VW?s 1.4 TSI krijgt cilinderuitschakeling

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Volkswagen innoveert verder met de TSI-motoren. De nieuwe generatie van de direct ingespoten 1.4 krijgt cilinderuitschakeling, waarmee hij ook op twee cilinders rijdt.

Volkwagen brengt in het begin van het nieuwe jaar de nieuwe 1,4-liter TSI op de markt. Waarschijnlijk heeft die krachtbron zijn debuut in de Polo. Later krijgt de Golf VII ?m ook. De viercilinder krijgt in zijn nieuwe vorm de beschikking over cilinderuitschakeling, een techniek die we tot nu toe alleen kenden van motoren met (veel) meer cilinders dan vier.
In de verbruikscyclus moet deze techniek een reductie opleveren van 0,4 liter op 100 km. Als er ook nog eens een start/stop-systeem aanwezig is, wordt dat 0,6 liter.
De besparing is het grootst bij een tempo van 50 km/u. Dan verbruikt de motor een liter benzine per 100 km minder. Twee cilinders worden uitgeschakeld als het toerental tussen de 1.400 en 4.000 ligt en de trekkracht tussen 25 en 75 Nm ligt. In de verbruikscyclus is dat bij zeventig procent van de afstand het geval. Met de uitschakeling kan worden voldaan aan de Euro 6-emissie-eisen.
Als er flink gas wordt gegeven schakelen cilinder drie en vier weer in. Door het meten van de gaspedaalrespons, bekijkt de elektronica hoe de bestuurder onderweg is. Bij een sportieve rit wordt de cilinderuitschakeling zodoende achterwege gelaten.

Bron: http://www.autoweek.nl/autonieuws/17441/vws-14-tsi-krijgt-cilinderuitschakeling
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Ik vindt de besparing nogal tegenvallen. Op zich niet zo gek ook, want de aandrijfverliezen hef je niet op met het uitschakelen van de inspuiting van twee cilinders.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Mooie techniek. Ook leuk dat je bij 50 1L/100 verbruikt. Praktijk is alleen dat je bijna nergens 50 kan blijven rijden met al die bulten, rotondes, VKL overal... Ooit bestonden er "groene golfen" Dan heb je hier tenminste wat aan.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Mooie techniek. Ook leuk dat je bij 50 1L/100 verbruikt. Praktijk is alleen dat je bijna nergens 50 kan blijven rijden met al die bulten, rotondes, VKL overal... Ooit bestonden er "groene golfen" Dan heb je hier tenminste wat aan.

Het gaat om 1 liter minder verbruik, niet 1l/100 km...:D
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Ontwikkel dan een 0,7 liter 2 cilinder met turbo. Maar zorg er dan ook voor dat het gewicht niet boven de 900 kg uitkomt.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Ik was ook benieuwd wat voor reacties het zou opleveren...:D
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Leuk die cilinderuitschakeling, voornamelijk interessant bij lage snelheden en voor de meetcylcus. De praktijk zal dus weer ver van de theoretische cijfers liggen zoals bij de meeste eco-vriendelijke modellen. Wil je werkelijk en structureel wat aan het verbruik doen dan zal de effici?ntie van een motor omhoog moeten en het gewicht van de totale auto naar beneden.
 

JanR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
79
Als de nieuwe Golf & Leon hiermee in de 20% categorie blijven is dat het al waard, als hij dan maar die 160/180 pk kan blijven leveren in de leukste versie!
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Als ze nu gewoon zorgen dat de 1.8 TSI in de 20% valt, is het nog beter...:D
 
Bovenaan