[SEAT] [Leon 5F] Cupra FWD vs 4WD

Monterderb

Member
Lid geworden
13 dec 2023
Berichten
90
Goedemiddag heren,

Vorig jaar waren mijn vrouw en ik het erover eens dat we graag een nieuwe auto wilden hebben, die ook geschikt is voor de toekomst.
Bijkomende eis was dat het stiekem ook wat leuks moest zijn en al snel kwamen wij bij de Leon Cupra ST uit.

Toen kwam direct de volgende vraag op..
Wordt het een voorwielaandrijving of 4WD.

Ik lees al wat weekjes elke dag mee op het forum en heb al ontzettend veel informatie kunnen opdoen (dank daarvoor), maar toch speelt deze vraag nog redelijk.
In eerste instantie dacht ik gelijk aan FWD, want lichter (= sneller vanaf een rollende start), speelser door te stoeien met grip (lees ik vaak terug op diverse forums) etc.
Daartegenover lijkt de acceleratie vanaf 0 met een 4WD mij erg gaaf, maar voor die 2 stoplichten in mijn omgeving moet ik het niet van stoplichtsprints hebben :unsure:

Zojuist bedacht ik mij dat ik deze vraag ook gewoon kan voorleggen aan de ervaringsdeskundige.

Heb jij (of ervaring met) een Leon Cupra ST FWD of 4WD en waarom heb je het ene gekozen en het andere niet?
Zou je achteraf gezien dezelfde keuze hebben gemaakt en waarom is dat dan?

Hopelijk kunnen jullie mij voorzien van waardevolle inzichten zodat de zoektocht op korte termijn kan starten :cool:

Thxs!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.658
Het 4WD systeem heeft wat meer onderhoud nodig zo lees ik altijd hierop SO...
 

Monterderb

Member
Lid geworden
13 dec 2023
Berichten
90
4WD wegens de fenomenale grip. FWD met een bak vermogen is m.i. alleen fijn bij droog weer.
En dat hebben we vaker niet dan wel in ons mooie landje haha. Een stage 2 wil ik in de toekomst niet uitsluiten en dan is wat extra grip ook wel prettig
 

Monterderb

Member
Lid geworden
13 dec 2023
Berichten
90
Ik heb geen van beiden, maar zou ook voor de 4WD gaan (y) Daar heb je ook profijt van in de herfst en winter.

Nu nog even eerstehands reacties afwachten van wat eigenaars, zoals @Adibo , @erwin1988, @DriverSeat etc
Ook wel fijn inderdaad om heel het jaar van de Cupra te kunnen genieten. Ben erg benieuwd naar de ervaringen van de eigenaren. Heb al een aantal keer gehoord/ gezien dat 4WD (ook bij bijv de Golf R) wat "saai" kan voelen omdat de auto continu reageert zoals je zou verwachten. Kan mij dit niet echt voorstellen gezien het toch een bak vermogen is
 

Adibo

Well-known member
Lid geworden
17 mei 2022
Berichten
661
Het is maar net wat jij belangrijker vindt.

Ik heb een aantal keer in een fwd gezeten en bij elke keer plank gas was het slippen. Ik heb dat nog niet echt meegemaakt met mijn 4drive.

En dat van voorspelbaar. Zie een review op autoweek cupra st R, daar wordt er ook over gesproken. Zou best kunnen dat de auto ‘veilig’ afgesteld is maar waar rijd je dan zo op limiet? Nurburgring misschien maar niet op een openbaare weg lijkt mij( misschien brabomeeting op een rechte lijn 🤣). Dat gezegd hebbende, met 400pk is dat veilige sowieso weg 😂, rechtervoet bepaalt dat.

Mijn auto is ook nog eens verlaagd, in cupra stand met adaptieve dempers en goede banden kan ik vliegen in de bochten.

Ik had fwd en rwd auto’s maar als ik een keuze zou hebben zou ik voor 4drive gaan omdat deze het lekkerst en meest veilig aanvoelt.

Ergens van internet afgeplukt:
4Drive is een systeem voor fulltime vierwielaandrijving dat is ontwikkeld voor de modellen van Seat. Het zorgt ervoor dat de wielen zelfs onder zware wegcondities nauwelijks kunnen doorslippen. Dankzij dit systeem wordt de stabiliteit van de auto groter en krijgt deze een goede grip op het wegdek. Het is toegepast in de modellen Ateca, Alhambra, Altea en Leon.

DE WERKING VAN 4DRIVE​

Dit systeem gebruikt data van de sensoren voor ABS en ESP over de snelheid van het wiel, de laterale en longitudinale versnelling en de giersnelheid. Bovendien staat het in wisselwerking met de motorbesturing en de versnellingsbak. Naar aanleiding van de binnenkomende gegevens wordt de rijmodus meteen afgestemd op de toestand van het wegdek.

Door middel van een cardanas wordt het koppel aan een 5e generatie Haldex-koppeling overgebracht. Deze werkt als een middendifferentieel en zorgt voor de verdeling van het vermogen tussen de assen. De as met de beste wegtractie ontvangt een groter koppel.
 

CupraJeroen

Well-known member
Lid geworden
30 dec 2023
Berichten
466
Lekker voor de 4WD gaan voor de ST. Hoort in mijn ogen bij die type auto.

Had je een hatch gehad, voorwielaandrijving! 🥳🥳 Samen met het sper en de Pilot Sport 4S beleef ik genoeg lol op de openbare weg, en in de regen! Als je maar genoeg profiel overhoud 🤣
En s'winters ga je toch niet lopen trappen, of de auto gewoon niet gebruiken 😜
 

erwin1988

Administrator
Lid geworden
28 sep 2011
Berichten
10.819
Nog nooit een sec spijt gehad van de keuze voor 4drive. Altijd grip en soms ook leuk bij het stoplicht

Idd je hebt wat extra onderhoud maar dat is eigenlijk enkel haldex onderhoud dat elke 50-55k moet gebeuren

Maar als je twijfelt kun je maar 1 ding doen en dat is in beide modellen gaan rijden en ondervinden

Maar saai rijden? Nee heb die 400pk nog nooit als.saai ervaren 😂
 

Noppie

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
372
Ik had hiervoor een Focus ST met 250 pk. op de voorwielen. Altijd wielslip/wheelhop bij vlot optrekken op nat wegdek en ook op een droge weg altijd zoekerig reageren bij flink op het gas gaan, ook bij inhaalacties e.d. Nu sinds een maand of 3 een Leon Cupra 300 4Drive en geen van de bovengenoemde problemen meer. Altijd grip, ook op een natte weg. Voorspelbaar ? Ja misschien wel, maar wat is daar mis mee ? Ik kan nu het volle potentieel van de auto benutten (binnen bepaalde grenzen natuurlijk) en ik geniet nog steeds dagelijks van het rijden in de Cupra.
 

LT83

Well-known member
Lid geworden
27 okt 2011
Berichten
1.822
Zou altijd voor de 4wd versie gaan, dan kun je het gewenste vermogen ook mooi kwijt.
En met 400pk wordt hij zeker niet saai!
 

Monterderb

Member
Lid geworden
13 dec 2023
Berichten
90
Het is maar net wat jij belangrijker vindt.

Ik heb een aantal keer in een fwd gezeten en bij elke keer plank gas was het slippen. Ik heb dat nog niet echt meegemaakt met mijn 4drive.

En dat van voorspelbaar. Zie een review op autoweek cupra st R, daar wordt er ook over gesproken. Zou best kunnen dat de auto ‘veilig’ afgesteld is maar waar rijd je dan zo op limiet? Nurburgring misschien maar niet op een openbaare weg lijkt mij( misschien brabomeeting op een rechte lijn 🤣). Dat gezegd hebbende, met 400pk is dat veilige sowieso weg 😂, rechtervoet bepaalt dat.

Mijn auto is ook nog eens verlaagd, in cupra stand met adaptieve dempers en goede banden kan ik vliegen in de bochten.

Ik had fwd en rwd auto’s maar als ik een keuze zou hebben zou ik voor 4drive gaan omdat deze het lekkerst en meest veilig aanvoelt.

Ergens van internet afgeplukt:
4Drive is een systeem voor fulltime vierwielaandrijving dat is ontwikkeld voor de modellen van Seat. Het zorgt ervoor dat de wielen zelfs onder zware wegcondities nauwelijks kunnen doorslippen. Dankzij dit systeem wordt de stabiliteit van de auto groter en krijgt deze een goede grip op het wegdek. Het is toegepast in de modellen Ateca, Alhambra, Altea en Leon.

