[SEAT] [Leon 5F] Verwarming is niet langer warm

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Waarschijnlijk valt het wel mee in de werkelijkheid, maar als het foutgaat is het wel een prijzige situatie
Zo is het denk ik. Heb het om redenen zoals @XPtuning aangeeft bij mijzelf ook nog niet verwijderd, maar wil het wel een beetje in de gaten houden.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.780
Dat silica zakje is volgens mij meer een YouTube hype 😉... Op YouTube zie je ze met een tang trekken aan het zakje om het uit het reservoir te krijgen en nog gaat het zakje niet stuk...
Als het echt een probleem zou zijn zouden hele volksstammen bij de Volkswagen/Seat dealer staan...dat is mijn beoordeling teminste...
Als je hem er uit haalt moet er andere koelvloeistof in i.v.m. het silica gehalte om de aluminium delen van het koelsysteem te beschermen.
Nee dus...

Vandaag het zakje eruit gehaald en was compleet leeg en zaten allemaal gaten in waar de kristalen zijn uitgelopen..😭
Dit was de oorzaak van het probleem dus.

Foto's uploaden lukt niet via Flickr helaas (tijd niet gedaan en gaat weer anders blijkbaar...?)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Ga ik wel vanuit :) Vandaag overigens ondanks dat ie op HI stond heb ik Bestuurders links koud gehad, rechts lauw. Passagier links matig warm en rechts okay warm.

Terwijl op Hi het eigenlijk gewoon bloedje heet moet zijn. Uur later was het allemaal weer airco koud. Zeer apart
Dat onvoorspelbare gedrag is wel iets wat typisch bij een kapotte stelmotor past, maar bij uitlezen krijg je dan ook een foutcode.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.780
Duurde even maar hier de foto's van de leeggelopen Silicat bag met gaten en de verstopte Kachelradiateur.
Wat een waardeloos systeem is dit wie verzint dat, het kost daardoor onnodig veel geld nu:mad:(n)

De KVS ziet er in het tankje schoon uit maar wellicht toch nogmaals verversen dit jaar en daarna om de 2 jaar vanwege ontbreken van de Silicat korrels?

53565743619_c296167a76_k.jpg

53565428521_caa4ccc035_k.jpg

53565742074_0fa10797ce_k.jpg
:mad:
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Dat ziet er inderdaad niet best uit. Ik had de indruk dat het zakje bij mij er nog netjes uitzag, maar denk dat ik toch nog eens goed moet checken en misschien toch maar preventief verwijderen?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.305
Dat is sowieso denk ik erg verstandig om te doen.
 

Spierings

Member
Lid geworden
29 dec 2023
Berichten
50
De KVS ziet er in het tankje schoon uit maar wellicht toch nogmaals verversen dit jaar en daarna om de 2 jaar vanwege ontbreken van de Silicat korrels?
Zou me hier niet zoveel zorgen om maken, toen vag nog geen silicat korrels gebruikte was er ook geen vervangingsinterval voor.

zo lang je een goede koelvloeistof gebruikt en deze mooi schoon blijft, zou ik er niks aan doen..
 

Noppie

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
352
Dat ziet er inderdaad niet best uit. Ik had de indruk dat het zakje bij mij er nog netjes uitzag, maar denk dat ik toch nog eens goed moet checken en misschien toch maar preventief verwijderen?
Heb ik wel gedaan.
 

Bluepower

Active member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
818
Ik heb bij mijn Leon ook het koelvloeistofreservoir uit voorzorg vervangen (weliswaar ook weer door 1 met Silikat zakje erin, maar iig niet 10+ jaar oud)... Oude zakje was gelukkig nog goed
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Ik zie nu dus 2 opties:
  1. Silicaat zakje verwijderen en om de paar jaar (op diverse fora is sprake van 5 jaar) kvs flushen.
  2. Het kvs reservoir inclusief silicaat zakje elke 5 jaar ofzo vervangen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.669
Ik zou optie 1 doen. Sowieso heeft kvs (altijd?) een verversingsinterval die vaak word vergeten. Voor mijn CLS staat die bijv op 15 jaar en die was ik al ruim gepasseerd toen ik vorig jaar groot onderhoud heb uitgevoerd (waterpomp etc)

[edit]
Net als transmissie olie is dat geen lifetime serviceinterval zoals fabrikanten wel vaker doen beweren 🙈
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
Bij optie 1 moet andere G12 Evo koelvloeistof gebruiken waar silicaat in zit om aluminium delen te beschermen.

Optie 2 is misschien nog de eenvoudigste optie.

De vraag blijft, hoe vaak is dat zakje het probleem? Meldingen op youtube/fora wil nog steeds niet zeggen dat er een enorm probleem is.
Zelfde geldt voor monteurs bij VAG, die zien iedere dag defecte auto's maar dat betekent niet dat ze bij VAG een grootschalig probleem hebben...
 
Laatst bewerkt:

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Bij optie 1 moet andere G12 Evo koelvloeistof gebruiken waar silicaat in zit om aluminium delen te beschermen
Denk jij dat dit ook noodzakelijk is als je een “kort” verversingsinterval gebruikt, bijv. maximaal 5 jaar.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
Geen idee...
Maar chemische aantasting van metalen is iets wat je niet moet onderschatten... Dat is mijn mening gebaseerd op mijn beperkte kennis van scheikunde.
 
Laatst bewerkt:

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Ik dacht namelijk dat die bescherming er namelijk altijd inzit, maar dat die op den duur vermindert. Het silicaat zakje moet dit dan compenseren, maar op tijd verversen zou ook goed genoeg kunnen zijn.
 

Bluepower

Active member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
818
1x per 5 jaar het koelvloeistofreservoir vervangen en koelsysteem flushen en vers aftoppen kost je misschien 50 euro, dat is niet veel voor een piece-of-mind dat je niet ineens in de winter zonder verwarming zit(of erger als de verstopping ergens anders gaat zitten)
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.780
Bij optie 1 moet andere G12 Evo koelvloeistof gebruiken waar silicaat in zit om aluminium delen te beschermen.

Optie 2 is misschien nog de eenvoudigste optie.

De vraag blijft, hoe vaak is dat zakje het probleem? Meldingen op youtube/fora wil nog steeds niet zeggen dat er een enorm probleem is.
Zelfde geldt voor monteurs bij VAG, die zien iedere dag defecte auto's maar dat betekent niet dat ze bij VAG een grootschalig probleem hebben...
Het probleem komt toch nog vaak voor mijn garage had het ook al eerder meegemaakt (helaas niet gecommuniceerd)

Maar niet alle vag auto's hebben zo'n Silicat bag in hun tankje er zijn ook G13 tankjes zonder zakje (mijn maat heeft 1.4FR met G13 zonder Silicat bag). Die heeft dus ook geen een ander onderhoudsschema dan mijn auto dus onduidelijk.

En om te zeggen naar G12 omdat er geen Silicat in zit is dus de vraag, en die ga ik stellen richting de dealer.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Ik las ergens dat de variant met silicaat zakje bedoeld zou zijn voor motoren met hoger vermogen. Daardoor zou er meer warmteontwikkeling zijn waardoor de kvs eigenschappen sneller verslechteren.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Bij optie 1 moet andere G12 Evo koelvloeistof gebruiken waar silicaat in zit om aluminium delen te beschermen.
Ik heb een jaar geleden 200 ml bijgevuld uit een flacon die ik bij Vagtechniek had gekocht. Vorige week heb ik uit dezelfde fles nog eens 150 ml bijgevuld.
Het blijkt nu te gaan om G12 Evo:

1709731614092.jpeg

Edit: deze is rose van kleur, hetzelfde als er al in zat.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan