[SEAT] [Leon 5F] Kachel blijft lauw

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
Dag allen,

Sinds korte tijd ben ik in het bezit van een Seat leon 1.6 TDI en het eerste probleem heeft zich aangediend, namelijk de kachel.

Toen ik de auto kocht was het net die week dat het zo gigantisch mooi weer was en heb ik de kachel eigenlijk niet gebruikt en het euvel ook niet opgemerkt tijdens de test rit en de dagen erna thuis. Mijn vrouw zat afgelopen week enorm te klagen dat ze de kachel zo koud vond. Na wat rondsnuffelen bleek de kachel aan de passagierskant kouder te zijn dan aan de bestuurderszijde. Ik loop zelf momenteel vast met het probleem zal deze week ook even een dag verlof nemen om naar de garage te rijden waar ik hem gekocht heb.

Inmiddels heb ik de volgende zaken bekeken:
- Koelvloeistof is op niveau;
- Leidingen die de radiateur bij het schutbord ingaan zijn beide heet als de motor op temp is (ingaande en uitgaande);
- Koelvloeistof systeem gecontroleerd op lucht en voor alle zekerheid ontlucht;
- Kleppen ingeleren (AC en dat andere knopje);
- Motor komt goed op 90 graden;
- Via collega middels obdeleven alle kleppen, temperatuur sensoren bekeken en die lijken mij goed, wat mij wel op valt is dat de uitvoertemperaturen ca. 3-4 graden lager liggen dan op het display;

Heb gisteren het volledige koelvloeistofsysteem leeg laten lopen en weer volledig voorzien van verse koelvloeistof.

Vandaag een ritje gemaakt van een 150 km en ik heb zitten bibberen... de kachel werd de heen weg helemaal neit warm en leek wel of de airco vol aan stond.. Terug weg was de lucht lauw en bleek de temperatuur niet boven de 22 graden uit te kunnen komen, vanaf daar voelde ik de de temp afnemen en vanaf 22 tot hi heeft geen enkel effect. De slangen nog een keer gecontroleerd en die van de verwarming waren niet vast te houden zo warm (ingaand en uitgaande).


Inmiddels weet ik het ook nu ook niet meer haha. Iemand nog ideeën, misschien interieur filter?
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Vooropgesteld; de 1.6tdi is een zuinige diesel motor en die kunnen ?s winters wel eens lang nodig hebben om goed op te warmen (en dus dat het lang duurt dat de kachel warm wordt)
Echter hebben daarom veel nieuwere auto?s dacht ik ook in zo?n geval een elektrische bij verwarmer. Plus je noemt dat je motor uiteindelijk wel goed op temperatuur komt (kan je ook de olie temperatuur zien?) want het naaldje van de koelvloeistof die 90?C aan wijst op het dashboard kan in de realiteit alles zijn van pakweg 75?C tot 95?C. Dat naaldje op de meter wordt bij VAG gebufferd om te voorkomen dat die teveel heen en weer gaat. Als de daadwerkelijke live uitgelezen KVS temp en olie temperatuur toch te laag liggen zou theoretisch de thermostaat kuren kunnen hebben (bijv blijft teveel of te vaak open staan en koekt daardoor teveel af)

.

Op basis van onderstaande video zou je vervolgens aan de slag kunnen gaan met de temperatuur sensoren die meten wat de uitstroom temperatuur is uit de ventilatie schachten, danwel de temp sensoren die meten wat de temperatuur in het interieurs is.

Je zegt zelf al dat de uitvoer temperaturen 3 a 4 ?C lager dan de op de climatronic ingestelde temperatuur zit. Dat lijkt mij niet te kloppen: als je wilt bijverwarmen zou de uitvoer temperatuur hoger moeten liggen dan de op de clima ingestelde temperatuur. Er zou immers geen temperatuur stijging te realiseren zijn....

Andere gedachte over die 3 a 4 graden verschil; als ik het koud heb in de auto en de thermostaat op 18?C in stel of 4 graden hoger op 22?C maakt veel uit voor hoeveel de climatronic zal gaan bij verwarmen. Elke graad telt toch wel zeg maar :)

https://youtu.be/zm1HRU64Dpo
 
Laatst bewerkt:

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
Vooropgesteld; de 1.6tdi is een zuinige diesel motor en die kunnen ‘s winters wel eens lang nodig hebben om goed op te warmen (en dus dat het lang duurt dat de kachel warm wordt)
Echter hebben daarom veel nieuwere auto’s dacht ik ook in zo’n geval een elektrische bij verwarmer. Plus je noemt dat je motor uiteindelijk wel goed op temperatuur komt (kan je ook de olie temperatuur zien?) want het naaldje van de koelvloeistof die 90?C aan wijst op het dashboard kan in de realiteit alles zijn van pakweg 75?C tot 95?C. Dat naaldje op de meter wordt bij VAG gebufferd om te voorkomen dat die teveel heen en weer gaat. Als de daadwerkelijke live uitgelezen KVS temp en olie temperatuur toch te laag liggen zou theoretisch de thermostaat kuren kunnen hebben (bijv blijft teveel of te vaak open staan en koekt daardoor teveel af)

.

Op basis van onderstaande video zou je vervolgens aan de slag kunnen gaan met de temperatuur sensoren die meten wat de uitstroom temperatuur is uit de ventilatie schachten, danwel de temp sensoren die meten wat de temperatuur in het interieurs is.

Je zegt zelf al dat de uitvoer temperaturen 3 a 4 ?C lager dan de op de climatronic ingestelde temperatuur zit. Dat lijkt mij niet te kloppen: als je wilt bijverwarmen zou de uitvoer temperatuur hoger moeten liggen dan de op de clima ingestelde temperatuur. Er zou immers geen temperatuur stijging te realiseren zijn....

Andere gedachte over die 3 a 4 graden verschil; als ik het koud heb in de auto en de thermostaat op 18?C in stel of 4 graden hoger op 22?C maakt veel uit voor hoeveel de climatronic zal gaan bij verwarmen. Elke graad telt toch wel zeg maar :)

https://youtu.be/zm1HRU64Dpo


Ik zal vanmiddag de motor even warm laten lopen en de live data bekijken van zowel de olie als koelvloeistof temperatuur.

Gisteren had ik wel het koelvloeistof temp uitgelezen na de lange rit en die stond bij live data op 91 graden. Olie moet ik dan nog even checken.

Maar het lijkt mij dat hij wel genoeg op temperatuur komt want de kachelslangen die via het schutbord naar binnen gaan zijn niet lang vast te houden zo warm, de retour leiding is weliswaar iets minder warm dan de ingaande. Koelvloeistof pompt ook gewoon goed rond en blijft/is ook gewoon op goed peil.

Als ik de kachel op lo zet dan hoor je alle kleppen stellen en als je hem dan weer terug naar hi schroeft dan voel je hem warm worden alleen lijkt het wel alsof het software matig afgesteld is op 22 graden. Want vanaf 22 graden hoger draaien wordt hij niet warmer, van hi -> 22 niet kouder. Zodra je de knop onder de 22-21 graden draait dan voel je merkbaar de lucht kouder worden.. dus het lijkt wel alsof de kachel software matig op max 22 is vastgezet xD.. Ik zal in ieder geval de garage nog contacten want van een auto van 10K mag ik nog wel enige coulance verwachten lijkt mij.
 

Antera

Sponsor
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
678
Zou dit dan toch niet een slecht werkende thermostaat zijn? Als je rijdend het niet warm krijgt kan dit kloppen omdat door een slechter werkende thermostaat de boek sneller afkoelt dan dat je het warm houd.

Voor alle verlagingen bent U welkom in Breda www.vcds-coding.nl Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709
 

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
Vooropgesteld; de 1.6tdi is een zuinige diesel motor en die kunnen ‘s winters wel eens lang nodig hebben om goed op te warmen (en dus dat het lang duurt dat de kachel warm wordt)
Echter hebben daarom veel nieuwere auto’s dacht ik ook in zo’n geval een elektrische bij verwarmer. Plus je noemt dat je motor uiteindelijk wel goed op temperatuur komt (kan je ook de olie temperatuur zien?) want het naaldje van de koelvloeistof die 90?C aan wijst op het dashboard kan in de realiteit alles zijn van pakweg 75?C tot 95?C. Dat naaldje op de meter wordt bij VAG gebufferd om te voorkomen dat die teveel heen en weer gaat. Als de daadwerkelijke live uitgelezen KVS temp en olie temperatuur toch te laag liggen zou theoretisch de thermostaat kuren kunnen hebben (bijv blijft teveel of te vaak open staan en koekt daardoor teveel af)

.

Op basis van onderstaande video zou je vervolgens aan de slag kunnen gaan met de temperatuur sensoren die meten wat de uitstroom temperatuur is uit de ventilatie schachten, danwel de temp sensoren die meten wat de temperatuur in het interieurs is.

Je zegt zelf al dat de uitvoer temperaturen 3 a 4 ?C lager dan de op de climatronic ingestelde temperatuur zit. Dat lijkt mij niet te kloppen: als je wilt bijverwarmen zou de uitvoer temperatuur hoger moeten liggen dan de op de clima ingestelde temperatuur. Er zou immers geen temperatuur stijging te realiseren zijn....

Andere gedachte over die 3 a 4 graden verschil; als ik het koud heb in de auto en de thermostaat op 18?C in stel of 4 graden hoger op 22?C maakt veel uit voor hoeveel de climatronic zal gaan bij verwarmen. Elke graad telt toch wel zeg maar :)

https://youtu.be/zm1HRU64Dpo


Nou, ik ben naar de garage gereden, hebben ze hem even bekeken op de VCDS en hebben ze onder de moterkap e.a. gecheckt, ook zij kwamen er niet uit en kan ik de leon a.s. donderdag brengen en wordt hij na gekeken. Heb het nog maar niet over de kosten gehad.. Die onderhandeling staat voor ophaal op het programma :).

Toen ik thuis kwam heb ik even jouw opmerkingen bekeken en de olie temp etc gecheckt.

Olie was bij terug komt 90.5 graden en de koelvloeistof ook 90.5 graden.

Zou dit dan toch niet een slecht werkende thermostaat zijn? Als je rijdend het niet warm krijgt kan dit kloppen omdat door een slechter werkende thermostaat de boek sneller afkoelt dan dat je het warm houd.

Voor alle verlagingen bent U welkom in Breda www.vcds-coding.nl Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709

Ik zou het werkelijk niet weten. Als de thermostaat niet werkt dan krijg je helemaal geen warme lucht of zou hij deels dicht blijven?
 

Antera

Sponsor
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
678
Hij kan deels dicht blijven waardoor dit veroorzaakt word en dan meet je met vcds wel de juiste temperatuur maar komt er niet genoeg warme vloeistof in de auto voor de verwarming.

Voor alle verlagingen bent U welkom in Breda www.vcds-coding.nl Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709
 

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
Hij kan deels dicht blijven waardoor dit veroorzaakt word en dan meet je met vcds wel de juiste temperatuur maar komt er niet genoeg warme vloeistof in de auto voor de verwarming.

Voor alle verlagingen bent U welkom in Breda www.vcds-coding.nl Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709

Maar hoe kan het dan dat de invoerslangen van de kachel gewoon 'heet' worden? Je kan ze bijna niet vasthouden als de motor warm is.
 

Antera

Sponsor
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
678
Obstructie ergens kan ook. Kan je rijdend voelen? Je hoeft het niet aan te nemen tis maar een idee

Voor alle verlagingen bent U welkom in Breda www.vcds-coding.nl Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709
 

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
Obstructie ergens kan ook. Kan je rijdend voelen? Je hoeft het niet aan te nemen tis maar een idee

Voor alle verlagingen bent U welkom in Breda www.vcds-coding.nl Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709

Hoe bedoel je kan je rijdend voelen?

Nou, ik heb de ballen verstand van auto's dus ik denk misschien te kort door de bocht. Maar ik dacht als de slangen warm zijn de thermostaat ook open of dicht gaat. Bedoelde het niet lullig, mocht het zo over zijn gekomen. Ik ben nieuwsgierig dus wil ook graag leren vandaar mijn reactie :).

Ik zelf denk dat de radiateur verstopt zit (hoop ik niet)
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Ik ben benieuwd wat de uitkomst is.

Ofwel ergens iets in het koelcircuits is geblokkeerd (je hoort wel eens over verstopte kachel radiateur al dan niet na bijv behandeling met een leak-stopper ooit in het verleden) ofwel je climatronic is ontregeld ergens en is compleet in de war met ofwel kleppen positionering of een sensor die verkeerde weerstand door geeft.

En volgens mij heb je gemiddeld genomen best wat verstand van auto(techniek) anders nam je de moeite niet hier een bericht te plaatsen en die ook van zinvolle data te voorzien (dat verondersteld toch wel aardig wat voorkennis)
 

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
Ik ben benieuwd wat de uitkomst is.

Ofwel ergens iets in het koelcircuits is geblokkeerd (je hoort wel eens over verstopte kachel radiateur al dan niet na bijv behandeling met een leak-stopper ooit in het verleden) ofwel je climatronic is ontregeld ergens en is compleet in de war met ofwel kleppen positionering of een sensor die verkeerde weerstand door geeft.

En volgens mij heb je gemiddeld genomen best wat verstand van auto(techniek) anders nam je de moeite niet hier een bericht te plaatsen en die ook van zinvolle data te voorzien (dat verondersteld toch wel aardig wat voorkennis)

Nouja, mijn kennis reikt voor zover forums en youtube reikt :p... Heb bijna alle topics wel doorgelezen op de VW, Skoda en Seat forums over de kachel problemen en vanuit daar ben ik dan ook wat dingen na gaan lopen. Enige wat ik niet kon vinden was de coolant drain en ik weet ook niet goed hoe ik die kachel slangen los krijg bij het schutbord... Die zitten met z'n rare snelkoppeling vast.. Anders had ik graag de kachel radiateur willen flushen/spoelen. Ik ben liever van zelf oplossen als het kleine dingen zijn dan bij ieder wissewasje naar de garage te rijden om vervolgens in conclaaf te liggen of het wel of geen garantie is.

Ik zelf heb zn bruin vermoeden dat de climatecontrol unit softwarematig van slag is.. De temperatuur wil niet hoger dan 22 graden dus die beperking, ook gezien de sensoren en kleppen allen stellen en volledig open en dicht gaan. Via obdeleven kon ik nog een basistest doen met een of andere CC output en die blokt het de CC ook op 22 graden.

Donderdag hoop ik het te weten en mocht het wat langer duren, de uitslag zal ik uiteraard hier plaatsen :).
 

Antera

Sponsor
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
678
Laat ons maar weten ben ook zeker benieuwd naar de oplossing

Voor alle verlagingen bent U welkom in Breda www.vcds-coding.nl Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709
 

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
Nou, vanochtend weg gebracht en vanmiddag zaten we er weer warmpjes bij!

Was uiteindelijk toch een verstopte radiateur. Deze is vervangen voor een van het nieuwe type gezien Seat meer problemen erkende met het oude type radiateur. Wat ik begreep is de inlaat en uitlaat monding tikkeltje ruimer geworden. Garage gaf eveneens aan dat Seat het goed had uitgedacht en ze niet het hele dashboard hoefden te demonteren. Was namelijk in de veronderstelling van wel.

Hij brand in ieder geval weer als een malle en zonder er naar te hoeven vragen was het garantie, helemaal top :).
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Aha! Mooi dat het opgelost is. Moest je de volle mep betalen gezien de gekende problemen met het oude type radiateur, of niet?

Omdat je iets zegt over het dashboard ga ik ervan uit dat je met radiateur de kachel radiateur bedoelt? Bij de meeste auto?s moet daar inderdaad het nagenoeg complete dashboard voor verwijderd worden. Dat maakt het zeer arbeidsintensief en normaliter een dure klus.
 

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
Aha! Mooi dat het opgelost is. Moest je de volle mep betalen gezien de gekende problemen met het oude type radiateur, of niet?

Omdat je iets zegt over het dashboard ga ik ervan uit dat je met radiateur de kachel radiateur bedoelt? Bij de meeste auto’s moet daar inderdaad het nagenoeg complete dashboard voor verwijderd worden. Dat maakt het zeer arbeidsintensief en normaliter een dure klus.

Sorry,, de kachel radiateur inderdaad. De garage gaf aan dat Seat het goed uit gedacht had en alleen de onderkant van het dashboard los hoefde en ze hem daarna vrij gemakkelijk konden vervangen. Ik was er namelijk ook van uit gegaan dat ze het hele dashboard eruit moesten halen... Ik stond ook raar te kijken dat ze alles geregeld hadden in 4 uurtjes tijd.. Ze konden de oude doorspoelen maar volgens hun hebben ze dat niet gedaan omdat de andere radiateur een modificatie betrof om het bekende euvel op te lossen. Ze hebben dus voor zekerheid gekozen en er dus een nieuwere type ingezet.

Ik had mij mentaal helemaal voor bereidt op een flinke discussie over de rekening.. Toen ik echter vroeg of er kosten aan verbonden zaten zeiden ze: 'Nee, je hebt de auto net twee weken en wij willen auto's goed afleveren. Alles wordt gedekt onder onze kosten als zijnde garantie'. Ik helemaal happy natuurlijk want ik had geen garantie pakket afgenomen, weet trouwens niet eens of ze die wel hadden. Daarnaast voor mij ook een totaal onbekende garage dit keer en weet je ook niet wat je te wachten staat. Maar eerlijk is eerlijk, fijn dat zulke bedrijven er nog zijn. Kan niet anders zeggen dan super top geregeld! Oh en ze hadden mijn ruitenwissers ook gelijk vervangen want die vonden ze ook niet helemaal lekker. Ook hier geen kosten aan.

Ik zit er in ieder geval weer lekker warmpjes bij :D!
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Zo nou dat is idd service met een plus, want qua ?garantie? (omdat je die dan niet had) hadden ze kunnen volstaan met ?m doorspoelen. Maar dat ze ongezien de gemodificeerde hebben gemonteerd staat ze wel te prijzen.
Ook dat ze als universele garage die kennis in huis hebben en de moeite nemen dat jou uit te leggen, lijkt mij al met al een brevet van aanbeveling. Echt goed hoor!
Mag je wel even belonen met een goede review op FB / Google 👍🏼

Hoe dan ook; dit hadden wij met z?n allen vantevoren niet kunnen voorspellen als uitkomst, dus maar goed dat het hier nu gedeeld is op dit forum voor nog eens een volgend slachtoffer. Ik bedoel; als Seat al de moeite heeft genomen een kachel radiateur te modificeren mag dat wel op het Seat forum wat extra aandacht krijgen (stickie ofzo?)
 
Laatst bewerkt:

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
Ik denk dat ik iets te hard heb geschreeuwd... Vannacht naar Schiphol gereden met vrouw lief en die zat (buiten 4 graden) te piepen dat het zo tochten aan haar kant. Het euvel dat de bijrijders kant koude lucht blaast is helaas nog steeds aanwezig [emoji28].... Maar weer bellen dus

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
 

Winston28

New member
Lid geworden
21 okt 2016
Berichten
22
Lees net deze gehele post , wat je kan proberen is om de auto eens scheef te zetten koude kant dan laag zetten bvb scheef op een Bergje of hele hoge stoeprand , dan paar keer gasgeven en met temperatuur spelen , kan een luchtbel zijn welke dan doorschiet bij golfje destijds ook gehad


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Bovenaan