DE WERKING VAN 4DRIVE​

Dit systeem gebruikt data van de sensoren voor ABS en ESP over de snelheid van het wiel, de laterale en longitudinale versnelling en de giersnelheid. Bovendien staat het in wisselwerking met de motorbesturing en de versnellingsbak. Naar aanleiding van de binnenkomende gegevens wordt de rijmodus meteen afgestemd op de toestand van het wegdek.

Door middel van een cardanas wordt het koppel aan een 5e generatie Haldex-koppeling overgebracht. Deze werkt als een middendifferentieel en zorgt voor de verdeling van het vermogen tussen de assen. De as met de beste wegtractie ontvangt een groter koppel.
400pk kan ook eigenlijk niet saai zijn als ik het zo zie 😄 Moet zeggen dat het stukje veiligheid mij nu toch wel meer aan spreekt. De vrouw gaat regelmatig in de auto rijden en volgende maand zit er een kleintje achterin.

Vind jouw Cupra overigens echt bijzonder dik! Wij hebben stiekem al eens contact gehad via deze video haha
Ik vroeg toen naar de uitlaat.
 

Monterderb

Member
Lid geworden
13 dec 2023
Berichten
90
@CupraJeroen @erwin1988 @Noppie @Luuk Thijssen

Dank voor het delen van jullie ervaringen heren, wordt erg gewaardeerd 🙂
Ben er nu eigenlijk wel over uit dat het een 4drive moet worden.

Gezien wij het gehele jaar van de wagen willen genieten is het ook prettig om te weten dat je ieder seizoen genoeg grip hebt om de paardjes los te laten.
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.088
Rij zelf de 1/2e X-Perience (1.4 TSI), in 2016 was een nieuwe X-Perience 1.8 mét 4Drive boven budget (+8000 € meer). Hadden tussentijds ook nog een groot deel raamwerk van onze woning vervangen naar U 1.0, dus geld ging daarheen. Mocht ik vandaag de dag voor de beslissing staan dan koos ik die 4Drive ook (en nu wel terug het budget ervoor). De auto zelf geen klachten over en bevalt me uiterst maar de vierwielaandrijving geeft toch een extra veiligheid.
 
Laatst bewerkt:

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.366
Ik zou nu ook voor een 4WD ST gaan.
Praktisch, altijd grip en een erg mooi model.
Verder zijn alle voor- en nadelen van 4WD en FWD hier al benoemd.

Samen met het sper en de Pilot Sport 4S beleef ik genoeg lol op de openbare weg, en in de regen!
Geldt voor mij ook nog steeds. En als het warm en droog is is er geen probleem. Maar het is balen wanneer je het vermogen niet op de weg krijgt en alleen maar loopt te malen. Malen = balen zeg maar.
 

CupraJeroen

Well-known member
Lid geworden
30 dec 2023
Berichten
466
Je zou het vernogen nooit 100% kwijt kunnen denk ik. Je hebt voor en nadelen. Al zal de Cupra ook nooit zo scherp zijn als bijv. een Megane R.S
 

Adibo

Well-known member
Lid geworden
17 mei 2022
Berichten
661
400pk kan ook eigenlijk niet saai zijn als ik het zo zie 😄 Moet zeggen dat het stukje veiligheid mij nu toch wel meer aan spreekt. De vrouw gaat regelmatig in de auto rijden en volgende maand zit er een kleintje achterin.

Vind jouw Cupra overigens echt bijzonder dik! Wij hebben stiekem al eens contact gehad via deze video haha
Ik vroeg toen naar de uitlaat.
Tnx!

Inmiddels zit er wat anders onder :)

 
Laatst bewerkt:

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Als de maandelijkse niet zo'n issue zijn, zou ik zeker voor een 4x4 gaan. Wat Adibo al aangaf......al is het voor de veiligheid. Met een 4x4 ga je echt veel meer plezier beleven. Helemaal met het natte klimaat in Nederland.

Ik verheug me steeds als ik na een weekje sturen in de Skoda een ritje in de RS4 mag maken.
 
Bovenaan