VW Golf 7 GTI Performance

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
Ik heb eerder op andere fora ook al dit bericht geplaatst over de 7 GTI. Wellicht ook leuk om dit verhaal even binnen deze VAG community te posten.


Vandaag ben ik een dagje met een de Golf GTI 7 op pad geweest. Ik heb de GTI even getest op de Autobahn, ik heb de hertjes in de Veluwe even laten schrikken en heb nog wat klaverbladjes en rotondes met bovengemiddeld tempo gepakt. Dit was een GTI met Performance Pack dus met grotere remmen, sperdifferentieel en 10 extra paardjes (230 ipv 220). Verder had de auto de DSG versnellingsbak. Ik heb zelf een GTI 6 gereden, dus je kunt voorstellen dat ik heel benieuwd ben hoe deze auto rijdt.

Mijn notities
- De auto voelt snel aan. 230 pk heeft hij zeker, ik schat in dat het vermogen eerder richting de 250 pk gaat. Hij loopt zeer soepel door de versnellingen heen. Pas boven de 230 krijgt de GTI het wel wat moeilijker. Een chippie mag altijd overigens. Ik mis nog wel die extra 50 pk voor de OMG factor.

- De DSG schakelt soepel en bij terugschakelen zet hij de versnelling mooi neer. Wel heeft hij soms teveel tijd nodig. De BMW bakken zijn bijvoorbeeld sneller. Jammer dat je niet kunt instellen dat de versnellingsbak in sportstand met wat meer kabaal en klappen schakelt. Echt sportief kan ik de DSG helaas niet noemen. Het is tijd voor de DSG 2.0

- De vermogensopbouw is heel gelijkmatig. Veel trekkracht onderin en hij trekt goed door tot de 6000 RPM. Daarboven iets minder. In zesde versnelling vind ik de trekkracht wat tegenvallen. Heeft te maken met de te lange bakverhoudingen. Ik mis wel een punch in de vermogenskromme. Nu wordt het vermogen voor een sportieve auto net wat te gelijkmatig geserveerd.

- Ik mis de handbak wel eens in deze auto, als de DSG in een scherpe bocht bepaalt dat het nodig is om terug naar de 1 te schakelen.

- Het DCC (instelbaar chassis) is echt een must have optie. Dat vond ik al in de GTI 6, maar in de 7 zijn de verschillen nog wat groter. In comfort stand is het echt een comfortabele auto. Echt verwonderlijk. Ook prettig vind ik de mogelijkheid dat ik zaken als besturing, chassis, sperdifferentieel etc) individueel kan afstemmen. Ik kan alles in sportmodus zetten, maar de automaat (standje motor in DCC) gewoon in normale stand. Dat kan bij BMW bijvoorbeeld niet op een standaard 3 serie.

- Ondanks stevige wind prima rechtuitstabiliteit op hoge snelheid. Wel vind ik de DCC in sportstand net wat teveel van het goede op de Autobahn. De auto reageert in bochten dan net wat te onrustig op richels en oneffenheden. Terug naar normale stand dus.

- De besturing en onderstel voelen vergelijkbaar als de GTI 6. Redelijk middle of the road. Prettig, leuk, maar niet messcherp of heel erg entertaining.

- Het sperdifferentieel is een must have op de GTI. Je kunt nu ook in bochten op het gas staan. Hij krijgt vermogen veel beter op de weg als de GTI 6. Overigens vind ik dat mijn Megane RS het vermogen (en die heeft ruim 300 paardjes) toch net wat beter op de weg krijgt. Duidelijk minder wielspin in de bocht en bij acceleratie bij het stoplicht en/of vochtig wegdek. Maar de verbetering met de GTI 6 is er zeker!

- De remmen zijn duidelijk beter in vergelijking met de GTI 6. Drie keer voor de oefening een noodstop gedaan op de Autobahn (uiteraard eerst in de spiegels gekeken). Bij de GTI 6 moest je daarna echt even de remmetjes afkoelen en had je fading met hoofdletter F. Bij deze Performance GTI nergens last van.

- Wat zitten de stoelen fijn! En de klassieke ruitjesbekleding. Helemaal goed!

- Wat een klasse interieur. De bediening van infotainment is top. Het is een bijna full option uitvoering, maar toch kun je alles intuitief vinden en bedienen. Ook de gebruikte materialen en afwerking zijn van grote klasse.

- Het motorgeluid is wel heel erg kunstmatig. Inspirerend kan ik het eigenlijk niet noemen. Ook bij wegrijden hoor je niets bijzonders als je buiten staat. Zonde!

