[Skoda] [Fabia 6Y] Probleem met uitlezen storingen - boordnetapparaat kapot?

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
Sinds een paar weken ben ik aan het klooien met het uitlezen van storingen en het ABS-systeem.

Het begon een maandje terug met een ABS-lampje dat na het starten bleef branden. Een paar dagen later had ik een vrije dag en zou ik even bij de Skoda-dealer langsrijden om de auto te laten uitlezen. Vooraf even de zekeringen in het dashboard die iets met remmen/ABS te maken hebben gecheckt (er uit gehaald, bekeken, doorgemeten en teruggeplaatst). Direct daarna begon het motormanagementlampje te branden. Bij de dealer was er geen enkel systeem van de auto uit te lezen door de monteur, terwijl de auto volgens de monteur door het systeem wel werd gezien. Een paar pogingen gedaan, en de ECU gecheckt op watersporen (vanwege motormanagementlampje). Volgens de monteur was alles voor zover zichtbaar in orde, en moest er een afspraak gemaakt worden om uitgebreid storing te gaan zoeken.

Naar huis gegaan, onderweg nog even gestopt voor boodschappen, en 'hocus pocus' bij het starten bij de winkel ging het motormanagementlampje gewoon uit. :)
Via het Skodaforum de tip gehad om de zekeringen op de accu (goed) te checken, en inderdaad bleek de 40A zekering voor de ABS-pomp op de accu kapot (gebroken, niet gesmolten). Na een dag helemaal geen ABS-lampje meer, ook niet met contact aan. Op koopavond een andere zekering opgehaald, en de zekering vervangen en een nieuwe afspraak gemaakt om de auto uit te lezen (nog steeds geen ABS-lampje).

Bij de volgende poging de auto uit te lezen, kon (een andere monteur) alle systemen in, behalve het ABS-systeem en geen foutcode te vinden. Niet te geloven: onderweg naar huis nog even ergens anders langs gereden, en inderdaad: bij het starten daar gaat het ABS-lampje even aan als het contact aan staat, en direct uit bij het starten. Thuis nog even gecheckt: ABS-lampje doet wat het moet doen, een paar dagen later een noodstop moeten maken, en de ABS deed gewoon zijn werk.

Kortom geen lampjes op het dashboard die branden omdat er iets niet goed is, en alle systemen functioneren zoals het hoort. :)

:? Ik wil toch weten waar die storingen vandaan komen, dus vandaan een afspraak met de dealer om te kijken of er ergens een oorzaak is te vinden, en afgesproken dat begonnen wordt met uitlezen. Aan het eind van de dag komt de dealer met het volgende resultaat:
- geen enkel systeem van de auto is uit te lezen (zelfde monteur als de 1e keer:S )
- ECU opnieuw bekeken (alles ok)
- OBD-aansluiting gecheckt (alles in orde, volgens de monteur)

Conclusie van de dealer: boordnetregelapparaat kapot, dat alle functies voor zover merkbaar gewoon werken kan ie ook niet verklaren. :F Gewoon effe ?500 aftikken en gokken dat het vervangen van het boordnetregelapparaat helpt. |:(

Mijn idee, is dat er toch iets moet zijn met:
- of de OBD-aansluiting
- of de gebruikte stekker/zender voor de VASkast
- of de kennis van de monteur
- of een combinatie van bovenstaande

Als er mensen zijn met een logische verklaring, of een ander idee over de oorzaak, hoor ik het graag.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Mbt tot je ABS lampje, kan dat niet van je remslijtage indicatie komen? Dacht dat die dan ook signaal gaf. Evt kabelbreuk in een ABS sensorkabel?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
ABS-lampje lijkt veroorzaakt te zijn door kapotte zekering op de accu (ABS-pomp). Blijkt vaker voor te komen, en volgens sommigen komt het door motortrillingen.

Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat de auto volgens de dealer niet is uit te lezen. Ik zal sowieso Lucas benaderen, om te kijken wat zijn mening is, misschien dat ik vooraf nog even bij VDV langs ga om te kijken of zij de auto wel uit kunnen lezen.
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Heeft de monteur ook de pins van de OBD-connector doorgemeten? Misschien heb je een storing die hier op lijkt (verkeerde spanning op de OBD-pins): http://www.ross-tech.com/vag-com/aftermarket-radio.html
measure the voltage between pins 4 and 7 of the diagnostic connector with the ignition and radio turned ON. If it's under 9V, your K-line is fine. If it's over 9V, the results are inconclusive. You'll need a 1k Ohm (approximately) resistor. Put it between pins 4 and 7 of the diagnostic connector. Now use the volt-meter to measure the voltage between 4 and 7 (in parallel with the resistor). If it's under 1V, you don't have the problem. If it remains near 12V (the resistor will get hot!) you do have this problem and you'll need to fix it per the the instructions below.
Als ik 't goed heb herkent een VCDS-kabel dit probleem ook overigens, om 't uit te sluiten. Kan je meteen kijken wat VCDS aan fouten ziet...
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
De grote vraag is dus Ger: heb je een aftermarket radio ingebouwd?
(Ik ben trouwens op vakantie en pas over twee weken terug anders kon ik hem wel uitlezen, je weet waar het is ;) )
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
Ik heb specifiek gevraagd of ie ook de bedrading van de OBD-connector heeft doorgemeten, dus de pins lijken mij daarbij te horen. Het vreemde is ook, dat toen de auto bij Vagtechniek is geweest, er geen enkel probleem was om de auto uit te lezen. Ik zal je tip in elk geval in het achterhoofd houden en misschien ook gaan proberen (afhankelijk van verdere resultaten).
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
Richard: er zit een aftermarket radio in, maar er heeft nooit een OEM-radio ingezeten.

Bedankt voor het aanbod, ik ga morgen eens wat telefoontjes plegen,

GerT

Edit:
Overigens de enige reden dat ik tot nu niet bij Vagtechniek ben geweest is de afstand. Ik heb wel contact gehad met Lucas en afgesproken om de auto eerst hier in de buurt uit te laten lezen, en indien nodig een afspraak voor reparatie in Nuenen te maken. Lucas heeft ook al gezegd 'als je in de buurt bent, rij even langs, dan kijken we of ie hier is uit te lezen', maar ik ben sindsdien niet meer in Brabant geweest, laat staan in de buurt van Nuenen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
Ik dacht dat het was omdat je net voor de laatste letter met vakantie ging :p :mrgreen:
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
Afgelopen week met Edwin (VdV) gebeld, maandag de 18e een nieuwe poging bij VDV. Ik denk dat ik het eerst even probeer in de huidige staat (omdat ik twijfels heb over apparatuur/vakkundigheid Skoda-dealer), maar zorg dat ik de radio in een paar minuten kan loskoppelen, om dat direct er achteraan te proberen als het met radio niet lukt.

Vervelende bij dit probleem is, dat je de auto niet kunt uitlezen om te kijken, waarom je 'm niet kunt uitlezen. :+
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
Vanmorgen bij VdV geweest om de auto uit te lezen. In eerste instantie niet toegankelijk, direct de radio er uit getrokken en de stekkers eruit, systeem direct toegankelijk en geen storing te vinden. Ondertussen op advies van de monteur (Bart) een kabel van het ISO-blok doorgeknipt en afgetaped, zodat de auto ook uit te lezen is zonder de radio te verwijderen.

My1stIbi & Veex: thanks jullie hebben me op het juiste spoor gezet. _/-\o_
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Die kabel was pin 1 op het A-blok gok ik ;)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
Pin 5, geschakelde 12V uitgang. A1 heeft ie ook wel genoemd, onder het motto 'die doet toch niets', maar ik wil zo min mogelijk knippen in de aansluitingen van de auto, dus heb me beperkt tot 1 aansluiting, als het uitlezen ooit weer problemen geeft gaat ook in A1 de schaar. (en natuurlijk tape op beide uiteinden om de 'wond' af te dekken)
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Apart :? 9 van de 10 keer zorgt een aansluiting op pin A1 voor problemen met uitlezen. Nou ja, het is opgelost in ieder geval. 8)
 

Tom

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.045
Ben blij voor je Gert. Maar nu nog het ABS probleem, of is daar inmiddels ook meer duidelijkheid over gekomen?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
ABS was al opgelost: bleek uiteindelijk een kapotte zekering (op de accu te zijn), er zaten ook geen foutmeldingen in. Oorzaak van de kapotte zekering is waarschijnlijk metaalmoeheid door trillingen, komt vaker voor.
 

Tom

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.045
Relatief goedkoop opgelost dus, en ook meteen het radio probleem opgelost voor toekomstige uitlezingen d:)b
 
Bovenaan