Subsidies zuinige auto's worden geschrapt!

h.vt

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
54
Volgens "betrouwbare bronnen" van RTL Nieuws zullen de subsidies van zuinige auto's worden geschrapt.
Alleen voor auto's tot 50 gram/km blijven de regels ongewijzigd.
In 2013 verdwijnt de BPM vrijstelling.
In 2014 verdwijnt de vrijstelling op de wegenbelasting.
Voor alle lease auto's blijft de huidige regeling bestaan tot 2015.
Slecht nieuws dus!:(
Ik ben ook benieuwd of al het voordeel verdwijnt. Ze zouden bijvoorbeeld de wegenbelasting van zuinige auto's laag kunnen houden.

Dit is de link naar het betreffende RTL Nieuws:
http://www.rtl.nl/xl/#/u/de8b69f1-85ad-3cc0-b26e-2cf1452a732a/

En nog een link naar AutoWeek.nl:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/16726/fiscale-voordeel-zuinige-auto-stopt-in-2013
 
Laatst bewerkt:

Red-Eye

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
25
Inderdaad, maar pas na 2013 verdwijnt wegenbelastingvrije status! Dus hebben we de tijd tot en met eind 2013. Dat is nog circa 2,5 jaar! Gelukkug niet begin 2013. Toch?

Maar ik had ook gehoopt dat we minder zouden betalen. Bijvoorbeeld naar ratio naar uitstoot. Op basis van uitstoot een bepaalde bedrag betalen.

Wie meer uitstoot, hoe meer je betaalt.
Wie minder uitstoot, hoe minder je betaalt.

Klinkt logisch.

Ik hoop alleen dat dieselauto die wegenbelastingvrij zijn niet extreem hoog wordt!
 

johnnyboy

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
531
Dit lag voor de hand, dit is Nederland. Eerst doen, dan pas denken. De overheid loopt veel inkomsten mis. Het verschil tussen de co2 uitstoot van een auto is soms minimaal, in sommige gevallen scheelt het minder dan 5 gram. Het voordeel van de eco's, bluegevalletjes etc is dadelijk geheel weg. Het voordeel wat men nu heeft behaald is men dadelijk kwijt op moment van inruil. Waarom een 1.2 tdi rijden met wegenbelasting, als je voor hetzelfde geld een 1.6 tdi kan rijden (zelfde gewichtsklasse) ? Het aanbod van de 1.2 tdi's zal groot worden, vraag klein = gevolg slechte restwaarde.
 

MvM

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
60
Blijft een onbetrouwbare overheid...:( En het ergste van alles is, dat zoiets je niet eens meer verrast...:\

We zien wel hoe het loopt, voorlopig rijden "we" nog voor weinig rond....:)
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.016
Oude wijn in nieuwe zakken. Dat de regeling niet eeuwigdurend zou zijn was vanaf het begin al duidelijk. Alleen is er nu meer duidelijkheid.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
@ Red-eye Januari 2013 houdt de vrijstelling op.

Dit lag voor de hand, dit is Nederland. Eerst doen, dan pas denken. De overheid loopt veel inkomsten mis. Het verschil tussen de co2 uitstoot van een auto is soms minimaal, in sommige gevallen scheelt het minder dan 5 gram. ... ? Het aanbod van de 1.2 tdi's zal groot worden, vraag klein = gevolg slechte restwaarde.

Maar wat jij zegt is niet juist Johnny. Als er straks weinig MRB verschil tussen 1.6 en 1.2 TDI bestaat gaan de 1.6tdi's gewoon beter verkopen misschien. Maar dat verschil kan toch best wel groot worden. De BPM heffing per Co2 gram verschil is namelijk behoorlijk hoog. En als er met een jaar of 2-3 ook genoeg occasion Eco's zijn dan hebben die naar verhouding gewoon een normale afschrijving. Want wie nu geen MRB betaald, kan straks voordeliger worden weggezet. Afschrijving blijft procentueel gelijk voor de huidige bezitter. Maar het kan nog mooier zijn. Als een 1.2 tdi straks duurder in aanschaf wordt, is die ook qua inruil meer waard in de markt. Dus de MRB vrije Eco's kunnen dan wel eens tegen een hogere waarde worden weggezet. Dus de huidige bezitter heeft dan een lager afschrijving dan normaal ;)

Alleen als de 1.2tdi leverbaar blijft is diegene die hem over 2 jaar nieuw koopt met MRB verhoging in verhouding meer aan het afschrijven dan een laats uitgeleverde MRB vrije in 2012. Dus de Run op de laatste MRB vrije auto's kan nog best hoog worden omdat dus de inruil straks feitelijk hoger uitvalt.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.016
Als een 1.2 tdi straks duurder in aanschaf wordt, is die ook qua inruil meer waard in de markt.
Maar als er geen fiscale voordelen meer aan hangen, dan wil geen hond straks nog in een 1.2TDI rijden. Geen vraag = geen waarde.

Ik zou de bespaarde wegenbelasting maar opzij zetten om bij de inruil te leggen straks, als ik een Ecomotief had. Of hem natuurlijk gewoon "op" rijden.
 

Cojones

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
25 aug 2010
Berichten
1.069
Soms is het relaxed om een grote ouwe auto te rijden. Dit soort problemen... Pfff
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Denkfout Menaz ;) De MRB [die trouwens wordt vervangen dan, maar goed] is in aanschaf nog verschillend en de wegenbelasting blijft verschillend vanwege Co2 verschil. Dus er is gewoon geen sprake van abnormale waardevermindering. Is gewoon zelfde verhaal als nu tussen diesel en benzine omslagpunt zeg maar. Allebei en keuze en rekensommetje.
 
Laatst bewerkt:

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Soms is het relaxed om een grote ouwe auto te rijden. Dit soort problemen... Pfff

PAs maar op die zijn straks dubel de sjaak Cojo. Geen MRB vrij meer en hoge Co2 belasting. Voordeel is dan wel dat er dan alleen nog maar mee gereden door liefhebbers en niet meer door de snelle jongens die el cheapo willen rijden.
 

D20VT

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.594
Moet de co2 uitstoot wel zijn geregistreerd anders kunnen ze er ook niks mee
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ik maak mij niet druk Rijdt de komende 6-8 jaar wel in deze wagen. Heb geen verwachte behoefte om iets anders te gaan rijden. [zolang het heel blijft ;)]

Er wordt in filmpje overigens gesproken over een belasting van 10-25% van de BPM. Zou dat de BPM heffing / verhoging op de nieuwprijs zijn ten opzichte van nu? Valt dan best mee vind ik vor de aanschaf.
 

Cojones

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
25 aug 2010
Berichten
1.069
PAs maar op die zijn straks dubel de sjaak Cojo. Geen MRB vrij meer en hoge Co2 belasting. Voordeel is dan wel dat er dan alleen nog maar mee gereden door liefhebbers en niet meer door de snelle jongens die el cheapo willen rijden.
De Volvo is sowieso niet belastingvrij, en zal dat ook niet worden ;)
Moet de co2 uitstoot wel zijn geregistreerd anders kunnen ze er ook niks mee
Ja, precies. Is bij mij van beide auto's niet het geval.
 

johnnyboy

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
531
@redhead. Ik hoop het voor je. Misschien moet je tegen die tijd alsnog bpm aftikken (anders is het prijsverschil zo groot met een nieuwe), mooi om de gaten in de begroting mee te dichten:p
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
MRB compleet afschaffen en alles in de brandstof stoppen, vaste fee per auto vanwege gebruik openbare weg en verder oprotten met die onzin. Waarom moet iemand die een auto rijdt van 2500kg en 1op3 rijdt meer wegenbelasting betalen, die betaald immers al schurftig meer aan brandstof.

Vanwege al die onzin wordt mijn volgende auto een milieuverwoestende belastingvrije dieselstoker van voor 1985 :)
 

smilie

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
460
+1 ConZito, ik ben er ook voor om belasting middels brandstof te innen.
Gelukkig voor de leaserijder stopt regeling pas in 2015, dan zit ik nog 'safe'.

En CO2 voor (nieuwere) auto's is wel opgenomen bij RDW.
 

hanscupra

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 mei 2011
Berichten
121
Dit is ook wat de Autobranche zelf wilde misschien niet helemaal in deze manier, maar dat ze verandering wilde was wel duidelijk.
 

Ramon

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
233
Pff, dat is ook lekker zeg. Had het er vorige week nog met iemand over dat dit zo nooit lang goed kon gaan. Er werd gigantisch aan die regeling getrokken en dan kun je verwachten dat het sneller ophoudt dan je verwacht, zo bijvoorbeeld ook met de toenmalige deeltijd WW. Ook pech voor goede bekenden van me; hebben vorige week een nieuwe Fabia 1.2 diesel besteld, puur voor de ruimte en de vrijstelling van belasting. Kilometers maken ze nauwelijks dus ze zullen zich vast nog wel ergens krabben waar ze geen jeuk hebben...
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Tja, als ze zichzelf goed ge?nformeerd hadden, wisten ze dat de regeling maar tot 01-01-2013 is. En de dealer had het ze ook kunnen melden. Kosten vallen straks altijd nog mee hoor. Nu betalen ze toch ook MRB.
 
Bovenaan