[SEAT] [Ibiza 6K] 2.0 16V ABF vreemd motor gedrag

Gman2oo6

New member
Lid geworden
20 mrt 2013
Berichten
12
gaan we dan kijken of iemand van jullie hier achter kan komen

Heb laatst mijn lambda vervangen ( Bosch 0 258 003 584 ) i.v.m. hoog brandstofverbruik (55 liter op 400km)
maar ook omdat de auto bijna uitviel als deze warm was

als hij warm is en ik stop bij een stoplicht dan zakt hij naar 400 toeren en springt dan weer op ( soms niet dan slaat hij gewoon af )
wat nu echt raar is, is dat wanneer ik mijn ( nieuwe ) lambda loskoppel, alles bijna in orde is, hij loopt dan bijna zoals het moet
soms heeft hij dan nog dat ie na 10 km voor een stoplicht effe wil hikken naar 400 rpm dat doet ie dan 2 x en stabiliseert zich dan op ongeveer 750 rpm

dus kort samen gevat met lambda aangesloten en warme motor dan is het probleem er volledig ( stinkt ontiegelijk naar benzine dan )

Lambda losgekoppeld dan is het probleem een heel stuk minder maar nog niet weg
zowel met oude als nieuwe lambda dit probleem
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.671
Dingen waar ik aan denk;
-Gasklep schoonmaken/afstellen
-Luchtmassameter schoonmaken/vervangen
-Bougies nakijken/vervangen
-Bougiekabels nakijken/vervangen
-Bobine/verdeelkap nakijken/vervangen
-Brandstoffilter nakijken/vervangen
-Vacuumslangen nakijken/vervangen
-Vacuumklepjes nakijken/vervangen
-ECU reset
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Welke lambda heb je vervangen, die v??r of die n? de kat?
Heb je de bedrading naar de lambda gecheckt? Als bijvoorbeeld de bedrading voor de verwarming van de lambda kapot is, zal een nieuwe lambda ook niet helpen.

Uit de beschrijving en de combinatie van stinken naar benzine en hoog brandstofverbruik, trek ik de conclusie dat ie waarschijnlijk veel te rijk loopt. (Ik ga er vanuit dat alle cilinders gewoon meedoen, omdat je anders wel een opmerking over 'op 3 poten lopen' had gemaakt. Blijft de vraag wat de precieze oorzaak is, en daarvoor zou ik de auto uitlezen op foutcodes, zodat je in elk geval in de juiste richting gaat zoeken.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
Lees de auto uit als hij warm is en de betreffende problemen toont.
Kijk naar de temperatuur en lambda waarden.
Mogelijk dat je temperatuur sensor defect is en doorgeeft dat de motor nog koud is. Kijk of ?berhaupt lambda waardes binnen krijgt.
 

Gman2oo6

New member
Lid geworden
20 mrt 2013
Berichten
12
Dingen waar ik aan denk;
-Gasklep schoonmaken/afstellen ( Blinkt als een spiegel )
-Luchtmassameter schoonmaken/vervangen ( niet aanwezig )
-Bougies nakijken/vervangen ( vernieuwd )
-Bougiekabels nakijken/vervangen ( alle nagemeten 3 tot 5 Ohm weerstand )
-Bobine/verdeelkap nakijken/vervangen ( Vernieuwd )
-Brandstoffilter nakijken/vervangen ( Vernieuwd )
-Vacuumslangen nakijken/vervangen ( Gecontroleerd met remmenreiniger en lopende motor geen verandering )
-Vacuumklepjes nakijken/vervangen ( idem als hierboven )
-ECU reset ( foutcode was P0106 en deze is vervangen andere fout was de lambda p03... nog wat maar ook die is vervangen )

gerritspeek P0106

MAP Senor.jpg



Welke lambda heb je vervangen, die v??r of die n? de kat?
Heb je de bedrading naar de lambda gecheckt? Als bijvoorbeeld de bedrading voor de verwarming van de lambda kapot is, zal een nieuwe lambda ook niet helpen.

Uit de beschrijving en de combinatie van stinken naar benzine en hoog brandstofverbruik, trek ik de conclusie dat ie waarschijnlijk veel te rijk loopt. (Ik ga er vanuit dat alle cilinders gewoon meedoen, omdat je anders wel een opmerking over 'op 3 poten lopen' had gemaakt. Blijft de vraag wat de precieze oorzaak is, en daarvoor zou ik de auto uitlezen op foutcodes, zodat je in elk geval in de juiste richting gaat zoeken.

voor de kat erachter heb ik geen ( is maar 1 lambda bij mij )
Idd alle cilinders doen netjes mee hoe stom het ook klinkt zelfs als ze verzuipen in de benzine blijven ze werken




Lees de auto uit als hij warm is en de betreffende problemen toont.
Kijk naar de temperatuur en lambda waarden.
Mogelijk dat je temperatuur sensor defect is en doorgeeft dat de motor nog koud is. Kijk of ?berhaupt lambda waardes binnen krijgt.

Reeds gedaan temp sensors ( beide ) zijn ook al vervangen
uitlezen is bij deze auto best wel een sport daar er een digifrant 3.0 in zit en daar bijna geen vcds labels voor zijn
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.671
Goed bezig geweest. Hmm vreemd probleem, je hebt alle voor de hand liggende dingen al getackeld. Enige wat ik nu nog even kan bedenken is dat de lambda toch zn werk niet goed doet, of een combinatie van ecu en lambda.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Een geregelde katalysator (3-weg) heeft toch per definitie 2 lambda's? En de laatste Ibiza met ongeregelde 2-weg kat is volgens mij in 1987 of 1988 van de band gerold, dus ver voor de tijd van de 6K.

Wat bij deze generatie ook mee kan spelen is dat de luchtmassameter een veel te hoge flow aangeeft, waardoor er teveel brandstof wordt ingespoten, alleen bij de 6K1 zit de LMM nog niet bij de foutcodes, een van de kenmerken van een opspelende LMM is dan ook dat er geen foutcode is, hoewel meestal het probleem is dat de LMM geen luchtstroom detecteert en daardoor de brandstofinjectie blokkeert.
 

Gman2oo6

New member
Lid geworden
20 mrt 2013
Berichten
12
haha vertel mij wat pfff
ik zelf begin nu langzaam ook de ECU ( de 037906024 AB ) te verdenken maar vind die maar eens voor een schappelijke prijs
en dan moet het dat ook nog eens zijn
want op deze manier met 10% meer verbruik omdat de lambda is afgekoppeld komt hij denk ik niet door de keuring heen ( co gaat dan echt wel over de 0,5% heen )
 

Gman2oo6

New member
Lid geworden
20 mrt 2013
Berichten
12
Een geregelde katalysator (3-weg) heeft toch per definitie 2 lambda's? En de laatste Ibiza met ongeregelde 2-weg kat is volgens mij in 1987 of 1988 van de band gerold, dus ver voor de tijd van de 6K.

Wat bij deze generatie ook mee kan spelen is dat de luchtmassameter een veel te hoge flow aangeeft, waardoor er teveel brandstof wordt ingespoten, alleen bij de 6K1 zit de LMM nog niet bij de foutcodes, een van de kenmerken van een opspelende LMM is dan ook dat er geen foutcode is, hoewel meestal het probleem is dat de LMM geen luchtstroom detecteert en daardoor de brandstofinjectie blokkeert.

dit is een SEAT IBIZA II (6K1) 2.0 i 16V (41PHFG) Bouwjaar Van aug. 1996 tot aug. 1999 en deze heeft toch echt maar 1 lambda Regelsonde, Voor katalysator Aantal leidingen: 4, Totale lengte: 690 mm Gebruiksnr.: LS 3584, LSH-24
deze is ook niet voorzien van een LMM
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
Waarom heb je die originele lucht druk sensor vervangen? Nu zit er een aftermarket printje met sensor op, meestal is dat i.v.m.tuning...
Heb je dat zelf gedaan? Heb je de printplaat niet beschadigt tijdens het er uit solderen? Kan zijn dat de printplaat een multi layer printplaat is, dus koper print sporen die tussen de verschillende lagen epoxy print materiaal lopen.

