Stukje auto geschiedenis

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Bron Autoweek:

Afgelopen week viel er een old school persbericht in de redactiebrievenbus, het werd begeleid door korrelige zwart-wit foto?s. De aankondiging van een hip retro gestylde auto? Nee. Seat viert dertig jaar aanwezigheid op de Nederlandse markt. Reden voor een stukje nostalgie.

Ho! Stop! ?Seat in 1983 een nieuw automerk op de Nederlandse markt? No amigos, lo siento. Niet helemaal. Natuurlijk wil ik niemand een feestje ontzeggen, maar een kleine correctie van de geschiedenis kan geen kwaad. Sterker nog, ze doen zichzelf bij Seat te kort. Ze hebben veel meer, en vooral ook mooier erfgoed. Lang voor de Ronda reden er al Seats in Nederland rond. En dan niet van Spaanse immigranten, maar gewoon in Nederland verkochte auto?s. Zo herinner ik mij nog eind jaren zeventig iemand in de straat met een Seat 1200 Sport, knal oranje was-ie. Dat soort auto?s vormt een erfgoed dat veel interessanter is dan de Ronda. Of niet? Enne, er reden in die tijd ook gewoon Seats 124 in Nederland. Die laatste overigens zowel met Fiat als met Seat logo?s. De eerste series Seat 124 waren namelijk nagenoeg identiek aan de Fiat 124, alleen wel goedkoper dan de Fiat 124. Het verhaal gaat dat dat laatste voor toenmalig Fiat-importeur Leonard Lang reden was om in Spanje de goedkopere Seats 124 te kopen en ze hier te voorzien van Fiat-badges en te verkopen als Fiat, uiteraard voor de hogere Fiat-prijs. Later kreeg de Seat 124 een andere neusje en lukte dat trucje niet meer. Seats 124 van na de facelift reden echter wel gewoon als Seat rond in Nederland.

Maar goed, in 1983 werd afgetrapt met een nieuwe importorganisatie en een serieus dealernetwerk. Dat kun je vieren. Alleen kom niet aan mijn jeugdherinneringen. De 1200 Sport was een originele Seat, veel meer dan de Ronda met z?n Ritmo-genen. O, en waarom de Seat Ibiza Cupra Bocanegra een z?n zwarte neus heeft? Inderdaad, kijk nog maar eens goed naar de 1200 Sport ? Bocanegra

20glj5i.jpg
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.054
Leuk stukje Fura!
Wat was trouwens je vroegere seat dealer voordat je bij Blij kwam?
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Leuk stukje Fura!
Wat was trouwens je vroegere seat dealer voordat je bij Blij kwam?
In chronologische volgorde: eerste Seat in Emmen gekocht, daarna Leigraaf in Doesburg, Tebes in Doetinchem, Blij in Zevenaar , van Oort in Dieren, Zijm in Arnhem en inderdaad weer Blij in Zevenaar. Ik heb er dus heel wat versleten in de regio. Inmiddels zijn de meeste inmiddels al lang verdwenen jammer genoeg.
Zijm Arnhem is mij overigens het minst goed bevallen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Ik herken trouwens de luchthappers op de motorkap, die blijkbaar uit dezelfde koker komen, als wat ik op mijn Ibiza's had:
16c7tbs.jpg


Reden dat ik ze erop had was 2-ledig: voorkomen van steenslag op de spijlen van het rooster (en de daarop volgende roest) en het beter later 'doorwaaien' van het interieur zonder de fan aan te zetten.
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Leuk plaatje Gert, met striping en mistlampen in het grilletje. Ook de steenslag beschermers bij de achterwielen komen mij bekend voor als optie.
Was dit een GL uitvoering?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Yep mijn eerste Seat: een '86-er 1,5 GL met Hella grilletje. Foto is overigens gemaakt langs de provinciale weg tussen de A12 en VDV op het punt waar nu de HSL rijdt (bij het viaductje in de provinciale weg)
Ik heb 'm minder dan 2 jaar gereden en toen ingeruild voor een nieuwe:
15ovu4k.jpg

(ook weer de rode, de zwarte was van m'n pa, die ik ook bekeerd heb tot het Seat-geloof, die heeft tot zijn dood alleen nog maar Seat gereden)
Ben benieuwd of je deze ook weet te plaatsen qua uitvoering Niek, dat was zelfs voor dealers een probleem. Beiden (mijn rode Ibiza, '91-er met watergedragen lak en '86-er met ouderwetse lak) hadden overigens lakcode '911'
 
Laatst bewerkt:

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Altijd leuke berichten. Zie nu nog maar een knappe '80 er Seat ronda te scoren. Een Ritmo is al lastig :mrgreen:
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Ook de 1e generatie Ibiza is knap zeldzaam, en de Malaga heb ik toevallig vorig jaar een keer gespot, maar is heel bijzonder. (Malaga = Ibiza met kont, net als de Cordoba bij latere modellen)
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Ben benieuwd of je deze ook weet te plaatsen qua uitvoering Niek, dat was zelfs voor dealers een probleem. Beiden (mijn rode Ibiza, '91-er met watergedragen lak en '86-er met ouderwetse lak) hadden overigens lakcode '911'


Es ff kijken, Ik zie SXI styling elementen (exterieur en interieur) maar het is geen SXI te zien aan de stalen velgen met 155-R13 bandjes en wieldoppen.
Het is ook geen Crono, want die had niet de extra mistlampen.
Lijkt me een SX uitvoering (was net als de Crono een actie model)
Lakcode 911 heette destijds Rally-rood ;)

Mijn metallic blauwe Crono (SXI-kleur)
6dsj9j.jpg

Mistlampen van Hella, had ik er zelf op geschroefd...
 
Laatst bewerkt:

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Es ff kijken, Ik zie SXI styling elementen (exterieur en interieur) maar het is geen SXI te zien aan de stalen velgen met 155-R13 bandjes en wieldoppen.
Het is ook geen Crono, want die had niet de extra mistlampen.
Lijkt me een SX uitvoering (was net als de Crono een actie model)
Lakcode 911 heette destijds Rally-rood ;)

Mijn metallic blauwe Crono (SXI-kleur)
http://i40.tinypic.com/6dsj9j.jpg
Mistlampen van Hella, had ik er zelf op geschroefd...

Knap gezien, was een 1.5 iSX met SXi bumper en spatbordranden, en stootstrips op de zijkant die wel wat aan SXi doen denken, maar heel veel smaller zijn, en ook de skirts van de SXi ontbreken. Overigens speciaal op mijn verzoek op 155 brede banden geleverd in plaats van de standaard 165.

De groene die je plaatste is van na de zomer '91, de New Style versie (kwam net in de showroom nadat ik mijn iSX had gekocht). Als eventuele vervanger wel mee proefgereden, maar deze 1.7 was behoorlijk wat slomer dan mijn 1.5, doordat de New Style uitgerust was met EFI (Electronic Fuel Injection) in plaats van de mechanische die ik had.
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Dus eigenlijk ben ik heel retro bezig met me Boc. :mrgreen:
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
De groene die je plaatste is van na de zomer '91, de New Style versie (kwam net in de showroom nadat ik mijn iSX had gekocht). Als eventuele vervanger wel mee proefgereden, maar deze 1.7 was behoorlijk wat slomer dan mijn 1.5, doordat de New Style uitgerust was met EFI (Electronic Fuel Injection) in plaats van de mechanische die ik had.

Mijn laatste Ibiza was een GLX 1.5i met electronisch geregelde Bosch LE-2 Jetronic injectie met 90pk (met katalisator)
De SXI had de zelfde motor, maar zonder kat. en kwam op 100pk.
De New Style 1.7 sport heb ik nooit gereden, maar zou volgens de folder een Bosch LU-2 Jetronic brandstofsysteem hebben met 100 pk incl. kat.
 
Bovenaan