[SEAT] [Leon 1P] Storingslampje knippert op 200km/u

Puffer

New member
Lid geworden
7 mei 2023
Berichten
18
Goedenavond leden,

Ik heb al eerder geschreven over een kapotte boost/map sensor. Nu heb ik deze vervangen.
Auto trekt weer goed, de turbo hoor je beter opspoelen en de rij-ervaring is minder schokkerig.

De foutcode was eerder: 000566: Boost sensor

Nu heb ik een nieuwe foutcode: 00568 Boost Sensor (G31) - Signal too high.
For some reason krijgt de sensor teveel volt. namelijk 13v. Kabels zijn verder helemaal goed en er zit een sensor in met het juiste productnummer.
Wat zou dit kunnen zijn?

Nu dacht ik voorheen dat het knipperde storingslampje wat ik ervaarde tijdens het deacceleren van 200km/u was omdat de computer in de war raakte van de turbodruk sensor. Nu reed ik zojuist nog maals 200km/u per uur (In Duitsland ;) ) en tijdens het deacceleren krijg ik zo'n 2 a 3 seconden lang een oranje knipperend motorstoringslampje.
Ik krijg geen foutcodes hier van, iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Wellicht is de lambdasonde aan z'n einde?

Ik hoor graag wat jullie vermoeden!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.671
Wat mogelijk ook kan meespelen is dat je auto niet goed met dat merk sensor om kan gaan. Loop daar bij de Mercedes wel vaker tegenaan, soms kan je gewoon het beste bij de dealer bestellen!
 

Puffer

New member
Lid geworden
7 mei 2023
Berichten
18
Wat mogelijk ook kan meespelen is dat je auto niet goed met dat merk sensor om kan gaan. Loop daar bij de Mercedes wel vaker tegenaan, soms kan je gewoon het beste bij de dealer bestellen!
Zou de check engine light een gevolg hiervan kunnen zijn? Of hebben deze twee problemen geen correlatie?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.671
In zn algemeenheid: niet alles geeft een foutmelding in VCDS

Of check engine gevolg is daarvan durf ik niet meteen te zeggen. Had je dit ook al gezien? http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16622/P0238/000568

Possible Solutions​

  • Check Wiring/Connector(s) from/to Manifold Pressure/Boost Sensor (G31)
  • Check Manifold Pressure/Boost Sensor (G31)

Check engine kan omdat de meetwaardes van de sensor bijv te hoog terugkomen. Mijn advies zou zijn: haal de sensor eraf en haal er 1 van VDO of bij de dealer
 

Puffer

New member
Lid geworden
7 mei 2023
Berichten
18
In zn algemeenheid: niet alles geeft een foutmelding in VCDS

Of check engine gevolg is daarvan durf ik niet meteen te zeggen. Had je dit ook al gezien? http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16622/P0238/000568



Check engine kan omdat de meetwaardes van de sensor bijv te hoog terugkomen. Mijn advies zou zijn: haal de sensor eraf en haal er 1 van VDO of bij de dealer
Nu een definitief storingslampje. Enig idee?

6 Faults Found:

000568 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31)
P0238 - 001 - Signal too High
Freeze Frame:
Fault Status: 01100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 4
Reset counter: 255
Mileage: 183807 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 21:15:33

Freeze Frame:
RPM: 841 /min
Load: 20.0 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 93.0°C
Temperature: 54.0°C
Absolute Pres.: 1010.0 mbar
Voltage: 13.589 V

000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 001 - - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 3
Reset counter: 255
Mileage: 183968 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 23:05:44

Freeze Frame:
RPM: 5592 /min
Load: 77.2 %
Speed: 175.0 km/h
Temperature: 93.0°C
Temperature: 26.0°C
Absolute Pres.: 1010.0 mbar
Voltage: 14.224 V

000769 - Cylinder 1
P0301 - 001 - Misfire Detected - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 255
Mileage: 183968 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 23:05:44

Freeze Frame:
RPM: 5592 /min
Load: 77.2 %
Speed: 175.0 km/h
Temperature: 93.0°C
Temperature: 26.0°C
Absolute Pres.: 1010.0 mbar
Voltage: 14.224 V

000771 - Cylinder 3
P0303 - 001 - Misfire Detected
Freeze Frame:
Fault Status: 01100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 255
Mileage: 184038 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 23:31:02

Freeze Frame:
RPM: 3446 /min
Load: 37.2 %
Speed: 132.0 km/h
Temperature: 93.0°C
Temperature: 24.0°C
Absolute Pres.: 1010.0 mbar
Voltage: 14.097 V

000770 - Cylinder 2
P0302 - 001 - Misfire Detected
Freeze Frame:
Fault Status: 01100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 255
Mileage: 184038 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 23:31:02

Freeze Frame:
RPM: 3446 /min
Load: 37.2 %
Speed: 132.0 km/h
Temperature: 93.0°C
Temperature: 24.0°C
Absolute Pres.: 1010.0 mbar
Voltage: 14.097 V

000772 - Cylinder 4
P0304 - 001 - Misfire Detected - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 184043 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 00:01:32

Freeze Frame:
RPM: 3397 /min
Load: 11.4 %
Speed: 131.0 km/h
Temperature: 93.0°C
Temperature: 32.0°C
Absolute Pres.: 1010.0 mbar
Voltage: 13.970 V


Readiness: 0000 0000
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
In deze post op Audi Sport was de bedrading naar de sensor het probleem. Dat is redelijk makkelijk te controleren...

