Cordoba
Well-known member
- Lid geworden
- 27 aug 2010
- Berichten
- 13.406
Sinds een paar weken ben ik aan het klooien met het uitlezen van storingen en het ABS-systeem.
Het begon een maandje terug met een ABS-lampje dat na het starten bleef branden. Een paar dagen later had ik een vrije dag en zou ik even bij de Skoda-dealer langsrijden om de auto te laten uitlezen. Vooraf even de zekeringen in het dashboard die iets met remmen/ABS te maken hebben gecheckt (er uit gehaald, bekeken, doorgemeten en teruggeplaatst). Direct daarna begon het motormanagementlampje te branden. Bij de dealer was er geen enkel systeem van de auto uit te lezen door de monteur, terwijl de auto volgens de monteur door het systeem wel werd gezien. Een paar pogingen gedaan, en de ECU gecheckt op watersporen (vanwege motormanagementlampje). Volgens de monteur was alles voor zover zichtbaar in orde, en moest er een afspraak gemaakt worden om uitgebreid storing te gaan zoeken.
Naar huis gegaan, onderweg nog even gestopt voor boodschappen, en 'hocus pocus' bij het starten bij de winkel ging het motormanagementlampje gewoon uit.
Via het Skodaforum de tip gehad om de zekeringen op de accu (goed) te checken, en inderdaad bleek de 40A zekering voor de ABS-pomp op de accu kapot (gebroken, niet gesmolten). Na een dag helemaal geen ABS-lampje meer, ook niet met contact aan. Op koopavond een andere zekering opgehaald, en de zekering vervangen en een nieuwe afspraak gemaakt om de auto uit te lezen (nog steeds geen ABS-lampje).
Bij de volgende poging de auto uit te lezen, kon (een andere monteur) alle systemen in, behalve het ABS-systeem en geen foutcode te vinden. Niet te geloven: onderweg naar huis nog even ergens anders langs gereden, en inderdaad: bij het starten daar gaat het ABS-lampje even aan als het contact aan staat, en direct uit bij het starten. Thuis nog even gecheckt: ABS-lampje doet wat het moet doen, een paar dagen later een noodstop moeten maken, en de ABS deed gewoon zijn werk.
Kortom geen lampjes op het dashboard die branden omdat er iets niet goed is, en alle systemen functioneren zoals het hoort.
:? Ik wil toch weten waar die storingen vandaan komen, dus vandaan een afspraak met de dealer om te kijken of er ergens een oorzaak is te vinden, en afgesproken dat begonnen wordt met uitlezen. Aan het eind van de dag komt de dealer met het volgende resultaat:
- geen enkel systeem van de auto is uit te lezen (zelfde monteur als de 1e keer:S )
- ECU opnieuw bekeken (alles ok)
- OBD-aansluiting gecheckt (alles in orde, volgens de monteur)
Conclusie van de dealer: boordnetregelapparaat kapot, dat alle functies voor zover merkbaar gewoon werken kan ie ook niet verklaren. :F Gewoon effe ?500 aftikken en gokken dat het vervangen van het boordnetregelapparaat helpt. |
Mijn idee, is dat er toch iets moet zijn met:
- of de OBD-aansluiting
- of de gebruikte stekker/zender voor de VASkast
- of de kennis van de monteur
- of een combinatie van bovenstaande
Als er mensen zijn met een logische verklaring, of een ander idee over de oorzaak, hoor ik het graag.
Het begon een maandje terug met een ABS-lampje dat na het starten bleef branden. Een paar dagen later had ik een vrije dag en zou ik even bij de Skoda-dealer langsrijden om de auto te laten uitlezen. Vooraf even de zekeringen in het dashboard die iets met remmen/ABS te maken hebben gecheckt (er uit gehaald, bekeken, doorgemeten en teruggeplaatst). Direct daarna begon het motormanagementlampje te branden. Bij de dealer was er geen enkel systeem van de auto uit te lezen door de monteur, terwijl de auto volgens de monteur door het systeem wel werd gezien. Een paar pogingen gedaan, en de ECU gecheckt op watersporen (vanwege motormanagementlampje). Volgens de monteur was alles voor zover zichtbaar in orde, en moest er een afspraak gemaakt worden om uitgebreid storing te gaan zoeken.
Naar huis gegaan, onderweg nog even gestopt voor boodschappen, en 'hocus pocus' bij het starten bij de winkel ging het motormanagementlampje gewoon uit.
Via het Skodaforum de tip gehad om de zekeringen op de accu (goed) te checken, en inderdaad bleek de 40A zekering voor de ABS-pomp op de accu kapot (gebroken, niet gesmolten). Na een dag helemaal geen ABS-lampje meer, ook niet met contact aan. Op koopavond een andere zekering opgehaald, en de zekering vervangen en een nieuwe afspraak gemaakt om de auto uit te lezen (nog steeds geen ABS-lampje).
Bij de volgende poging de auto uit te lezen, kon (een andere monteur) alle systemen in, behalve het ABS-systeem en geen foutcode te vinden. Niet te geloven: onderweg naar huis nog even ergens anders langs gereden, en inderdaad: bij het starten daar gaat het ABS-lampje even aan als het contact aan staat, en direct uit bij het starten. Thuis nog even gecheckt: ABS-lampje doet wat het moet doen, een paar dagen later een noodstop moeten maken, en de ABS deed gewoon zijn werk.
Kortom geen lampjes op het dashboard die branden omdat er iets niet goed is, en alle systemen functioneren zoals het hoort.
:? Ik wil toch weten waar die storingen vandaan komen, dus vandaan een afspraak met de dealer om te kijken of er ergens een oorzaak is te vinden, en afgesproken dat begonnen wordt met uitlezen. Aan het eind van de dag komt de dealer met het volgende resultaat:
- geen enkel systeem van de auto is uit te lezen (zelfde monteur als de 1e keer:S )
- ECU opnieuw bekeken (alles ok)
- OBD-aansluiting gecheckt (alles in orde, volgens de monteur)
Conclusie van de dealer: boordnetregelapparaat kapot, dat alle functies voor zover merkbaar gewoon werken kan ie ook niet verklaren. :F Gewoon effe ?500 aftikken en gokken dat het vervangen van het boordnetregelapparaat helpt. |
Mijn idee, is dat er toch iets moet zijn met:
- of de OBD-aansluiting
- of de gebruikte stekker/zender voor de VASkast
- of de kennis van de monteur
- of een combinatie van bovenstaande
Als er mensen zijn met een logische verklaring, of een ander idee over de oorzaak, hoor ik het graag.