Vanaf a.s. maandag wegenbelastingvrij...

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Die info is slordig Niek: foto is van een SXi uit pakweg 1990: in elk geval t/m 1986 zat er een andere gril in met meer lamellen, ik dacht dat dit in '89 of '90 aangepast is, waarschijnlijk gelijk met het vervallen van de stuursatelliet met knoppen. Wat de motor betreft: een 1.5 met turbo ken ik niet, wel de 1.5 motor system Porsche met mechanisch geregelde Bosch injectie, en die had officieel 90 pk en de oudere zonder kat had 100 pk. Overigens was ook de 1.2 een 'motor system Porsche'. Mijn 2e Ibiza was zo'n 1.5 maar vanwege andere opties een iSX (geen SXi), maar was belachelijk rap met 910 kg op kenteken, die was destijds te rap voor de 'snelle' Mercedessen van de politiemannen uit Driebergen, die hun Porsches hadden moeten inleveren.

Oudere grilletje:
iu


Overigens met mijn Ibiza ook wel eens een Porsche 912 duidelijk gemaakt, dat ik het blok had waar Porsche op stond, hij alleen de carrosserie. :cool:
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Die info is slordig Niek: foto is van een SXi uit pakweg 1990: in elk geval t/m 1986 zat er een andere gril in met meer lamellen, ik dacht dat dit in '89 of '90 aangepast is, waarschijnlijk gelijk met het vervallen van de stuursatelliet met knoppen. Wat de motor betreft: een 1.5 met turbo ken ik niet, wel de 1.5 motor system Porsche met mechanisch geregelde Bosch injectie, en die had officieel 90 pk en de oudere zonder kat had 100 pk. Overigens was ook de 1.2 een 'motor system Porsche'. Mijn 2e Ibiza was zo'n 1.5 maar vanwege andere opties een iSX (geen SXi), maar was belachelijk rap met 910 kg op kenteken, die was destijds te rap voor de 'snelle' Mercedessen van de politiemannen uit Driebergen, die hun Porsches hadden moeten inleveren.

Oudere grilletje:
iu


Overigens met mijn Ibiza ook wel eens een Porsche 912 duidelijk gemaakt, dat ik het blok had waar Porsche op stond, hij alleen de carrosserie. :cool:
Klopt Gert! Jouw foto toont de eerste geproduceerde Ibiza met inderdaad satelliet bediening achter het stuurwiel.
Vaak zij die berichtjes over auto's uit het verleden niet helemaal 100% correct, maar vond het toch wel leuk dat de Ibiza genoemd werd.
Een turbo versie is door de fabriek nooit gemaakt, maar in Zwitserland was een dealer die de SXI ombouwde, en nieuw verkocht.
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Autoparameters:
1989 Seat Ibiza Sxi 1490 cm3 110 pk (+ wat de turbo toevoegt) ~ 130- 140 pk
Garett-turbo op 0,5 druk, intercooler
0-100 in 7.5 sec.
Brembo geventileerde schijven voor, met EBC-remblokken.

 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Voor de geïnteresseerden, dit is het dashboard (ontwikkeld door Karmann) met de satelliet-bediening van de eerste versie...

 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.603
Autoparameters:
1989 Seat Ibiza Sxi 1490 cm3 110 pk (+ wat de turbo toevoegt) ~ 130- 140 pk
Garett-turbo op 0,5 druk, intercooler
0-100 in 7.5 sec.
Brembo geventileerde schijven voor, met EBC-remblokken.


Ze bestaan nog:

 
  • Leuk
Waarderingen: Fura

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Voor mij vooral putten uit herinnering: mijn eerste Ibiza was een 1.5 GL uit 1986 met die stuursatelliet, probleem daarbij was dat de schakelaars wat krakkemikkig waren, en de vreemde plek voor de claxon links onder het stuur, hoe vaak ik die niet met mijn knie geraakt heb bij in- of uitstappen. Deze Ibiza had geen katalysator en nog een carburateur, waardoor ie bij koude motor en te snel gas geven, vrijwel niet op het gas reageerde, bij de 1.2 ( uit 1989) van mijn vader was dat nog erger.

Bij mijn 1991 1.5 iSX was de carburateur vervangen door Bosch mechanische injectie en was dat weg. Dat was overigens wel een auto die voor veel dealers een raadsel was qua uitvoering: ik had voor SXi bumpers met breedstralers gekozen, iets smallere bandenmaat van eenvoudiger uitvoering, maar wel weer (van binnen uit bedienbare) rechterspiegel in kleur. Overigens net als bij de 89-er van mijn vader had deze de standaard VW schakelaar voor verlichting, achterruitverwarming enz.

Foto van mijn '86-er:
[IMG} [IMG}
Met Hella grilletje met breedstralers, deel III achter de binnenspiegel en luchthappers op de roosters op de motorkap.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fura

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
En de mijn rode uit '91 met de zwarte 1.2 GL van mijn vader uit 1989:
img135.jpg
Mooie herinneringen Gert! Voor zover ik weet, had mijn laatste Ibiza (een 1.5 GLXi van 1991) elektronische multipoint injectie van Bosch...

 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Dat kan heel goed kloppen Niek, die van mij was uit mei 1991, en dat was één van de laatste met mechanische injectie. Had jij ook al de zogenaamde "New style" facelift? Ik heb als opvolger voor mijn '91-er' ook proefgereden met 1.7 met electronische injectie, die was in de praktijk langzamer dan mijn 1.5, maar dat viel voor veel mensen niet op: de snelheidsmeter was bij die New Style gewoon met zo'n 7% opgevoerd, daar kwam ik na de proefrit via verslagen van rijtesten achter, en dat klopte dus precies met de snelheid die ik gevoelsmatig ingeschat had. De 91-er had een bijzonder zuivere snelheidsmeter: ooit aangehouden bij wat op mijn teller 167 km/u was, was bij de achtervolgende Mercedes 170 km/u, en dat leverde na correctie een boete op voor 165 km/u, dat zal in werkelijkheid dus iets van 168-169 km/u geweest zijn.
 
Bovenaan