Heb je de bougies al eens bekeken of vernieuwd.
Een vervuilde gasklep en/of inlaat/inlaatkleppen kunnen ook misfires geven.
 

Puffer

New member
Lid geworden
7 mei 2023
Berichten
18
In deze post op Audi Sport was de bedrading naar de sensor het probleem. Dat is redelijk makkelijk te controleren...

Heb je de bougies al eens bekeken of vernieuwd.
Een vervuilde gasklep en/of inlaat/inlaatkleppen kunnen ook misfires geven.
Heb de bedrading al gecheckt. De Seat dealer denkt dat de misfires komt door de verkeerde turbodruk sensor. Originele is ondertussen besteld door de dealer. Ze installeren hem morgen om te kijken of dit de foutcode oplost. Zo niet gaan ze verder kijken. Special thanks to Jan Kok in Zwolle. Echt topgasten daar, hebben mij ook (kosteloos) geadviseerd toen mijn ABS pomp kapot was.
 

Puffer

New member
Lid geworden
7 mei 2023
Berichten
18
Denk dat je daarmee de juiste beslissing hebt gemaakt (y)
Ondertussen 3000km (vakantie) verder. Auto doet het top. Alleen bij precies 3500 touren op de cruisecontrol krijg ik nogsteeds misfires. Bombines, bougies en compressie gecheckt, alles in orde. Blok zag er van binnen verder helemaal schoon uit.

Nu ben ik vandaag eventjes wezen trappen, en het verlengstuk van de oliedop is eruit geklapt (deze was waarschijnlijk al een beetje stuk). Vermoedelijk heeft de auto een andere intake gehad en is hij later weer met de kap er terug op gezet. De oliepijl stick was er ook een stuk uit gegaan. Waarschijnlijk is dus de PCV defect. Dit is in ieder geval het enige waar ik aan kan denken. Wellicht veroorzaakt dit de misfires?

Anyways, de PCV ga ik dus sowieso vervangen. Maakt het typenummer hier nog voor uit? Er staan verschillende voor hetzelfde blok online..
En waarom zou ik eventueel voor een delete kit willen gaan? Wat voor voordelen/nadelen heeft dit? Ik ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
Er moet een bepaalde mate van vacuüm zijn in blok.
Ik zou niet te lang met een defecte PCV valve doorrijden omdat te veel druk in het blok ook slecht is voor de (krukas)oliekeerringen aan beide zijden, zeker als de oliepeilstok er uit floept...
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
Ik zou voor een originele PCV gaan van de Seat dealer, dan heb je ook de meest recente hardware versie.

PCV delete betekent een oil catch can opstelling, deze moet je regelmatig leegmaken, zeker in het najaar.
Verder bij buiten slapers kan de oil catch can en slangen bevriezen waardoor de carter/blok niet kan ontluchten... hiermee moet je wel rekening houden.

Ik heb al jaren een oil catch can op mijn 1.8TSI maar het is een binnen slaper en ik kan de catch can makkelijk leeg maken d.m.v. een slangetje aan de onderzijde van de catch can.
 

Puffer

New member
Lid geworden
7 mei 2023
Berichten
18
Ik zou voor een originele PCV gaan van de Seat dealer, dan heb je ook de meest recente hardware versie.
PCV delete betekent een oil catch can opstelling, deze moet je regelmatig leegmaken, zeker in het najaar.
Verder bij buiten slapers kan de oil catch can en slangen bevriezen waardoor de carter/blok niet kan ontluchten... hiermee moet je wel rekening houden.

Ik heb al jaren een oil catch can op mijn 1.8TSI maar het is een binnen slaper en ik kan de catch can makkelijk leeg maken d.m.v. een slangetje aan de onderzijde van de catch can.
Zou een aftermarket ook voldoen? Bijv. deze: https://www.winparts.nl/motordelen-...-nokkenasbehuizing/p698772.html#specificaties

Vorige keer vroeg de Seat dealer 100 euro ex btw voor een MAP sensor..
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
Op dit soort spulletjes zou ik niet bezuinigen... niemand weet waar die aftermarket vervangings onderdelen van dan komen...maar het is een keuze.
 

Puffer

New member
Lid geworden
7 mei 2023
Berichten
18
Op dit soort spulletjes zou ik niet bezuinigen... niemand weet waar die aftermarket vervangings onderdelen van dan komen...maar het is een keuze.
Fair enough.

Morgen ff bellen of ze hem willen bestellen. Monteren is piece of cake als ik het zo zie, dus dat doe ik zelf wel. Anders plakken ze d'r nog 50 euro bij op ;)
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.965
Bij de dealer zelf betaal je natuurlijk wel de hoofdprijs. De prijzen van sommige artikelen zijn de afgelopen jaren dan ook aardig gestegen. De pakking voor de gasklep ging bijvoorbeeld van € 3,50 naar € 6,60.

Zelf check ik altijd even de prijs op deze Duitse website: https://www.online-teile.com/de/
De website geeft de prijs van OEM artikelen, die dichtbij de prijs van de dealer ligt. Je hebt dus een goede indicatie van de prijs. Ook geeft de website aan of er een nieuwe revisie van het artikel is.
 
Bovenaan