[SEAT][LEON 2.0 TFSI 185PK] Hoe en wat chiptunen

Ravnoss

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een Leon Sport-up 2.0 TSFI. Ondanks dat ik al redelijk tevreden ben met de 185PK die de 2.0 liter momenteel op de weg weet te zetten, heb ik toch interesse in chip tuning.
Een kleine zoektocht op internet gaf me drie verschillende bedrijven die dit voor me kunnen doen, namelijk JD Enginering, ZipTuning en DGM Tuning. Ik vroeg me dan ook af of er mensen zijn die ervaring hebben met een van deze bedrijven, en of jullie een van deze drie zouden aanraden of er iets meer over kunnen vertellen.
 

Richard

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
14 sep 2002
Berichten
1.864
Alleen ervaring met JD van deze drie en dat vind ik een absolute aanrader. d:)b

Met de standaard chip ga je van 185 naar 245 pk, en dat is de moeite waard.
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Ik ben het helemaal met Richard eens. Alleen ervaring met JD, op het 'oude' forum veel voorbij zien komen over de andere twee, met wisselende verhalen. Ik heb ??n keer in een 2.0TFSI met ZIP d'r in gereden, en dat vond ik verre van prettig.
 

pietwillem

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
537
Ik denk dat 70 procent van de mensen met andere software op het oude forum met jd reden. Ik heb dan geen 2.0 liter dus kan daar niet over oordelen maar wel jd software en zeg is zeker de moeiten waard. Heb ook twee jaar met revo gereden ook geen klachten daar over.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Kijk bij tuning niet alleen naar de cijfertjes die de tuners opgeven overigens. Het gaat om zoveel meer dan de absolute waardes die er behaald worden.

De rijbaarheid en de manier hoe het koppel verloopt zijn ook zeer belangrijk.

Mooie van jd software tov de anderen is de ingebouwde powercontroller, die het vermogen in 1e en 2e versnelling wat knijpt, zodat je alle 250pk ook op de weg kunt zetten. Ook het aanpassen van de tractiecontrole is een mooie uitvinding, hierdoor werkt het originele TCS beter dan origineel (en zit in de standaard tuning verwerkt)

Ziptuning is overigens helemaal bagger hoor, die tunen een auto gewoon met een kapotte divetervalve (maw controleren niets, uploaden hun filetje en en succes maar weer), een auto met een kapotte divertervalve (veel voorkomende storing van de TFSI) draait bv nog maar 0.3 bar en haalt dus niet eens zijn fabrieksspecs. Ga je tunen dan draait ie nogsteeds maar 0.3 bar turbodruk, vanwege dat lek in de turbo.
 
Laatst bewerkt:

Ravnoss

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Bedankt voor de posts en voor de goede informatie, kan ik wat mee. Ik denk dan ook dat ik een afspraakje met JD ga proberen te regelen. Nog even een extra vraagje, weten jullie hoe het met garantie zit? Ik kan er op de site van JD niks over vinden, of moet ik gewoon even contact met mijn dealer op nemen?
Alvast Bednkt
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Fabrieksgarantie is op je auto allang verlopen.

Evt heb je nog bovag-garantie, het motordeel zal vervallen als je de auto laat tunen (en de dealer dit ook verteld).
 

Ravnoss

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Bedankt weer voor je snelle reactie! Heb inderdaad nog 1 jaar garantie van de dealer gekregen, geen fabrieksgarantie meer :). In dat geval wacht ik nog maar even met chippen, omdat ik juist bij een dealer heb gekocht vanwege de garantie. (Mijn oude Alfa GT zonder garantie heeft me in het eerste jaar al een fortuin aan reparaties gekost). Zal me dan eerst maar eens op wat optische tuning gaan richten.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Je kunt hem evt laten tunen bij seat van der velden met JDengineering software, zij kunnen in sommige gevallen de garantie overnemen.

Je kunt een alfa natuurlijk niet met een VAG auto vergelijken ;) over het algemeen zijn de 2.0 TFSI motoren super betrouwbaar en je hebt altijd de mogelijkheid de auto tijdelijk origineel te maken, mocht je toch in de garantieperiode nog wat motorisch hebben.
 

Ravnoss

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Hehe, ik hoop inderdaad dat VAG me qua betrouwbaarheid beter kan bekoren dan Alfa. Bedankt voor de tips weer. Ik zal dan waarschijnlijk eens contact met ze opnemen om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Echt haast heb ik niet, want ik vermaak me op het moment al wel met de 185PK :)
 

vincent

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
3
Ik heb mijn auto laten tunen door Chipmeister (2.0 tfsi 200pk) ik ben zeer tevreden over het resultaat. de auto rijdt veel soepeler en heeft veel meer koppel gekregen. Hij komt ook eventueel aan huis je betaalt dan wel voorrijkosten, na het tunen gaat hij samen met je rijden. mocht de tuning niet bevallen dan zet hij de orginele software weer terug.

ik hoop dat je hier wat mee kan!!
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Waardeloze manier van tuning is dat toch, thuis voor de deur.

Als er iets mis is met de auto, wat doe dan? Heb je een magazijn achter in je auto? Een brug? Een rollenbank?

Slechte luchtmassameter of nog beter een slechte divertervalve en daar ga je met je obd-flash tooltje...
2912547039_c7e621e7d4_z.jpg


Dat soort chipschuivers met zulke garanties gaan gewoon voor een publiek wat even goedkoop een paar pk's erbij wil, elk merk en type is ook mogelijk. De 30% die niet tevreden is nemen ze op de koop toe, ze hebben toch geen ontwikkelingskosten in de software (die wordt gewoon door een dikke duitser van achter een bureau gemaakt, vaak nog goedkoop knip en plakwerk ook).
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
doh, die teksten er ook bij en 50.000 tuning files.

"20% meer vermogen, motormanagement optimaal. Maw, elke auto 20% meer dan is ie optimaal, prachtig.."
 

DDX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.063
deze is ook erg mooi :

"Geen laswerk bij het chip tunen"
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
prachtig ja.. sneller uitbouwen van het regelapparaat, knap dat dat kan met een obd tool.

Anyway, het is triest, maar er zijn er velen die zo hun bedrijf starten, met 50.000 van die files kun je heel wat doen, en als je maar 1 tuning gedaan hebt van 225 euro, heb je de 189 euro investering al weer terug gewonnen... en dan krijg ik de vraag waarom we zo duur zijn en waarom dat beter is dan bij dit soort kul.
 

Ravnoss

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Wat het kost maakt me dan ook niet zoveel uit, als het maar goed (en veilig!) wordt gedaan. Ben erg zuinig op mijn spullen en besef me dat geen motor hetzelfde is, daarom liever meer betalen bij een Prof, dan een paar honderd euro uitsparen bij iemand die elke 2.0 motor exact hetzelfde behandeld. Iedereen nogmaals bedankt voor de info, is behalve voor mij ook voor anderen die over tunen nazitten te denken interessant .
 

danny1987

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
327
@Race Eend, Zit de ingebouwde powercontroller zoals je deze eerder noemde in deze post standaard in de tuning ?

Want die van mij spint nog steeds in zijn 1 en 2 :) ( Maat chip @ 286,7 pk ;) )
 

Trudie

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
48
hallo,

nou ik zou het wel doen ik heb de auto nu 4 jaar en was 1 van de eerste die een TFSi sport up liet chippen bij jd en hij heeft nu bijna 75.000 km gelopen zonder 1 probleem. wat je wel moet doe is de de klep vervangen die race eend aangeeft in een vorige post vervangen door de laatste upgrade maar daar weten ze bij jd wel raad mee.

ik ben van 185 pk en 320nm naar 255 pk en 398 nm gegaan en de auto wordt echt gebruikt dus als je hem netje's warm rijd en laat afkoelen naar een stevige rit is er niks aan de hand.

dit is mijn uitdraai van toen op de bank bij jd.

rollenbankuitdraainaupd.jpg


en een 1.5 jaar later bij verhoeven tuning tijdens een rollenbankmeeting

verhoeventuning.png


wil je meer weten of een stukje rijden mail me dan maar ik woon dicht bij lochem in de buurt dus ................
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
@Race Eend, Zit de ingebouwde powercontroller zoals je deze eerder noemde in deze post standaard in de tuning ?

Want die van mij spint nog steeds in zijn 1 en 2 :) ( Maat chip @ 286,7 pk ;) )

Zit er inderdaad standaard in. Echter met zoveel vermogen zou je hem nog meer moeten knijpen, of betere banden/onderstel kopen ;) Ik zet 420Nm probleemloos weg rechtuit met warme banden in de 2, dus met een golf 5/leon moet het ook lukken, in de bochten is het uiteraard anders..
 
Bovenaan