[SEAT] [Ibiza 6J] Cilinderoverslag

Rensvj

New member
Lid geworden
9 sep 2020
Berichten
19
Goedenavond allen,

Na het afgelopen jaar toch aardig wat reparatiekosten gemaakt te hebben, begon mijn motormanagement lampje te branden.
Hierna uit laten lezen en toen kwam de monteur tot de conclusie dat mijn distributieketting en bijbehorende vertanding vervangen moest worden.
Toen, omdat jullie dat waarschijnlijk wel herkennen, besloten om het toch maar te laten maken aangezien ik niet veel keus had, maar ook zeker omdat ik zo ontzettend gehecht ben aan mijn auto.
Na de rekening (1100 euro pff) afgetikt te hebben ben ik weer vrolijk naar mijn werk gereden.
Ik merkte meteen dat de motor een stuk rustiger liep.
Dit waarschijnlijk, zoals de garage zelf al aangaf, de timing nu wel goed stond na het vervangen van de ketting.
Helaas begon het motormanagement lampje weer te branden op de terugweg van mijn werk.
Maar ditmaals was het lampje echter aan het knipperen.
Ook merkte ik ineens dat mijn auto echt aan het stotteren was, wat ik voorheen ook al had voordat ik mijn ketting liet vervangen.
Hierna opnieuw terug naar de garage, en hun vertelden mij hierna dat mijn vierde cilinder niet genoeg compressie had, en om een lang verhaal kort te maken, dus het gehele blok toe was aan een revisie.
Zelf wil ik niet twijfelen aan zijn conclusie, maar vind het toch er merkwaardig dat dit meteen de volgende dag gebeurd terwijl ik nog nooit eerder een knipperend motormanagement lampje heb gehad.
Wat denken jullie?
Second opinion?
Persoonlijk wil ik deze auto op dit moment zo snel mogelijk verkopen, zeker gekeken naar alle onkosten in het verleden.
Het gaat hierbij trouwens om een Seat Ibiza Cupra 1.4 uit 2012.
Alvast bedankt!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.582
Kilometerstand?
Ben je de eerste eigenaar?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.279
Second opinion bij een andere voor jou betrouwbare garage is sowieso een goed idee.
Alles kan kapot natuurlijk en met name op momenten dat je het niet verwacht.
Van afstand op een forum is het moeilijk inschatten of de garage goed zit of niet.
Maar dat plotsklaps 1 cylinder te weinig compressie heeft is vreemd daar dit bijna altijd een sluipend proces is, zeker als hij 1 km daarvoor nog mooi liep.
Weet niet waar je woont maar er zijn zeker leden hier die je een garage kunnen aanbevelen mits ze jouw woonplaats weten.
 
Laatst bewerkt:

Rensvj

New member
Lid geworden
9 sep 2020
Berichten
19
Second opinion bij een andere voor jou betrouwbare garage is sowieso een goed idee.
Alles kan kapot natuurlijk en met name op momenten dat je het niet verwacht.
Van afstand op een forum is het moeilijk inschatten of de garage goed zit of niet.
Maar dat plotsklaps 1 cylinder te weinig compressie heeft is vreemd daar dit bijna altijd een sluipend proces is, zeker als hij 1 km daarvoor nog mooi liep.
Weet niet waar je woont maar er zijn zeker leden hier die je een garage kunnen aanbevelen mits ze jouw woonplaats weten.

Bedankt voor je antwoord! Ik ben woonachtig in Tilburg.
 

Rensvj

New member
Lid geworden
9 sep 2020
Berichten
19
De Kilometerstand is op dit moment ongeveer 128.000. Ik ben niet de eerste eigenaar maar bezit deze auto al wel ongeveer dik 2 jaar. Doordeweeks rij ik ongeveer 75 kilometer per dag, en heb deze auto destijds gekocht met ongeveer 85.000 op de teller. De gehele historie van de auto zit netjes bijgevoegd bij de auto.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.582
Heb je overmatig olie verbruik?
Kan ook een in- of uitlaat klep zijn die niet goed sluit...
 

Rensvj

New member
Lid geworden
9 sep 2020
Berichten
19
Heb je overmatig olie verbruik?
Kan ook een in- of uitlaat klep zijn die niet goed sluit...

