Aankoopadvies Seat Ibiza 6L 1.4 16v (101pk)

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
De 101pk variant van de 1.4 16v motoren is een hoogtoerige motor die fabrieks voorschrift euro98 moet.

In real life ben je mogelijk beter af met de 75pk (ook 16V) variant, die heeft naar verluid een prettiger koppel verloop. Is minder hoogtoerig en daarmee minder nerveus. En minder dorstig zo bekeken. Las van een eigenaar dat de motor lui aanvoelde waardoor je geneigd bent telkens hoog in de toeren door te trekken.

De 8 klepper (68pk) heeft bijna een diesel achtig karakter qua koppel (ik dacht max koppel al bij 1750toeren, itt ergens in de 4 duizend van die 16V) dus dat moet heerlijk rijden.
Ik heb die 8v variant wel eens als leen auto mee gehad in een Fabia 6Y en kan dit wel beamen.

Staar je dus niet blind op PK cijfertjes!

Olie sludge is idd erger bij korte stukjes. Zwager van me reed een Ibiza met een 1.4 16v (welke weet ik niet precies) en bij hem ontplofte de carterventilatie en/of olie afscheider (?) ?s winters een keer tijdens een korte start: vermoedelijk veel sludge / vocht in de olie en dat bevriest dan.
 
Laatst bewerkt:

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.014
De 75PK en 100PK in de Ibiza 6L zijn allebei 1.4 16-kleppers. De enige 8-klepper die in de Ibiza geleverd is, was de stokoude 2.0 8V helemaal in het begin.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Oh, ik wist niet dat de 1.4 8V niet in een Ibiza geleverd was geweest. My bad.

Edit: het was ook een opgelapte versie van de oude 1.3 ?koda motor uit de Felicia om nog even mee te kunnen tot de nieuwe uitstoot normen in gingen in 2003. Toen moest die met pensioen en kwam Skoda met de 1.2 12V driecilinder als opvolger die vag breed werd ingezet.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.629
Een tijdje geleden iemand geholpen met een Seat Ibiza 1.4 16v en die had een verwarmingselement in de carterventilatie (oem oplossing).
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.382
BBZ is de 100 pk variant van het BBY-blok(75 pk) dat ik in mijn vorige Fabia had, en de AUB is de 100 pk variant van het AUA-blok.
Ik heb destijds veel tijd besteed om uit te zoeken wat nu het verschil tussen het BBY en het BBZ-blok was, en dat zat in een andere nokkenas en iets andere motorsoftware, ik verwacht dat het verschil tussen de AUA en de AUB vergelijkbaar is, maar gezien het bouwjaar verwacht ik een BBZ-blok in de Ibiza.

De BBY is een betrouwbaar blok, in heb de auto ingeruild met bijna 2 ton op de teller, en 2 jaar later rijd de auto nog steeds rond in NL, dus zal nu ergens richting 250.000 km gaan. Ik heb nooit ook maar ??n bobine hoeven vervangen, waren gewoon prima in orde. Het BBY-blok loopt op gewone euro95, maar ik weet niet zeker of dat ook voor de BBZ geldt.
Belangrijk is dat de distributieriem op tijd vervangen wordt, en dan inclusief de waterpomp. De waterpomp wil wel eens gaan lekken als je een minder exemplaar treft, maar dat is dan vaak rond de tijd dat ook de distributie moet worden vervangen. Distributieset, is voor dit blok wel een van de duurdere binnen de Vaggroep.
Verder checken of lambdasondes vervangen zijn (de voorste moet vaak rond de 150k km vervangen worden) en indien mogelijk wat de toestand van de kat is.

Het door Menaz genoemde BKY-blok is vrijwel identiek aan de BBY, en zover ik weet zijn de BBY en BKY blokken door elkaar gemonteerd in de Ibiza/Cordoba, Skoda Fabia en VW Polo, dus wat het blok betreft kun je daar ook info verzamelen. Ik weet niet of de BBZ ook in de Polo is geleverd, maar in elk geval in de Fabia en Ibiza.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan