[SEAT] [Leon 5F] Kachel blijft lauw

niels71

New member
Lid geworden
28 mrt 2011
Berichten
16
Ik heb dit probleem ook gehad aan de rechterzijde, het probleem bij mij was dat de besturing die de klep van de rechterzijde los hing .
 

j00st

Member
Lid geworden
3 dec 2017
Berichten
31
Ook bij mij (2013 2.0 TDI) blijft de kachel lauw. Als ik de kleppen opnieuw kalibreer levert dit niets op behalve een tikkend geluid aan de rechterzijde. Het lijkt erop dat de klep hier niet goed functioneert.
Ditzelfde geluid hoor ik als ik de temperatuur op HI instel en vervolgens weer terug naar een graad of 20. De lucht uit de luchtopeningen blijft erg lauw

Nu heb ik de kachel nooit heel sterk gevonden en eerder dit jaar viel hij weleens uit. Echter is de warmte er nu letterlijk echt vanaf.
Daarnaast heeft de auto ook een gering koelvloeistofverbruik, met name als het koud is.

Dinsdag ga ik langs de garage voor diagnose. Keep you posted.
 

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
Ook bij mij (2013 2.0 TDI) blijft de kachel lauw. Als ik de kleppen opnieuw kalibreer levert dit niets op behalve een tikkend geluid aan de rechterzijde. Het lijkt erop dat de klep hier niet goed functioneert.
Ditzelfde geluid hoor ik als ik de temperatuur op HI instel en vervolgens weer terug naar een graad of 20. De lucht uit de luchtopeningen blijft erg lauw

Nu heb ik de kachel nooit heel sterk gevonden en eerder dit jaar viel hij weleens uit. Echter is de warmte er nu letterlijk echt vanaf.
Daarnaast heeft de auto ook een gering koelvloeistofverbruik, met name als het koud is.

Dinsdag ga ik langs de garage voor diagnose. Keep you posted.
Ben zeer benieuwd!! Was het gezeur met heen en weer rijden zat en heb de moed opgegeven, kijk straks van het najaar wel weer eens verder ;).. passagiers zijde zit heb ik toch geen last van [emoji1787][emoji1787]

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.409
Lijkt anders op een probleem met de kleppen voor rechts, misschien bij de vervanging van de kachelradiateur een stekker niet ingeplugd? Kortom kan iets onbenulligs zijn, maar met pech is het een prijzige reparatie (nieuwe stelmotor voor de klep).
 

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
@cordoba een stelmotor is toch niet zo schrikbarend duur? Morgen moet hij voor onderhoud weg ala 1400 euro [emoji28]

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
 

kamei

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
12
Hallo,

Ik zit met hetzelfde probleem geen warmte uit de kachel. Gaat volgende week heen voor andere kachel radiator. Alleen hebben jullie ook dat de olietemperatuur omhoog gaat ivm met de vestopte kachel. Normaal bij 140km 103/105 nu 116/117 graden. Heb dit sinds deze verstopt zit heeft dit invloed op de motorkoeling of is het de water pomp? Mijn 1.6 tdi heeft 138xxx gelopen.

Bvd Karsten.
 

Winston28

New member
Lid geworden
21 okt 2016
Berichten
22
Een oplossing als eerder bij een golf uitgehaald, aanvoer en retour slang van de kachel radiateur loshalen en tegengesteld doorspoelen, dus dag ervoor voelen na starten welke als eerste warm wordt als je het niet kan zien .
Doorspoelen eerst met warm water daarna aanvoer slang met knijper dichtzetten als je deze vult met heetwater en reiniger (alles reiniger of soda oplossing, lichte ontstopper)
Na 10 minuten weer doorspoelen met veel heet water tegengestelde en daarna de normale richting .
Dan is deze weer schoon.
Als je op you tube zoekt op car radiator flush staan er ook filmpjes

Greets


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

kamei

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
12
Een oplossing als eerder bij een golf uitgehaald, aanvoer en retour slang van de kachel radiateur loshalen en tegengesteld doorspoelen, dus dag ervoor voelen na starten welke als eerste warm wordt als je het niet kan zien .
Doorspoelen eerst met warm water daarna aanvoer slang met knijper dichtzetten als je deze vult met heetwater en reiniger (alles reiniger of soda oplossing, lichte ontstopper)
Na 10 minuten weer doorspoelen met veel heet water tegengestelde en daarna de normale richting .
Dan is deze weer schoon.
Als je op you tube zoekt op car radiator flush staan er ook filmpjes

Greets


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ga voor de rigoreuze optie lees ook veel dat ze na half jaar dan weer dichtzitten. Is er een procedure om te zien of je waterpomp nog doet?

Mvg Karsten
 

Winston28

New member
Lid geworden
21 okt 2016
Berichten
22
Daarom moet je ook twee kanten op flushen , met reiniger dan is ie echt schoon.
Gehele demontage en kosten wegen niet op tegen hetgeen als beschreven te proberen

Greets


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

Winston28

New member
Lid geworden
21 okt 2016
Berichten
22
De slangen welke je loshaalde voor hetgeen eerder beschreven zullen indien je waterpomp het doet het water doorpompen, deze losgehaalde met doorzichtige slang kortsluiten dan kan je met de aanwezige vervuiling zien wat ie doet als je start

Greets


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

kamei

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
12
Kachel vervangen weer warmte. Olietemperatuur blijft 120 graden bij 140/150km/u water temperatuur via obd en torque is dan 96,5 graden. wat me ook opvalt het duurt aardig lang voordat de olietemperatuur weer zakt. Als ik van de snelweg kom olie 120 dan zakt hij met 3 kilometer door de stad met 50/60km/u tot mijn huis naar 102 graden. normaal was die dan al 96 dacht ik. Toch waterpomp in december is die 5 jaar oud moet dan toch volgens boekje alles vervangen. Toch maar nu doen of kan ik er mee doorrijden en iets echt naar de kloten helpen.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Als je vraag is of het kwaad kan met een olie temperatuur van 120?C door te rijden. Ik heb wel eens gelezen dat alles tot zo?n 140?C acceptabel is. Er is iig ergens een temperatuur grens waarop de smering eigenschappen (drastisch?) inzakken.

Verder lijkt me idd dat als de waterpomp niet meer de optimale stuwkracht kan bieden, het de warmte van de olie iets minder goed kan afvoeren/opnemen. Anderzijds zou ik denken dat een koelwater temperatuur van 96,5?C niet abnormaal is.....
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.455
Is dat iets van de nieuwere generatie blokken dat de olie zo warm hoort / kan en mag worden?
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Tja, de koeling capaciteit lijkt idd aan de minimale kant te zitten bij moderne auto?s. Zo loopt er op het Skoda forum een topic waaruit bleek dat de nieuwste Karoq of Kodiaq (weet even niet precies meer) een compleet andere (lees: grotere) koeling nodig hebben wanneer je een trekhaak wilt. Als je dat niet meteen af-fabriek besteld (wat PON tot dan toe standaard deed) moest je splinternieuwe auto compleet verbouwd worden, wilde je het goed doen.

Misschien dat door milieu maatregelen men wil dat er zo weinig mogelijk liters koelwater opgewarmd moet worden na koude start....
 
Laatst bewerkt:

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
Mijn koelwater zit altijd zo rond de 95 graden, olie rond de 100-110 altijd.

Heb recent, radiateur incl koelvloeistof volledig laten vervangen, distributieriem en waterpomp etc. Volgens mij zijn die waarden redelijk normaal.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
 

kamei

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
12
Mijn koelwater zit altijd zo rond de 95 graden, olie rond de 100-110 altijd.

Heb recent, radiateur incl koelvloeistof volledig laten vervangen, distributieriem en waterpomp etc. Volgens mij zijn die waarden redelijk normaal.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Bedoel je de kachel radiator of de normale koelradiator. En welke waarden zijn normaal die van mij of die van jou? Vraag dit allemaal omdat dit mijn eerste diesel (half jaar in bezit) is en een met olietemp. weergave hiervoor 1.8t golf 4 gehad.
En normaal rij ik 30km naar werk en terug. Op vakantie naar itali? zag ik deze waarden voorbij komen. Schrik eigenlijk wel een beetje vandaar zit niet echt op dikke kosten te wachten lol.
 

Ethane

New member
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
19
Excuses voor late reactie. Ik heb de kachel radiateur laten vervangen..

Volgens mij zijn de waarden van mij normaal, althans voor mij ;). Vind die van jou ook niet echt schrikbarend.

Over kosten gesproken.... Heb binnen twee maand even 3800 euro verspijkerd aan de Leon [emoji22]... Grote beurt kwamen ze lekke oliekeer ring tegen, hele distributie en al er weer af... Had toen zoiets, fijn dat ze er op letten als de distributieriem wordt vervangen (net die maand daarvoor gebeurt). En vorige maand pleurde de drukgroep eruit.. dus ook weer een nieuwe koppeling erin.

Nu nog het probleem tackelen met die kak kachel.. zal hem eerdaags wel even brengen naar de dealer en de rechter mengklep maar laten vervangen. Hopen dat die bijrijders kant dan wel warm blaast. De ene keer doet ie het wel en de andere keer weer niet.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.372
Had je geen garantie op de wagen toen je hem kocht??
 
Bovenaan