Audi S1 Sportback

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
Het is overigens geen opgeleukte Ibiza/Polo. Audi heeft zelfs een multilink achteras gemonteerd. Ook qua interieur, rijgeluiden en rijgedrag staat de S1 op een veel hoger niveau. Je kunt een Polo GTI/ Ibiza Cupra niet vergelijken met de S1.

Het is meer een kleine S3/Golf R/Leon Cupra dan een Polo GTI/ Ibiza Cupra variant.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.290
De basis blijft het Ibiza/Polo/Fabia platform.
Dat Audi er, vanwege het onderbrengen van 4WD, er een multilink-as onder heeft moeten stoppen doet daar niks aan af.
Dat er een ander interieur etc. in zit zien we concern wide tussen de vele modellen met hetzelfde platform.
Al dit maakt voor mij nog steeds de enorme prijs niet gerechtvaardigd.
De auto heeft niet ineens Golf7/Leon5F binnenruimte maar kost in basis wel € 5.000,- meer dan een Cupra 280 5d en presteert minder.
Just my 2C.
 

tahres

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
317
De basis blijft het Ibiza/Polo/Fabia platform.
Dat Audi er, vanwege het onderbrengen van 4WD, er een multilink-as onder heeft moeten stoppen doet daar niks aan af.
Dat er een ander interieur etc. in zit zien we concern wide tussen de vele modellen met hetzelfde platform.
Al dit maakt voor mij nog steeds de enorme prijs niet gerechtvaardigd.
De auto heeft niet ineens Golf7/Leon5F binnenruimte maar kost in basis wel € 5.000,- meer dan een Cupra 280 5d en presteert minder.
Just my 2C.

Dit is ook meer een auto die bijv. een voetballer of andere multimiljonair cadeau doet aan zijn 17 jarige kind als verjaardagscadeau zonder er bij na te denken.

In dit segment zou ik voor de 308 GTI met 200pk kiezen. Scheelt je €15.000 :mrgreen:
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.290
Ha ha, maar die verdienen tegenwoordig ook niks meer maar ja dromen mag...;)
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.017
Snap ook niet dat een Lamborghini Aventador bij VAG veel duurder is dan een Skoda Roomster terwijl die Skoda veel meer binnenruimte heeft.
 

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
Tja, als ik geld had voor beide en moest kiezen tussen een Audi S1 Sportback of een Leon Cupra, sorry maar dan wist ik het wel..... en dat wordt dan geen Seat !
 

inVorm

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
786
Dit is ook meer een auto die bijv. een voetballer of andere multimiljonair cadeau doet aan zijn 17 jarige kind als verjaardagscadeau zonder er bij na te denken.

In dit segment zou ik voor de 308 GTI met 200pk kiezen. Scheelt je €15.000 :mrgreen:

Haha idd, dit is voor iemand die in de showroom vraagt wat de 'tofste en meest aangekleede' A1 is, en dan zonder knipperen de offerte ondertekend.
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
Ik vind veel hothatches gaaf, maar een 308 GTI staat echt ergens onderaan de ladder. Ik zie op geen enkele wijze de toegevoegde waarde van die auto. Niet mooi, geen bijzondere rij-eigenschappen als ik de pers mag geloven, niet bijzonder snel en het is ook nog eens een Peugeot.
 

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
Ennu, tis een Cupra; is heilig hier he ;)

Ik heb een Cupra, een wannabee Cupra (Cordoba SX 16v) en een S4.....

Ondanks dat ik heel tevreden ben over de beide Seat-jes prefereer ik toch echt een Audi...

sorry.

Ben het wel zeker met je eens dat je bij seat veel meer "bang for your buck" krijgt..
 

1NCUBUS

Active member
Lid geworden
22 aug 2012
Berichten
1.625
Na een 1M nu een A3 8L te rijden nu, i must agree.
Zwaarder, degelijker en imago he.. Hehe
 

inVorm

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
786
plus de Quatro/4wd. Dat is mij nu na 1.5 jaar Rocco met veel vermogen wel duidelijk geworden. 4wd is mij zeker weten 'enige' meerprijs waard. De opvolger vd rocco wordt zeker weer een 4wd.
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
280 pk op de voorwielen inc mechanisch sper is wat mij betreft ook prima als het gaat om vermogen kwijt kunnen (hooguit op nat asfalt wat minder). Nadeel van 4WD is dat het vaak wat saaier is en de auto zwaarder wordt wat weer een nadeeltje is voor prestaties, verbruik en handling.
 

inVorm

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
786
280 pk op de voorwielen inc mechanisch sper is wat mij betreft ook prima als het gaat om vermogen kwijt kunnen (hooguit op nat asfalt wat minder). Nadeel van 4WD is dat het vaak wat saaier is en de auto zwaarder wordt wat weer een nadeeltje is voor prestaties, verbruik en handling.

Imo wordt dat saaier ruimschoots goed gemaakt met de 'global playground' als het nat/glad is, en dat is het met enige regelmaat hier in West Europa. Zo heeft iedereen zijn voorkeur, jouwe naar fwd, mijne naar awd ;)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.290
Voor mij heeft dit niet zozeer met voorkeur te maken maar meer met het dilemma "is het de meerprijs wel waard".
Zoals bij de Cupra waar ze erg goed werk verricht hebben met het onderstel met sper is het verschil onder bedoelde natte omstandigheden met 4wd niet bijster groot.
En aangezien we hier nog steeds veel meer droge dagen hebben dan natte moet ieder voor zichzelf bepalen of het deze bom duiten extra wel waard is.
Zeker niet het geval als je de S1 gaat vergelijken met de Cupra. Dan moet je aardig audi-blind (blond?) zijn....
 

inVorm

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
786
En aangezien we hier nog steeds veel meer droge dagen hebben dan natte moet ieder voor zichzelf bepalen of het deze bom duiten extra wel waard is.
Zeker niet het geval als je de S1 gaat vergelijken met de Cupra. Dan moet je aardig audi-blind (blond?) zijn....

Helemaal mee eens, zou absoluut voor de Cupra gaan dan zonder twijfel. Als de keus voor mij zou vallen tussen een Cupra of jong gebruikte TT RS of RS5 twijfel ik ook niet ;)
Mss over een jaartje... heeel mischien :p
 

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
en dan is een s1 ook niet eens een echte quattro ;)

in principe zijn alle haldex auto's gewoon voorwiel aangedreven.
je hebt dan niet het voordeel van een echte 4 wiel aandrijver.

Als je een keer in een echte quattro met een torsen systeem gereden hebt, wil je niks anders meer.
Een haldex schakelt te traag en veroorzaakt last wissels in lange doordraaiers enzo.
Laat je nou net geen last/balans wissels willen hebben in zulke situatie...

Daarom, rij een echte quattro en bepaal dan eens of je een fwd boven een quattro zet ;)
 
Bovenaan