Review SEAT Ibiza 1.0 TSI 95 pk FR Connect

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.019
Geinige test. Wel wat typo's. Smaal ipv smaak en bless ipv bliss o.a.
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
Tnx, de typo smaal - smaak heb ik aangepast.

Dat van bliss wist ik niet. Ik dacht altijd dat het bless was. Maar bliss blijkt idd te kloppen :).
 

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
Leuk geschreven test, kan me er grotendeels ook wel in vinden. Vind overigens wel dat het interieur echt enorm opgeknapt is met de facelift, verschil met de Polo is daar heel erg klein geworden in mijn beleving. Alleen de Oranje accenten in de test versie doen daar inderdaad wel weer flink afbreuk aan.

Ik kan in elk geval niet wachten tot mijn nieuwe Ibiza geleverd wordt. Heb alleen zelf wel gekozen voor de 5 deurs FR Connect 1.4 EcoTSI 150pk versie. Dit vooral omdat ik de 1.0 motor (ik geef toe, heb alleen gereden in de 95pk versie) inderdaad vermogen te kort vond komen voor een FR. En ook ben ik zelf geen fan van 3 cilinders. Maar met een 1.4 EcoTSI 150pk in de Ibiza zal gebrek aan vermogen geen probleem meer zijn denk ik :)
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
Meer is altijd beter en dat zal voor de 1.4 TSI natuurlijk ook gelden. Maar de 110 pk driecilinder is echt pretty damn good. Was echt verrast. De 95 pk is ook niet slecht, maar het verschil met de 110 pk is echt wel fors.
 

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
De 110pk versie was erg lastig om een proefrit mee te regelen blijkbaar. Zowel bij de Volkswagen als de Seat dealers in de omgeving hadden ze alleen 95pk versies beschikbaar (twee maanden geleden in elk geval).

Twijfelde namelijk zelf eerst tussen een nieuwe Ibiza of toch de meer "premium" Polo. Uiteindelijk op dezelfde dag in beide gereden (beide dus in de 95 pk versie) en toen was de keuze direct gemaakt. Had eerst in de Polo gereden en die was echt een stuk beter, mooier en stiller dan mijn huidige Ibiza 1.2 TSI 105pk uit 2012 (op de motor na dan). Dus neigde toen naar de Polo ondanks de forse meerprijs. Maar daarna dus in de nieuwe Ibiza gereden en die verbaasde me echt positief, had niet verwacht dat de Ibiza ook zoveel beter geworden was en nu echt heel dicht bij de Polo zat in mijn ogen. Toen was de keuze voor de Ibiza dus snel gemaakt. Zeker omdat je voor minder dan wat de 110pk Polo kost bij Seat de 150pk versie kan kopen. Bovendien vind ik persoonlijk de Ibiza wat dynamischer ogen.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.019
Die oranje ellende snap ik ook niet. Wie doet dat? Zelfs op een DS3 Racing ziet het er eigenlijk niet uit.
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.053
Leuk testverslag.
ik ben ook erg verbaasd over de 1.0 TSI.
In de Golf dan met 115 pk maar erg vlot en super zuinig.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Leuk verslag, mooi geschreven.

Het valt me sowieso op dat 1.0 blokken soms al pittiger zijn dan de 1.4
Bij ons in de familie rijdt bijna iedereen Opel en het is gewoon heel grappig om te zien dan de 1.0 veel pittiger is dan de 1.4 Het topvermogen van de 1.4 ligt uiteraard hoger, maar doordat de 1.0 een cilinder minder heeft merk je dat ook terug in het koppel en de gasreactie van de auto.
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.053
Enige nadeel vind ik dat die kleine blokjes maar langzaam op temperatuur komen.
Ik ben nu ruim 15 km verder voordat de olietemperatuur boven de 90 graden staat.
Alle energie voor de zuinigheid.
Verbruik is wel goed. 1 op 20 haal je wel.
 

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
Leuke review! De ibiza is nu ook wel erg veel bang for buck, voor nog geen 20k een leuk compleet wagentje.
 

vdvenSC

New member
Lid geworden
26 sep 2015
Berichten
23
Leuk review Chris!

Ik ben erg benieuwd naar de 110pk versie.
Ik heb voor het bestellen van mijn Ibiza alleen gereden met de 95pk versie. Deze vond ik al erg plezierig rijden.
De 110pk versie 7-DSG zal dan ook wel een prettige combinatie zijn.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Enige nadeel vind ik dat die kleine blokjes maar langzaam op temperatuur komen.
Ik ben nu ruim 15 km verder voordat de olietemperatuur boven de 90 graden staat.
Alle energie voor de zuinigheid.
Verbruik is wel goed. 1 op 20 haal je wel.

Mijn 1.2 TSI was altijd zeer snel op temperatuur. Je zou zeggen hoe kleiner hoe sneller het volledige blok warm is.
 

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
En met de nieuwe generatie TSI's is het koeltraject ook nog eens verkort bij een koude motor. De koelvloeistof is super snel op temperatuur, maar de olie duurt idd zeker 10km voordat deze rond de 90 zit.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Mijn 1.2 TSI was altijd zeer snel op temperatuur. Je zou zeggen hoe kleiner hoe sneller het volledige blok warm is.

Tenzij ze effici?nter lopen en hun warmte omzetten in bewegingsenergie ipv je blok verwarmen.
 

MaTTHijS1993

New member
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
79
wie noemt een ibiza met een 1.0 motor en 95pk nou een FR? Snap nog steeds niet dat Seat deze weg ingeslagen is...
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
FR is tegenwoordig zelfde als GT-line, OPC-line, S-line, M-Sport. Optisch wat dikker, wat stugger onderstel maar verder niets. De Cupra is voor de echte sportieve auto net als dat voor OPC, RS, M etc geldt. Ik vind het zelf wel slim dat ze het doen, want vroeger was het verschil tussen FR en Cupra te klein.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Als ik het goed lees is de FR dus eigenlijk te vergelijken met showboys met opblaasspierballen.

MuscleBob-BuffPants-1381341182-34274.jpg
 

Jora

Member
Lid geworden
18 okt 2014
Berichten
226
wie noemt een ibiza met een 1.0 motor en 95pk nou een FR? Snap nog steeds niet dat Seat deze weg ingeslagen is...
Kleine motoren is de toekomst.
Al moet het zich nog wel echt bewijzen.
We zullen het over een aantal jaar wel zien. ;)
 
Bovenaan