te worden als de spuitbus wordt bediend.
De druppels zullen dan door de luchtstroming worden meegenomen, waardoor deze druppels de verdamper bereiken.
Het nadeel van dergelijke middelen is dat de olie de koolborstels van de elektromotor behoorlijk vettig kunnen maken.
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
Dat durf ik je niet te zeggen, heb je niet van die spuitbussen die je in je auto laat staan terwijl de airco draait enzo?

Dat zijn verfrissers, zelf nu een paar keer gebruikt, werkt maar voor een halve dag ongeveer, daarna stinkt ie weer net zo hard
 
Bovenaan