[SEAT] [Leon 5F] Gemiddeld brandstof verbruik 1.4 tsi 103 kw fr?

Willem Jan

New member
Lid geworden
21 apr 2013
Berichten
11
Ik overweeg om een nieuwe Seat Leon 1.4 tsi 103 kw Fr aan te schaffen. Zijn er al ervaringen met het verbruik van deze auto? Seat geeft aan dat deze 1:19,2 gemiddeld zou moeten halen. Dit lijkt mij van niet!. Is 1:16 gemiddeld reel??

Zijn er inmiddels eigenaars met ervaring op dit forum??

Ik koop de auto prive. Ik ben diesel gewend. Op dit moment rijd ik een 2.0 tdi fr 125 kw uit 2007. Met deze auto rij ik ook 1:15/1:16!

Ik "moet" een afweging maken tussen diesel en benzine. Ik rij iets minder km dan voorheen en deze zullen nu uitkomen op 25.000 a 27.000 km per jaar.

Ik hoor graag de ervaringen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hobby

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
232
Ik heb de 122 pk versie die op papier uit mijn hoofd net zo zuinig zou moeten zijn. Ik zit nu gemiddeld op 1 op 16 over de afgelopen 4800 km. dit is een mix van (voornamelijk) snelweg, provinciale wegen en stadsverkeer. Valt mij echt 100 % mee moet ik zeggen. Is niet het opgegeven verbruik, maar met een redelijk sportieve rijstijl toch netjes.
 
R

rini.oome

Guest
Ik heb een FR met 140 PK en haal de 1:16 ook.
Als je iets rustiger rijdt haal je zomaar 1:17 :)
 

dangerousp

New member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
20
Ik heb net mijn Leon ontvangen en rij veel over 80 km/h wegen, gemiddelde verbruik van de eerste 500 km ligt op 5,1 l/100km. Nu rij ik wel erg zuinig, maar het kan dus wel.
 

Tha_Matt_Man

New member
Lid geworden
13 feb 2014
Berichten
295
Dag beste mensen,

Ik ben van plan een nieuwe Seat Leon aan te schaffen, maar kom er maar niet uit welke motor te nemen.. Heb een testrit gemaakt met een Leon 1.4 TSI 122pk (90KW) en deze reed heerlijk !
Momenteel rijd ik met een VW Golf 4 1.9 SDI (Diesel), aangezien dit een vrij traag beestje is (SDI) en de gaspedaal vaak nogal moet indrukken om deftig vooruit te geraken zal het verbruik +/- toch wel rond de 6 a 7 liter per 100 KM liggen (1:15 ongeveer).

Met de 1.4 TSI 90KW zal dit ongeveer hetzelfde zijn wat ik kan opmaken uit dit topic en rond te kijken op internet? Wat zijn de werkelijke verbruiken die jullie halen (gecombineerd)?
Er word mij aangeraden de 1.6 TDI te nemen aangezien ik toch wel wat KM's afleg (zal denk ik zeker toch wel rond de 20000 liggen) en wel vaak op de autosnelweg zal rijden.. (maar dan kan ik de FR niet nemen ntrlk..)

De benzine staat hier in Belgi? toch wel nog een stukje duurder dan de diesel.. Wat denken jullie? Gaat de 1.6 TDI echt zoveel zuiniger uitkomen en hoe doet de 1.4 TSI (90KW) het op de autosnelweg?
 

hobby

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
232
Ik heb inmiddels 30.000 km gereden en het verbruik ligt nog steeds op een ruime 1 op 16. Afgelopen week in de ardennen geweest en daar reed ik op binnenwegen/snelwegen/bebouwde kom over 600 kilometer zelfs 1 op 17.5 bij een pittige rijstijl. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo'n zuinige auto heb gehad. Ook op alleen snelweg is een gemiddelde van 1 op 16 makkelijk haalbaar. Ik heb trouwens ook de 90 kw versie van de 1.4 tsi.
 

wittemichel

New member
Lid geworden
5 nov 2013
Berichten
94
Wij doen zeer veel korte ritten van +- 7km met redelijk wat verkeerslichten en met af en toe toch eens op het gas te gaan komen we op een verbruik van(zie onderaan de balk).
Volgens mij dat je meer km doet dat het verbruik gevoelig zal gaan zakken tot rond de 6l/100km.
 

Novastar

New member
Lid geworden
30 jul 2013
Berichten
35
met zowel de 122pk als de 140pk versie doe je een goede koop. Het verbruik is ongeveer hetzelfde. Ikzelf heb de 122pk en vind deze eigenlijk ook een super motor, die gezien het lage gewicht van de leon heel pittig voor de dag komt wanneer nodig :)
 

Tha_Matt_Man

New member
Lid geworden
13 feb 2014
Berichten
295
De 1.4 TSI (90KW) 122PK begint me meer en meer aan te spreken.. Heb ondertussen ook een testrit gemaakt met de 1.6 TDI 105PK en vond de TSI toch wel beter rijden.. Hoeveel kilometer halen jullie ongeveer uit een volle tank?
 

ViperNL

Member
Lid geworden
23 jul 2011
Berichten
90
Normaal gesproken rijd ik behoorlijk 'vlot', maar gisteren ben ik op het gemakje naar Lochem gereden (ong. 2uur rijden) om wat extra paarden op te halen. Met 100-130 op de cc. en af en toe vlot inhalen kwam het verbruik uit op 5,5 l/100km. Verbaasde mij behoorlijk, omdat ik niet echt m'n best deed.
 

Roak

New member
Lid geworden
18 nov 2013
Berichten
112
gisteren ben ik op het gemakje naar Lochem gereden (ong. 2uur rijden) om wat extra paarden op te halen.

@ ViperNL. Hoe rijdt dat nu ?

Wil dezelfde tuning laten doen bij JD.

Hoe reageert alles en hoe klinkt de motor ?

bvb dank voor je antwoord.
 

ViperNL

Member
Lid geworden
23 jul 2011
Berichten
90
Tja, wat kan ik zeggen.. Het is al een geweldige motor zonder de tuning en dat is ook wat hij tegen me zei: als je 80 in z'n 6 rijdt en je wil inhalen hoef je eigenlijk niet eens terug te schakelen, dus daar hoef je het niet voor te doen. Maar als je net dat beetje extra wil puur omdat het kan en voor de fun dan is die tuning perfect!

Je moet je realiseren dat het geen obd tuning is, dus er verandert niets aan de gasresponse ofzo. Die is goed en blijft ook goed. Ook de koppelcurve blijft hetzelfde, na ongeveer 5500rpm trekt hij niet meer zo hard en dat blijft dan ook zo. Misschien als ze obd tuning hebben dat ze daar iets in kunnen aanpassen. Hij zal ook niet zuiniger worden. Eerder hoger als je net als ik steeds dat vermogen aanroept. Als je normaal/rustig rijdt doet de box niks en blijft je verbruik zoals hij zonder box was. De motor/uitlaat lijkt bij vol gas iets harder te grommen, maar dat moet haast wel tussen m'n oren zitten aangezien er niks mechanisch verandert is.

Je merkt wel heel goed dat je nu meer kracht hebt, ook al is het 'maar' 20% extra. Waarschijnlijk komt dat door het lage gewicht van de auto. Ik kon een 320i en Q7 bijhouden die volgens mij aardig hun best deden :p De top ligt na tuning een paar km/u hoger (ik heb gister en vanochtend in z'n 6 230 gehaald 'op de teller' die ongeveer 5% afwijkt, maar misschien had ik gewoon 2x wind mee ;)). Ik heb geen en ga voorlopig ook geen 0-100 sprintjes doen met deze auto, omdat ik bang ben dattie gaat stuiteren of dat ik mis schakel, of m'n banden slijt etc, dus daar kan ik je niks over zeggen.

Oja, als OBD verkrijgbaar is, kun je voor 150,- je kastje inleveren en flashen ze hem voor je.

Ik ben er iig ontzettend blij mee en ik heb nog geen moment spijt gehad! Het is alsof je van een gemiddelde auto een sportieve maakt die zich met recht FR mag noemen ;)
 

Roak

New member
Lid geworden
18 nov 2013
Berichten
112
Klink goed Viper !

Ik weet dat het geen OBD tuning is en dat vind ik eigenlijk ook wel prettig. Kan ik hem eraf halen wanneer ik wil, en er weer opzetten wanneer ik wil.

Ik ben zelf ook niet zo'n stoplichtsprinter maar een beetje extra power in de hogere versnellingen is precies wat ik wil.

Eigenlijk is het verschil met de 1.8 te klein om er zoveel geld voor te vragen, en met de tuning van JD heb je vrijwel
evenveel vermogen maar wel meer trekkracht en voor veel minder geld. Makkelijke keus wat mij betreft.
 

Jooks

New member
Lid geworden
31 jul 2013
Berichten
38
Heeft jouw auto op de vermogenbank gestaan? Wat was het resultaat?
Welk merk / type box is er ingebouwd?
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Type is gelijk aan die van speedbuster, maar met software van JDEngineering
 

ViperNL

Member
Lid geworden
23 jul 2011
Berichten
90
Geen uitdraai helaas. Op de website van Jde staat er wel een van een polo met dezelfde motor. Zal misschien 2 of 3 pk schelen denk ik?
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Het verschilt uiteraard wat per motor, deze golf 7 deed 175pk en 318Nm:

 
Bovenaan