Klopt! Ik gok dat ik er ongeveer iedere 2500 kilometer een dikke liter olie bij moet gooien.
Verder vertelde hij me trouwens ook dat de 4e cilinder de helft minder compressie had vergeleken met de rest. Ben zelf niet heel erg technisch qua motoren dus moet vertrouwen op andermans oordeel. Een niet goed sluitende klep klinkt wat minder ingrijpend? Want de desbetreffende garage had het al over alle 4 de zuigers vervangen terwijl hij naar mijn idee niet 100% zeker weet wat het probleem is.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.582
Deed je Long Life service intervallen van 30000km?

Zoals eerder aangegeven is een second opinion om de motor nog eens te laten inspecteren een goed idee. Inspectie van de cylinder wand en zuigers, dat kan eerst via het bougie gat.
Door overmatig olie verbruik heb je veel kool aanslag, mogelijk dat dit ook aan de zijkant van de zuiger zit, hierdoor krijg je soort van slijt plekken in de cylinder wand of het olieschrap veer zit vast waardoor je ook slijt plekken in de cylinder wand krijgt...
Misschien contact opnemen met Hartog tuning...of met de dealer of misschien een strip motor een optie is...
Een strip motor is een kaal motor blok met alleen de draaiende delen, deze motor wordt dan compleet gemaakt met de aanhangende delen van de oude motor.
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.279
Hartog is wellicht de beste optie omdat zij goed bekend zijn met de eventuele problemen van de 1.4 TSI motor.
 

Rensvj

New member
Lid geworden
9 sep 2020
Berichten
19
Bedankt voor al jullie reacties en excuus voor mijn late reactie.
Eindconclusie is ondertussen dat het 99% zeker is dat in de zuiger van mijn 4e cilinder een stukje afgebroken is tussen de zuigerveren.
Schijnbaar een erg veel voorkomend probleem.
Kosten: 3600 euro.
Hierbij worden dan mijn zuigers vervangen, cilinder gehoond, kleppen gereinigd en nog wat dingetjes die ik zo even niet op kan noemen.
Een revisie dus.
Hij gaf aan dat als ik hier akkoord voor gaf, deze revisie zou gebeuren bij het bedrijf TSC De Betuwe.
Iemand ervaring met dit bedrijf?
Andere suggesties of adviezen over de hele situatie zijn ook uiteraard erg welkom.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.279
Het eerder genoemde Hartog Tuning voerde vervanging van zuigers en zuigerveren van alle cilinders bij 1.4 TSI motoren met soortgelijke problemen voor ik dacht c.a. Eur 4500,- uit maar is wel met een nieuwe distributie en software update.
Zou toch eens met die gasten bellen, zeker als er geen nieuwe distributie nodig is en je krijgt ook nog eens speciale zuigers en zuigerveren en leenauto gratis.

Link: https://hartogtuning.nl/?p=1179
 
Laatst bewerkt:

Rensvj

New member
Lid geworden
9 sep 2020
Berichten
19
Het eerder genoemde Hartog Tuning voerde vervanging van zuigers en zuigerveren van alle cilinders bij 1.4 TSI motoren met soortgelijke problemen voor ik dacht c.a. Eur 4500,- uit maar is wel met een nieuwe distributie en software update.
Zou toch eens met die gasten bellen, zeker als er geen nieuwe distributie nodig is en je krijgt ook nog eens speciale zuigers en zuigerveren en leenauto gratis.

Link: https://hartogtuning.nl/?p=1179

Oke bedankt. Heb hun even een mail gestuurd
 

Rensvj

New member
Lid geworden
9 sep 2020
Berichten
19
Oke bedankt. Heb hun even een mail gestuurd

Kleine update: hun hebben helaas geen tijd om nieuwe klanten aan te nemen nu. Dus iemand misschien een ander goed alternatief of ervaringen met die TSC De Betuwe?
 

striker

Member
Lid geworden
16 aug 2013
Berichten
93
Mijn vorige auto Seat Leon heeft ivm olieverbruik een motorrevisie gekregen via de Seat dealer. Deze revisie bleek door TSC te zijn uitgevoerd. Geen klachten gehad meer daarna.
 