- Van het exterieur had VW wel iets meer mogen maken. Dit is wel heel erg saai. Zelfs de 19 inch velgen redden de eer niet. Met de Golf 6 GTI had ik duidelijk meer bekijks/aandacht onderweg.

- De verkeersbordherkenning zit er best vaak naast. Zie ook mijn bijgevoegde filmpje. Dat was 100% zeker weten op een onbeperkt stuk Autobahn, toch geeft de Golf aan dat ik er maar 100 mag.

- De standaard audio valt tegen. Mijn advies: spaar even door voor een Dynaudio als je de GTI overweegt.

- Ik heb 500 kilometer gereden, veel tempo gemaakt en kan me niet herinneren dat ik in schaterlachen ben uitgebarsten, wtf-jes heb uitgekraampt of met een trillend been van de adrenaline even ben gaan rusten bij een Parkplatz. Je kunt leuk sturen met deze auto, maar het is niet ‘in your face’. Het had wel wat spannender gemogen. Wat een verschil met de Megane RS.

Mijn conclusie
Zoek je een snelle auto waarmee je op zondag ook in alle comfort naar schoonmama wilt rijden. Dan is de GTI in mijn optiek de beste auto op de markt. Het is de ideale allrounder. Hij kan alles. Met een Audi A5 of BMW 328i heb je in mijn optiek echt niet meer fun. En je houdt met de GTI nog wat euries op zak. Bestel wel altijd de Performance variant. Meer auto heb je in de 'alltag' niet nodig!

Zoek je een een auto die je prikkelt, uitdaagt en een adrenalinerush geeft...dan kun je de GTI beter negeren en kiezen voor een duidelijk meer hardcore hot-hatch als bijvoorbeeld de Megane RS.

Last but not least: Filmpje van de acceleratie op de Autobahn en wat pics.



154vb6p.jpg


33zcl78.jpg


nbdc3a.jpg


2hzh1ll.jpg
 

ztevan

Member
Lid geworden
20 nov 2012
Berichten
555
Leuke review om te lezen.

Wat mij betreft heeft VW de plank volledig misgeslagen mbt design van de gti7.
Ik vind de nieuwe Leon vele malen mooier!
Ik denk wel dat als je er wat energie in steeks, tuning en uitlaat, mooiere wielen e.d. best nog wel wat uit kunt halen.

Ik zal in dit geval altijd de Leon kiezen voor de looks.
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
De Golf 6 GTI had ook al een aftermarket uitlaat nodig om er wat geluid uit te halen. Voor de 7 geldt hetzelfde. Maar dat zal bij de Seat Cupra niet anders worden ben ik bang. Met name de sound actuator dinges die de GTI 7 heeft (en ook de Leon FR 180 pk TSI/184 pk TDI) klinkt als het is: fake!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Die Sound Actuator :)

Ik vind hem qua uiterlijk ook redelijk "tam", dan vind ik persoonlijk de Golf 6 GTI nog mooier (en de nieuwe Leon ook :) ). Bedankt voorje bijdrage!
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.289
Bedankt voor de rij-impressie.
Over 5 maanden moet ik een nieuwe leasebak aanschaffen en berekeningen tonen aan dat het break even point tussen vergelijkbare benzine - dieselversie van bijvoorbeeld de Golf7 al zo rond de 35.000 - 40.000 km ligt e.e.a. veroorzaakt door de hogere dieselaccijns en houderschapsbelasting.
Aangezien ik zo rond de 40.000 km per jaar rij staat deze Performance versie op mijn shortlist.
Helaas heeft Seat de FR naam te grabbel gegooid en is het onderscheidend vermogen verdwenen.
Had je een FR wist je altijd dat het om het topmodel benzine of diesel ging (behalve de cupra natuurlijk), nu niet meer.
Aangezien deze GTI performance in de lease heel erg goed ligt is de kans groot dat deze het wordt.
Zoals in dit forum al eerder geschreven vind ik dat Seat een grote fout heeft begaan door de FR niet meer als topmodel maar als uitrustingsniveau aan te bieden.
Dus waarschijnlijk geen Seat meer na 2 x een FR TDI. Dag klant.
 

Erminio

Well-known member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
4.328
Heb toevallig afgelopen week even met de Golf 7 GTD (184pk) mogen rijden.

Ik vind de GTD standaard niet zo sportief, maar dat geld voor bijna alle standaard auto's. De auto tilt heel snel 1 van de achterwielen op als je met wat meer snelheid door een bocht gaat.
Wederom is ESP/ASC niet geheel uit te schakelen wat irritant is in een bocht :\

De motor is erg soepel en bouwd heel lineair zijn snelheid op, echt een CR motor. Uit ervaring weet ik dat hier wel iets aan t doen is :mrgreen:

De auto voelt wel steviger/degelijker aan als de FR waar ik nu in rijd, meer als een Audi zeg maar. Het interieur is verzorgd, overzichtelijk, doeltreffend en netjes.

Ik vind het prijskaartje wat aan de auto hangt aan de hoge kant :\
 

frenkieshenkie

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
5 mrt 2013
Berichten
7.452
Benieuwd hoe de nieuwe Leon Cupra eruit gaat zien!
Als je de 5F FR al ziet denk ik dat het wel echt een dikke bak gaat worden :mrgreen:
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
Bedankt voor de rij-impressie.
Over 5 maanden moet ik een nieuwe leasebak aanschaffen en berekeningen tonen aan dat het break even point tussen vergelijkbare benzine - dieselversie van bijvoorbeeld de Golf7 al zo rond de 35.000 - 40.000 km ligt e.e.a. veroorzaakt door de hogere dieselaccijns en houderschapsbelasting.
Aangezien ik zo rond de 40.000 km per jaar rij staat deze Performance versie op mijn shortlist.
Helaas heeft Seat de FR naam te grabbel gegooid en is het onderscheidend vermogen verdwenen.
Had je een FR wist je altijd dat het om het topmodel benzine of diesel ging (behalve de cupra natuurlijk), nu niet meer.
Aangezien deze GTI performance in de lease heel erg goed ligt is de kans groot dat deze het wordt.
Zoals in dit forum al eerder geschreven vind ik dat Seat een grote fout heeft begaan door de FR niet meer als topmodel maar als uitrustingsniveau aan te bieden.
Dus waarschijnlijk geen Seat meer na 2 x een FR TDI. Dag klant.

Ik vind het juist slim van Seat. Je maakt je modellengamma voor het grote publiek aantrekkelijker en voor de puristen heb je gewoon nog de Cupra, die ongetwijfeld onderscheidend genoeg gaat zijn. Ik vind de FR en Cupra met alleen maar high power versies juist teveel van het goede. Nu is het gamma mooi uitgebalanceerd imo.
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.053
Deze discussie is hier al vaker gevoerd maar het komt gewoon door de tijd.
Ik snap Snah zeker maar kopers zoals hij van dit soort auto's worden gewoon steeds zeldzamer.
Tsja en inderdaad voor het grote publiek is het dan slim van Seat om de Fr badge ook met kleine motoren weg te zetten.

Overigens kan Volkswagen er ook wat van.
Een 1.2 TSI met R design pakket is er ook...
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.289
Heb toevallig afgelopen week even met de Golf 7 GTD (184pk) mogen rijden.

Ik vind de GTD standaard niet zo sportief, maar dat geld voor bijna alle standaard auto's. De auto tilt heel snel 1 van de achterwielen op als je met wat meer snelheid door een bocht gaat.
Wederom is ESP/ASC niet geheel uit te schakelen wat irritant is in een bocht :\

De motor is erg soepel en bouwd heel lineair zijn snelheid op, echt een CR motor. Uit ervaring weet ik dat hier wel iets aan t doen is :mrgreen:

De auto voelt wel steviger/degelijker aan als de FR waar ik nu in rijd, meer als een Audi zeg maar. Het interieur is verzorgd, overzichtelijk, doeltreffend en netjes.

Ik vind het prijskaartje wat aan de auto hangt aan de hoge kant :\

He Erminio!! Ook nog steeds de FR zie ik. Die van mij gaat er media volgend jaar uit alhoewel ik er erg tevreden over ben, zeker met de extra JD power.
Het is nog elke keer lol hebben als ik in Dld (80% van de km's) eens goed door kan rijden en niet de kleinste bak van gerenommeerde merken probeert je kwijt te raken of voorbij te komen. En ze geloven hun ogen niet als de Seat ook 230 echte km/u loopt.
Maar aangezien ik bij een VAG product wil blijven gaat het tussen een Golf 7 GTI perf, een Skoda Octavia 3 RS en eventueel een Seat ??
Aangezien een FR geen FR meer is (al over geschreven hierboven) blijven waarschijnlijk de Golf en de Skoda over, tenzij de Cupra dan beschikbaar is maar dat betwijfel ik. Leaseprijs wise liggen de Golf en de Skoda erg goed.
Dus binnenkort maar eens gaan proefrijden met beiden.
 
Bovenaan