Heb je de benzine druk regelaar gecontroleerd?
Heb je de vier injectoren gecontroleerd op werking, sproeibeeld of versleten?

Bedrading doorgemeten vanaf de lambda sensor tot aan de stekker van de ECU?

Die ECU gaan normaal gesproken niet zo snel stuk, tenzij door verkeerd gebruik. Let ook op statische elektriciteit, zie dat je iets van foam gebruikt om de ECU printplaat op te leggen.
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
Mijn Polo G40 had jaren geleden ook dat het toerental danste en veel te rijk lopen, kwam niet door de APK.
Bleek dat de lambda sensor defect was en 1 of 2 injectoren versleten/geen goed sproeibeeld waren.
Bij mijn G40 worden de vier injectoren altijd tegelijk aangestuurd, mogelijk dat dat bij jou motor ook het geval is. Dat is gemakkelijk te zien aan de bedrading van de injectoren of ze paars gewijs of allen tegelijk worden aangestuurd.

Het lijkt erop dat de lambda sensor wel werkt omdat je zegt dat hij "goed" loopt als deze los is gekoppeld, de ECU/motor loopt dan op de opgeslagen kenvelden in de eprom van de ECU. Zodra de lambda sensor is aangesloten probeert de ECU deze regellus de brandstof injectie te regelen maar vermoedelijk gaat het daar mis door een defect of versleten onderdeel. De ECU overcorrigeerd mogelijk waardoor je dat schommelen krijgt. Heb je bijvoorbeeld gekeken of het vacu?m klopt, of je een lek hebt ergens...
De betere automaterialen shops kunnen je injectoren opsturen naar een revisie bedrijf voor controle.
 
Laatst bewerkt:

Gman2oo6

New member
Lid geworden
20 mrt 2013
Berichten
12
Waarom heb je die originele lucht druk sensor vervangen? Nu zit er een aftermarket printje met sensor op, meestal is dat i.v.m.tuning...
Heb je dat zelf gedaan? Heb je de printplaat niet beschadigt tijdens het er uit solderen? Kan zijn dat de printplaat een multi layer printplaat is, dus koper print sporen die tussen de verschillende lagen epoxy print materiaal lopen.

Heb je de benzine druk regelaar gecontroleerd?
Heb je de vier injectoren gecontroleerd op werking en sproeibeeld?

Bedrading doorgemeten vanaf de lambda sensor tot aan de stekker van de ECU?

Die ECU gaan normaal gesproken niet zo snel stuk, tenzij door verkeerd gebruik. Let ook op statische elektriciteit, zie dat je iets van foam gebruikt om de ECU printplaat op te leggen.


deze is idd via een bedrijf aangekocht die aangaf dit dit totaal geen probleem moet zijn ( zal toch iets moeten 115Kpa ipv 120Kpa )
pro-chiptuning

printplaat is geen multi layer printplaat gewoon enkel

De druksensor ( MAP ) heb ik vervangen omdat deze de fout P0106 bleef genereren .
Na vervanging hiervan is de fout ook niet meer terug gekomen
dit schijnt ook vaker voor te komen als je naar ACTronics kijkt
ACTronic.jpg
 
Laatst bewerkt:

Gman2oo6

New member
Lid geworden
20 mrt 2013
Berichten
12
ok nou dan ga ik het volgende doen

de drukregelaar van de brandstof vernieuwen ( 037 133 035 C ) alle vacuumslangen vervangen alle voetpakkingen vervangen van het inlaat systeem
en de injectoren zal ik dan naar donkers brengen is een revisie bedrijf kijken wat daar uit komt ( krengen zijn duur zie ik )
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
OK, bij jouw blok wordt het een MAP-sensor genoemd, maar is in feite hetzelfde als een LMM (alleen de plek is mogelijk wat anders). Destijds bij mijn 6K1 Cordoba SX (1.6 8V, AFT-blok) uit 1996 begon ie op leeftijd van 4 jaar ook kuren te vertonen dat ie zomaar tijdens het rijden uitviel, soms direct te herstarten maar soms ook 10 minuten niet, en geen foutcode, en voor de dealer geen oorzaak te vinden. Ik heb toen zelf contact gehad met een technisch specialist van Pon, waar de conclusie was dat de LMM problemen gaf. Ik heb de auto nog een 100.000 km gereden en het probleem is ook nooit meer terug gekomen.

Lastig om te bepalen wat er nu aan de hand is. Ik zou de injectoren verdenken van slijtage (slechte verneveling), maar dan is het vreemd dat de auto normaal loopt als je de lambda los trekt.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.671
Nou nou om te zeggen dat ze nagenoeg hetzelfde zijn wil ik niet zeggen, denk dat je eerder bedoelt dat ze hetzelfde doel dienen. Namelijk bepalen hoeveel lucht er instroomt.

Sproeibeeld kan je zelf ook checken met een beetje handigheid, je kan ze dan ook meteen schoonmaken. Maar ik denk niet dat het daar inzit, ik verwacht ook eerder de lambda of de aansturing daarvan zoals XPtuning aangeeft (open vs closed loop).

 

Gman2oo6

New member
Lid geworden
20 mrt 2013
Berichten
12
Ok we zijn nog wat verder gegaan
Heb de kabels van de Lambda naar de ECU doorgemeten pin 42 en pin 21 beide goed komen aan waar het moet en geen verbreking
de andere twee gaan naar connector G1 pin 8 deze wordt aangestuurd door de relais 167 brandstofpomp + verwarming lambda ook goed
dus toen maar eens een andere ECU erin gedaan en gaan test rijden lopen als een klokje mooi opvangen bij 1000 rpm en dan naar 750/800 rpm zakken
niet schommelen gewoon zoals het hoort temp kvs was 96 graden olie was 85 graden lambda schommelde netjes tussen 0.1 en 0.9 volt
eigen ECU weer terug erin alles goed laten test draaien precies hetzelfde als met de andere ecu echter nu rijd ik naar huis 9km van werkplek en precies in mijn straat hup daar gaat ie weer

ps kan dit ?
037 906 024BE ipv de 037 906 024AB wat ik nu heb ?
 
Laatst bewerkt:

Gman2oo6

New member
Lid geworden
20 mrt 2013
Berichten
12
zo maken we het helemaal spannend
APK gedaan aangegeven dat mijn verbruik erg hoog is en ik vermoed dat er een probleem met de ECU is
nou niks is minder waar
Glansrijk er doorheen waardes konden niet beter zijn zowel stationaire en verhoogd rpm ???????

dan vraag je je toch af waar zit het probleem
 

Gman2oo6

New member
Lid geworden
20 mrt 2013
Berichten
12
nu ben ik alweer wat verder en ben ook achter wat andere dingen gekomen
1: de nullast sensor van het gaskleppenhuis ( 3 polig ) die hoort te zoemen als je hem op contact zet ? Bij mij dus niet
2: De throttle close microswitch ( 2 polig ) die hoort een lage weerstand te hebben 3 a 4 ohm ? echter de mijne heeft meer dan 200 ohm

is er iemand hier dit kan nakijken bij zijn ABF zodat ik dit ook zeker weet ?
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Eerste verdachte dus een defect gasklephuis? Als je een andere haalt, houd er rekening mee dat die ingeleerd moet worden (de ecu moet een basis afstelling test doen)

Het schijnt na vele kilometers automatisch te gebeuren, maar relaxed rijden doet dat niet kan ik uit ervaring vertellen.
 
Bovenaan