Koen_

New member
Lid geworden
19 feb 2021
Berichten
29
TSC de Betuwe heeft erg veel goede reviews en zo te zien veel ervaring met VAG-motoren, lijkt me dat je je daar geen buil aan kunt vallen

2e vraag is natuurlijk of je 10 jaar oude 6J deze investering nog waard is, maar die vraag kun je alleen zelf beantwoorden …
 

Rensvj

New member
Lid geworden
9 sep 2020
Berichten
19
TSC de Betuwe heeft erg veel goede reviews en zo te zien veel ervaring met VAG-motoren, lijkt me dat je je daar geen buil aan kunt vallen

2e vraag is natuurlijk of je 10 jaar oude 6J deze investering nog waard is, maar die vraag kun je alleen zelf beantwoorden …

Heb je zeker gelijk in! Deze vraag heb ik mezelf ook erg vaak gesteld.
Maar toch tot de conclusie gekomen dat de reparatie voor nu even de beste optie is.
Heb ontzettend veel gezeik gehad met deze auto, maar voor wat ik er in deze staat voor terug krijg moet er teveel bij om een andere auto te kopen.
Dus momenteel staat hij bij hun om gereviseerd te worden.
Uiteindelijke kosten zijn ongeveer 3000 euro, dit omdat mijn ketting en vertanding dus nog geen 200 km oud waren.
Kan niet wachten om mijn auto weer terug te hebben!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.582
Heb je zeker gelijk in! Deze vraag heb ik mezelf ook erg vaak gesteld.
Maar toch tot de conclusie gekomen dat de reparatie voor nu even de beste optie is.
Heb ontzettend veel gezeik gehad met deze auto, maar voor wat ik er in deze staat voor terug krijg moet er teveel bij om een andere auto te kopen.
Dus momenteel staat hij bij hun om gereviseerd te worden.
Uiteindelijke kosten zijn ongeveer 3000 euro, dit omdat mijn ketting en vertanding dus nog geen 200 km oud waren.
Kan niet wachten om mijn auto weer terug te hebben!

Dit lijkt mij een correcte afweging.

Succes en laat ons het resultaat en je bevindingen weten.
 

Rensvj

New member
Lid geworden
9 sep 2020
Berichten
19
Dit lijkt mij een correcte afweging.

Succes en laat ons het resultaat en je bevindingen weten.

Dank je wel voor je reactie, en zal zeker mijn bevindingen laten weten!
Telefonisch hebben hun mij ook laten weten dat hun 1 jaar garantie geven op het blok na de revisie.
Dit is mij ook wel wat waard.
Dus hierna heb ik het volgende laten vervangen/repareren:

-Distributieketting
-Bijbehorende vertanding
-Volledige motorrevisie
-Waterpomp
-Losliggende massakabel van de mechatronik

Enige wat eventueel nog problemen zou kunnen geven is de bak. Maar stel dat zou gebeuren en ik laat het repareren, kan ik er in mijn ogen er wel weer even tegenaan.
 

Rensvj

New member
Lid geworden
9 sep 2020
Berichten
19
Gisteren mijn auto weer opgehaald bij TSC De Betuwe en hierbij mijn zeer goede ervaring.

Mijn gehele motorblok is dus gereviseerd.
Na een aantal testritten van hun merkten hun dat hij toch wat onrustig liep.
Hierna hebben ze verder gekeken, en zagen ze dat de vacuumslang van de turbo dicht was gemaakt, en dat de magneetschakelaar van de turbo kapot was.
Zoals daar al aan was gegeven, herken ik mijn auto niet meer terug.
Hij loopt echt als een zonnetje nu.
Gevraagd of ik de oude zuigers mocht hebben en deze hebben ze daarna meegegeven.
Hier zag ik inderdaad bij 1 van de zuigers dat er 2 stukken tussen de zuigerveren waren losgebroken.
Deze stukken kon ik er gewoon zo los uit pakken, dus ik was uiteindelijk gelukkig op tijd.
Ik had nog een paar vragen toen ik mijn auto op ging halen, maar deze vragen werden meteen beantwoord met een duidelijk en professioneel antwoord.
Je voelt je daar ontzettend welkom en je merkt meteen dat dit een bedrijf is met ontzettend veel ervaring.
Kortom: ik ben ontzettend blij dat ik mijn autootje weer terug heb!
 
Bovenaan